Austin Powers: International Man of Mystery (1997)

Verenigde Staten / Duitsland
Komedie / Actie

geregisseerd door Jay Roach
met Mike Myers, Elizabeth Hurley en Michael York

In 1967 verslaat de Britse geheim agent Austin Powers de meeste handlangers van zijn grote vijand Dr. Evil. Dr. Evil besluit zich in te vriezen zodat Austin hem niet zal kunnen pakken. Austin besluit zichzelf ook in te laten vriezen, voor het geval Dr. Evil ooit weer tevoorschijn komt. Dit is 30 jaar later het geval, wanneer Dr. Evil de wereld met een nucleair wapen bedreigt.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Erg geestige film. Powers is een leuk personage en Myers speelt hem (en diens vijand Dr. Evil) uitstekend. Verder een hoop bekende gezichten, zeer geestige visuele effecten en grappen en een over het algemeen een heerlijke spoof op de spionagefilm. Waar ik toch al niet zo'n fan van ben, dus kan er smakelijk om lachen. Heb in ieder geval uitstekend genoten van deze heerlijke ongein.

avatar van otherfool
Goedgemutste komedie met hilarische stukken. Helaas was het hierna met de Austin Powers pret wel over... 3,5*.

avatar van thunderball
Erg leuke parodie op de James Bondfilms, stukken beter dan de Casino Royale parodie.

Het sterke is dat bijna iedere scene een verwijzing is naar een scene uit een James Bondfilm, leuk voor de fans om ze allemaal te ontdekken.

Myers zet met Powers en Dr.Evil 2 hele grappige, sterke karakters neer, vooral die laatste is schitterend bedacht (duidelijk een verwijzing naar Donald Pleasence als Blofeld in You only live twice!).

Erg vlot gemaakt en zeer grappig!
4 sterren!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Het niveau van de trilogie blijft vrijwel gelijk bij elk deel, maar deze is misschien nét dat beetje leuker. Dit heeft vooral te maken met de nieuwigheid van het karakter uiteraard. Als deze humor je kan bekoren, komen de grappen in sneltreinvaart voorbij. Met de introductie van de schitterende Blofeld-imitatie. Myers laat zien dat dubbelrollen, i.t.t. bijvoorbeeld bij een Murphy, wel erg sterk kunnen zijn.

Goed.

Eerste deel van de triologie. Normaal gesproken is het eerste deel vaak het beste maar in deze triologie vond ik het 2e deel toch een stuk beter (vooral te danken aan Mini Me). Er zit best veel humor in deze film maar soms is de humor ook zeer flauw waardoor het niet meer grappig is. Wel heerlijk gespeeld door Mike Myers. Deze film moet het vooral hebben van de sterke eerste 30 minuten.

avatar van jumpstylemovie
Ik had grote vooroordelen bij deze film maar hij bleek best grappig te zijn. Dit met name door de kleine momenten waarin je Myers ziet dansen op zijn ouderwedse muziek en dat dan dat achterlijke hoofd in beeld kwam, of zijn tanden. Film is op sommige momenten erg grappig, oversext en kent een verhaaltje dat niet bepaald orgineel is, maar wel leuk.

avatar van Vinokourov
Ik geef het maar toe. Deze film vond ik wel vermakelijk. Geen bulderende lachsalvo's, maar gegrinnik kon ik niet onderdrukken! Het is lekker melig flauw, zoals Mike Myers altijd wel is. Daarbij een oogverblindende Elizabeth Hurley en een lollig plotje met opzichtige referenties naar ondermeer James Bond-films.

avatar van rep_robert
,,-Hey, there you are!
-Hi, do I know you?
-No, but's there's where you are, you're there"

Deze grap zegt voor mij alles.
Austin Powers is een heerlijke onzinfilm met idiote grappen en knotsgekke personages. Helaas wordt het grappenarsenaal richting het einde wel wat zwakker, maar ondanks dat is dit een heerlijk originele film die me na minstens 5 kijkbeurten nog steeds niet kan vervelen

avatar van dave
Kostelijke parodie op menig Bond vehikel. Myers is ontzettend op dreef en weet gedurende de hele film te doen grijnzen. Een heleboel blitse pakjes en decors, veel vrouwelijk schoon en een absurd verhaal dat zowaar nog aanslaat ook. Er valt van te genieten, zoals ook geldt voor de twee vervolgen.

3,00 (3,25)

avatar van DonOswaldo
Laatst nog eens herzien.

Nog steeds best leuk, maar is me af en toe te flauw. Verder een leuke dubbelrol van Mike Myers, die als Dr. Evil wel goed uit de verf komt (Austin Powers ook, alleen dat karakter stoorde me nog wel eens, eerder dan grappig zijn).

avatar van Metalfist
If he were any cooler, he'd still be frozen, baby!

Een tijd geleden had ik Goldmember nog eens opgezet. Die viel me toen erg goed mee waardoor ik wel benieuwd was geworden naar de voorlopers van dat derde deel. Het geluk zit me ook al eens mee en niet lang daarna gaven ze het eerste deel, deze International Man of Mystery, op televisie. Toen opgenomen en gisteravond gezien.

Wat direct opvalt, is hoe verschrikkelijk swingend Austin Powers wel niet is. Het nummer Soul Bossa Nova is erg meeslepend en blijft gedurende heel de film in je hoofd zitten. Heerlijk nummer waar je meteen goedgezind van wordt. De rest van de muziek kent ook vele hoogtepunten die perfect in het heerlijke sfeertje van Powers passen. Verder zijn de vele parodieën ook een waar genot om naar te zien. Myers maakt meerdere malen leuke verwijzingen naar de hele James Bond reeks. Verwijzingen die gelukkig ook bijna allemaal geslaagd zijn. Het plot zelf heeft niet zo bijster veel om handen maar wie kan dat in godsnaam iets schelen wanneer je zo'n flamboyante spion als Austin Powers hebt. Hoewel, het is misschien onterecht om het plot als miniem te bestempelen want er zaten zeker wel een aantal goede vondsten in. Vaak is het allemaal de grootste onzin die je ooit al in je leven hebt gezien maar toch weet Mike Myers samen met Roach het perfect te brengen. Hulde! International Man of Mystery kent een hoop flamboyante personages maar tegelijkertijd zijn ze, naast dat ze een overduidelijke knipoog zijn naar de James Bond reeks, allemaal stuk voor stuk erg leuk om te zien. In Goldmember irriteerde ik me soms wat aan Fat Basterd maar hier zat er niets tussen waarvan ik vond dat het in de montage had mogen sneuvelen. Toch is International Man of Mystery te pruimen dankzij de vele onverwachte momenten die de film kent. Je weet niet goed wat er allemaal uit de koker van Myers kan kruipen waardoor je je op het ergste voorbereid en toch nog wordt je aangenaam verrast. Persoonlijke favoriet waren de idiote tussenstukjes waarin Powers staat te dansen. De muziek, de felle kleuren... Heerlijk vermaak. Uiteindelijk verloopt het allemaal erg vlot en is er voor de liefhebber genoeg te ontdekken, zelfs voor de muziekfan want in de openingsscène wordt A Hard Day's Night van The Beatles lichtjes geparodieerd.

Ik begin Mike Myers meer en meer te waarderen. Toegegeven, ik ken hem alleen van Austin Powers en Shrek maar voor de rest kon hij me niet echt veel boeien. In Austin Powers zelf was ik trouwens ook niet echt geïnteresseerd maar daar is ondertussen verandering in gekomen. Soit, Myers is net zoals in Goldmember uitstekend in het vertolken van meerdere personages. Hier doet hij het nog redelijk rustig aan met 2 personages (Austin en Dr. Evil) maar ze zijn in ieder geval geslaagd. Eddie Murphy, eat your heart out! Sinds Bedazzled heb ik een zwak voor Elizabeth Hurley. Ik hoopte dan ook dat ze even heerlijk ging zijn als in die film en ik werd op mijn wenken beloond. In het begin seutig maar toch al met een grote seksuele uitstraling maar wanneer de film vordert lijkt het beest helemaal los te komen. Geweldige, ondergewaardeerde actrice. Ik had niet gedacht dat Seth Green nu al van de partij ging zijn. Ik heb eerst deel 3 gezien maar daar leek het personage meer wat geïntroduceerd te worden maar mij hoor je in ieder geval niet klagen. Een acteur die ik graag zie spelen en ook hier is hij weer erg vermakelijk. De rest van de cast, eigenlijk teveel om op te noemen, is allemaal op een goed niveau en net als in Goldmember zijn de vele leuke cameo's leuk om te spotten (o.a. Will Ferrell en Christian Slater). Het is alleen jammer dat we Mini-Me nog moeten missen maar ik twijfel er niet aan dat die in het tweede deel een uitstekende introductie zal krijgen. Toch maar eens achtergaan, ik geloof dat ik hem hier zelfs nog ergens op VHS heb liggen.

Fantastisch begin van de Austin Powers reeks. Het is allemaal leuk geparodieerd waardoor de film uitnodigt tot meerdere herzieningen om alle details te ontdekken want ik ben er zeker van dat ik nog niet alles mee heb. Myers is fantastisch, Hurley is fantastisch, Green is fantastisch en eigenlijk is heel de cast fantastisch.

Ooo, Behave!

VinnieJones schreef:

Mooiste grappen zijn toch wel dat ze de familie en vrienden van dode vijanden laten zien en dat overrijden van die kerel met die stoomwals (move away man!)!

Dat was eigenlijk het enige in de fllm waarvan ik humor niet echt snapte.
Ik vond de grappen zo flauw, maar daarom zo hilarisch.
Die plasscène, met de penisvergroter, Dr-evil met z'n pink en z'n 'one MILLION dollars', austins geweldig lange, spannende blackjack avontuur. Echt een grappige film .

avatar van movie acteurs
Alhoewel dit een behoorlijk flauwe parodie film is, waar ik soms niet van hou, is dit toch wel mijn favoriete. Het is helaas niet de dag van gisteren dat ik dit zag. De eerste keer dat ik dit zag was volgens mij rond de periode wanneer de vhs net uit was. Vond het toen al behoorlijk leuk. Hierna kwamen nog twee vervolg films uit waar deel 2 duidelijk de minste is.

Deze flauwe parodie op de oude klassieke James Bond films is behoorlijk leuk. We kunnen heel wat lachen naar deze grappige verwijzingen. Normaal gesproken vind ik dit behoorlijk hinderlijk/irritant uit de verf komen maar hier absoluut niet. Mike Meyer vind ik persoonlijk maar een eng manneke die soms ook behoorlijk faalt maar hier zet hij z'n leukste personage neer. De verwijzingen naar de Bond films (als je ze tenminste gezien heb) zijn behoorlijk duidelijk. Dr. No, Goldfinger, Thunderball en volgens mij nog een paar bekende titels. Dat Elizabeth Hurley in een soort bikini zit van Ursula Andress is sowieso herkenbaar. Michael York en Robert Wagner zijn hier trouwens ook uitermate briljant en grappig.

Wat mij betreft is dit nog steeds een van mijn favoriete komedies die je een plezierige bediening geeft van flauwigheden en grappen. Dit is en blijft wat mij betreft een heerlijke komedie film.
Mijn 5,0 blijft.

avatar van eddyeddy
Nadat ik de latere delen eerder heb gezien en waarbij ik op sommige momenten me lachspieren danig belastte, merkte ik bij deze film dat de getoonde humor me minder aan het lachen bracht.

avatar van Sergio Leone
Zo net voor pakweg de 3e keer gekeken, en wat blijft dit toch goed.

Vooral het begin is uitstekend. De intro van Austin Powers is al zo overdreven dat de toon meteen gezet wordt. Het aantal flauwe, maar ook goeie moppen volgt zich aan een sneltempo op, vooral in het eerste half uur. Er zit ook een flink aantal geweldige one-liners in deze film. ("I don't bite ... hard")
Naar het einde toe is de film net wat minder, omdat de moppen kwalitatief van een niveau lager zijn.

Mike Myers als Austin Powers blijft goed. Heerlijk overdreven. Zijn vertolking als Dr Evil mag er ook wezen, maar ik heb precies het gevoel dat de latere vertolkingen beter waren.
Elizabeth Hurley kan langs geen kanten acteren, maar dat deert niet. Voorts ook het rolletje van Will Ferrell even aanhalen.

De decors zijn net als de gehele filmlijn: overdreven en druk gekleurd. Hetzelfde kan gezegd worden van het kostuum van Austin Powers.

Nog steeds even vermakelijk.

avatar van tommykonijn
Ooit eens gezien en herinnerde me het als een behoorlijk vervelende film. Vandaar dat ik ook verbaasd ben dat ik hem drie sterren had gegeven en dat ik Mike Myers' acteerprestaties hier als 'goed' omschreef. Maar ik heb hem alsnog herzien en hij is toch wel leuker dan ik me voorstelde. Er zitten een aantal grrappige scenes in. Al zijn sommige dan wel weer zo overdreven dat ze bijna niet meer leuk zijn daardoor. Gelukkig zit de film wel vol leuke karakters en dan bedoel ik vooral de bad-guys. Ik heb me soms echt bescheurd met die Dr. Evil (Give your father a hug! ). Austin Powers zelf vond ik niet op alle momenten leuk maar hij is ook weer niet zo irritant als ik me voorstelde. Sowieso heb ik niet echt heel veel gelachen om hem. Maar het acteerwerk van de rest van de cast is ook wel goed en de settings zijn ook leuk. Al met al dus een vermakelijk filmpje en een goede Bond-parody. Maar zeker niet meer dan dat in mijn ogen. Ik geef hem nog een half sterretje meer dan ik eigenlijk van plan was.

avatar van RuudC
Het was eigenlijk wachten op Leslie Nielsen die nooit kwam. Precies zijn soort humor. Mike Myers ken ik verder alleen als de stem van Shrek. Eerlijk gezegd vind ik zijn rol als Austin Powers leuker. Laten we daar een overtreffende trap aan toevoegen en concluderen dat Dr. Evil bij vlagen een ronduit geniaal typetje is. Voor een kwaadaardig genie zijn zijn gebaartjes en uitspraken erg grappig. Het verhaal is overduidelijk gebaseerd op de avonturen van James Bond. Sommige personages zijn eenvoudigweg gekopieerd. Random Task (de acteur zit momenteel in de bak trouwens voor marteling) gooit alleen zijn schoen in plaats van een hoed. Het jaren ’60 sfeertje en een lading aan belachelijke sketches maken het wel af. Goede rol van Mike Myers. Leuk filmpje. Simpel maar doeltreffend.

avatar van ibendb
Deze film is toch wel de minste van de drie.

Austin Powers is best irritant en de introductie van Dr. Evil is ook niet zo geslaagd. Ik vond de humor ook best flauw in dit deel. Best jammer. 3* omdat ik toch nog ben vermaakt.

avatar van jipt
Austin natuurlijk vet, komisch en lekker debiel. Tikkeltje te flauw, kan me herinneren dat deel 2 beter is. Deze mist Mini-me en Fat Bastard. 3,5*

avatar van Bottleneck
Om een of andere reden heb ik altijd gedacht dat Austin Powers niet mijn ding was maar dat viel uiteindelijk juist reuzemee. Lekker flauwe dingen zitten erin zoals de tieten die telkens uit beeld blijven, zo suf maar toch grappig, en echt extreem irritant Aardig wat visuele en woordgrapjes, afgewisseld met mindere stukken maar over het algemeen een leuke film, James Bond-fout.

avatar van Ste*
Aparte film, qua komedie. Aan de ene kant is hij van het niveau komedie dat me normaal gesproken niet aanspreekt, aan de andere kant heeft het toch wat absurde humor die ik juist wel weer leuk vind. Vooral Dr. Evil is leuk overigens, Austin Powers zelf is een stuk minder.

Heb de film inmiddels vaker gezien, en hij blijft ondanks de flauwigheid toch altijd wel voldoende kijkbaar. Het is in zijn genre en in zijn bedoeling wel geslaagd. Het heeft toch iets, wat ik niet helemaal kan omschrijven. Hij is uiteraard nu wat gedateerd, en zeker de latere twee delen (3 heb ik niet echt gezien) zijn een stuk minder leuk, maar laat ik hier nog een ruime 3* voor geven.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Bondparodieën zijn er al veel gemaakt, maar die van Austin Powers bevallen me toch niet zo. Dan had ik nog liever de Johnny English films met Rowan Atkinson of zelfs de Casino Royale uit de 60's met Peter Sellers en Woody Allen. Dit is dan ook vooral visuele humor en door de Amerikaanse productie zeer weinig Engels. Wat overblijft is een slapstick komedie met enkele verwijzingen naar de Bondfilms. Dat is wel leuk, maar het ligt er soms te dik op. Ik mis enkele pittige grappen of subtiele verwijzingen. Helaas, maar niet wat het had kunnen zijn...

avatar van blurp194
Geniaal flauwe parodie.

En een parodie op zoveel films dat ik daar al snel de tel van kwijt ben. Af en toe erg grappig, maar ook erg melig en af en toe ontzettend plat. Echt iets om voor in de stemming te zijn - en dat was ik kennelijk, want de hele dvd-box achterelkaar afgekeken. Een soort Austin-Powersmarathon.

Dan heeft deze wel Elizabeth Hurley - verreweg de mooiste en leukste, ik bedoel most shagadelic en groovy Austin Powers-babe van het stel. En hoewel Dr. Evil misschien nog ietwat moet groeien in zijn rol als world domination wannabe, is hij hier tenminste nog leuk ongenuanceerd evil.

Dus wellicht de beste van de drie films. Behalve...

avatar van Black Math
Op de een of andere manier is Austin Powers altijd aan me voorbijgegaan. Ik had toch een beetje het vooroordeel dat het flauw zou zijn, ik heb het over het algemeen nu eenmaal niet zo op parodieën, maar omdat enkele mensen in mijn omgeving er toch wel hoog over opgaven toch eens naar gekeken.

Helaas vind ik de film toch aan de flauwe kant. Veel verwijzingen naar James Bond films, dat is op zich nog wel aardig, maar humor die gebaseerd is op het tonen en benadrukken van clichés slaat toch niet zo aan. Verder de nodige poep-en-pies humor, wat ik vaak toch als voorspelbaar ervaar. Het enige wat ik nog wel aardig vond was de creatieve wijze waarop de intieme lichaamsdelen van de hoofdpersonages verscholen blijven bij enkele ontbijtscènes.

Verder kijkt het allemaal wel aardig wel, en vervelend is het ook niet, maar echt leuk wordt het nauwelijks. 2*.

avatar van K. V.
Deze nog eens her bekeken en het blijft toch een erg grappige film. Oke, de humor is soms wel flauw, maar soms ook erg geslaagd. Als parodie op Bond zit hij zeker goed, er zitten voldoende verwijzingen in.
De cast deed het ook prima en ook de muziek was erg vermakelijk.
Leuk om deze nog eens terug gezien te hebben.

avatar van The One Ring
Die films van Austin Powers waren zo'n groot fenomeen dat ik er nooit een heb gezien en toch zeer duidelijk wist wat het was. Een grote hoeveelheid aan scènes zijn door de jaren opgedoken in promotie, in documentaires over de jaren '90, nostalgische programma's en wat al niet meer, waardoor het eigenlijk kijken van zo'n film vooral dient om te zien in welke volgorde al die scènes nou precies horen.

De reden dat ik zolang gewacht heb om te beginnen aan deze reeks is eerlijk gezegd ook omdat alle fragmenten door de jaren heen vooral meer flauw dan grappig waren in mijn ogen. Niettemin, nu viel het toch mee. Mike Myers is niet helemaal mijn type komiek, aangezien hij nogal snel vervalt in het grappig doen in plaats van grappig zijn. Alsof over-the-top acteren op zichzelf genoeg is. Het gekke is dat uitgerekend Dr. Evil hier het meest aanvoelt als een personage en wat mij betreft een veel meer geslaagd typetje is. Hij maakte de film voor mij. Powers zelf vond ik net iets te flauw over het algemeen.

Het is verder een wat los verhaallijn die goed als excuus dient voor maffe situaties, wat ook wel het beste werkt bij zoiets als dit. Sommige momenten zijn echt geïnspireerd, zoals Dr. Evil die een miljoen eist bij de NAVO of in therapie gaat met zijn zoon, om nog maar te zwijgen van nasleep van de dood van de handlangers, gezien door de ogen van de achterblijvers thuis. Dat soort absurdisme mag ik wel. De cultuurshock-dingen zijn echter wat te voorspelbaar en de seksuele avonturen van Powers waren wel erg puberaal, al kon je dat ook wel verwachten. Het is ook opvallend hoe goedkoop dit allemaal oogt, met name de sets. Geeft het een b-film look mee, die wel een bepaalde charme heeft bij een komedie als dit.

Ach, heb ik dit ook eens echt gezien. Een beetje een gevalletje van niet goed, niet slecht. Of ik de vervolgen ga zien staat nu nog wat open.

avatar van baspls
"Ooo, Behave! Yeah, baby, yeah"

Vermakelijke film waarin de jaren '60 flink op de hak worden genomen. Ik vind dat de filmmakers de typische 60s stijl qua filmtechniek goed hebben weten te immiteren, vooral de auto's met bluescreen. Ze hadden dan natuurlijk wel beter de CGI links kunnen laten liggen...

De film is ondoordacht en hilarisch knullig maar dat was denk ik precies de bedoeling. Mike Myers die ik eerst meer kende van Shrek is de geheim agent Austin Powers. Ik vond hem best grappig, vooral omdat hij van die ontzettend flauwe typische uitspraken heeft.

Ik heb het nooit echt zo op al de komedie-films die aan de lopende band worden geproduceerd (Uitzonderingen voor Mel Brooks en een paar horror-comedies) maar deze was best wel aardig. Ik moet wel zeggen dat ik niet bepaald van mijn stoel ben gevallen van het lachen, maar grappig was het wel.

avatar van Glennekeeeee
net nog eens terugbekeken en verlaagd van een 8 naar een 5...
toen ik de film voor het eerst zag was ik 16 en misschien vandaar de hoge quotering, nu we de 20 al een tijdje voorbij zijn merk je toch wel dat de film niet zo sterk is als gedacht. Myers is wel een genot om naar te zien. dat typetje is hem wel op het lijf geschreven en speelt het met verve. Maar de komische noten zijn toch niet echt overweldigend te noemen en ondanks dat het een parodie is vond ik het overacting na een tijdje wel irritant. er zitten wel leuke links in naar de serieuzere spionagefilms maar veel verder dan dat komt het toch niet. Ben benieuwd of ik bij de 2 vervolgen ook hetzelfde gevoel zal krijgen als bij deze.

De eerste Austin Powers is uniek, zelfs in het spionage-parodie-genre, en daarom alleen al de moeite om te zien. Maar het is zeker niet de beste al verveel je je zeker geen moment

avatar van Ajax&Litmanen1
Austin Powers was nooit een reeks die ik erg boeiend vond. Te flauw, te simpel. De eerste film heb ik zelfs nooit gezien en daarom ga ik de trilogie maar eens opzetten. Vandaag ieder geval deel 1 gezien.

Eigenlijk is er niks veranderd aan mijn gedachten. Ook deze eerste film is gewoon niet zo leuk. Ik vond Dr. Evil wel een erg leuk personage en de hippe, kleurrijke aankleding (+ muziek) van de film is ook absoluut de moeite, maar daar tegenover staan weer Mike Myers (zo niet leuk), poep en plas humor en weinig echt geslaagde grappen. De referenties naar de James Bond films zijn er genoeg, maar op een enkele grap na nauwelijks geslaagd. Ik heb niet 1 keer hoeven te lachen, hoogstens een keertje grinniken. Zoals gezegd teert de film enorm op de momenten met de Blofeld look-a-like die het wel goed doet. Zijn opmerkingen, zijn houding. Leuk. De looks van Elizabeth Hurley waren overigens erg fijn. Erg mooie vrouw.

Maar het is te weinig om van deze film te genieten. Jammer dat deze reeks niet gemaakt is door de broers Zucker of Jim Abrahams, die wel zeer geslaagde parodiefilms hebben gemaakt.
Ik vrees dan ook al voor de 2 vervolgen. Die gaan vermoedelijk nog meer tegenvallen.

Goeie film waarin een Britse geheim agent na 30 jaar weer tegenover zijn rivaal komt te staan. Je zou dit zeker een parodie op James Bond kunnen noemen, maar door je de film net wat te kort mee. Lekker flauwe humor en een fijne, kleurrijke retro aankleding. Mike Meyers doet het goed in een dubbelrol en zet twee vermakelijke typetjes neer.