Austin Powers: International Man of Mystery (1997)

Verenigde Staten / Duitsland
Komedie / Actie

geregisseerd door Jay Roach
met Mike Myers, Elizabeth Hurley en Michael York

In 1967 verslaat de Britse geheim agent Austin Powers de meeste handlangers van zijn grote vijand Dr. Evil. Dr. Evil besluit zich in te vriezen zodat Austin hem niet zal kunnen pakken. Austin besluit zichzelf ook in te laten vriezen, voor het geval Dr. Evil ooit weer tevoorschijn komt. Dit is 30 jaar later het geval, wanneer Dr. Evil de wereld met een nucleair wapen bedreigt.

Ik heb ze vorige week alle drie nog gezien, maar deel 2 vind ik leuker. I LUV MINI ME. Lekkere foute uitspraken.

avatar van jumpstylemovie
Wat is mike myers toch een verschrikkelijk irritant ventje

avatar van tommykonijn
Mike Myers acteert gewoon heel Goed en ook hier weer kan hij zich lekker uitleven, Een perfect Komisch Verhaal waar de meeste mensen helemaal bij in een deuk liggen dus een Goedgekeurde Film.

***

Dirigent
Nogal flauw vond ik deze film maar toch nog wel leuk om te zien ondanks dat hij niet de sterkste van de hele serie is.

avatar van Scarecrow
Erg grappige komedie, met geweldige verwijzingen naar James Bond. Toch vind ik dit deel nummer 2 in de 'ranglijst' van de drie. Ik doe er ook geen sterren bij voor de 'originialiteit' van het eerste deel, want het verhaal en veel grappen zijn natuurlijk niet erg origineel.

Wel zijn het verhaal en de grappen gortdroog en vaak erg leuk. Briljant vond ik de 'haaien met lasers worden gemuteerde chagrijnige zeebaars', de fembots, de tienduizenden verwijzingen naar James Bond, de trekjes van Dr Evil - met mensen verbranden, verkeerde bedragen rekenen, enzovoorts.

Daarnaast voelt de hele film heel groovie aan. De settings (vaak gejat van een Bondfilm) zijn erg goed gemaakt, de 'swingende' stukjes tussendoor (let op de kop van Myers) zijn heel wat leukere overgangen dan uitfaden, de muziekkeuze is grappig en laat ik vooral de geweldige karakters niet vergeten.

Elk karakter in deze film heeft zijn of haar eigen bizarre trekjes, fouten, grappen, neigingen enz., dit tot hilariteit van de kijker. Als je de film voor het eerst ziet, en ook zonder de andere delen gezien te hebben, kan ik me voorstellen dat sommige karakters erg dom en soms 'saai' overkomen. Kijk je de film (en de vervolgdelen) echter vaker dan zijn ze (in mijn ogen) geweldig.

Al met al een erg leuke komedie, die zelfs een beter vervolgdeel kent (daarin zijn de grappen net iets beter uitgewerkt en de karakters net iets vertrouwder) en een iets minder vervolg (deel 3). Dit deel experimenteerde duidelijk nog met diens formule en hoever ze konden gaan het het verhaal en de droge humor. Toch zeer geslaagd, vooral als droge Bondparodie, ik geef 3,5*

P.S. Voor de liefhebbers: er is een Austin Powers box met de drie films op DVD plus vele extra's voor 10 euro verkrijgbaar bij Mediamarkt.

Grappige film, alhoewel ik Goldmember een stuk leuker vind. De onnozelhied straalt natuurlijk van Austin Powers af.

'Alotta Fagina'... toch leuk bedacht.

avatar van Kim008
Ik hou van alle Austin Powers films!
Leuk geacteerd, mijn soort humor! Gewoon top!

avatar van Marintje
Leuk, helemaal bij die plasscene !

avatar van SouthParkFan
deze is alweer 11 jaar oud!

avatar van starwars321
ik vond dit niet zon goeie film de andere zijn beter

avatar van kimberlyVD
Leuke film met soms wel over the top humor.
Maar Mike Myers is hier wel geweldig in zijn rol als Austin Powers!

3 of 3,5 ...

avatar van hellblazer93
Haha, na het zien van de Bond film 'You Only Live Twice', ben ik wel erg veel overeenkomsten tegengekomen. Dr. Evil lijkt verdraaid veel op de Bad-Guy uit de Bond-klassieker, de scene waarbij Dr. Evil zijn medewerkers de dood in stuurt komt er uit, en zo zijn er nog een aantal dingetjes. Grappig, wist ik niet eerder.

avatar van LDeVries
grappige film, maar de humor is soms wel heel flauw.

AC/DC
Echt geweldige films dit
Lig elke keer weer slap, echt super!

avatar van NTsuno
Een heerlijke film. Dit is zo'n film dat ligt je of absoluut niet. En Hurley is een echte kanjer, die hier een goed stukje acteerwerk neerlegd. Van de drie films is dit de betere ben ik van mening. Heerlijke humor.......

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Het niveau van de trilogie blijft vrijwel gelijk bij elk deel, maar deze is misschien nét dat beetje leuker. Dit heeft vooral te maken met de nieuwigheid van het karakter uiteraard. Als deze humor je kan bekoren, komen de grappen in sneltreinvaart voorbij. Met de introductie van de schitterende Blofeld-imitatie. Myers laat zien dat dubbelrollen, i.t.t. bijvoorbeeld bij een Murphy, wel erg sterk kunnen zijn.

Goed.

Eerste deel van de triologie. Normaal gesproken is het eerste deel vaak het beste maar in deze triologie vond ik het 2e deel toch een stuk beter (vooral te danken aan Mini Me). Er zit best veel humor in deze film maar soms is de humor ook zeer flauw waardoor het niet meer grappig is. Wel heerlijk gespeeld door Mike Myers. Deze film moet het vooral hebben van de sterke eerste 30 minuten.

avatar van movie fan
goede komedie , mike myers is echt geweldig in deze film , veel leuke momenten , heb me kapot gelachen.

avatar van DroBje!
Zeer droge humor, met veel woordgrappen.
Typetje Dr. Evil is gewoon geniaal.
Af en toegaan ze wel te ver in een grap, het hoogtepunt is toch wel het keren van Austin Powers in een smalle gang. Vijf minuten later lag ik nog in een deuk.
Het bizarre verhaal maakt de film compleet. Goede film in zijn genre.

avatar van kimberlyVD
DroBje! schreef:

Inderdaad, dat vond ik ook het beste stuk uit de film. Geniaal gewoon.

avatar van jumpstylemovie
Ik had grote vooroordelen bij deze film maar hij bleek best grappig te zijn. Dit met name door de kleine momenten waarin je Myers ziet dansen op zijn ouderwedse muziek en dat dan dat achterlijke hoofd in beeld kwam, of zijn tanden. Film is op sommige momenten erg grappig, oversext en kent een verhaaltje dat niet bepaald orgineel is, maar wel leuk.

idd dat omkeren van die auto in die smalle gang is echt supergrappig

AddictedToMovies
Geinige persiflage op James Bond. Toch vaak flauw, maar wel een aantal geweldige grappen.

avatar van lars-pixar
leuke komedie met veel sex er in voor.
leuk voor 1 avond maar voor 10 keer
niet(logysh)ik hoop niet dat dit vedder
de tijd zal in gaan.

Een zeer geslaagde humor-film. Vooral Dr. Evil steelt de show. Niet echt hoogstaand, maar toch enorm leuk

Zeker niet de leukste van de serie. deze verveelde me nog la op een aantal momenten

avatar van ElBerto
Yea baby yea!

Hilarische film die me altijd doet lachen door de '60 hippie-tijd!

avatar van Vinokourov
Ik geef het maar toe. Deze film vond ik wel vermakelijk. Geen bulderende lachsalvo's, maar gegrinnik kon ik niet onderdrukken! Het is lekker melig flauw, zoals Mike Myers altijd wel is. Daarbij een oogverblindende Elizabeth Hurley en een lollig plotje met opzichtige referenties naar ondermeer James Bond-films.

avatar van salland 1971
alle drie delen zijn top lekkere flauwe humor daar hou ik wel van.
met het slechte weer de afgelopen weken alle delen maar weer eens bekeken,verveeld nooit.

avatar van Richard_Voorhees
Inmiddels viert deze eerste Austin Powers dit jaar alweer zijn dertiende verjaardag. Ik heb Mike Myers altijd al een geniale komiek gevonden en met deze rol bevestigd hij dat weer.