Boogie Nights (1997)

geregisseerd door Paul Thomas Anderson
met Mark Wahlberg, Julianne Moore en Burt Reynolds

Jaren '70. De naïeve en ongeschoolde Eddie Adams wordt ontdekt door pornoregisseur Jack Horner. Jack en zijn vriendin Amber nemen Eddie onder hun hoede. Onder hun creatieve leiding ontwikkelt Eddie zich binnen de kortste keren tot (letterlijk) de grootste in zijn vakgebied. Eddie wordt pornoster Dirk Diggler en geniet met volle teugen van zijn verworven faam. Maar dan leert hij ook de schaduwkant van het succes kennen.

avatar van John Lee Hooker
Maffe prent.
Gekke dialogen, verassende gebeurtenissen en idiote wendingen vervullen deze 2,5 uur terwijl er een heerlijke nonchalante 70's sfeer bovenhangt. De openingsscène is geniaal, ik hoopte stiekem dat we verder gingen met zulke lange shots en die kwamen er een paar ( bijvoorbeeld de scène bij het zwembad waarbij we even onder water gingen) Het feit dat er een pornofilm gemaakt moet worden is op zichzelf al redelijk interessant maar daarbij worden we ook getrakteerd op een paar bizarre toestanden die niet direct in verbinding staan met het hoofdplot. Bijvoorbeeld Buck (Don Cheadle) met zijn technische apparuur, dat staat eigenlijk compleet los van het verhaal met Dirk Diggler maar het functioneert erg goed als afleiding, net als William H. Macy met zijn zielige rol die hij weer voortreffelijk weet te vervullen en waarschijnlijk heeft menige kijker hem weer treurig uitgelachen. Verder is de cast aangevuld met een aantal bekende namen die vrijwel altijd goed presteren maar de grootste ster is natuurlijk Wahlberg die weer excellent werk aflevert.
Het meesterlijke, het ultieme, het maximale, het beste of het briljanste resultaat wordt naar mijn idee niet bereikt, daarvoor is het toch allemaal iets te onschuldig en voorspelbaar want geef toe: iedereen heeft zo z'n story en op het einde komt het allemaal weer goed. Het is iets wat je ondanks alle toeters en bellen wel vaker ziet: de hoofdpersoon heeft een succesvolle carrière en lijkt zijn leven perfect ingericht te hebben, gaat dan ten onder aan zijn arrogante karakter en heeft uiteindelijk toch de mensen nodig die zijn bestaan hebben opgebouwd. Die welbekende structuur, bestaande uit grofgezegd drie delen (goed,slecht,goed), zorgt er voor mij voor dat ik niet 100% verkocht ben maar gelukkig heeft Paul Thomas Anderson het leuk weten te verpakken.
Suprising, vlot, hip en gewoon erg fijn om naar te kijken.

avatar van AC1
AC1
John Lee Hooker schreef:

Ik ben ook niet voor 100% mee met Boogie Nights. Anderson is als narrator nog niet helemaal top. De film verliest af en toe het ritme en mist wat 'focus'. In de films na Boogie Nights weet PTA de kijker beet te pakken om hem daarna niet meer los te laten. Zijn 'huidige' controle op het materiaal voelt ook vele malen sterker aan. Als Anderson 'm vandaag zou maken dan was Boogie Nights een betere film geweest. Nou ja, veel regisseurs verwateren na een dendere start, PTA wordt er alleen maar beter op.

Reinbo
ik vind het juist lekker dat het nog wat ritme en focus mist. Dat oneffe maakt het juist levendig en echt. Magnolia is wat dat betreft juist veel te glad, voelt aan als een commercial ipv echte mensen.

Verder heeft het 'happy end' natuurlijk wel een gitzwart randje. (John Holmes, op wie Diggler gebaseerd is, raakte verder verstrikt in drughandel en criminaliteit. Stierf uiteindelijk aan aids....)

avatar van Hakunamatafaka
You're not the boss of me, Jack. You're not the king of Dirk. I'm the boss of me. I'm the king of me. I'm Dirk Diggler. I'm the star. It's my big dick and I say when we roll

Boogie Nights vertelt het intrigerende, meeslepende verhaal van verscheidene mensen uit een hechte (porno) familie. De gelukzalige- en erbarmelijke momenten van protegé Eddie Adams, en andere personages lopen als rode draad door de film.

Het speelt zich af in de jaren 70’. Eddie Adams (Mark Wahlberg), is een 17-jarige jongen die tot dan toe nog niet veel heeft bereikt in zijn leven. Om duiten te verdienen heeft hij twee onnozele baantjes: Hij werkt in een autowasserette en in een nachtclub. Bij laatst genoemde verricht Eddie arbeid als afwasser. Verder gaat hij niet naar school ‘Thats because you are too stupid,’ zegt zijn moeder op een dag, tijdens een heftige schermutseling. Daar heeft ze gelijk in. Dat Eddie niet over een bijzonder hoog intelligentiequotiënt beschikt komen we na verloop van tijd wel achter. Een goede band met zijn ouders heeft hij niet. Zijn moeder zeurt alleen maar over futiele zaken, en met zijn vader praat Eddie nauwelijks. De enige plaats waar hij echt tot leven komt is zijn slaapkamer. Daar hangen posters van lekkere wijven, filmsterren en Kungfu helden. Veel tijd spendeert hij aan het kijken naar zichzelf in een grote spiegel - die ook op zijn kamer hangt. Veinzend dat hij ook een filmster is.

Eddie zijn toekomst biedt op het eerste gezicht echter weinig perspectief, doch hij heeft één geluk. De jongen is namelijk gezegend met een 11,3 inch cock! Wanneer die wordt opgemerkt door de notoire sigaar rokende pornoregisseur ‘Jack Horner’ (Burt Reynolds), komt hij in een entourage terecht waar je U tegen zegt. Hij hernoemt zichzelf en wordt ‘Dirk Diggler’. Met die naam groeit hij uit tot één van de meest succesvolle acteurs in de porno-industrie.
Maar elk succes heeft zijn keerzijde…

Wie nu het waanbeeld heeft gecreëerd dat het hier een ordinaire, vulgaire pornofilm betreft slaat de plank volledig mis. Pure nonsens. Die illusie werd aanvankelijk bij de release wel gewekt. Vooral door kortzichtige, tendentieuze mensen met tere zieltjes die niet naar het gehele plaatje keken, maar enkel bij het woord ‘porno’ al flauw vielen.

Boogie Nights bevat verschillende componenten waaronder: Passie, faam, hebberigheid, vriendschap, geld en een complexe uitdieping van de menselijke interacties. We zien op het eerste gezicht een hechte pornofamilie die continu blijmoedig door het leven gaat. Maar wanneer je een stukje verder kijkt dan het geschetste droombeeld, ontdekken we de miserie die er achter schuilt. Halverwege de film, zien we een scene die werkelijk als een sloopkogel je brein binnenknalt. Tegelijkertijd is dat een scene waar een heftige decadentie uit voorvloeit. Namelijk, de negatieve kanten van de porno-industrie.

In mijn opzicht wil de film ons ook bewustmaken, over de gevaren van te snel verworven faam bij jonge mensen. Na een tijdje wordt de roem ‘Dirk Diggler’ teveel en doopt het zich om naar een ijzingwekkende teloorgang. Hij raakt onder andere verslaafd aan de Cocaine en Crystal Meth . Ook zien we in Jack’s vrouw (Julianne Moore) een drugsnuivend hoopje wrak, doorspekt met intense droevigheid omdat ze dankzij de porno en alles wat daarbij komt kijken, het bezoekrecht op haar zoon is kwijtgeraakt. Scottie (Hoffman), is een latente homo die met zichzelf worstelt. Buck, (Don Cheadle) ziet de nadelen van het zijn van pornoacteur in, wanneer hij weer wil participeren in de maatschappij, en een lening probeert te verkrijgen. Ga zo maar door. Het is een film beladen met menselijke emoties, rancunes en hartenleed.

Anderson liet met deze film al zien -meer zouden volgen- dat hij veel potentie in huis heeft om een groot regisseur te worden. Hij laat zich niet misleiden door Hollywood conventies, maar gebruikt daarentegen vernuftige technieken, daar waar hij later bekend om zou staan. Namelijk het hanteren van een eigenzinnige ensemble stijl. Doordat alle personages perfect worden uitgediept, kan de kijker zich met hun identificeren en meeleven.

Je kunt wel concluderen dat Anderson zich heeft laten inspireren door ‘Scorsese’ en andere topregisseurs. Dat zie je met name af aan het routineuze gebruik van muziek en de montage. Let ook op de prachtige steadicamshots, en de briljante eindscene. Qua technische aspecten scheelt er weinig aan Boogie Nights. De discomuziek, ingenieuze camera bewegingen en felle kleuren spatten letterlijk van het beeld. Een perfecte sfeer, en op die manier komen de 70’s zeer realistisch over.

‘Zijn er dan helemaal geen negatieve segmenten?’, vraagt u zich nu waarschijnlijk af. Jawel! De acteerprestaties van de cast zijn niet altijd piekfijn. Daarbij zitten er enkele overbodige scènes in die afdoen aan het geheel. Toch zijn dit zijn minieme punten, die zich gemakkelijk laten compenseren door een ongenadige kijkervaring. Het is een verademing om tussen alle Hollywood meuk door, een topregisseur aan het werk te zien. De onvermijdelijke vraag: Is Boogie Nights een klassieker? Twee woorden: Hell Yeah!

9/10

avatar van Sergio Leone
Goed, maar weinig meer dan dat.

De film begint lekker vlot. Als kijker maak je snel kennis met een hele hoop personages en hun verhaal. Het is allemaal luchtig en het eerste uur vliegt razendsnel voorbij.
Maar hoe vlot de eerste helft is, zo zwaar is de tweede. 't Is allemaal zo voorspelbaar. Ook het einde vind ik er dan wat bij de haren bijgesleurd (Dirk Diggler komt met hangende pootjes terug en Jack Horner vindt dat natuurlijk oke. Rollergirl gaat terug naar school, Buck heeft z'n zaak, ... Iedereen gelukkig.) Staat nogal zwaar in contrast met dat middengedeelte.

De acteerprestaties vind ik wat verdeeld. Van Mark Wahlberg zal ik nooit een fan worden. Aanvankelijk kan hij hier een macho-typetje spelen, maar in stukken waar emotie bij nodig is, valt hij door de mand. Ook van iemand als Burt Reynolds word ik warm noch koud van.
John C Reilly, Don Cheadle en William H Macy doen het al een pak beter, en ook Julianne Moore en Heather Graham mogen er wezen.

Qua regie zit het wel helemaal goed. PT Anderson deed me soms wat denken aan Scorsese en Kubrick met z'n langgerekte shots (zoals met dat zwembad).
Dus aangenaam kijken was het zeker wel, ook mede mogelijk gemaakt door af en toe een leuk muziekstukje.

Sergio Leone schreef:
Staat nogal zwaar in contrast met dat middengedeelte.

Als je weet hoe het met John Holmes (Dirk Diggler) in het echte leven is afgelopen, krijgt het happy end een zeer cynische ondertoon.....het is natuurlijk niet van lange duur.

avatar van The One Ring
Reinbo schreef:

Maar de film eindigt niet met de kleinste verwijzing naar aids, dus zover is het gewoon een goed einde. Daarbij zijn Holmes en Diggler niet dezelfde persoon, Holmes was slechts de inspiratiebron. De film geeft ons geen reden om te denken dat Diggler zal sterven aan aids. Die cynische ondertoon verzin je er gewoon zelf bij.

Reinbo
Het gaat me niet enkel om aids, maar het verval in drugs & misdaad in het algemeen.

Persoonlijk zie ik het happy end dan ook niet als een happy end, maar meer als een sneer naar Hollywood, waar een happy end gewenst is...en in ieder geval volledig ongeloofwaardig dat het stand zou houden.
. Of PTA het ook zo ziet weet ik niet, zou het audio commentaar moeten naluisteren, maar het is wel zoals ik de film zie, want zoals gezegd is een andere visie compleet ongeloofwaardig.

Verder is het absoluut gebaseerd op Holmes, vele scenes zijn een op een gekopieerd uit zijn leven. (Op de Criterion laserdisc staat een docu over Holmes ( Exhausted: John C. Holmes, the Real Story (1981) ) die dat allemaal meer dan duidelijk maakt. Helaas is die vanwege rechtenruzie nooit op dvd verschenen.) Dus zijn het absoluut wel dezelfde.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en 'k vond hem goed, maar zeker niet waw. Het eerste uur was interessant, maar de rest van de film duurde te lang, waardoor niet alle stukken even boeiend waren. "Blow" is een gelijkaardige film (wel een ander thema), maar die vond 'k veel beter. Die heb 'k ook op dvd gekocht, maar bij Boogie Nights heb 'k de drang niet.
Wel een indrukwekkende cast (vele die in Magnolia ook meedoen) en goeie muziek.

Hele sterke film over een pornoregisseur die iemand een rol aanbied en daarna gigantisch succesvol wordt en uiteindelijk eraan onderdoor gaat. Elke acteur spat van het scherm af en de muziek en de sfeer wordt perfect in beeld gebract. Het verbaasd me ook niets dat deze film een 7,9 krijgt op imdb. 4 sterren.

avatar van Hollywood007
Zeer goed geacteerd en ook de sfeer word goed gezet. Op zich was de film zeker het bekijken waard, maar toch moet ik zeggen dat de 155 minuten wel lang waren. Of het voelde toch lang aan. Het verhaal zit goed in elkaar, maar voelt soms wat langdradig.

Het is voor mij geen film waar ik van zeg : wow.
Maar evenzeer is het niet een film die je zomaar vergeet. hij zindert wel nog wat na.

Toch ben ik blij dat ik hem eindelijk bekeken heb.

avatar van missl
Grappige film met bizarre situaties en een goede sfeer. Leuk dat laatste shot want dat was toch wel de vraag die over bleef.

avatar van Ste*
Heel origineel, nog nooit zoiets gezien. Het eerste uur is bruisend, grappig, de jaren 70 sfeer is heel erg goed neergezet, leuke personages en leuke muziek. Maar helaas is het allemaal veel en veel te lang uitgesponnen.

Als de film op ongeveer een uur is, en Dirk op zijn hoogtepunt, vraag je je af waar het nog heen moet, en niet onterecht. Alles was er in de anderhalf uur daarna gebeurd is allemaal een stuk minder likeable, interessant en grappig. Regelmatig vraag je je af waar je nu eigenlijk naar zit te kijken, zoals het stuk met de drugsdeal. De film gaat een kant op waar ik persoonlijk niet echt op zat te wachten. Eigenlijk had het voor mij best een feelgood-film mogen blijven, vond heel het drama er niet zo inpassen.

Af en toe nog best wat leuke momenten, maar de lengte van de film, en waar het verhaal heengaat, zorgen ervoor dat de pit van het eerste uur er totaal uitraakt.

avatar van Thorak
Als je wilt weten waar de drugdeal op sloeg zou je deze film eens moeten kijken: The Wonderland murders. Het is in Boogie Nights niet helemaal zo uitgewerkt, maar daar zou het op slaan lijkt me.
Boogie Nights is het (erg vrije geintepreteerde) levensverhaal van John Holmes. Daar horen de Wonderland murders ook bij (waargebeurd)...

Heerlijke film met een super verhaal en erg leuke wendingen. Ik heb genoten en was verrast door deze film. Een grote aanrader !

avatar van richiedoom
Bijzondere film, echt one of a kind.

Zojuist gekeken, en waar ik het eerste uur zoiets had van, wat gebeurt er allemaal, sloeg dat gevoel gaandeweg de film om. Ik werd echt het verhaal ingezogen (nee geen woordgrap) en ik zat echt te genieten van de dialogen en de maffe gebeurtenissen.

Acteerwerk was ook echt goed. Mark Wahlberg deed het verdienstelijk als Dirk Diggler, maar vooral Burt Reynolds speelde erg goed.

Een film die zeker in mijn top, nou laten we zeggen, top 30 zal belanden. Echt uniek deze film.

En o ja, vergeet ik het bijna, de muziek en de sfeer in de film waren echt geweldig!

Warren Stantin
Sergio Leone schreef:
Ook van iemand als Burt Reynolds word ik warm noch koud van.

Ik word ook niet warm noch koud van Burt Reynolds. Daarvoor heeft ie in te veel onzinnige rotzooi gespeeld. Maar als Jack Horner (geweldige naam trouwens) in Boogie Nights speelt hij mijns inziens de sterren van de hemel. Zelden zo'n overtuigende gladde aal in een film gezien. Boogie Nights vind ik in alle opzichten een geweldige film maar zonder de rol en het spel van Reynolds zou mijn waardering voor deze film minder hoog zijn geweest.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ja, erg mee eens. Geweldige gecast hier. Speelt de rol van zijn leven zo'n beetje.

Nieksnut
Weinig bijzonder. Die geweldige acteerprestaties zie ik niet. De randomness van het verhaal sloeg bij mij ook niet aan. Ik vind het niet erg als er niet echt een punt wordt gemaakt met een film, maar hierbij resulteert dat gewoon in een bepaalde fletsheid. Ik heb me vermaakt hoor, maar was nooit echt onder de indruk. Behalve de (zelf)moord van die snormans, Tarantinoeske scène (deed me vooral aan Jackie Brown denken, als Jackson Chris Tucker vermoord. Welke film was eerder? ).

avatar van Jesper187
Haha, nu pas (na betreffende film gezien te hebben) realiseer ik me dat, dat Chinese jochie – dat telkens vuurwerk afsteekt in die drugdeal scène – geïnspireerd is door Robert Downey Sr.'s 'Putney Swope'.

avatar van Jesper187
Jesper187 schreef:
Haha, nu pas realiseer ik me dat, dat Chinese jochie – dat telkens vuurwerk afsteekt in die drugdeal scène – geïnspireerd is door Robert Downey Sr.'s 'Putney Swope'.

Zie hier het fragment: Putney Swope -- (Movie Clip) Wing Soney - tcm.com

avatar van SnakeDoc
Prachtig geacteerd. Knap van de jonge Wahlberg! De toffe swingende muziek tilt deze film naar een nog hoger niveau.

Min puntje: De speelduur. Hij duurde me net wat te lang.

avatar van Snorren
Mijn derde film van Paul Thomas Anderson stelde echt niet teleur. Niet zo goed als There will be Blood, maar deze scoort heel hoog bij me. Anderson weet bij mij altijd een paar schockmomenten te creeëren waardoor ik meteen de film in gezogen wordt. Na het omslagpunt werd het steeds spannender, tot het happy end, het einde waar ik normaal niet zo warm van word, maar deze was niet van de vervelende soort. Ik ben niet de persoon die zich ergert aan een lange speelduur, dus dat werkte me totaal niet tegen. Daarbij doet de soundtrack het enorm goed en ook de cinematografie was op zijn best. Magnifique!

Driello
Tegenvaller. Had van Boogie nights echt meer verwacht. Al met al is het een film over een pornoster die nagenoeg aan die cariere ten onder gaat. Echter, het wordt ontzettend braafjes en correct gebracht. Als je een film over een porno acteur maakt, mag je, naar mijn mening, best wat meer bloot laten zien. Nu bleef het een beetje bij flauw gesuggereer en wat onscherpe beelden. Het zal wel met de rating te maken, maar ik ben van mening dat je of dapper een film over een porno ster maakt en dat in de juiste setting brengt, of ervoor kiest geen dappere keuze te maken. hier heeft Anderson wel de keuze gemaakt maar niet aangedurft dat ook met beelden te onderschrijven. Het maakt van Boogie nights een wat 'brave versie'. Ook zaten er wat zaken in de film die geen relevantie voor het verhaal hadden, zoals de moord op de overspelige echtgenote (ongetwijfeld bedoeld als weergave van de losse zeden van die tijd en het feit dat iemand daar niet mee om weet te gaan), de homo-sexuele benadering door Scottie en de mislukte drugs deal. Het zal allemaal wel onderdeel van de werkelijke wereld van Holmes zijn (de porno-legende waarop het verhaal losjes gebaseerd is), erg boeiend was het niet. Liever had ik een sterkere weergave van de seventies sfeer gezien (parties, drugs, porno, disco) zodat de carriere en het verval van Dirk Diggler treffender wordt neergezet.
Toch weet deze film wel te boeien. De beelden zijn regelmatig treffend, het acteerwerk is overwegend goed (eindelijk een rol voor Reynolds waar zijn kop fantastisch tot zijn recht komt - perfecte casting!) en de score is zeer passend. Het kijkt, al met al, lekker weg, maar het is nooit een topfilm voor mij.

Reinbo
Vond de seventies sfeer juist erg fijn neergezet. En had PTA het rauwer en/of pornografischer gemaakt, had hij nooit deze sterrencast bij elkaar gekregen. Bovendien waren de pornofilms in die tijd ook minder rauw. Vergeet niet dat het toen nog om (kostbare) filmproducties ging, die vaak ook een (klein) verhaaltje hadden. Niet te vergelijken met de goedkope videoporno van nu. En ondanks het gemis aan bloot is de film eeg sexy. Film kijkt weg als een swingende videoclip. Heerlijke flow, vol humor en dynamiek.

Ga deze snel eens herzien.

avatar van russo
Goede film met een leul sfeervol verhaal, vond alleen het einde (laatste half uur) een beetje slap en gemakkelijk vergeleken de rest van de film.

avatar van Minken
Heerlijke film! Fijne sfeer, goeie muziek, lekkere vage types en puik camera werk.

Ook de overgang van muziek van de 70s naar de 80s is goed gedaan. Na al het disco geweld komt in één keer ''Drivers Seat'' wat nog steeds een lekkere plaat is.

orbit
Morzige gerecyclede sfeer, matige muziek, vieze vettige types en onscherp camerawerk. Matige film dus. Had beter uit de jaren 70 zelf kunnen stammen, nu is het teveel een truukje.

avatar van AC1
AC1
orbit schreef:
vieze vettige types ... Matige film dus.

Wat een vreemde kritiek, orbit.

En paste de muziek soms niet bij de periode ('70s)?

avatar van euroshopper
Ik had een flinke Goodfellas vibe bij deze film, alleen heeft deze een minder negatief einde. Of tenminste, in deze film wordt wat meer in het midden gelaten of het nou een negatief of positief einde is. Ergens is dat ook wel jammer omdat, op de allerlaatste scene na, het einde niet zo'n impact heeft.

Verder ontzettend sterk geregisseerd, alles klopte bijna. De cinematografie die de dramatische ommekeer in de film inluidt, de muziek die de sfeer en het ritme bepaalt en het knappe acteerwerk. De enige acteur waar ik niet helemaal over te spreken ben is Wahlberg. Hij komt me iets te 'geacteerd' over (if that makes any sense). Maar misschien ligt dat ook aan de matige rollen die hij later in zijn carriere heeft gespeeld. Soms is het eigenlijk zelfs iets te goed geregisseerd allemaal, waardoor de film niet echt verrassend is. Zoals ik al zei, het mist de echte impact.

Maar uiteindelijk weet de film wel gewoon 2,5 uur lang te boeien en dat is toch het belangrijkste.