In the Valley of Elah (2007)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Paul Haggis
met Tommy Lee Jones, Charlize Theron en Jason Patric

Als de zoon van oorlogsveteraan Hank Deerfield (Tommy Lee Jones) en zijn vrouw Joan (Susan Sarandon) op mysterieuze wijze verdwijnt, staat hun wereld op zijn kop. Na als soldaat enige tijd uitgezonden geweest te zijn naar Irak, is er plotseling geen spoor meer van hem te bekennen. Samen met detective Emily Sanders (Charlize Theron) besluiten beide ouders een zoektocht te beginnen.

Degelijk en overtuigend drama over een vader die op zoek gaat naar de vermissing en moord op zijn zoon.
"In the Valley of Elah"kent geen opsmuk, is puur en moet het vooral
hebben van soberheid en sterk acteerwerk.
En de rol van Tommy Lee Jones als ex militair en vader is er een die de film zeker goed doet. Charlize Theron als detective en Susan Surandon ( kleine rol als gebroken moeder) zijn beiden een goede invulling in deze cast.
Net als in "No country for old Man"ookal met Jones kent deze
"In the Valley of Elah" nauwelijks een soundtrack hetgeen de film een nog meer kille uitstraling geeft.
En dat komt dit verhaal alleen maar ten goede..

avatar van tal1b
goeie film, goed geacteerd, goed einde, en goeie snelheid, niet te snel, mooi opgebouwd.
Mr Jones heeft de smaak wel te pakken.
Niet te vergeten Charlize, die een overtuigende rol neerzet.

avatar van lillou
goede film , maar een beetje traag vond ik. Een paar scenes mochten zeker weggeschrapt worden.

Voor de rest zeer goed geacteerd, goed verhaal dat zeer realistisch is. Zet u toch aan het denken over wat er met die soldaten gebeuren als ze terug thuis komen hé.

vandaar 3,5 ster

Waar is het einde (ontknoping ) van deze film ?
Film was best wel spannend maar ik had toch een ander einde verwacht. 2 uur spanning opbouwen voor zo'n einde ?
Wat is trouwens het verband met het opgestuurde pakketje en het einde ? De aanrijding in Irak en het einde ?
Had veeeeeeeeel meer verwacht.

avatar van Meerkerkertje
Ik vind dit absoluut een toppertje,een verhaal over gewone soldaten die een tik hebben opgelopen tijdens de Irak oorlog, een bezorgde vader en moeder en iemand die verder wil gaan dan de buracratie van het amerikaanse leger,prima gecaste rollen die meer dan prima gespeeld werden,
Dit is een film die ik meer ga kijken, een aanrader

Een Oscar,weet het niet er zijn meer goede films die genomineerd zijn

Op zich best een redelijke film, alleen zo traaaaaag. Ze hadden net zoveel kunnen vertellen, en misschien een nog wel boeiendere film neer kunnen zetten in de helft van de tijd.
Ook het einde is een beetje leeg, daar hadden ze meer mee kunnen doen.
Al met al niet meer dan 2,5 ster voor deze film.

avatar van alegondatje
Goed verhaal, goed geacteerd kortom goeie flm die blijft hangen....
en wat is traag ????
Het verhaal moet wel verteld worden en dat kost tijd....wil je snelle film zou ik jackie chan aanraden. Dan hoef je ook geen moeite te doen het verhaal te volgen

Prima film, als geheel gezien dan, hoewel ik de ontknoping toch ietwat vond tegenvallen; men verwacht een echte climax, maar die bleef min of meer uit. En dat vond ik een beetje zonde van de toch goed opgebouwde spanning gedurende de rest van 't verhaal.

Jones zet hier een -naar mijn mening- beter uitgewerkte rol neer dan in "No country for old men". Hier leef je meer met 'm mee. Ook Theron doet 't prima hier.

Zoals velen hierboven reeds gezegd hebben, het tempo mocht echt wel een versnelling hoger, en daarom is dit eerder een film om op je gemak thuis te kijken, ipv in de bios.

Ondanks dat deze film mij ietwat teleurstelde mag je 'm zeker wel gezien hebben, want als geheel gezien vind ik 'm toch bovengemiddeld. Mijn eigen verwachtingen waren helaas iets te hoog gespannen, ik had 't allemaal net wat aangrijpender verwacht.

3,5 sterren lijken me echter zeker op z'n plaats.

avatar van Toontje35
Vond het op zich een goede film rond een actueel thema. film was inderdaad traag en een plot ontbrak.

Onderhoudend

De film viel een beetje tegen, zeker gezien de opbouw van de film. Elke keer verwacht je dat er was gebeurt, maar dat blijft keer op keer uit. De film kabbelt voort en er gebeurt gewoon niet veel. Wel vond ik de acteerprestaties prima te doen. Het einde gaf mij wel een beetje kippevel, heel mooi gedaan.
Maar overall is deze film gewoon middelmatig al kan ik de oscarnominatie voor Tommie Lee Jones wel begrijpen.

avatar van Ché Cliché
Mooie film met een zeer, zeer goede Tommy Lee Jones. Zo heb ik hem tijden niet meer gezien. Film zelf is alleraardigst. Zitten een paar mooie lessen in, vooral de laatste les voor de credits. 4 sterren.

avatar van marvak29
idd schitterende film, zeker de 2 uur waard geweest

avatar van scumfrog
Ondanks het goede acteerwerk heeft de film mij toch niet kunnen boeien, te langdradig en onsamenhangend. Het op z'n kop hijsen van de Amerikaanse vlag aan het einde vond ik wel heel sterk en typerend voor een land in verwarring en verdeeldheid.

avatar van A-star-is-born
Prima film voor diegenen die van een goed verhaal houden. Muziek niet nodig in deze film, 2 uur??? lang, haha, niet in de gaten gehad, dus goed teken.
En die Tommy.......!!!!!!!!!!! weer goed op dreef. Hoe ouder, hoe beter hij wordt.

Jeauhan
Mensen die klagen over het ontbreken van snelheid in deze film kunnen beter elke week op RTL kijken naar CSI.

Mensen die willen zien wat de gigantische impact van een oorlog heeft op een soldaat, zijn familie en een complete natie moeten deze film gewoon zien hebben.

Het upside-down hangen van de vlag vind ik een geweldig signaal. Hoop ook dat het bij de US-government binnenkomt; war ain't over jet, net als de oorlog in Vietnam die nog lang in de hoofden bleef. Ik herinnerde me bij het kijken van deze film de laatste zin uit de film Platoon: I think now, looking back, we did not fight the enemy, we fought ourselves'.

En uiteraard is het acteerwerk uitmuntend. Tommy Lee Jones lijkt wel in vorm met wat hij zowel in deze film als in No Country for Old men neerzet.

avatar van Insignificance
Indringend drama over de gevolgen van oorlog op de individuele soldaat. Tommy Lee Jones speelt op formidabele wijze de getormenteerde vader die ook zijn tweede zoon kwijtraakt. De ontluistering spat van zijn gegroefde gezicht af als hij stilaan het verhaal van de dood én het (soldaten)leven van zijn zoon achterhaalt. Ook Charlize Theron bevalt als de detective die zich vastbijt in de zaak, dat in tegenstelling tot de zaak van de hond...

Wanhoop, treurnis en ongeloof; dit is een juweeltje, maar wel een deprimerende. Ik begrijp de opmerkingen over traag en weinig gebeurtenissen niet zo. In the Valley Of Elah leent zich m.i. niet voor dergelijke opleukerij. Het zou de film iets spectaculairder kunnen maken, maar dat lijkt me juist níét de bedoeling. Dit verhaal heeft dat allemaal niet nodig, vertelt zichzelf door met name een veelal sobere, ingetogen TLJ. Wat mij betreft is de juiste format gekozen voor dit zeer droevige verhaal.

Jeauhan schreef:
Tegenwoordig is het bon ton om elke soldaat maar neer te zetten als een gekwelde persoonlijkheid die met allerlei psychische problemen huiswaarts keert. Gelukkig bestonden de soldaten in de 2de wereld oorlog wel uit echte mannen, want met de moderne Brokeback Mountain-soldaat win je een oorlog niet.

Ga jij daar maar eens lekker een paar maandjes doorbrengen dan.

avatar van Lord Flashheart
Sorry hoor, maar het is nu eenmaal hun werk. Van dat populistische gedoe van 'ach wat zielig' wordt ik een beetje misselijk.

Lord Flashheart schreef:

Een oorlog waar niks te winnen valt win je inderdaad niet. In Vietnam en nu ook in Irak worden soldaten een oorlog ingestuurd die nergens voor nodig is, elk slachtoffer dat valt is er dus eentje teveel. Dat gaat spelen in de hoofden van de soldaten. In WOII wisten de soldaten waar ze voor vochten, om o.a. ons te bevrijden van het consortium AH. Dat was het waard, dan heb je geen slecht geweten omdat je weet dat wat je gedaan hebt niet voor niets is geweest.

Als het jou niks zou doen als je een kind dood zou rijden in een nutteloze oorlog, ben je naar mijn idee maar een gewetenloze...

Jeauhan schreef:
In elke oorlog vallen onschuldige slachtoffers; ook in de tweede wereldoorlog. Het staat los van de mening of een oorlog nutteloos is of niet. Dat is volledig subjectief.

Wooof!

Vlak na WW2, op 26 juni 1945, tekenden 50 landen, waaronder de VS, al eerste de Charter of the United Nations. Hierin staat bijvoorbeeld dat een oorlog pas gerechtvaardigd is wanneer er een volkenrechtelijk mandaat is. Tweemaal heeft de VS deze regel aan z'n laars gelapt, juist ja, Vietnam en Irak. Tweemaal dus, ondanks alle geldende regels gezegd, 'let's doooooooo it'. Tweemaal dus alles wat bevochten is in WW2 naast zich neer gelegd.

Elk onschuldig slachtoffer in WW2 heeft wel het leven van miljoenen anderen gespaard. Dat kun je niet zeggen van alle slachtoffers in Irak, die ondertussen 1 dictator minder maar wel duizenden doden verder zijn en de VS straks z'n handen ervanaf trekt.

4.5* Grijpt je bij de keel vanaf de start, dan de boodschap van de film op het eind, en het drama met zn vermiste zoon.. Superrollen van Theron&Jones goede pure film

dragje
Sterk acteerwerk van Tommy Lee Jones. Jammer dat zijn verdienste in deze film ondergesneeuwd raakt door een opeenstapeling van moralistische clichés.

... de zoon die slachtoffer werd van een misdrijf bleek, door blootstelling aan gruwelijke omstandigheden, zelf de weg kwijt geraakt te zijn en toont minachting voor de rechten van de mens.

Ondanks deze 'dwaling' blijft de vader van zijn zoon houden maar neemt een 'dapper' besluit niet zijn ogen te sluiten voor de realiteit; die van de misstanden begaan door zijn zoon in Irak

De boodschap is overduidelijk. Als mensen aan mensonterende situaties worden blootgesteld is de kans groot dat die mensen zelf wreedheden begaan.

De oorlog in Irak is onmenselijk en het is daar een puinhoop. De omgekeerde Amerikaanse vlag die aan het einde van deze film wordt gerezen staat hiervoor symbool.

Iedereen is schuldig maar evengoed slachtoffer.

Controverse alom doch gedateerd.
Jammer dat het onnodig wordt afgesloten door een mierzoet klinkend liedje.

avatar van tukkerstein
Redelijke film, maar hij zakt behoorlijk in in de tweede helft. Het had een mooie dramafilm kunnen zijn, maar men besluit er een meer een soort detectivefilm van te maken. Het einde van dat detecttiveplot valt nogal tegen een van zijn medemariniers heeft zijn zoon gewoon in een opwelling gedood, waarna de regisseur dat nog probeert te redden met allerlei sentimentele, moralistische scènes, met als hoogtepunt die Mexicaan die de Amerikaanse vlag ophangt. Het acteerwerk van Tommy Lee Jones maakt veel goed, maar niet alles.

Ik vind het moeilijk deze film te beoordelen...het verhaal op zich is wel dramatisch voor het gezin...tegelijkertijd vond ik het ook een beetje saai....Ik dacht ergens nog...misschien is de zoon niet de persoon, die gevonden wordt....hetgeen al snel in de film aan de orde is....Had gehoopt, dat de film ergens een andere wending zou nemen, maar nee dus....wat overblijft is dan een speurtocht naar dader/oorzaak etc....Overigens wel goed geacteerd...en het einde met de vlag vond ik wel gepast! Al met al wel een goeie film, maar voor mij persoonlijk geen toppertje. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog...

avatar van Nohands
Een hele mooie aangrijpende (en soms zelf spannende) film met een goed verhaal en moraal.

4 sterren!!

avatar van jeuletaxi
Schitterende film met een geweldige Tommy Lee Jones...als je deze film gezien hebt kun je je voorstellen wat voor een tik je krijgt als je in oorlogsgebied hebt gezeten...echt een aanrader!!

avatar van Norma
Was er na afloop een beetje stil van eigenlijk. Toch wel aangrijpende film die een beeld schetst van wat deelnemen aan een oorlog met jonge jongens kan doen. Iemand gaf hier eerder aan dat hij het tweede deel van de film een " detectiveverhaaltje" vond waarvan de ontknoping weinig bevredigend was...ik heb dat anders ervaren, namelijk als een zich langzaam ontvouwend verhaal dat op die manier meerdere kanten laat zien van gebeurtenissen en mensen. Ik vond dat juist sterk gedaan en het heeft me dan ook de volledige lengte van de film zeer weten te boeien. Mede dankzij de uitstekende rol van Tommy Lee Jones, ik ga die man steeds meer waarderen de laatste tijd.