Rogue One (2016)

Alternatieve titel: Rogue One: A Star Wars Story

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Gareth Edwards
met Felicity Jones, Diego Luna en Donnie Yen

De film speelt zich af voor Episode IV - A New Hope. Galen Erso is een gewaardeerde wetenschapper van het net opgerichte Galactische Keizerrijk. Zijn genialiteit was van cruciaal belang voor de technologische ontwikkeling van de Ster des Doods. Hoewel hij tegenstander van het Keizerrijk is, ziet hij geen andere mogelijkheid dan medewerking te verlenen. Hij ziet toch kans om de plannen van het Keizerrijk te saboteren en zijn acties kenbaar te maken aan het verzet. Hierop probeert een eigenzinnige groep rebellen een wanhopige missie uit te voeren. Die wil de plannen voor Ster des Doods stelen, voordat deze kan worden gebruikt om de heerschappij van de keizer af te dwingen.

lezertje
John Milton schreef:

Prachtig voorbeeld van miscommunicatie

Welnee, kijken hoever ze hier in meegaan. Ik ben niet achterlijk. Je moet mij niet serieus nemen. Of wel. Of niet. Zie maar.

avatar van Vilmkritikus
MDRAIJER schreef:

Goed onderbouwde recensie. Maar in 1 ding geef ik je wel gelijk, namelijk: Sharktopus vs. Whalewolf (2015) is minstens 10x zo goed.

Hahahahahahahahahaha

avatar van Donucius
MDRAIJER schreef:

Hahaha

avatar van sierrra
Donucius schreef:
De 'recensie' zegt meer over de persoon die de recensie schrijft dan over de film zelf. Iemand die in extremen waardeert heeft net zoveel geloofwaardigheid als het blonde haar op het hoofd van een of andere bekende president.

Zegt iemand die deze film met 5 sterren waardeert.... Helemaal ongelijk geef ik je trouwens niet.

avatar van Donucius
sierrra schreef:

Kijk eerst eens naar iemands (stem)profiel en reageer dan adequaat zou ik voorstellen .
Doe dit bij degene waarop ik reageer en vraagtekens zullen uit de hemel vallen.

avatar van xgogax
Leuke actiefilm , maar Skywalkers en de Star Warssaga zijn van elkaar onlosmakelijk . Zonder Anakin ( niet als Darth Vader ) en Luke is het toch allemaal heel erg anders ...

Had meer van deze film verwacht, viel in zekere mate tegen.
Ik miste de spanning.
Niet te vergelijken met de orginele Starwars trilogie.

Nopes.

Op de één of andere manier heb ik altijd wel zin in nieuwe Star Wars films. Op papier is het ook altijd wel leuk, met veel sci-fi en fantasy elementen en een uitgebreid universum waar vanalles in beweegt. Maar zoals de meeste fast-food is het idee vaak een stuk lekkerder dan het eigenlijke product en halverwege heb je meestal spijt dat je je toch weer laten vangen hebt.

Rogue One heeft dan nog het extra probleem dat het te boek staat als "wat duisterder en grimmiger". Beetje zoals Nolan's Batman reboot dus, een stijl die absoluut niet bij het bronmateriaal hoort. En dat blijkt ook meermaals, want wat je ook doet, Darth Vader is nooit écht creepy, met z'n funky helmpje en die witte Stormtroopers die bij elke windstoot omvallen zijn ook niet bepaald enge soldaten.

Ik hoef ook niet echt acteurs als Wen Jiang of Donnie Yen in dit soort films. Die laatste mag een flauw aftreksel van z'n gebruikelijke kunstjes opvoeren, maar waarom Star Wars een Chinese Zatoichi nodig heeft weet ik na het zien van deze film nog steeds niet. Zo'n personage als dat van een Whitaker voegt ook helemaal niks toe, en zo zijn er wel meer. 't Is meer cameo spotting dan world building jammer genoeg.

Edwards als regisseur ... njah, voegt hij echt iets toe? Vond het een redelijk typische Star Wars films, met wat geleuter in de marge. Dingetjes die The Force Awakens nét iets luchtiger maken en deze nét iets grimmiger, maar da's eerder voer voor die-hards wat mij betreft. Een wezenlijk verschil zie ik niet, kerels als Edwards worden wat mij betreft dan ook compleet verspild aan films als deze.

Eerste kwartier was nog wel te doen, daarna werd het erg snel erg veel saaier. Laatste uur kon me amper nog wat boeien, gelukkig ontploft er hier en daar nog een halve planeet, anders was ik finaal in slaap gesukkeld vrees ik.

avatar van Thomas83
Dit is zoveel beter, nee, leuker, dan ik had durven hopen. En veel gehoopt heb ik niet eens. Omdat dit een spin-off is en natuurlijk ook wel opzichtig met een commercieel motief gemaakt en zonder de originele personages ook nog eens, had ik niet bijzonder veel interesse in de film eigenlijk. Maar achteraf absoluut onterecht. Het is zo'n waardige Star Wars-films geworden, en nog behoorlijk gewaagd aan het ook al zo leuke The Force Awakens. Die film is ondanks de plot en vele wat meer obscure verwijzingen (voor mij in elk geval) in Rogue One veel meer een ode aan de allereerste Star Wars-film waar Rogue One meer op zichzelf staat en een grimmige oorlogsfilm en soort sfeerschets is. Als je hem met de originele trilogie moet vergelijken dan absoluut met The Empire Strikes Back, die uiteraard wel meer om het lijf heeft.

Het is al eerder gezegd, maar niet Hacksaw Ridge maar Rogue One is dé oorlogsfilm van 2016. Eentje die ook uitpakt met groots en prachtig weergegeven spektakel en de algehele sfeer is lekker grimmig, met een voelbare onderdrukking door de Galactic Empire en oog voor de vuilere kant van oorlog, waarbij ook de Rebellen niet alleen maar rooskleurig worden afgeschilderd. En daarnaast is het ook nog wel deels een avontuurlijke film en eentje die toch best knap de grote plothole dichttimmert wat betreft de grote zwakte van de Death Star. De muziek en retro-aankleding voelen lekker klassiek en echt als een originele Star Wars-film, en zoals men op het einde de boel aan elkaar knoopt geeft voldoening.

En dan moet ik ook nog wat zeggen over wat een waanzinnig stijlvolle film dit is. Toch spijt dat ik hem niet in de bioscoop heb gezien. De film toont je haast doorlopend prachtige plaatjes. Gevarieerde landschappen, steden, bouwwerken, voertuigen en ander moois om je aan te vergapen, nog veel meer dan in The Force Awakens eigenlijk. Zo mooi is bijvoorbeeld dat gedeelte op Eadu in de regen. Of die introductie van de gelukkig spaarzaam gebruikte Darth Vader als we zijn grote schaduw zien. De aanvallen van de Death Star. Darth Vader die hoorbaar aan zijn adem in het donker staat en plots alles prachtig oplicht als hij zijn lightsabre aanzet (misschien wel het hoogtepunt van de film). De film is echt een en al stijl.

Het spreekt haast wel vanzelf dat de special-effects en goddank niet te klinisch en nieuw ogende retro-aankleding fantastisch zijn. Pas heel laat in de film, als de luchtmacht van de Rebellen op Scarif te hulp schiet, vond ik de effecten voor het eerst ietsje minder ogen. Ok, de CGI-recycling van Leia ook en in mindere mate Tarkin is nog wel herkenbaar als computerwerk, maar ik vond zelfs dat niet zo slecht eigenlijk. En de gevechten op de grond zijn dan nog altijd beeldschoon, met zoals de hele film al fraaie explosies, de AT-AT's natuurlijk en details als omvallende palmbomen, opspattend zand en vonken. Op het einde gaat de film helemaal los.

Neemt niet weg dat de film zeker niet zonder zijn gebreken is. Het script is gewoon slecht eigenlijk. Alles hangt van toevallige timing aan elkaar, het tempo ligt vaak rommelig hoog en de dialogen blijven wat klungelig en zijn eigenlijk altijd het enige middel van de schrijvers om de kijker wat duidelijk te maken. Het begin van de film is ook wat aan de onhandige kant met al die planeten of manen die worden aangedaan en de film bevat ook nog wel de nodige clichés. De speeches, opofferingen en sterfscènes. En niet iedere Star Wars-film hoeft een robot-sidekick te hebben. K-2SO is het toch niet helemaal. Eigenlijk zoals vele personages is hij op zich wel best leuk, maar hij verbleekt wat de originele trilogie te bieden had.

Felicity Jones valt me niet tegen. Ze leek me van tevoren niet per se het juiste type voor zo'n blockbuster. Wel is ze wat kleurloos en vaag als personage, zoals iedereen eigenlijk wel. De bad guys vond ik misschien eigenlijk wel beter. Die pasten qua uitstraling precies bij de originele trilogie, vooral de eerste twee. Grotendeels door een met behulp van CGI tot leven gewekt oud personage uiteraard, maar Mendelsohn past er ook goed tussen. Fijn ook om Darth Vader in zijn geheel terug te zien keren, mét de stem van James Earl Jones. Whitaker is uiteraard weer vreselijk (dat stemmetje), maar goddank blijkt zijn rol niet zo groot. Je vraagt je eigenlijk af waarom hij zo nodig in de film moet zitten.

Yens personage is wel een beetje een goedkoop middel voor onnodige onthullingen aan de kijker, maar hij en Jiang brengen misschien nog wel het meeste charme in de film, worden wat dat betreft nog niet eens zo heel veel gebruikt. Eigenlijk is dat ook het enige dat ik nog een beetje mis in deze film, de leuke personages en hun momentjes. Maar als gigantisch onderhoudende oorlogsfilm? Genieten. En het is er zelfs een waarin ruimte voor geslaagde en niet te trots gebrachte grappen is gevonden zonder dat het de toon van de film verpest. Omdat goed en leuk niet per se hetzelfde zijn een welverdiende 4.0*.

avatar van clubsport
Waar the force awakens me mateloos wist te irriteren wat betreft personages en een slappe herhaling van zetten uit deel 4 wist deze film me toch positief te verrassen .
Niet alle personages wisten me te bekoren maar de irritaties die ik kreeg bij de hoofdpersonen uit the force awakens bleven nu achterwege .
het begin is redelijk maar de film weet toch boven de middelmaat uit te komen door het goede laatste half uur waarin zowel goed spectakel als spanning zit .

avatar van Madrox
Deze SW doet weer naar meer smaken, waar TFA jammerlijk faalde en een slap aftreksel was van "A New Hope".

Wat wel jammer is, is de soundtrack. die vond ik nogal tegenvallen en het gemis van de orginele SW Openingstrack. Niet meer doen aub! Film kwam ook wel een beetje traag op gang en was, vooral in het begin een beetje warrig.

Heb me goed geamuseerd met deze, beter dan ik vooraf gedacht had. Is een mooi zelfstandig en afgerond verhaal, tussen Star Wars 3 en 4. Op punten iets beter dan het recentere The Force Awakens wat eigenlijk niet meer dan een redelijk genietbare maar creatief arme herhaling van A New Hope was. Rogue One oogt wat geïnspireerder en heeft meer variëteit te bieden. Wel jammer dat de nadruk vooral ligt op actie, weliswaar goed geschoten, maar op het gebied van fantasy had ik niet de adrenaline kick die bij bijvoorbeeld The Empire Strikes Back en A New Hope wel had. Deze Rogue One heeft zeker een hart en ziel, is professioneel gemaakt maar ik vond de genoemde twee oudjes derhalve nog een klasse beter(verschil tussen goed en zeer goed zeg maar), en hoop die topkwaliteit bij de resterende delen stiekem nog een keer te mogen beleven. Acteurs in de hoofdrollen zijn redelijk gecast, alleen opvallend dat de mannen met de vele ervaring(vooral de flauwe Whitaker lijkt verdwaald, maar ook Mendelsohn en Mikkelsen kunnen beter) hier bepaald niet op hun best zijn. Daarentegen vond ik het geweldig hoe ze wijlen Peter Cushing(toch al 23 jaar niet meer onder ons) hebben doen herrijzen via CGI, je vraagt je af hoe lang het nog nodig is dat we films hebben met echte acteurs? De paar seconden dat de jonge prinses Leila aan het slot in beeld kwam, laat hopen dat dit hopelijk nog lang moge duren, want dit was wel slecht gedaan!

avatar van blurp194
Ergens ben ik nooit een echte Star Wars fan geworden.

Ik heb de originele film indertijd wel meteen in de bios mogen zien - samen met mijn vader in de Cineac als ik het me goed herinner, terwijl mijn moeder aan het shoppen was in Rotterdam. Maar de latere delen heb ik pas veel later gezien, en daardoor is op de een of andere manier de magie nooit echt aangekomen. Dat heeft dan ook weer voordelen - ik lig er bijvoorbeeld absoluut niet wakker van dat er dingen als Jar-Jar Binks in de nieuwere films gehaald zijn. Ik moet aan de andere kant af en toe wel even nadenken bij het verhaal...

En dat past in deze film dan goed. Visueel ziet het er erg strak uit met de gebruikelijke onderdelen van het Star Wars universum - met deze keer nogal wat aandacht voor de Death Star. Qua verhaal, het basisgegeven is prima, en het sluit ook mooi aan op deel 4 - maar, de sfeer is dan wel behoorlijk anders. Ik noem maar wat, geen Jar-Jar (of andere heelalbewoner met rare stem en dikke vacht). De stormtroopers zijn wel weer zoals altijd gewillig kanonnenvoer, en de hele dark side is naar mijn smaak toch wat weinig sinister. Ook zoals altijd. En toch levert het een leuke film op, al is het eerste halfuur een beetje zoekerig. De gimmick met Carry Fisher en Peter Cushing had van mij dan wel achterwege mogen blijven.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een slechte foto in een mooie kader. Deze overbodige spin-off (of hoe je de zijsprong ook wil benoemen) wil zich tegelijk laten gelden als deel van Star Wars, maar toch wat afzijdig houden met een wat andere sfeer. De film is wat meer duister geworden en voor een stuk iets volwassen misschien. Dat hoeft niet slecht te zijn, soms wat het misschien wel eens wat cheesy in het verleden. Maar qua verhaal is het niet echt boeiend. Ik mis dat avontuurlijke en enkele oude figuren in slechte CGI doet het geheel ook niet veel goed. Hopelijk is dit niet de weg die de franchise in wil slagen. Gelukkig is het wel mooi om zien en maken figuren als Jyn Erso en de robot K-2SO (lijkt weggelopen uit een Ghibli film) deze film nog wel het kijken waard. Vooral leuk met de verwijzingen en cameo's voor de Star Wars fans.

Geen klassieker maar wel stukken beter dan The Force Awakens imo.

blurp194 schreef:

Ja die hadden er wat mij betreft ook niet in gehoeven. Ik heb nog betere cgi op de Playstation 1 gezien.

avatar van Kondoro0614
Rogue One: A Star Wars Story

Het is nog niet zo lang geleden (vorig jaar zomervakantie) dat ik de zeven-delige collective van de Star Wars Saga heb gezien, die toch elke dag een gaaf beeld gaf en ik eindelijk wist waarom de community zo enthousiast was over de Saga. Na het zien van een nieuw aangekondigde film: Rogue One: A Star Wars Story vond ik het erg gaaf en had ik er persoonlijk wel zin in. Toch is deze Spin-off niet echt als een topper uitgevallen en vond ik na het zien van de hoge IMDb cijfer toch dat ik misschien niet zo’n grote fan ben van de serie of, de wending deed het hem afweten.

De nieuwe personages waren leuk, een verfrissende film die in associatie met Star Wars toch redelijk te doen was. Toch na het overleiden van Carrie Fisher vond ik het moeilijk om nog aan nieuwe personages te wennen, toch omdat deze film je teveel doet denken aan de reguliere Star Wars Saga! Ik moet zeggen dat ik de Spin-off toch vaak vond inkakken, misschien wel te vaak. Film duurde vaak iets te lang naar mijn mening en sommige gedeeltes waren soms echt wat langdradig wat vaak genoeg wel weer opgepakt werd tot een actie scene.

In Rogue One volgen we vrijwel Jyn Erso, dochter van Galen Erso een belangrijke ingenieur van de donkere kant die de Death Star als ik het goed heb heeft ontworpen / gebouwd (corrigeer mij als ik dit fout heb). Op een dag kwam een elite eenheid Galen ophalen die weigerde mee te gaan, hij blufte dat zijn vrouw dood was en Jyn moest zich verstoppen. Nadat haar moeder doodgeschoten werd en zijn moest vluchten werd ze getroffen door Saw Gerrera die haar grootbracht. We vliegen uiteindelijk weer ver door de tijd, de periode dat Jyn bij de verzetsstrijders zit , alhoewel ze gaat er in ieder geval wel mee om, en haar vader toch wil gaan zoeken. Ze gaan uiteindelijk op jacht naar de Death Star om zo een bepaalde planeet te vernietigen met allerlei intel-informatie van de Dark Side.

Deze Spin-Off vond ik niet super geweldig, maar ik baal ervan dat ik niet direct een recensie heb geschreven want dan is de film nog vers in mijn geheugen met deze drukke weken, haha ! Al om al vond ik de film niet echt perfect maar, het voelde wel weer goed om een Star Wars gerelateerde film te bekijken. Kon me redelijke vermaken maar ik weet nog genoeg dat ik wel vind dat ik er meer van verwacht had, helaas. CGI waren prima en de actie was leuk maar daar blijft het ook wel bij.

avatar van macrobody
Een typische Star Wars. Veel vreemde wezens, veel vliegtuig gevechten, het leven op andere planeten. Dit keer een nieuwe robot K2 die wel grappig was. Het verhaal is simpel: verkrijg de ontwerpplannen van de Death Star. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan en duurt dan ook de hele film lang.
Gemiddeld allemaal.

avatar van Filmkriebel
Star Wars Episode 3,5 is helaas geen hoogvlieger. Een onnodige film (behalve voor de diehard fans dan) met weinig verrassingen waarin wordt verhaald hoe de Death Star tot ontwikkeling is gekomen en hoe het Verzet aan de plannen van het super-wapen zijn geraakt . Omdat je echter weet hoe het in episode IV allemaal loopt, vond ik het geen al te hoge meerwaarde hebben... ik kon er zonder de film zelf wel een verhaal bij bedenken. Darth Vader nog eens zijn grote entree te laten doen en een beetje hoppen van de ene planeet naar de andere waren wellicht de grote speerpunten van de film. De personages zijn niet bijster innemend en dat had episode VII dan weer wel. Neem nu die chinese Obi Wan rip-off ("The Fows is stwong") ... Verder ook heldhaftigheid a la Roland Emmerich en Michael Bay... Ik zal dus maar de latere spinoffs laten voor wat ze zijn en uitkijken naar Episode VIII: The Last Jedi.
Er is gelukkig nog wel wat positiefs ook: de robot K2 vond ik top, de oorlogsscènes op de planeet Scarif hoorden bij de beste van de film.En hé... Peter Cushing is alive!

Rhapsody
Onderhond schreef:
Nopes.

Ik ben niet de enige die in slaap valt. Deze film is zo goedkoop en klote om naar te kijken!!!

avatar van Arri
3,60 gemiddeld, nog erg hoog zeg. Veel hoger dan ik in elk had verwacht toen ik deze film in de bios bekeek.

avatar van JacoBaco
Iedereen mag natuurlijk zeuren, maar wat zeuren veel mensen over de CGI Leia. Kom op, het valt reuze mee. Nee het is niet perfect, maar verre van slecht. En Carrie Fisher had in Star Wars 1977 al een CGI hoofd. Nee niet letterlijk, maar ze was pas 20 jaar toen ze met de opnames begon. Kijk zelf maar.. Klik een paar regels hierboven op de naam.

avatar van horizons
Arri schreef:

Eigenlijk precies wat ik verwacht had dit gemiddelde.

avatar van Drifter
Onderhond schreef:
Nopes.

Sluit ik me helemaal bij aan. Zonder de vorige films te hebben gezien is dit totaal niet te volgen, en met de films wel te hebben gezien is dit een slechte prequel.

Jammer dat ik niet lager dan 0,5 sterren kan gaan. Wat een waardeloze film. In het verleden heb ik wel eens genoten van een star wars film, maar dit... Ik begon mij werkelijk aan alles te irriteren..

- chaotisch totaal niet boeiend verhaal
- constant super irritante achtergrondmuziek
- geen enkel shot duurde langer dan twee seconden, echt totaal niet boeien chaotisch camerawerk
- alle cgi pracht kon om de een of andere rede totaal niet boeien. Het maakte allemaal 0 indruk en ik kan niet de vinger erop leggen waardoor dat komt
- totaal geen verbinding met karakters
- te veel namen en een onnozele chaotische ingewikkelde manier om een flinterdun plot te vertellen
- plot is totaal niet boeiend, het interesseert je echt geen zak wie dood gaat
- saaie actie, alle actie lijkt op elkaar, te veel actie en juist daardoor is er 0 suspense en maakt het allemaal geen indruk
- voelt ook totaal niet als star wars.
- alles ziet er belachelijk onlogisch uit en werkelijk niks lijkt te kloppen

Ik ging echt bijna dood bij deze film, wat een waardeloze troep. Hoe kunnen mensen hier zulke hoge waarderingen voor geven? Dan moet je echt blindelings star wars fanboy zijn.

avatar van Sergio Leone
Wat povertjes.

Hoewel ik het universum leuk vind, ben ik geen superfan van Star Wars. Zo is deze film voor mij geen hit-or-miss door referenties of terugkerende gezichten of wat dan ook.
Het feit dat we met een bende onbekende personages te maken vind ik dan ook helemaal niet erg. Wel erg is dat er aan een rotvaart onbenullige dingen gebeuren. Op geen enkel moment, met welk personage dan ook, had ik feeling. Rogue One is enorm vrijblijvend: er gebeurt zo maar wat. Tot we dan aan een explosieve finale komen met veel lawaai en waarbij elk ‘belangrijk’ personage sterft. Dat is op zich een keuze die ik erg kan smaken, ware het niet dat de impact ervan quasi nihil is doordat er voorheen nooit de tijd is genomen om iets te voelen voor de personages.

Zo is ook de bijeen geraapte cast onbenut gebleven. Enkel Felicity Jones mag als hoofdpersonage op een bepaald moment nog een speech geven en ook een weinig indrukwekkende Ben Mendelsohn mag zich uitleven. Voorts worden acteerkanonnen als Mads Mikkelsen compleet aan de kant gelaten.

De makers hebben geopteerd voor een andere aanpak dan we gewoon zijn en dat is ook hetgeen ik het meest toejuich: de sfeer is totaal anders dan wat we gewend zijn. Ze is grimmiger, volwassener: (ook de rebellen zijn geen lieverdjes). Dat staat of valt met personages waar je toch iets voor voelt. Door dat gebrek eraan pakt de mayonaise niet. Als duidelijk wordt dat het een suicide mission is, moet je als kijker toch iets hebben van ‘oei, ze gaan dood’. Nu was het bij mij ‘ah, ze gaan dood’. Klefheid had daar bij niet aan meegeholpen maar af en toe een scène die er toe doet i.p.v. de komische pogingen van Donnie Yen en zijn kompaan hadden al wat soelaas geboden.
Verder visueel wel oké, toch ook hier weer nieuwe decors en creaturen gezien, die vaak ook met goede CGI uitgewerkt zijn. De versies van Peter Cushing en Carrie Fisher zijn m.i. mislukt. Leuke poging maar weinig geslaagd.
Positieve noot om af te sluiten: de laatste scène van Vader.

Krappe 2,5

avatar van Iron Maiden
crise schreef:

- chaotisch totaal niet boeiend verhaal
- constant super irritante achtergrondmuziek
- totaal geen verbinding met karakters
- plot is totaal niet boeiend, het interesseert je echt geen zak wie dood gaat
- voelt ook totaal niet als star wars.
- alles ziet er belachelijk onlogisch uit en werkelijk niks lijkt te kloppen

Gaat ie wel?

avatar van IH88
Ik heb genoten van de film, maar de Honest Trailer is weer geweldig en spot on.

avatar van Ajax&Litmanen1
IH88 schreef:
Ik heb genoten van de film, maar de Honest Trailer is weer geweldig en spot on.

Honest Trailer is hilarisch, ook bij films die ik leuk vind. Prachtig als je zo creatief en grappig kan zijn met zo'n kanaal. Beter dan die kutvloggers en pranksters van tegenwoordig die Youtube vervuilen.

Iron Maiden schreef:

Gaat ie wel?

Lief dat je het vraagt. Eigenlijk ben ik nog steeds getraumatiseerd... Ik sta werkelijk perplext hoe zo een slechte film gemaakt kan worden. Ik heb zeker meer dan 3000 films gezien en heb maar 2 of 3x een film niet uitgekeken, en daar was dit er een van. Ik heb het echt geprobeerd, echt waar. Maar ik heb het helaas niet gehaald...