• 16.295 nieuwsartikelen
  • 179.844 films
  • 12.378 series
  • 34.303 seizoenen
  • 651.013 acteurs
  • 199.610 gebruikers
  • 9.414.028 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Hurt Locker (2008)

Oorlog / Thriller | 131 minuten
3,50 3.366 stemmen

Genre: Oorlog / Thriller

Speelduur: 131 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Luxemburg

Geregisseerd door: Kathryn Bigelow

Met onder meer: Jeremy Renner, Anthony Mackie en Brian Geraghty

IMDb beoordeling: 7,5 (495.730)

Gesproken taal: Engels, Arabisch en Turks

Releasedatum: 11 februari 2010

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Hurt Locker

"You'll know when you're in it."

Een groep Amerikaanse elitesoldaten is in Irak belast met een levensgevaarlijke opdracht: bommen ontmantelen in het heetst van de strijd. Wanneer sergeant James de leiding krijgt over een getraind ontmijningsteam, sleept hij zijn ondergeschikten roekeloos mee in een dodelijk kat-en-muisspel met de vijand. De dood laat hem schijnbaar onverschillig. Terwijl de mannen hun losgeslagen leider onder controle proberen te houden, explodeert de stad in chaos...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Staff Sergeant William James

Sergeant JT Sanborn

Specialist Owen Eldridge

Colonel Reed

Sergeant Matt Thompson

Contractor Team Leader

Colonel John Cambridge

Black Suit Man

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Theunissen schreef:

(quote)

Ik vind geluid persoonlijk niet zo belangrijk (in een bioscoop kan het natuurlijk wel verschil uitmaken). Het is uiteindelijk het verhaal en de acteurs en actrices die de film maken. En dat zijn uiteindelijk ook de beste Oscars om te winnen. Over een aantal jaar zal men misschien nog herinneren dat deze film 6 Oscars heeft gewonnen en dat 1 daarvan was voor de beste film maar de rest van de Oscars zal toch door de meesten snel vergeten worden. Als een hoofdrol speler nu een Oscar had gewonnen dan zou dat meer bij blijven.

Dat zal misschien gelden voor de massa, maar niet voor mij. Geef zelf meer om de technische Oscars. Ik weet zelfs niet eens welke films dit jaar de acteursoscars gewonnen hebben dit jaar (op IB na). Interesseert me ook nauwelijks. Zijn meestal gehandicapten op alcoholisten.....boeiend!


avatar van Justinw

Justinw

  • 5378 berichten
  • 1803 stemmen

paul83 schreef:

Maar eens met de beste oscars natuurlijk. Mensen gaan eerder naar een film wanneer hij een oscar voor beste film of acteur heeft gewonnen dan wanneer dat voor de montage of geluid is.

En die Bridget Maasland maar zeggen. Dat die oscars niet belangrijk zijn.


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Dat zal misschien gelden voor de massa, maar niet voor mij. Geef zelf meer om de technische Oscars. Ik weet zelfs niet eens welke films dit jaar de acteursoscars gewonnen hebben dit jaar (op IB na). Interesseert me ook nauwelijks. Zijn meestal gehandicapten op alcoholisten.....boeiend!

De oscars misschien niet, briljante acteerprestaties daarentegen kunnen bij mij aanzienlijk langer blijven hangen dan eventuele oscars voor belichting, editing, sound editing, sound mixing, of visual effects e.d. Tuurlijk kunnen al die dingen samen een heugelijke film opleveren, maar wegen niet op tegen legendarische rollen of een briljant script


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12717 berichten
  • 5872 stemmen

Technische oscars zijn veeeeel minder prestigeus dan die voor acteerprestaties, regie, beste film en scenario. Die oscars gaan een beetje op de hoop, als de film alleen die oscars had gewonnen had je niemand over the HL gehoord. Wat dat betreft heeft Theunissen wel een beetje gelijk, hoewel HL dus ook voor de helft wel belangrijke oscars heeft gewonnen. Geluidsoscars vind ik ook niet zo boeiend eerlijk gezegd. Montage is natuurlijk ontzettend belangrijk, maar die oscar is gewoon wat minder waard.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27525 berichten
  • 4104 stemmen

orbit schreef:

(quote)

De oscars misschien niet, briljante acteerprestaties daarentegen kunnen bij mij aanzienlijk langer blijven hangen dan eventuele oscars voor belichting, editing, sound editing, sound mixing, of visual effects e.d. Tuurlijk kunnen al die dingen samen een heugelijke film opleveren, maar wegen niet op tegen legendarische rollen of een briljant script

De acteursoscar vind ik meestal een persoonlijke prijs, net zoals de gouden schoen in het voetbal. Het is dus iets persoonlijks en zegt verder vrij weinig over het team. In dit geval zegt het vaak dus helemaal niets over de kwaliteit van de desbetreffende film zelf waarin de acteur/actrice speelt. Het gaat om de Champions League, om het geheel van een film samen. Daarvoor heb je wel heel veel Oscars.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

orbit schreef:

(quote)

De oscars misschien niet, briljante acteerprestaties daarentegen kunnen bij mij aanzienlijk langer blijven hangen dan eventuele oscars voor belichting, editing, sound editing, sound mixing, of visual effects e.d. Tuurlijk kunnen al die dingen samen een heugelijke film opleveren, maar wegen niet op tegen legendarische rollen of een briljant script

Maar de acteerprestaties die mij lang bijblijven worden vaak niet eens genomineerd.... Er is ook vrijwel geen enkele film waar een acteerprestatie of personage allleen de film naar een hoger plan trekt, misschien enkel bij de The Toxic Avanger. Toxie


avatar van Theunissen

Theunissen

  • 12296 berichten
  • 5528 stemmen

De enige muziek die me bij deze film is blijven hangen is de muziek (death metal) die Jeremy Renner opzette toen hij in zijn barak was (aan het begin van de film). Weet echter wel niet welke band het was.

Maar lijkt me sterk dat hij daarvoor een Oscar heeft gekregen Klonk overigens wel lekker die muziek. Ben zelf overigens een fan van old-school metal en Death metal uit de begin jaren 90 (bands zoals: Slayer, Sepultura, Paradise Lost, Benediction, Obituary en Cannibal Corpse). Daarom is dat muziek fragment bij deze film mij als enige bijgebleven.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Reinbo schreef:

Ik vond de personages toch wel van 85% bordkarton

Ieder zijn eigen filmervaring, maar Jeremy Renners personage heeft toch wel een van de best uitgewerkte karakters die ik afgelopen jaren in een Hollywoodfilm heb zien rondlopen. Een man vol tegenstrijdigheden, die toch als één persoon aanvoelt. Tegelijkertijd sympathiek als onuitstaanbaar. Heldhaftig en een arrogante sukkel. Intens gespeeld door Renner (die van mij de Oscar had mogen pakken, al moet ik toegeven Jeff Bridges winnende rol in Crazy Heart niet gezien te hebben). Ik kan me moeilijk voorstellen dat je hem bordkarton vond. Dit is natuurlijk de karakterstudie van één persoon, waardoor zoals gewoonlijk bij dit soort films de bijrollen wat simpeler worden (zie bijvoorbeeld ook There Will Be Blood, Patton, Raging Bull, etc.). Die zijn er vooral om de hoofdpersoon te reflecteren, maar Anthony Mackie speelt toch wel heel sterk.


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Film Fan schreef:

Daarbij komt nog dat deze film van 2008 is!

Dat doet er niet toe. De film hoort bij 2009. Heb jij deze film al in 2008 gezien dan?


avatar van cordiacovens

cordiacovens

  • 1526 berichten
  • 1447 stemmen

hij is wel in 2008 uitgekomen op een aantal filmfestivals..(venetie dacht ik)..maar hij is in hollywood pas in 2009 in de bios terechtgekomen en dat is waar de academy naar kijkt dus beste film van 2009..( en niet die film van 500 miljoen;)


avatar van Film Fan

Film Fan

  • 940 berichten
  • 2187 stemmen

fappie schreef:

(quote)

Dat doet er niet toe. De film hoort bij 2009. Heb jij deze film al in 2008 gezien dan?

Dus als ik hem in 2008 gezien zou hebben dan is de film van 2008! Wat een onzin zeg.

De film is in Italië en Canada in 2008 uitgebracht en op 26 juni 2009 in Amerika. En dat is de reden dat hij voor 2009 meetelde.


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Film Fan schreef:

(quote)

Dus als ik hem in 2008 gezien zou hebben dan is de film van 2008! Wat een onzin zeg.

De film is in Italië en Canada in 2008 uitgebracht en op 26 juni 2009 in Amerika. En dat is de reden dat hij voor 2009 meetelde.

Dat mag jij vinden. Ik sta hier in ieder geval boven.


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

cordiacovens schreef:

hij is wel in 2008 uitgekomen op een aantal filmfestivals..(venetie dacht ik)..maar hij is in hollywood pas in 2009 in de bios terechtgekomen en dat is waar de academy naar kijkt dus beste film van 2009..( en niet die film van 500 miljoen;)

Dan is het toch niet raar dat ik het een 2009-film noem? Het doet er trouwens ook niet toe.


avatar van Film Fan

Film Fan

  • 940 berichten
  • 2187 stemmen

Tis goed fappie


avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2909 stemmen

Wauw, The Hurt Locker maakt oorlog wel erg spannend zo, alhoewel de geschiftheid van sommige militairen natuurlijk ook prima op het witte doek te zien was. Zeker bij zo'n bomdemontagescene was ik wel razend benieuwd hoe zoiets zou aflopen en wat voor idiote stappen zo'n gek neemt. De beste scene echter is naar mijn mening die sniper-scene. Mên, wat een zenuwen moet je dan hebben. Deze scene duurde voor mijn gevoel ook enorm lang aan en dat bedoel ik dan positief! Enige jammere van de film is het overbodige geschud met de camera. Voor de rest een best wel verdiende oscarwinnaar.


avatar van FrisoBoei

FrisoBoei

  • 395 berichten
  • 809 stemmen

Sterke oorlogsfilm die erg realistisch overkomt. Daarnaast zit je ook echt bovenop het team waardoor je er voor je gevoel echt bij betrokken wordt. Daarnaast goed geacteerd en ook gewoon spannend.

Nou moet ik het wel zeggen dat ik hem goed vond, en niet geweldig.

Bij een Oscar heb ik dan ook wel mijn twijfels. Maar in ieder geval veel meer terecht dan als Avatar hem had gewonnen.


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Film Fan schreef:

Tis goed fappie

You bet.


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

rep_robert schreef:

(quote)

De acteursoscar vind ik meestal een persoonlijke prijs, net zoals de gouden schoen in het voetbal. Het is dus iets persoonlijks en zegt verder vrij weinig over het team. In dit geval zegt het vaak dus helemaal niets over de kwaliteit van de desbetreffende film zelf waarin de acteur/actrice speelt. Het gaat om de Champions League, om het geheel van een film samen. Daarvoor heb je wel heel veel Oscars.

Ach, sowieso gaat het hele verhaal niet op, aangezien ik zelden of nooit een film die op meerdere facetten Oscars heeft gekregen een memorabele, laat staan briljante, film vind Dus eigenlijk gaat de hele discussie nergens over. Maar ik ben het ermee eens dat alléén acteerprestaties ook niet zaligmakend zijn.


avatar van mock turtle

mock turtle

  • 594 berichten
  • 610 stemmen

Vanaf het begin een spannende film. Het verschil in oorlogsbeleving tussen de diverse karakters was ook wel boeiend, maar verder toch wel een dun verhaaltje en een beetje tegenvallend wat het 'drama'-aspect betreft.

Minpuntje was verder het misselijkmakende effect van die, overdreven, onstabiele camera's.

PS: wat een gezeur over Oscars hierboven, zeg...


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

The One Ring schreef:

(quote)

Ieder zijn eigen filmervaring, maar Jeremy Renners personage heeft toch wel een van de best uitgewerkte karakters die ik afgelopen jaren in een Hollywoodfilm heb zien rondlopen. Een man vol tegenstrijdigheden, die toch als één persoon aanvoelt. Tegelijkertijd sympathiek als onuitstaanbaar. Heldhaftig en een arrogante sukkel. Intens gespeeld door Renner (die van mij de Oscar had mogen pakken, al moet ik toegeven Jeff Bridges winnende rol in Crazy Heart niet gezien te hebben). Ik kan me moeilijk voorstellen dat je hem bordkarton vond. Dit is natuurlijk de karakterstudie van één persoon, waardoor zoals gewoonlijk bij dit soort films de bijrollen wat simpeler worden (zie bijvoorbeeld ook There Will Be Blood, Patton, Raging Bull, etc.). Die zijn er vooral om de hoofdpersoon te reflecteren, maar Anthony Mackie speelt toch wel heel sterk.

Ik vind heldhaftig en arrogante sukkel totaal niet tegenstrijdige eigenschappen.

Ik zag gewoon een stoer en onverantwoordelijk typetje op zoek naar een adrealine rush. Hij heeft een kind, verder weten we niets van hem, niet wat hem drijft of waarom hij zo geworden is. Daarnaast keek hij ook de hele film met de zelfde licht afwezige blik. Nee, ik vond het geen boeiend personage. Heb ook geen greintje karakterontwikkeling kunnen ontdekken. Wat vond jij er dan wel goed of bijzonder aan?


avatar van Noodless

Noodless

  • 10065 berichten
  • 6193 stemmen

Reinbo schreef :

Ik zag gewoon een stoer en onverantwoordelijk typetje op zoek naar een adrealine rush. Hij heeft een kind, verder weten we niets van hem, niet wat hem drijft of waarom hij zo geworden is. Daarnaast keek hij ook de hele film met de zelfde licht afwezige blik. Nee, ik vond het geen boeiend personage. Heb ook geen greintje karakterontwikkeling kunnen ontdekken.

Dat vond ik net het grote minpunt aan deze film.


avatar van R-B

R-B

  • 34 berichten
  • 42 stemmen

Na al het gedoe rond deze film, maar eens gaan kijken.

Was een stuk minder dan verwacht.

Evengoed was het een goede film om naar te kijken.

Maar hoger dan een 3 kan ik het echt niet geven.


avatar van marcelvkan

marcelvkan

  • 153 berichten
  • 854 stemmen

Een kijkje in de keuken van een Bommenbrigade,

Erg interresant, Naar mijn idee alleen iets meer in het Docu Genre. Lichtelijk verhaalloos!

Desondanks, door de boei-ings Factor en het acteerwerk een 3.5


avatar van breedbeeld

breedbeeld

  • 469 berichten
  • 626 stemmen

Normaal zou ik deze film niet gekeken hebben.

Ik houd niet zo van oorlogsfilms en helemaal niet als ze spelen in de recente tijd.

Maar ik wilde deze wel zien vanwege de Oscars voor beste regie en film.

Gezien hebbend is het geen verspilde tijd geweest.

Vond het geen superfilm maar het had behoorlijk wat goede momenten maar ook aardig wat zwakkere in mijn ogen.Maar na een half uur zat ik er wel in.

De film heeft n.l. een apart aspect van die oorlog als onderwerp.

Persoonlijk vond ik Inglorious Bastards een klasse of twee beter op alle fronten.

Kreeg een beetje het idee dat de stemmers eindelijk een film zagen waarmee ze de

soldaten m/v uit die oorlog konden salueren.En een vrouw als beste regiseur.


avatar van RJS

RJS

  • 61 berichten
  • 238 stemmen

GEWELDIGE FILM! Je krijgt echt een beeld van wat de soldaten meemaken. Zoals iemand al aangaf heeft de film wel iets weg van een documentaire, dat vind ik juist wel mooi. Het gaat hier echt over het ontmijningsteam, dat zie je niet zo vaak bij oorlogsfilms.


avatar van gratis

gratis

  • 91 berichten
  • 237 stemmen

Erg goeie film, het heeft alles voor een goede tv avond met veel voedsel op de tafel. Goed opbouwende spanning bij de scenes. Je voelt telkens dat er iets staat te gebeuren.


avatar van Kr!kke

Kr!kke

  • 5394 berichten
  • 2568 stemmen

Schitterende film, die je echt meezuigt in het leven van de soldaten in Irak. Het lijkt me allemaal zeer realistisch te zijn.


avatar van cees72

cees72

  • 100 berichten
  • 117 stemmen

Film...ummm..is dit nu echt een film? Daarvoor is voor mijn gevoel de verhaallijn te dun. Het is wel een verhaal met ballen, kan het niet anders zeggen. Die scene in de woestijn....da's pas focus....Mooi ook dat er (voor mijn gevoel) niet echt een waardeoordeel naar enige zijde uitspreekt, of het moet de zinloosheid zijn van een oorlog.


avatar van RodneyS

RodneyS

  • 274 berichten
  • 2589 stemmen

Ben niet zo fan van oorlogsfilms en heb er dan ook niet zo veel gezien. Deze vond ik echter wel interessant en boeiend. Heel realistisch.

De verhaallijn is inderdaad erg dun en ook had ik niet zon sterk gevoel met de hoofdrolspelers, maar toch zeker de moeite waard. Erg intens.

Dat deze film 6 oscars heeft gekregen snap ik niet.

3,5*


avatar van Nand

Nand

  • 350 berichten
  • 279 stemmen

Heel goede film. Weining actie voor een oorlogsfilm maar het toont wel aan hoe mensen omgaan met het gevaar in Irak. Iedereen is verschillend en voor sommigen werkt het zelfs verslavend.