Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 121 minuten
Oorsprong:
Canada / Brazilië / Japan
Geregisseerd door: Fernando Meirelles
Met onder meer: Julianne Moore, Mark Ruffalo en Alice Braga
IMDb beoordeling:
6,5 (76.937)
Gesproken taal: Japans en Engels
Releasedatum: 20 november 2008
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Blindness
"Your vision of the world will change forever."
Als een stad getroffen wordt door een mysterieus virus dat alle inwoners blind maakt, besluiten de autoriteiten het gebied af te sluiten. Er is echter een vrouw (Julianne Moore) die nog niet getroffen is door het virus, en aangezien alleen zij nog kan zien, rust er een enorme verantwoordelijkheid op haar schouders.
Externe links
Acteurs en actrices
Doctor's Wife
Doctor
Man with Black Eye Patch
Bartender / King of Ward Three
Accountant
Woman with Dark Glasses
Thief
Minister of Health
First Blind Man
First Blind Man's Wife
Video's en trailers
Reviews & comments
Enigma
-
- 187 berichten
- 0 stemmen
Wat een verschrikkelijke saaie film is dit zonde van mijn tijd 0,5 voor deze bagger.
stinissen (crew films & series)
-
- 23444 berichten
- 76937 stemmen
Ik vond de film totaal niet saai maar juist zeer orgineel.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Een cinematografisch gedrocht van de eerste orde.
Naast het misselijkmakend moralistische en absurd slecht gebrachte verhaal, eisen ook de overdreven acteerprestaties en characters hun tol. Dit is zo een foute film. Van camerawerk naar dialoog, werkelijk alles aan deze film is ruk.
Het resultaat is een beledigend slechte film met het verplichte belachelijke happy ending. Meirelles moet zich zijn ogen uit zijn kop schamen.
Mijn eerste 0,5 van 1485 films... Zeer slecht.
Beledigend slechte 'recensie' Zinema. Ik snap er werkelijk de ballen van. De verschillende lagen in Blindness zijn toch niet voor iedereen weggelegd blijkt maar weer.
Mesmerize7
-
- 25 berichten
- 37 stemmen
Had er meer van verwacht, ik had liever een oorzaak en oplossing gezien dan het misselijke en naïeve gedrag van de mensen.
Maar dat is tenslotte mijn smaak.
Zinema (crew films)
-
- 10270 berichten
- 7281 stemmen
Beledigend slechte 'recensie' Zinema. Ik snap er werkelijk de ballen van. De verschillende lagen in Blindness zijn toch niet voor iedereen weggelegd blijkt maar weer.
Ben erg benieuwd naar welke pil je hebt ingenomen alvorens deze draak te aanschouwen. Wat dacht je, twee geniale films en alles wat de regisseur erna uitpoept moet ook geniaal zijn? Diepere lagen.. Heb zelden iemand zo weinig filmkennis zien uitleggen. Beste rol sinds Magnolia. Bijzonder dat je de naam van dat meesterwerk in een adem durft te noemen met dit misbaksel.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Wat dacht je, twee geniale films en alles wat de regisseur erna uitpoept moet ook geniaal zijn?
Blindness is toch echt Meirelles' enige geniale film tot nu als je het mij vraagt. Cidade de Deus is erg sterk, niet meer. The Constant Gardener matig. (daar refereer je naar toch?)
Idem hier, plus dat je uitleg nog eens nietszeggend is ook. Misbaksel dit, gedrocht dat getuigt niet echt van inzicht.
Ik refereer dan ook naar Julianne Moore en niet per sé naar Magnolia. Moore speelt hier inderdaad gewoon zeer sterk, zoals gewoonlijk.
Waterkers
-
- 4 berichten
- 5 stemmen
nu de film te hebben gezien kan ik niet begrijpen dat mensen hier een hoog cijfer voor hebben gegeven. Het verhaal gaat helemaal nergens over en is ongeloofwaardig. Een blinde die zijn eigen kont niet kan afvegen??? virus??? Echt een helevage film
kan hier een hele pagina over schijven maar dat is deze film niet waard
Ik ben hier volledig mee eens. Verschrikkelijke film die mij totaal niet kon boeien.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
ZIjn het gele of rode pilletjes?
Kom op zeg, je gaat niemand wijsmaken dat dit wat jouw betreft de allerslechtste film ooit gemaakt is. Kan me voorstellen dat je er niet veel aanvond, tot daar aan toe, dat je het cinematografisch ook wat te overdreven vond idem dito, maar een 0,5? Gezien jouw nuances normaal in je recensies is dat toch wel erg extreem.
Zinema (crew films)
-
- 10270 berichten
- 7281 stemmen
Kom op zeg, je gaat niemand wijsmaken dat dit wat jouw betreft de allerslechtste film ooit gemaakt is. Kan me voorstellen dat je er niet veel aanvond, tot daar aan toe, dat je het cinematografisch ook wat te overdreven vond idem dito, maar een 0,5? Gezien jouw nuances normaal in je recensies is dat toch wel erg extreem.
De reden van een mijn extreem lage stem is de volgende:
Ik voel me gewoonweg verneukt door de filmmakers.
Het was zo ontzettend clichématig en, mijns inziens, slecht gemaakt, dat ik me serieus afvraag waarom ze dit hebben durven uitbrengen. De blinde man die binnen enkele minuten bijna volledig is aangepast en berust in zijn lot plus de man die hem gelijk gaat bestelen, en de andere blinden die geen enkele echte blinde benaderen. Zo ontztettend nep, je zag ze gewoon kijken etc. Elke ontwikkeling die je ziet aankomen. Brrrr. De zgn spanning, het goedkope drama (met als een van de dieptepunten het vreemdgaanplotje, de opgetooide en misplaatste Glover. De uiterst irritante Ruffalo. En dat verschrikkelijke verhaaltje: De mens verandert in een beest wanneer er nood aan de man is. Bah, alsof je door de makers als een debiel wordt gezien.
Vandaar.
Beitel
-
- 415 berichten
- 0 stemmen
Het clichématige zie ik er gewoon niet van in. Ook vreemd dat het ook één van de voornaamste kritieken lijkt te zijn op de film, terwijl het boek unverseel geprezen wordt. Het enige punt waarbij ik het met je eens ben is Glover, een gigantische misrekening. Maar verder was er genoeg subtiliteit in te vinden.
Kan ook iets cultureels zijn: het zijn wel thema's die sterker in Zuid-Amerika spelen (waar de film een gigantisch succes is) dan hier.
dzeaz
-
- 48 berichten
- 48 stemmen
sluit me bij waterkers en voorganger aan
ik kon t echt bijna niet opbrengen om de film af te kijken
had er misschien teveel van verwacht
2*
jacobine_rodijk
-
- 2806 berichten
- 9511 stemmen
Erg positieve verrassing van dit jaar, naast de andere grote award-kanshebbers van dit zoals Frost/Nixon en Gran Torino (die goede recensies hebben) is diegene die het juist het minst doet bij de criticus die mij het best bevallen is tot nu toe.
Erg interessant verhaal die op het eerste zicht een minder hoekpunt van de crisis laat zien, had namelijk in het begin liever willen zien wat er allemaal buiten gaande was op globale schaal dan binnen. Maar de realistische schetsen die Meirelles toonde werden naarmate het verhaal vorderde steeds interessanter, alhoewel het me iets te ver (of cliche werd?) ging met het vrouwenhandel gedeelte.
Wat me over de 3,5* streep haalde was het einde, Meirelles had zonder excuus de film al 10/20 minuten eerder kunnen laten eindigen zodra ze vrij waren van het ziekenhuis, maar tegen mijn verwachtingen in liet die het lot zien van de groep (en de buitenwereld) tot aan het einde toe. Had het niet verwacht. 4,0*
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
Wat me over de 3,5* streep haalde was het einde, Meirelles had zonder excuus de film al 10/20 minuten eerder kunnen laten eindigen zodra ze vrij waren van het ziekenhuis, maar tegen mijn verwachtingen in liet die het lot zien van de groep (en de buitenwereld) tot aan het einde toe. Had het niet verwacht. 4,0*
Nou ja, zonder excuus. Het boek gaat daar ook gewoon nog een aantal hoofdstukken door. Film niet gezien overigens.
jacobine_rodijk
-
- 2806 berichten
- 9511 stemmen
Nou ja, zonder excuus. Het boek gaat daar ook gewoon nog een aantal hoofdstukken door. Film niet gezien overigens.
Boek ook niet gelezen overigens 
Maar ik denk dat je beter de film zelf kunt zien om het 'einde' te beoordelen, er zitten namelijk een paar scenes in daarvoor die ook perfect als einde hadden kunnen dienen.
Niet dat Return of the King gevoel, waarbij het zichzelf maar bij de voet sleept, maar een einde dat juist aanvoelt.
Zmrzlina
-
- 68 berichten
- 224 stemmen
Mooie rauwe film. Theorie van Maslow wordt in deze film prachtig weergegeven. Zet je tot denken. Wat is er echt belangrijk?
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Inderdaad, en absoluut niet op een cliché achtige wijze zoals ik verrassend veel lees. Meirelles had dit op veel manieren kunnen verknallen maar hij bewijst integendeel. Een werkelijk zeer subtiele film.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
De reden van een mijn extreem lage stem is de volgende:
Ik voel me gewoonweg verneukt door de filmmakers.
Het was zo ontzettend clichématig en, mijns inziens, slecht gemaakt, dat ik me serieus afvraag waarom ze dit hebben durven uitbrengen. De blinde man die binnen enkele minuten bijna volledig is aangepast en berust in zijn lot
Aangepast? Over wie gaat dit? Die Aziatische man?.
Eh.. ja je dacht dat blinden hun ogen continu dichthouden zeker?
Nee niet zozeer als de nood aan de man is, gewoon als er anarchie heerst. Is dat dan zo'n doorzichtige en slappe constatering?
Zinema (crew films)
-
- 10270 berichten
- 7281 stemmen
Nee niet zozeer als de nood aan de man is, gewoon als er anarchie heerst. Is dat dan zo'n doorzichtige en slappe constatering? 
duh..
Ben werkelijk verbijsterd dat je deze film durft te verdedigen, je collega gebruikt zelfs het woord subtiel. De discussie begint surrealistische vormen aan te nemen.
W.b.t. blinde mensen, als ze zouden kunnen zien, zouden ze zich doodlachen om deze film. Zelden zulke neppe vertolkingen gezien.
Maar hey, smaken verschillen. Sommige mensen vinden The Happening ook een bijna-perfecte film (zoals jullie deze). Ik vind die film net als deze, een gedrocht. Beide gemaakt door een regisseur die ooit goede filmpjes afleverde en vervolgens aan de dope raakte o.i.d. Blindness is, mijns inziens, namelijk echt junkie-slecht.
Heb genoeg argumenten gegeven en uiteindelijk zelfs verdedigd. Anderen aanvallen over hun filmwaardering heb ik i.i.g nog nooit gedaan (al heb ik vaak genoeg de tenen krom in de schoenen staan tijdens het lezen van sommige recensies). Jullie doen dat schijnbaar wel. Is je goed recht en zelfs het fundament van deze site. Als je mij iets netjes vraagt krijg je echter wel antwoord. Met alle antwoorden tot nog toe heb je genoeg informatie om te begrijpen waarom deze film ruk is. Althans, waarom ik dat vind.
Wel moet ik je nageven dat jij me normaal aansprak in tegenstelling tot je collega. Maar geloof me, onze belevingswereld ligt zo ver uit elkaar dat wij het nimmer eens zullen worden over deze film.
Ben nu wel uitgeluld over deze sof. Niet iedereen deelt je mening, al krijg jij waarschijnlijk gelijk. Veel mensen zullen deze film vast gaan zien als een pareltje en hoge waarderingen geven.
Ik vind de film volledig kut. Deal with it.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Helemaal geen problemen mee dat je het een sof vindt, het is ook geen verwijt of iets dergelijks, maar ik vond het gewoon een extreem laag cijfer voor jouw doen. Als jij een film bijv. zeer goed noemt geef je zelden meer dan 3.5* als ik je recensie lees, dus zo'n 0,5* trok gewoon de aandacht. Was dus wel benieuwd naar je beweegredenen, en die zijn nu meer dan duidelijk, maar in je eerste reactie was dat nog niet het geval.
Hoe dan ook, ik was zelf weer verbaasd na het zien van de film dat de recensenten nogal mager waren in het uitdelen van de sterren, van 1 tot 3, hoger heb ik niet gezien. Jij bent echter hier op MuMe de eerste die een echt laag cijfer bij Blindness weet te onderbouwen., dat is ook goed om te lezen. Echter ik ben het alles behalve met je eens, zoveel is duidelijk. Ik zie het clichématige er echt totaal niet in, nog geen sprankje om eerlijk te zijn.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Maar hey, smaken verschillen. Sommige mensen vinden The Happening ook een bijna-perfecte film (zoals jullie deze).
Waarvan ik dus ook
. Bijna perfect niet, wel zeer sterk. Maar hier moet ik wel bij zeggen dat ik The Happening meer waardeer om het warme hart dat het de jaren 50 sci-fi toe draagt.
Beide gemaakt door een regisseur die ooit goede filmpjes afleverde en vervolgens aan de dope raakte o.i.d.
Hier ligt dus een wezenlijk verschil in onze beleving. Het doet mij best deugd dat regisseurs buiten een bepaalde norm durven te stappen. Tha Happening en Blindness zijn totaal verschillende films in vergelijking met hun eerdere successen. Van mij zouden er meer regisseurs mogen zijn die dit durven en op gevoel hun artistieke carrière voortzetten ipv naar verwachting te handelen.
Waar ik je aanval ontgaat mij. Wel heb ik je misschien tekort gedaan met mijn opmerking waarbij oprechte excuses
. Ik kwam tot het punt dat ik moe werd van de imo onwaardige recensies en die van jou stak erboven uit.
Verder zit ik er niet mee dat je het een sof vind. Je hebt het in ieder geval onderbouwd en het is duidelijk waarom we een verschil van 4* geven aan de film.
Renemessink
-
- 2 berichten
- 3 stemmen
Interessant idee, slechte uitwerking.
Nog nooit zo'n saai en matig script gezien, het idee op zich klinkt interessant genoeg voor een spannende/interessante film.
THE_CROW
-
- 33 berichten
- 170 stemmen
Er zijn toch wel heel wat stukjes die me bijna letterlijk bij de strot grepen! Soms was ik blij dat ik in een donkere bioscoop zat omdat ik anders plaatsvervangende schaamte zou hebben...een ongemakkelijk gevoel. Maar omdat de film me zo enorm aangreep zet zich dat achteraf alleen maar om in indrukwekkendheid. Heerlijk!
lordhumangus
-
- 225 berichten
- 505 stemmen
Halverwege de bioscoop uitgelopen met deze flauwekul en ik was niet de enigste die er zo over dacht in de zaal.
extremezz
-
- 268 berichten
- 218 stemmen
Gezien en afgekeurd.
Ik die dacht dat The Happening al saai was,deze is dubbel zo saai.
Het verhaal is zo traag en er gebeurd amper iets,sommige situaties zijn echt belachelijk .
Hier een voorbeeldje:de mensen zitten blind bij elkaar in quarantijne,in plaats van in paniek en triest te zijn gaat er een blinde man het voedsel in beslag nemen en er kostelijk voorwerpen in de plaats voor vragen,als je blind bent is dit toch het laatste waar je aan denkt lol belachelijk.
Ik wou hem nog afkijken maar heb dan maar de simpsons gezien.
Dus moraal van het verhaal,de simpsons zijn beter .
Ik geef een 2 voor de moeite,deze film had beter kunnen zijn.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Halverwege de bioscoop uitgelopen met deze flauwekul en ik was niet de enigste die er zo over dacht in de zaal.
Ik wou hem nog afkijken maar heb dan maar de simpsons gezien.
Dus moraal van het verhaal,de simpsons zijn beter .
How very enlightening.
wiebew
-
- 40 berichten
- 112 stemmen
De stad der blinden vind ik het beste boek dat ik ooit gelezen heb, maar deze film viel me zwaar tegen. Dit verhaal leent zich uitstekend voor een boek, maar het is gewoon niet uit te beelden in een film. In de film misten een hoop hele mooie scenes, maar tegelijkertijd was het een hele saaie, te lange film.
Ik vond de beelden wel heel erg passen bij wat ik me ervan had voorgesteld tijdens het boek, dat is heel goed gedaan. Maar door de verwachtingen die je hebt van een film van zo'n literair meesterwerk, zal de film je zwaar tegenvallen.
Toch vind ik het niet slecht geregiseerd. Ik ben namelijk van mening dat een verfilming van het boek niet beter te doen is. Alleen als het globale thema wordt overgenomen zou het een minder saaie film zijn geweest, maar dan is het niet meer een verfilming.
2,5*
@jacobine_rodijk: je hebt duidelijk het boek niet gelezen (moet je echt gaan doen, is namelijk 10 keer beter dan de film). Dat gaat verder niet in op wat er buiten gebeurt (alleen als de oude man met het lapje verteld). En wat ik al helemaal niet begrijp is dat jij de film bij het gekkenhuis (waar ze zaten opgesloten) wilde laten stoppen. Dan was voor de filmkijker niet duidelijk geworden dat de mensen weer konden zien. En ook dat stuk is uiteindelijk zeer ingekort vergeleken met wat er in het boek nog allemaal gebeurde.
Op de door jouw gewenste manier was de film misschien wel spectaculairder geweest, maar zou het geen verfilming meer zijn.
FRANKY PANKY
-
- 79 berichten
- 83 stemmen
Aardige film. Niet echt rieel, maar wel interessant en daardoor orgineel.
Het laatste nieuws

Van 'The Lincoln Lawyer' tot aan 'Unfamiliar': alle nieuwe titels op streaming van deze week

Spaanse Netflix-film '100 Metros' doet het ontzettend goed: 'IJzersterk drama'

Netflix verruilt 'The Grand Budapest Hotel' voor 'The French Dispatch' van Wes Anderson

Nog niet gezien? 'Escape at Dannemora' kijk je nu gewoon op SkyShowtime
Bekijk ook

Kimssi Pyoryugi
Drama / Romantiek, 2009
68 reacties

Pixote: A Lei do Mais Fraco
Drama, 1981
46 reacties

Hadashi no Gen
Animatie / Drama, 1983
15 reacties

Central do Brasil
Roadmovie / Drama, 1998
108 reacties

Ich Will Doch Nur, Daß Ihr Mich Liebt
Drama, 1976
3 reacties

When the Wind Blows
Animatie / Drama, 1986
21 reacties
Gerelateerde tags
gebaseerd op boekstrijdblindness and impaired visionasielleadermaatschappijeye specialist uprisingoutbreakepidemicdoomsdayplague
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.







