Chicago (2002)

Verenigde Staten / Duitsland
Muziek / Misdaad

geregisseerd door Rob Marshall
met Renée Zellweger, Catherine Zeta-Jones en Richard Gere

Roxie Hart is een getrouwde koorzangeres die ervan droomt om ooit een grote ster te worden. Velma Kelly is een voormalige ster. Wat hebben ze gemeenschappelijk? Ze zijn allebei moordenaars. Roxie vermoordde haar geliefde toen hij haar verliet, en Velma vermoordde haar echtgenoot en zijn zuster die een relatie hadden. Als Roxie het begint te maken in Chicago is het afgelopen met de roem van Velma. Er ontstaat een hevige strijd om de aandacht van de pers, en om die van hun gezamenlijke advocaat Billy Flynn.

Reinbo
Zie net weer wat stukjes, maar wat is deze film toch vreselijk suf qua beeldvpering. Totaal sfeer- en karakterloos.

avatar van anne J
Leuke film, maar gemiddeld. Bij een musical denk ik aan extra's en een pakkende show, maar ik had niet zozeer het gevoel dat Chicago echt extra's bevatte. Ik snap het als men deze film wel vermakelijk vindt, maar hij pakte mij persoonlijk gewoon niet in. Moulin Rouge met Nicole Kidman, komt ook ongeveer uit dat jaar? Die pakte mij wel echt in. Die zat voor mijn gevoel wel bordevol extra's en is misschien wat overtuigender.

Wat ik wel een toffe scène vond was de poppenspeler-scene. Erg goed gespeeld door Richard Gere en vooral door Renee Zellweger. Ze was een hele overtuigende praatpop. En een ontzettend goede make up en belichting overigens in die scène waardoor het er goed geloofwaardig uit zag!

Jemig maar wat is Renee Zellweger hier wel dun zeg trouwens. Ik heb haar al honderd keer gezien als Bridget Jones dus dit was wel even wennen.

avatar van 606
Ik was zeker wel onder de indruk, leuke muziek film en vrolijke nummers erin.
Het verhaal vond ik gecombineerd met muziek goed.
Het acteerwerk was sterk vooral Gere en Zellweger, maar die kende ik haast niet terug.

3,5 ster

speranza
Ik me me prima vermaakt met deze film. Prachtige decors, dans en muziek. Catherine Zeta-Jones is een lust voor het oog.

avatar van tommykonijn
Ik wist niet wat ik van Chicago moest verwachten. Maar toen ik hem voor 1 euro kon krijgen.. Nou vooruit dan maar.

Opzicht is het best een leuke en goede film. Niet echt een Oscar-film, maar toch apart. Het acteerwerk van Zelleweger, Gere en Zeta-Jones is in mijn ogen niets op aan te merken. Iedereen zit goed in zijn rol. De film begint om de paar minuten telkens met een liedje, dat is soms een beetje vervelend maar de liedjes opzichzelf zijn vaker wel grappig. Bij sommige liedjes komen felle licht-effecten voor. Dit gaf de film een leuk (/mooi) uiterlijk. Het verhaal blijft natuurlijk een misdaad-verhaal en dit dreigt bijna vergeten te worden door de overgave aan liedjes. Bij de rechtbank-scene kreeg je dit gevoel gelukkig wel weer terug. Dit was ook een erg sterke scene overigens, met sterk acteerwerk van Richard Gere.

De film is totaal niet mijn ding opzicht, want ik ben niet zo'n grote musical-fan. Toch vond ik dit een aangename film. Er zijn genoeg ingrediënten die deze film voor mij toch nog net wat aparter maken. Ik houd het op een kleine:

avatar van 606
tommykonijn schreef:

Je vergeet te stemmen.

Chicago is in alle opzichten een mooie film, die terecht bedolven is met prijzen.
Uitstekend geacteerd over de hele breedte, maar het is toch vooral de film van Renée Zellweger, die echt de show steelt.
Lekkere muziek en mooie choreografie met als klapper op de vuurpijl de slotact met Zellweger en Zeta-Jones. Ik heb er niet echt verstand van, maar die act was in mijn ogen subliem. Ook de buikspreekscène vond ik trouwens erg mooi.
Ik vind Chicago als musical en als film stukken en stukken beter dan het hoger gewaardeerde Moulin Rouge! uit 2001.

avatar van tommykonijn
606 schreef:

Je vergeet te stemmen.

Nee, ik heb eerst het bericht getypt en daarna pas gestemd
Je was ook al meteen 1 minuut na mijn bericht

avatar van ILDIB
Tis natuurlijk een musical in n beperkte omgeving, maar heb me prima erbij vermaakt.

avatar van Marlyvk
Je moet echt van dit soort musicalfilms houden. Als musicalliefhebber kijk ik er dan ook graag naar, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen op een zingende Richard Gere zit te wachten.

De film brengt de nachtclubsfeer en de jaren '20/30 periode in Amerika heel goed over en ook andere scènes zijn goed neergezet. Het totaalbeeld vind ik mooi om naar te kijken. Maar zoals gezegd moet je wel van de musicalsetting houden, aangezien deze film dat duidelijk heeft. Verhaallijn, teksten en muziek zijn natuurlijk al bekend uit de musicalwereld. Verder geen opmerkingen over, het komt precies zo over als de versie op de planken welke ik ook gezien heb, ook wat kwaliteit van de muziek, dans en acteren betreft. Het tempo van het verhaal is prima, niet te snel en het zakt nergens in. Het verhaal wordt goed overgebracht.

De acteurs zijn goed gekozen, heb ik dus geen opmerkingen over. Acteerkwaliteit is ook prima.

Driello
Het ligt natuurlijk in de lijn der verwachtingen om Chicago te vergelijken met Moulin Rouge. Allereerst zijn het beide musicals met grote sterren en daarnaast kwamen ze kort na elkaar uit.
Als ik de vergelijking trek, dan wint Chicago het met gemak. Allereerst bevallen de liedjes me veel meer. De songs zijn Jazzy, wat goed aansluit bij de Chicago-misdaad-sfeer; het hadden alleen wel minder liedjes kunnen zijn om wat meer de vaart in de film te houden. Ook de manier van sfeer-creeeren en filmen beviel me beter dan bij Moulin Rouge. Veel minder overdadig en schreeuwerig. Het lijkt allemaal wat meer om de inhoud te gaan dan om het spektakel. Heb ooit de musical zelf gezien in Utrecht. Helaas in het Nederlands en met vehikels als Serge-Henri Valcke, maar toch ook best leuk. De film was een klap beter.

Natuurlijk zijn er ook wel minpuntjes: het is geen top-verhaal, de karakters zijn wel erg stereotype (dom blondje, sluwe zangeres, domme echtgenoot, slinkse, slimme advocaat (erg leuke rol voor Gere) en dan de rest van het volk wat overal intuint (agenten, journalisten, toeschouwers). Het karakter 'mama' was wel aardig, overigens.
Maar goed, het paste ook wel weer in de musical setting. Of een en ander musical-waardig was, vind ik erg moeilijk beoordelen, al heb ik wel een wat vreemd gevoel bij het binnenslepen van 'best-picture ........

avatar van aburex
Flink tegen gevallen deze film. Heel dikwijls op de forward-knop gedrukt. Spijtig voor Gere en Catherina

avatar van Spetie
Matige musical, die ook niet wordt geholpen door het verhaal, dat niet echt boeiend is.

Nu is het verhaal ook vaak onderschikt bij musicals. Het draait vaak vooral om de muziek, die hier ook volop aanwezig is. Helaas zijn de meeste nummers maar van matige kwaliteit. Het enige nummer wat echt goed en leuk is, is de zogenaamde Cell Block Tango, waarin de dames op originele wijze hun onschuld proberen aan te tonen.

Het acteerwerk is zoals te verwachten enorm dik aangezet. Vooral Zellwegger komt daardoor enorm vervelend over. Richard Gere echter, is juist geweldig op zijn plaats hier en vond ik op acteergebied het absolute lichtpunt van iedereen. Bij Chicago wordt het tempo van het verhaal er vaak ook uitgehaald door de muzikale bijdrages. Daardoor is het soms lastig om er zogezegd weer in te komen.

Overigens wil ik nog wel vermelden, dat de aankleding en de choreografie er prima uitziet, waardoor de film ook zeker nog wel wat punten scoort. Maar echt een fijn en goed gevoel heb ik er niet aan overgehouden.

Een musical met naar het einde toe steeds meer liedjes, waardoor steeds meer conversatie in gezongen vorm plaatsvindt. In het theater zou dit een mooie show zijn, in de film komen de shows iets minder tot zijn recht, hoewel de camera natuurlijk wel meer kan volgen en vastleggen (meer close-ups).
Vooral de scenes op het podium lenen zich uitstekend voor een reallife show.

Reneë Zellweger zet hier een prima prestatie neer, Richard Gere vind ik een softe uitstraling hebben, soms niet helemaal bij de rol passend. De uitvoering is kleurig en vrolijk, de sfeer is feelgood.

avatar van Ste*
Heb de musical nooit op de planken gezien, maar ik heb het idee dat hij vrij goed naar het witte doek vertaald is. Het komt in ieder geval niet gekunsteld of geforceerd over, de (vele) liedjes die tussendoor komen. De film heeft ook een prettige look en echt het juist sfeertje weten te vangen.

De dans- en zangprestaties van de acteurs verrasten me ook aangenaam, zeker nadat ik achteraf las dat Renée Zellweger hiervoor geen enkele dans- of zangtraining gehad heeft. Vraag me af wat ze dan te zoeken heeft in shitfilms als Bridget Jones.

In ieder geval vind ik het een zeer prima filmvertolking, met lekker veel leuke liedjes. Gewoon echt leuk om te kijken.

Kleine 4*

avatar van Metalfist
In this town, murder's a form of entertainment

Er is een periode geweest dat ik erg weg was van musicals. Burlesque was juist in de zalen gekomen, Nine volgde niet lang daarna en ik maakte ook kennis met onder andere Moulin Rouge. Allemaal erg sterke films en ik wou dan ook wel eens meer van het genre zien. Ik had al vaker gehoord dat Chicago een must-see was maar ik vond de DVD altijd toch iets te duur om de gok te wagen maar een tijd geleden dan toch op een rommelmarkt voor een euro of 2 meegepakt. Gisteravond had ik nog wel eens zin in musical dus trok ik Chicago uit de kast.

En het is niet echt een groot succes geworden.Vooral omdat het effectieve verhaal van de film misschien maar de lengte heeft van een 30 minuten en dat werkelijk elke emotie onderbroken moet worden door een muzikaal intermezzo. Hiermee verliest de film echt alle vaart en lijkt het een enorm lange zit te worden. Chicago bevat dus een enorme overkill aan nummers en dat is jammer want hier en daar zat er wel iets interessant tussen. Mijn persoonlijke top 3 blijft het gevangenisnummer van de 6 vrouwen, een tapdansende Richard Gere en het Razzle Dazzle nummer in de rechtszaal. Het vervelende is dan ook dat er precies voor elk goed nummer twee slechtere in de plaats komen. Het verhaal zelf is dan ook al niet echt te boeiend en je kunt het van in het begin tot het einde voorspellen waardoor ik halverwege mijn aandacht verloor en dat is nooit een goed teken.

Qua cast is dit een vreemde keuze maar het werkt wonderwel. Catherine Zeta-Jones is praktisch onherkenbaar zonder haar lange lokken maar weet overtuigend over te komen. De reden waarom ze met dit korte kopje de film inging was om aan al de critici te laten zien dat zij het effectief was en dat er niet iemand anders met lang haar stond te dansen, het lange haar zou natuurlijk haar gezicht bedekken waardoor er wel enige twijfel zou kunnen ontstaan. De verrassing van de avond was echter Richard Gere. Nooit echt zo'n fan geweest van de zalvende Amerikaan maar dit doet hij erg leuk. Het tapdansnummer is zijn hoogtepunt. Ook qua bijrollen is hier nog wel wat te beleven. Zo zie ik voor het eerst Queen Latifah in een degelijke rol en begin ik ook meer en meer gesteld te geraken op John C. Reilly. Zijn personage was soms echt op de rand van het irritante af maar Reilly weet de schade te beperken, wat echt niet zo makkelijk moet zijn geweest. Over Renée Zellweger ben ik het minste te spreken. Wederom iemand waar ik niet zo'n fan van ben maar in tegenstelling tot Gere weet zij me niet te overtuigen in haar rol van Roxie. Ze komt gewoonweg niet over als diva en dat was nu toch echt wel noodzakelijk voor haar rol.

Van tijd tot wijlen een geslaagde choreografie maar er zijn gewoon teveel nummers waardoor de film echt niet voort geraakt. De cast is over het algemeen verrassend gekozen maar praktisch elke gok komt goed tot zijn recht. Het gevoel overheerst dat hier meer in had gezeten maar we zullen dit maar als een oefenprojectje voor Marshall beschouwen die hierna het geweldige Nine afleverde.

Nipte 3*

avatar van ibendb
Leuke musical.

Chicago is niet origineel, maar wel verfrissend qua muziek. De liedjes zijn erg leuk gebracht. Zo lijkt het alsof Roxie's leven één grote show is. Queen Latifah vond ik hier echt geweldig. En sweet Jesus, wat heeft dat vrouwmens borsten zeg! Je zou er zo willen in duiken!
Het acteerwerk was redelijk tot goed. Catherine Zeta-Jones is hier geweldig. Ik wil haar meer zien in musicals. Zo kijk ik ook uit naar Rock of Ages. 3,5*

avatar van Fran
Mooie verfilming van deze musical. Alhoewel ik geen vergelijk kan maken omdat ik de musical nooit live heb mogen aanschouwen in het theater. Toch heb ik wel het gevoel dat dit wel een goede benadering is. Ik had soms het gevoel alsof ik zelf in het theater zat te kijken en dat was volgens mij wel het plan van de makers. Om dit gevoel zo over te brengen.

Toen ik Renee Zellweger in het begin van deze film zag en wist wat voor rol ze moest gaan spelen had ik eerlijk gezegd wel behoorlijk mijn twijfels. Maar ik vind haar heel realistisch overkomen als ijskoude opportuniste die iedereen naar haar hand wil zetten en ook iedereen gebruikt die ze kan gebruiken voor haar eigen succes. Wat dat betreft een succesvolle vertolking. En ook Zeta Jones was erg goed in haar rol.

De muziek, de sfeer en de diverse schitterende plaatjes die je voorgeschoteld krijgt maakt dit echt een mooie musical om naar te kijken en ik vind hem toch anders dan andere verfilmingen van musicals. Het komt meer theatraal over. Wat mij betreft absoluut een geslaagde film.

Een extravagante, turbulente, vet aangezette en snelle muziekfilm waarin wordt gedanst, gezongen en getierd en enkel de grote show tot in alle dimensies leek te tellen; alle registers werden opengetrokken en de liedjes zijn prachtig. De gesproken en gezongen scènes vloeiden in elkaar over en de cast heeft bij de opnames zelf gedanst en gezongen en dat is knap. Renée Zellweger als naïef blondje en Catherine Zeta-Jones als zelfbewuste brunette waren in deze musical water en vuur.
Alles bij elkaar een adembenemende show.

avatar van de grunt
Een ondergewaardeerd juweeltje.

Een verrassende uitverkiezing destijds van de Academy (ben doorgaans geen volgeling , mede door de vervelende neigingen naar Patriottisme).
Deze keer een terechte kroning.

Indertijd was de concurrentie overigens niet mals:
The Pianist (Palme d'or) , The Hours (Globe) , Gangs of New York

Zeer knap.

In de herziening: 1/2 erbij

Tarkus schreef:
De film zit goed in elkaar. Goed verhaal, mooie dansscènes. Knappe decors. Alleen, ik heb m'n vragen bij de zang. Zijn het wel echt de stemmen van Zellweger, Zita-Jones & Gere ?? Van Queen Latifah betwijfel ik het niet, daar weet men van dat ze kan zingen. In ieder geval, mochten de stemmen van de acteurs zijn dan geef ik een 5, maar wegens de twijfel toch maar een 4.

Ondertussen de film voor een tweede maal bekeken.
En de score nu toch naar het hoogste niveau gebracht omdat het overduidelijk is dat de acteurs/actrices hier zelf zingen.
In tegenstelling tot andere films (Musicals) in dit genre als daar zijn 'Mama Mia' en het recentere 'Les Miserables', waarin de vertolkers helemaal niet de vocale kwaliteiten hebben die nodig zijn, is het dus in deze film een pluspunt, de zangpartijen zijn fantastisch.
Dit is dus echt een film voor muziekliefhebbers met een leuk verhaal erbij.
Ik heb van deze prent nu nog meer genoten dan de eerste maal, en het zal zeker niet de laatste keer zijn.

avatar van m1701
Heerlijke film!! Muziek goed, verhaal goed en het acteerwerk ook erg goed.
Heb van deze film de musical gezien en dat was al een van mijn favorieten.
Ben blij dat ik eindelijk eens de film gezien heb.
Geweldige film!!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een enorm drukke film. Geen moment om even te ademen. 10 jaar geleden had ik op de film gestemd op MM maar nog zonder mening erbij en ik vroeg me af of ik de film toen niet te laag had gewaardeerd. Ik hou wel van musicals en dit was toch geen onbekende naam in het genre. De film heeft niet meteen de meest aantrekkelijke cast. John C. Reilly heeft nog niet echt memorabele rollen gespeeld en Richard Gere is niet meteen mijn favoriete acteur. Catherine Zeta-Jones viel wel mee, maar Renée Zellweger wordt bij elke film die ik van haar zie, een naam die me ergert.

De film heeft enkele mooie choreografieën die met momenten toch wat te standaard blijken te zijn en vooral door montage en belichting veel verdoezelen. Er is maar één nummer dat me nadien is bijgebleven: Cell Block Tango.

De film is zoals gezegd veel te druk en met Zellweger en Gere niet altijd aangenaam om te zien. Ik blijf dus bij mijn score. Ik moest meteen denken aan die andere slechte musical: Moulin Rouge. De lijn tussen kunst en kitsch is soms dun, en hier staan de makers helaas aan de verkeerde kant.

avatar van Woland
Soms denk je je horizon te moeten verbreden, en dan kijk je een film die in z'n genre (en Oscartechnisch) gewaardeerd wordt maar waarbij je van tevoren je zo je bedenkingen hebt. Ik heb het over het algemeen niet zo op musicals. Cabaret was een tijdje terug een positieve verrassing (hoewel alsnog niet echt mijn soort film), maar hier kwamen toch de problemen die ik vaker met musicals heb uitgebreid de kop op steken. Er wordt een dun en slap verhaaltje verteld als kapstok om de liedjes aan op te hangen, zonder dat de liedjes nou echt integraal onderdeel van het verhaal lijken te vormen. Als dan ook die liedjes van nogal wisselende kwaliteit zijn (sommigen waren in alle eerlijkheid best aardig, de dames in de cel bijvoorbeeld) en op een geforceerde manier opgedrongen worden, dan stoort dat mij behoorlijk. Choreografisch best prima, het ziet er allemaal wel aardig uit, maar ik kan hier echt niet van genieten.

Het helpt dan ook niet dat de personages weinig intrigerend zijn. De sluwe advocaat, de slome goedzak als man, de diva, origineel is anders. Renee Zellweger was helemaal irritant, al ben ik er voor mezelf nog steeds niet over uit of ik Renee Zellweger zelf irritant vind of dat ze overtuigend een irritant karakter speelde. Ik keek al uit naar een hangende Roxie Hart, maar nee, het einde was verschrikkelijk zoetsappig. Helaas.

avatar van Roger Thornhill
Spetterend bedoelde musical waarvan de plot me niet bijzonder aanspreekt, de nummers tamelijk saai overkomen en de choreografie geweldig zou moeten zijn maar mij ondanks de naam / inspiratie van Bob Fosse niet erg kan boeien. Op het einde gaat het niveau wat omhoog, met Zeta-Jones' magnifieke solo-interpretatie van de duo-dans met wijlen haar zus, John C. Reilly's melancholische Joe Cellophane-nummer, de aardige twist waarin Richard Gere zijn eigen aandeel in het vervalste dagboek opbiecht en het fantastische slotnummer met de synchroondans van Zellweger en Zeta-Jones (dat helaas nog bijna verpest wordt door een verschrikkelijke flitsmontage). Kan allemaal niet in de schaduw staan van de Hollywood-fifties-extravaganza's van Gene Kelly en Vincente Minnelli, maar heeft tenminste enig gevoel voor show en glamour.

avatar van Black Math
Ik had hier een soort cheesy musical versie van Black Swan verwacht, maar wat ik voorgeschoteld kreeg was toch echt iets anders; een positieve verrassing. De gebeurtenissen vinden voornamelijk plaats in de cel en in de rechtszaal, maar die scènes worden voor een groot gedeelte uitgebeeld met liedjes in een nachtclubsetting. Erg interessant, ondanks dat ik niet zo'n groot fan ben van musicals.

Zeker niet alle liedjes zijn even sterk, al zijn er een paar die erg de moeite waard zijn. De entree van Zeta-Jones bijvoorbeeld, maar ook de eindscène in het theater, al moet ik toegeven dat ook bij die liedjes met name de beelden de scène maken. De buikspreekpopscène was misschien wel de sterkste scène, ongelooflijk hoe overtuigend Zellweger overkomt als buikspreekpop.

Sterk acteer-, zang- en danswerk; de dames zien er oogverblindend uit, maar opmerkelijk genoeg piekt Gere er nog net iets meer boven uit. Dat had ik helemaal niet zien aankomen. Hij schmiert erop los, en dat is alleen maar passend gezien zijn ontzettend ironische rol getuige bijvoorbeeld zijn introductie waarin hij beweert dat het hem niet om geld maar om de liefde gaat. Zo'n scène waarin hij het slotwoord in de rechtszaal voert met tussendoor het getapdans is echt leuk.

Duidelijk iets anders dan wat er verder aan films te vinden is in de mainstream. Uiteindelijk duurt het misschien net iets te lang en speelt het misschien toch ook mee dat er ook wat zwakkere liedjes zijn om tot een hogere waardering te komen, maar misschien komt dat alsnog bij een herziening. 3,5*.

TMP
Een heel flauw plot met louter bordkartonnen personages. Het verhaal lijkt enkel te dienen als basis voor een hoop liedjes, die ook bijna allemaal behoorlijk tegenvallen. De aankleding is nog wel best aardig, zodat je in ieder geval iets hebt om naar te kijken. Verder houdt het echter, ondanks de op zich zeer behoorlijke cast, bepaald niet over.

avatar van GoodOldJack
Niet slecht, choreo's zitten mooi, valt al is een decolleté of twee te spotten, Zellweger speelt haar rol goed. Decors zijn erg mooi, ik vind het idee erachter op zich ook wel mooi, zelf nog niet te veel musicals gezien die dergelijk zwaar thema behandelen. Nummers zelf zijn ok gezongen, al vond ik daar Gere (of de persoon die voor Gere moest doorgaan) toch vaak uit de bocht gaan maar de nummers zonder hem waren ok. Zowel qua tekst als zang.

Maar tegelijkertijd was ik het na een uurtje echt wel beu gezien, te vaak bijna hetzelfde. Net iets té karikaturale personages en het verhaal dat toch ook (nog) verder inzakte.

Al bij al degelijk maar hoe dit een oscar voor beste film heeft kunnen winnen ten opzichte van films als LOTR II , Gangs Of New York en The Pianist (de andere genomineerde The Hours nog niet gezien) is me toch een raadsel.