In the Valley of Elah (2007)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Paul Haggis
met Tommy Lee Jones, Charlize Theron en Jason Patric

Als de zoon van oorlogsveteraan Hank Deerfield (Tommy Lee Jones) en zijn vrouw Joan (Susan Sarandon) op mysterieuze wijze verdwijnt, staat hun wereld op zijn kop. Na als soldaat enige tijd uitgezonden geweest te zijn naar Irak, is er plotseling geen spoor meer van hem te bekennen. Samen met detective Emily Sanders (Charlize Theron) besluiten beide ouders een zoektocht te beginnen.

Altijd dat gezeur over die clichés... Alles is vast wel een keer eerder gedaan, irriteer je er toch is niet zo aan en kijk gewoon de film!!

De film schetst een mooi beeld van een situatie waar iedereen wel een andere visie op heeft, met ook nog zeer goed acteerwerk!! Het enige commentaar dat ik op de film heb is dat er naar mijn mening net iets meer spanning in had gemogen.

Een dikke 4,5*!!

avatar van Toemoesh

avatar van brucecampbell
Vreselijk trage film met veel te veel gepraat en te weinig actie...

Dit is ook geen actiefilm...

Ik had er iets meer van verwacht.
Ik was wel benieuwd naar wie het gedaan had maar vond de manier waarop dat getoond werd een beetje slap.
Een aflevering van NCIS doet niet onder voor deze film.

avatar van Harley1973
goede film wel wakker blijven in het begin want daar moet je opletten en wordt er veel gesproken, ook een mooi detail is dat het waar gebeurd is. hoort wel onder cat drama. wel goed dat mensen kunnen zien hoe verknipt soldaten terug kunnen komen

avatar van grid8400
tukkerstein schreef:
Redelijke film, maar hij zakt behoorlijk in in de tweede helft. Het had een mooie dramafilm kunnen zijn, maar men besluit er een meer een soort detectivefilm van te maken. Het einde van dat detecttiveplot valt nogal tegen een van zijn medemariniers heeft zijn zoon gewoon in een opwelling gedood, waarna de regisseur dat nog probeert te redden met allerlei sentimentele, moralistische scènes, met als hoogtepunt die Mexicaan die de Amerikaanse vlag ophangt. Het acteerwerk van Tommy Lee Jones maakt veel goed, maar niet alles.

Goh je hebt wel op zitten letten he?

Het was geen mexicaan maar iemand uit El Salvador, de clue was juist dat hij de vlag verkeerd om hing, waar ook uitleg om werd gegeven, en aan het eind van de film hangt die vader met opzet de vlag verkeerd om.(en dat is dus een redelijk pittig statement wat de film hiermee maakt) en dat is juist waar de hele film om draait...Letterlijk zegt ie: It means we are in a whole lot of trouble, come save our asses....

Anyways.. erg mooi ingetogen drama met een zeer sterk spelende Tommy Lee Jones. dikke 4*

avatar van grid8400
Vreselijk trage film met veel te veel gepraat en te weinig actie...

Denk dat je beter naar films als Rambo kunt gaan...

Jeauhan
grid8400 schreef:

Goh je hebt wel op zitten letten he?

Het upside-down hangen van de vlag is inderdaad wel zo'n beetje de test op het einde of je de boodschap hebt meegekregen of niet...en op dat moment geven de maker je eigenlijk alsnog een kans de boodschap mee te krijgen...

avatar van Harley1973
Vreselijk trage film met veel te veel gepraat en te weinig actie...
dan moet je ook een actiefilm kijken als je actie wil slimpie!

avatar van Carlotta
Erg mooie, sobere en zeer goed geacteerde film. Deze film laat goed zien dat ook de soldaten "Casualties of War" zijn.

Een dikke 4 !!!

avatar van MOKUMAN
Mooie film over een vader die antwoorden zoekt over de dood van zijn zoon. Een film die laat zien hoe een oorlog jonge soldaten kan veranderen in beesten. Er zit weinig vaart in de film maar door het sterke acteren van Tommy Lee Jones maakt dat niets uit. Deze film bleef toch wel even in mijn gedachte hangen..

avatar van erik neuteboom
Af en toe wat langdradig maar zeker het laatste half uur sterk, hoe ontluisterend om te ontdekken wat de 'verdedigers van Het Vrije Westen' allemaal uitvoeren in dienstijd en hoe erg het is om te vechten in landen zoals Irak. Vader is goed gespeeld, draagt deze film die ik aardig vond om een keer te zien, niets meer of minder.

avatar van Onslaught
Redelijke film. Had meer in gezeten als het iets vlotter ging en bepaalde scenes gewoon waren herschreven..

avatar van tukkerstein
grid8400 schreef:

Goh je hebt wel op zitten letten he?

Je hebt gelijk, het was iemand uit El Salvador, mijn excuses. Dat doet er verder niets aan af dat ik het einde overdreven moraliserend vind (en niet per se Amerikaans-patriottistisch).

Fantastische Paul Haggis filmpje !! Tommy Lee Jones is perfect voor deze rol, zijn uitstraling van levenservaring en vaderschap deed mij traantjes zien gooien

Voor nu een 3*5

avatar van scholtie
zeer goede film en tommy lee jones bewijst wederom een goede acteur te zijn.

avatar van Bramha Bull
gemiddelde film, niks bijzonders.
wel goed acteerwerk vd hoofdrolspelers.

avatar van gondwana
grappig:

In de Kinepolis in Hasselt spelen ze sinds twee weken de film 'In The Valley Of Elah', een drama gebaseerd op waargebeurde feiten en met Thomas Lee Jones. Op zich geen wereldschokkend nieuws, maar toch was er iets vreemd aan de hand. De film werd verkeerd gemonteerd waardoor de bezoekers de film achterstevoren te zien kregen.

Filmspoelen
Het is de gewoonte dat een langspeelfilm in verschillende filmspoelen aan de bioscoop geleverd wordt. Daar worden die verschillende delen aan elkaar gemonteerd tot een volwaardige film. En daar liep het in Hasselt net mis. De twee delen werden gewisseld waardoor de kijkers een alternatief van de film zagen.

Niets gemerkt
Bovendien bleken de meeste bezoekers de fout niet op te merken of te melden, er waren al zo'n 700 bezoekers naar de film komen kijken, toen een oplettende bezoeker toch even meldde dat er iets vreemd aan de hand was met de film.

Ruilen
Kinepolis Hasselt liet al weten dat de bezoekers die de voorbije weken naar 'In The Valley of Elah' kwamen kijken en hun inkomticket nog hebben, dit mogen omwisselen voor een nieuw filmticket.

bron: DeMorgen online

avatar van james_cameron
Tragisch, rustig uitgewerkt verhaal dat langzaam maar zeker ontaardt in een ware nachtmerrie. Jones is magistraal in de hoofdrol. Hij hoeft eigenlijk niet eens wat te zeggen: zijn gegroefde gezicht is voldoende om je de pijn van deze man te laten voelen. Meer geslaagd op een humaan niveau dan als thriller, maar de film zit qua camerawerk, montage en muziek prachtig in elkaar. Gelukkig durfde scriptschrijver/ regisseur Haggis het aan om kracht te ontlenen aan allerlei veelzeggende details, zoals de scene waarin Jones snel een nat overhemd aantrekt voordat hij Theron onder ogen wil komen. Dit soort karakter-details geven de film een enorme meerwaarde. Jammer van het weinig subtiele laatste shot.

Prachtige film - deze had die oscar moeten winnen..

Goede film met het eerste anderhalf uur een sterk verhaal. Op zich weinig actie inderdaad, maar dat hoefde van mij ook niet. De film bleef me boeien.

Alleen het plot ging op een gegeven moment wel heel erg snel in verhouding met de aanloop, dat is mijn enige minpuntje.

Heb genoten en geef de film 4 sterren!

Goede film. Wat kan die man (Tommy Lee Jones) toch goed acteren! Alleen jammer dat het op het laatst wat inzakt en dat de verwachte climax eigenlijk uitblijft. Vandaar een 4..

avatar van brasikurtz
Mooie film, die goed laat zien wat oorlog met een mens doet.

avatar van Captain Pervert
Soort combinatie tussen A Few Good Men en No Country For Old Men (als je kijkt naar het thema, de snelheid, de acteurs...)

Boeiende film met een erg goede Tommy Lee Jones. Helaas is het einde en het hoe en waarom niet 100% duidelijk (voor mij althans). Maar de rest van de film is erg sterk, perfect gefilmd en geacteerd.

4 sterren

Melvin Udall
Een who did it maar dan anders. Tommy Lee Jones is in supervorm zoals alleen hij dit kan spelen, zo intens geeft hij zijn karakter vorm. Alle emoties spatten van zn kop, woede en verdriet tegelijk. Theron zet ook een prima rol neer.
Het verhaal had makkelijk in een half uur minder vertelt kunnen worden maar door de verschillende uitstapjes wordt het als geheel veel krachtiger.

Prachtige film, met een uitmuntende Tommy Lee Jones.
Hij is de uitgelezen man om deze rol te spelen, alleen al zijn gezichtsuitdrukkingen spreken boekdelen, hoe hij z'n emoties toont is indrukwekkend.
Maar ook Charlize Theron toont hier weer dat ze een pracht actrice is, en dan bedoel ik dat niet alleen om haar mooie snoetje, maar om haar acteertalent, echt topklasse deze dame.
En last but not least, Susan Sarandon, in een weliswaar kleine, maar toch zeer goede rol. En ook die rol is haar perfect op het lijf geschreven, al was het maar als statement dat ze meedeed in deze film, vermits ze een felle tegenstander is van de Bush-regering en bijgevolg ook de oorlog in Irak.
Kortom, een excellente film die zich afspeelt in het Amerikaanse leger met Irak als achtergrond.

Dwaalman
Met het klimmen der jaren is Tommy Lee Jones als acteur alleen maar gegroeid, en hij lijkt zijn rollen ook steeds zorgvuldiger te kiezen. Het is hierboven al een aantal keer gezegd, en ik kan het alleen maar onderschrijven: de man is perfect in deze rol. Hij oogt volkomen verslagen, uitgehold door verdriet en schuldgevoelens. Kleine maar indrukwekkende bijrol van Susan Sarandon; wat mij betreft één van de beste "oudere" actrices van dit moment. De laatste scène vond ik wat over the top; het was me allang duidelijk wat men met deze film wilde zeggen. Maar goed, kennelijk wilden de makers het zekere voor het onzekere nemen. Toch vier sterren.

avatar van J1981W
Een hele goede film met een totaal niet voorspelbaar verhaal! Het verhaal neemt een aantal wendingen en blijft hierdoor constant boeien. Het is hier al vaker geschreven maar toch laat de film zo goed zien wat een oorlog met mensen kan doen. Perfect geacteerd! 4*

Naduah schreef:
Ik vind het moeilijk deze film te beoordelen...het verhaal op zich is wel dramatisch voor het gezin...tegelijkertijd vond ik het ook een beetje saai....Ik dacht ergens nog...misschien is de zoon niet de persoon, die gevonden wordt....hetgeen al snel in de film aan de orde is....Had gehoopt, dat de film ergens een andere wending zou nemen, maar nee dus....wat overblijft is dan een speurtocht naar dader/oorzaak etc....Overigens wel goed geacteerd...en het einde met de vlag vond ik wel gepast! Al met al wel een goeie film, maar voor mij persoonlijk geen toppertje. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog...

Ik had ook eerder verwacht dat het later zal blijken dat de dode persoon niet zijn zoon zou zijn, daar ging het naar mijn zeggen wel een beetje naar toe (of ze wilde je dat laten geloven).

Vond het een heel mooi film die me echt geboeid heeft (lang geleden)
het acteer werk was ook weer fantastisch en het einde liet natuurlijk weer even zien waar de hele film over ging.

Ik geef er hier 4 sterren voor.

avatar van helleke
Goeie film met prima acteerprestaties van Tommy Lee Jones en Charlize Theron.
Ik heb me geen moment verveeld,maar de ultieme climax bleef uit.
De wijze waarop de zoon werd vermoord kwam uiteindelijk al te gemakkelijk naar boven.
Nietemin 3,5 sterren.