In the Valley of Elah (2007)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Paul Haggis
met Tommy Lee Jones, Charlize Theron en Jason Patric

Als de zoon van oorlogsveteraan Hank Deerfield (Tommy Lee Jones) en zijn vrouw Joan (Susan Sarandon) op mysterieuze wijze verdwijnt, staat hun wereld op zijn kop. Na als soldaat enige tijd uitgezonden geweest te zijn naar Irak, is er plotseling geen spoor meer van hem te bekennen. Samen met detective Emily Sanders (Charlize Theron) besluiten beide ouders een zoektocht te beginnen.

avatar van Thom1994
Heb deze film net bekeken.

Hier en daar is hij wel langdradig, maar die langdradigheid wordt prima gecompenseerd met het goede acteerwerk, wat deze film toch erg vermakelijk maakt. Verder is het verhaal een beetje "Crime Scene investigation" of een andere vergelijkbaar programma , maar dan uitgewerkt in een film met goede acteurs die ook goede acteerprestaties leveren, terwijl dit bij de pogramma's op TV vaak minder is.

Conclusie: Vermakelijke, bovengemiddelde film. Geen top 250, maar wel het kijken waard. 3,5*

avatar van Bla
Bla
Tegenvaller. Kwam wat mij betreft te langzaam op gang en na het zo lang op gang komen is het einde dan ook teleurstellend. Toch nog 3* Voor Tommy Lee Jones.

avatar van Al DeNiro
Behoorlijke thriller met een heel sterk acterende Tommy Lee Jones.

Het verhaal wordt op rustige manier verteld, waardoor je tijd krijgt om alles te begrijpen en de spanning lang aanwezig is.

De kritiek op de Amerikaanse leger is ook goed gedaan en het blijft gewoon tragisch dat een ouder een kind verliest .

avatar van Cinemaniak
sterke film hoor. Het beste is dat ik dit absoluut niet verwacht had.

avatar van Mister Onserious
hele goeie film waar lee jones de koning in is

avatar van Spetie
Van de regisseur van Crash had ik hier wel wat meer van verwacht. Het begint allemaal heel aardig en Tommy Lee Jones is een man, die prima geschikt is voor een rol als deze.

Het verhaal wordt nogal mysterieus gebracht, maar het grote probleem van de film is, dat als je de film in bezit hebt zoals ik en de achterkant hiervan hebt gelezen je bijna al kan raden wat er gebeurd is. Erg jammer, want dat maakt de voorspelbaarheid van de film enorm groot.

Desondanks kijkt het allemaal nog wel aardig weg, voor dankzij de acteurs, waarbij naast Jones ook Theron erg goed speelt. Het overdramatische einde ligt er allemaal wat te dik bovenop en is ook enigszins teleurstellend.

avatar van eltorro
Sterke film met een duidelijke boodschap.

Kan films altijd wel waarderen met een duidelijke klacht tegen oorlog. Het eerste half uur is het een beetje moeilijk om in de film te komen en voel je nog niet echt mee met Hank. Maar zodra zijn zoon dood gevonden wordt en hij dat aan zijn vrouw moet vertellen weet de film je bij de kladde te pakken en je niet meer los te laten.
De geweldige acteerprestatie van zowel Tommy Lee Jones als Charlize Theron zijn ook het melden waard. Wel leuk om te zien hoe goed Charlize Theron acteert tegenwoordig. Dit soort rollen zouden vroeger een flinke stap zijn geweest voor haar, maar nu is het geen enkel probleem meer.

De film weet redelijk goed de meeste cliché te ontwijken en onvoorspelbaar te blijven tot het eind. Dat vlag ophangen op het eind is dan wel weer jammer, maar toen liep mijn dvd toch vast dus daar heb ik nauwelijks last van gehad. 4*

avatar van Robi
Vader onderzoekt de moord op zijn zoon. Een zoon die ook nog een recente geschiedenis in Irak heeft. Eigenlijk een niet zo heel interessante detective film. De geschiedenis in Irak tilt hem nog net een beetje hoger.

avatar van vanzelfsprekend
Heerlijk een film gekeken op tv zonder reclame.
Met een geloofwaardig geacteerd Tommy Lee Jones.
Charlize Theron deed het ook goed.

avatar van boozebelly
Dit zijn voor mij de betere films. De gehele cast zet een prima prestatie neer, met de uitstekende Tommy Lee Jones voorop. Zijn rol is hem werkelijk op het lijf geschreven. Ook Charlize Theron verdiend een extra pluim voor haar rol. Naast het feit dat het een fijne vrouw is om naar te kijken, ben ik van mening dat ze zich heeft ontwikkeld tot een van de betere vrouwelijke verschijningen op het witte doek.

De film zelf... laat ik hem omschrijven als een sobere, meeslepende film. Vooraf had ik gedacht dat het met een speelduur van 124 minuten wel eens een tikkeltje saai zou kunnen worden, maar het tegendeel bleek het geval. Het verhaal bevat voldoende verassende wendingen en interessante situaties om de gehele speelduur boeiend te blijven.
Ik vond het ook goed om te zien dat ze de daden van de soldaten eens wat realistischer hebben neergezet i.p.v. ze het maar weer mooier probeerden te laten lijken dan het in werkelijkheid is.
In feite worden ze neergezet als een stel angstige jongens/mannen die door de gebeurtenissen die ze meemaken omgetoverd worden tot een stel sadistische klootzakken. Dat vond ik erg sterk aan deze film.

Ik lees dat sommige users een beetje moeite hebben met de eindscene wat betreft die vlag. Zelf vond ik dat wel een heel passend einde. Dat komt omdat die scene eigenlijk een kritische sneer is naar hun eigen land, 'Amerika'. Hank Deerfield is na alle gebeurtenissen en kennis die hij vergaard heeft niet meer zo trots op zijn vaderland. Immers, hij hangt de vlag ondersteboven en eerder in de film had hij zelf gezegd dat dat stond voor een land dat niet meer in staat is om zichzelf te helpen.
Ook mocht de vlag in de eerste scene de grond niet raken, waaruit je op kunt maken dat hij het zeer serieus nam. Een soort ware, trouwe patriot. Maar op het einde taped hij de vlag ook nog eens vast zodat hij s'nachts kan blijven hangen (iets wat ook moreel gezien verboden is voor een nationale vlag).
Zijn trots is dus vervlogen en het boeit hem in feite geen ene reet meer. Ook dat vond ik indrukwekkend en origineel bedacht, want er zijn zoals wij weten genoeg films die wel met een Amerikaans, nationalistisch tintje eindigen.

Al met al een vrij indrukwekkende en hele mooie film die naast drama ook vooral een soort misdaadcrimi is met een vleugje oorlog. Een film met karakter.

avatar van AC1
AC1
Weer zo'n een film waar je wel kan naar kijken maar dat uiteindelijk niets aan het medium film weet toe te voegen. Met een Tommy Lee Jones zoals iedereen hem graag ziet. Je zou bijna zweren dat In The Valley Of Elah door Clint Eastwood is geregisseerd (de eeuwige betweter, het moralistische toontje). Ik weet niet wat het is met Charlize Theron maar ik had haar weer niet herkend. Die vrouw is een kameleon.

avatar van Thomas83
Erg vermakelijk, maar de film wil nou niet het soort van politieke pamflet worden dat Haggis voor ogen heeft. Ik vind het maar een beetje kansloos hoe hij in deze film maar vooral in Crash een zwaar thema kiest om een film op te baseren, en dergelijke onderwerpen dan met zo weinig subtiliteit brengt. Het ligt er ook wat te dicht bovenop dat hij intussen ook een tranentrekkertje probeert te maken.

Gelukkig is deze film al wel een duidelijke vooruitgang ten opzichte van Crash. De erg sterke rol van Tommy Lee Jones (gewoon goed gecast. Hij heeft de goede kop om de oorlogveteraan te spelen) redt de film een beetje wat mij betreft. Gelukkig zit hij dan in bijna elke scène. Charlize Theron en susan Sarandon vind ik ook goede actrices en die leveren ook goed werk af, zij het niet zo imponerend als Tommy Lee. Krijg Sarandon sowieso ook de ruimte niet voor met haar relatief kleine rolletje.

Aanvankelijk zit er nog wel enige mysterie in de film, maar je hebt al snel door welke kant het op gaat, en storend zijn de clichés, boodschappen die Haggis probeert uit te dragen en op sentiment gerichte scènes. Tommy Lee blijkt nogal een speurneus, er is een subplotje met Theron die als vrouw niet serieus wordt genomen op haar werk en een relatie(?) heeft met haar baas die daarbij ook niet helpt en haar zoontje wordt ook nog eens betrokken in de film. Iets met David & Goliath. Zie de link met het verhaal niet echt. Dat zoontje lijkt ook een beetje te worden opgevoerd om wat te doen met het "Tommy Lee als letterlijk militaristische en niet al te gevoelige vader"-zijdraadje in het script. Als voorleespapa blijkt hij dus tóch best gevoelig te zijn.

En dan hebben we ook nog wat met een slaapkamerdeur die dit keer dicht mag en nog zoiets "gevoeligs" met een Amerikaanse vlag die wordt opgehangen. Op het einde zijn die overdreven lijkende gebeurtenissen die naar voren komen uit de bekentenis misschien nog niet eens zo heel overdreven, maar de drammerige manier waarop het wordt gebracht verpest het gewoon. Zo'n oercliché als de brief van de overledene die pas later aankomt bij zijn geliefden (ouders) maakt me ook maar een beetje onpasselijk.
Wel vind ik de film een aangenaam droevig sfeertje hebben, en de cinematografie ziet er mooi en lekker ingetogen uit.

avatar van nadrin
ik vond dit een zeer intense film.
die ondanks zijn schijnbare traagheid de kijker constant weet te boeien.
eigenlijk is dit een valse trage film, want er gebeurd meer dan je ziet.
veel is suggestief, en er word van de kijker verwacht dat hij ziet wat er net niet of nauwelijks word getoont.
op het eind word er wel veel naar de kijker toe verklaard, alhoewel het leuker zou geweest zijn als dit open was gebleven.
een echte topfilm een aanrader, no nonsens.

casualjaantje
Origineel uitgewerkt verhaal dat in sommige stukkenv te langdradig overkomt, maar door de sterke cast toch boeiend blijft.

Goed.

avatar van SaNDuTjE
Redelijke clichématig maar aardig drama dat gered wordt door de goede rol van Jones.

Het verhaal begint nogal voorspelbaar en typisch maar weet er richting het eind toch een goede draai aan te geven. De boodschap die Haggis wil overbrengen is duidelijk maar wat braaf en indirect gebracht. Ook duurde het te lang voordat deze weg ingeslagen werd, want er zaten behoorlijk wat langdradige stukken in de film die met wat knippen nogal wat korter had kunnen zijn.

Als geen ander kan Jones de rouwende vader op oorlogspad spelen met z'n norse blikken en zwartgallige one-liners. Theron vond ik ongeschikt in haar rol en wist mij niet te overtuigen als de vrouwelijke rechercheur die het uiteraard moet opnemen tegen haar mannelijke collega's.

Zoals gezegd is het maar goed dat Haggis de film wist de behoeden van een langzame dood, want nu was het toch best aardig. Ondanks het sentimentele eind.

Beetje laat. Deze film is alweer van twee weken geleden en dus gelukkig voor het John Galliano (Dior) incident anders had ik steeds aan die parfum reclame met Charlize Theron gedacht hebben en gelukkig deed ze me deze dit keer vergeten. Er is iets aan Charlize wat me koud laat. Ze is heel mooi, maar kil. In deze film vond ik haar okay.
Prachtige rol van longtime favoriete acteur Tommy Lee Jones die overal met kop en schouders boven uitstak. Susan Sarandon weer eens in een rol waar vrouwen van haar leeftijd en zelfs haar kaliber toe gedoemd zijn: moeder en/of oma rollen. Mannen kunnen nog wel stoer zijn....argh, dat is off-topic......Deze film 'hangt' nog steeds ergens in m'n achterhoofd.

Traag, zonder veel spanning en tamelijk voorspelbaar. Het motief wordt er echt aan de haren bijgetrokken. Het spel van Jones en Theron (hoewel miscast) maakt het nog een beetje verteerbaar. Een misser.

avatar van RJS
RJS
Beetje traag en wat saai, verhaal is wel ok.

avatar van qwertzu
Prachtige indringende film, laat goed zien in wat voor gekte jonge mensen worden gesmeten.
Vreselijk om te zien hoe normale jongens compleet de weg kwijtraken en compleet veranderen.
Zoiets zou zulke jonge mensen niet moeten mee maken!
Zeer goed geacteerd door Tommy Lee Jones.

avatar van mnrk
Een mooie/indringende film van Paul Haggis...

Het verhaal is soms traag, maar mede door het zeer goede acteerwerk van Tommy Lee Jones en een Charlize Theron ( die mij positief verraste ) was deze film prima te kijken.

Het verhaal is in orde, en geeft een bepaald beeld weer wat er met "jonge" mensen kan gebeuren in een oorlogssituatie, en wat de eventuele gevolgen voor thuis zijn.

avatar van witboek
Deze moet je zeker zien als je van protestfilms houdt.

Ik heb iets gemist in deze film. Ik zat de hele tijd te wachten op de ontknoping, en die is uiteindelijk in mijn ogen niet gekomen. Zo dacht ik ook dat de bekentenis van Pennings niet juist was, maar een ander het had gedaan. Ook toen Hank Deerfield thuiskwam en het opengemaakte pakketje vond, dacht ik dat hierin de ontknoping van het verhaal zat. Ik heb dus uiteindelijk een echt einde gemist. Nu was het einde dat Mike een kind had aangereden en hierdoor wellicht een trauma heeft overgehouden, is begonnen met drugs of in die richting. kan iemand die de film gezien heeft mij misschien meer vertellen?

avatar van aburex
Prachtige film met een indrukwekkende Tommy Lee Jones. Soms wat te langdradig, maar dat wordt gecompenseerd door het goede spel van de acteurs zodat de film nergens verveelt. Anti-oorlogsfilm zoals er maar weinig gammakt worden in het Oh zo stoere Amerika.

avatar van brabusRUS
Hier houd ik wel van, een mix van crime detective en drama. Goede acteer prestaties van Tommy Lee Jones en Charlize Theron. Beetje bij beetje krijg ze steeds meer bewijs over de verdwijning van de zoon van Hank Deerfield. De script was overtuigend en voelde natuurlijk. Goed verhaal. Volgens mij ook gebaseerd op echte gebeurtenissen.

avatar van Banjo
een mooie en rustige film!
waar in eigenlijk niet zoveel gebeurd maar het verhaal krijgt alle aandacht.. en het acteren is prima

4 sterren

avatar van Boneka
Hoewel niet meer zo fit als in The Fugitive speelt Tommy Lee Jones in deze film weer uitstekend. Vond vooral de rol van Charlize Theron erg sterk. Het geheel wordt sterk en erg serieus neergezet, maar de toon is wel erg gericht op drama. De film doet dat ook aan. Geen felle heldere kleuren, maar over het algemeen een wat grauwe aanblik. Het verhaal is hier en daar wel wat traag. Er zit weinig vaart in de film. Toch wil je blijven kijken. Het verhaal geeft toch weer aan hoe die gasten uit de oorlogen komen. Dan kun je je weer afvragen hoe nodig het is om weer eens een oorlog te gaan beginnen, in dit geval Irak. Verlengde leed. Met wat meer pit en spanning had ie vier sterren gekregen, nu houd ik het bij 3,5. Goede degelijke film zonder uitschieters.

Het drama ligt er af en toe wat dik bovenop en Jones doet wat aan overacting maar het werkt wel. Hij draagt de film en zorgt tevens voor de nodige relativering. De film blijft dan ook tot het einde aan boeien.

gisteren dvd gekeken,
en ik moet zeggen, dat ik het een erg goede film vondt.
acteer prestaties zijn gewoon goed, evenals de spanning in de film.

avatar van Mr Thee
Sterke film. In het begin van de film had ik de indruk dat het een vrij doorsnee film zou worden met een flink Amerikaans tintje. Op een zeker moment vreesde ik het moralistische toontje (incl. bijbelse verwijzing). Al met al is het best een rauwe weerspiegeling van de werkelijkheid (zie de intro). Het sterke spel en het boeiende verhaal dat absoluut niet wordt afgeraffeld maar ook niet te traag is, maakt het een tot het einde pakkend en aangrijpend verhaal.

avatar van John Lee Hooker
Een onderhoudend drama met kantoorwerk, Amerikaanse vlaggen en onderzoek via de crime scene en verzamelde videobeelden. Het gegeven van de verloren zoon is niet sterk gegoeg om de volle speelduur geboeid te blijven en zo vond ik de eerste anderhalf uur ook redelijk slopend en langdradig. Tommy Lee Jones en Theron dienen als Maggi voor de flauwe soep waardoor het nog enigszins weg te krijgen is maar die terugkerende strijkmuziek was vervelend en de boel wordt enorm aangedikt.