The Brothers Bloom (2008)

Misdaad / Avontuur

geregisseerd door Rian Johnson
met Adrien Brody, Rachel Weisz en Mark Ruffalo

De gebroeders Bloom behoren tot de wereldtop als het gaat om de kunst van het oplichten. Samen met hun vrouwelijke partner bezwendelen ze al jaren menig rijk persoon, maar de jongste van de broers heeft er genoeg van en besluit dit leven op te geven. Hij wordt echter overgehaald tot een laatste klus, het oplichten van een excentrieke vrouwelijke miljonair. De broers hanteren daarbij als stelregel dat je niet verliefd mag worden op te bedriegen partij...

Verfrissend, vrolijk, leuk en met erg veel plezier gemaakt. Dat is wat mij betreft de beste samenvatting van The Brothers Bloom. Leuke en speelse dialogen die bijzonder verfrissend aandoen. Een enkele leuke visuele grap De deur die met een knal opengaat precies op de plek waar een geweer en een hoofd elkaar raken op een levensgrote graffiti afbeelding Bovendien een aantal zeer vermakelijke personages.

De beide broers zijn uitstekende personages en ook Rachel Weisz is als de excentrieke miljonair volledig op haar plek. Het maakt van The Brothers Bloom een uiterst amusante film die vooral het eerste uur erg goed werkt. De introductie van de karakters is geestig en de opbloeiende romance tussen Weisz en Brody is ook erg leuk. Zelfs de voice over is geslaagd te noemen. Helaas is het tweede deel toch wel iets minder. De plotwendingen volgen elkaar in te vlot tempo op en ze zijn ook niet allemaal even geslaagd.

The Brothers Bloom is kortom uitstekend vermaak dat pas iets aan kracht inboet als de film zichzelf iets serieuzer begint te nemen. Voor het tweede deel daarom een kleine aftrek want een half uurtje korter had de film wonderen gedaan. Toch bijna twee uur veel plezier beleeft aan deze film daarom.

avatar van The One Ring
Brick is een film die relatief onbekend gebleven is, maar waarvan ik toch weet dat genoeg mensen hem een warm hart toedragen, waaronder ikzelf. The Brothers Bloom lijkt nog onbekender door het leven te moeten gaan en ik denk dat het meer dan Brick een film zal zijn die de kijkers onderling zal verdelen. Veel mensen zullen de film haten, daar ben ik zeker van. Maar tegelijkertijd lijkt me dit een werkje dat door een select groepje omarmt zal worden. ZIe ook Rotten Tomatoes, waar de critici zeer sterk verdeelt zijn. Ik reken mezelf tot de groep de de film omarmt. Ik ging niet met hoge verwachtingen, maar stiekem viel ik beetje bij beetje meer voor de film.

Om het maar meteen uit de weg te hebben: de trailer geeft een waardeloos beeld van de film! Het lijkt me sowieso een lastige film om een goede trailer bij te maken, maar het is opvallend hoe slecht de grappen in de trailer werken. The Brothers Bloom heeft een eigen tempo en grappen (of meer geintjes) zijn daarin afhankelijk van een bepaalde ritmiek en een bijzonder gevoel voor timing. Zo verknipt werkt het voor geen meter.

Wat voor een film is The Brothers Bloom? Ik kan een hele lading films noemen die je ermee in verband kan brengen. The Sting met name, maar ook zeker The Prestige, het oeuvre van Wes Anderson en - ik had niet gedacht dit ooit bij een film te zeggen - het onbekende, maar briljante The Saragossa Manuscript. Tevens is het nog altijd te merken dat dit van dezelfde hand is die Brick creërde. Gelukkig is de film nog steeds uniek genoeg om nooit echt op een van deze films te lijken.

Het deelt met The Sting het luchtige con-menconcept, dat is duidelijk. De humor en stijl heeft iets van Wes Anderson. Met The Prestige deelt het zijn obsessies met plottwists. Niet bepaald een unieke obsessie in deze tijd waarin iedere film een overbodige twist op het einde lijkt te hebben, maar de manier waarop The Prestige en The Brothers Bloom er naar kijken hebben iets gemeen. Beiden hebben een at openlijkere obsessie, met personages die zelf ook vooral willen verrassen. Ik vond The Prestige geen geweldige film, omdat ik op een gegeven moment mijn interesse verloor na de zoveelste onthulling. The Brothers Bloom werkte voor mij echter wel.

Een kritiek die al veel gegeven is op de film (en die we beslist nog vaker gaan horen) is dat de film ook teveel momenten heeft waarop je als kijker voor de gek gehouden blijkt te zijn. Er zijn heel veel van dat soort momenten. Waardoor het, voor mij tenminste, boeiend bleef was dat alle twists niet ten koste gingen van de rest van de film. Veel plottwisters zijn alleen maar geïnteresseerd in het zo slim mogelijk de kijkers op het verkeerde spoor te zetten, maar hebben buiten het verhaal om weinig om echt interesse te wekken. Dit geldt zeker niet voor The Brothers Bloom, waarin gewoon alle vlakken uitstekend verzocht zijn en de gehele rit puur entertainment is. Bovendien hebben de twists ook voor de verandering eens invloed op het geestesgesteldheid van de personages zelf. Ze leven zozeer in een wereld van bedrog en illusie dat ze zelf af en toe de draad kwijtraken en zich afvragen of iets nu onderdeel is van een plan of dat ze naar de werkelijkheid kijken. Brody's Bloom overkomt dit regelmatig en daar weet de film best veel mee te doen.

The Brothers Bloom is vooral een film over verhalen vertellen. Het woord 'verhaal' is bij sommige op MovieMeter een vies woord, maar deze film probeert ons te vertellen dat we verhalen soms nodig hebben om door het leven te komen. Ik moet toegeven dat de grote lading plottwists ook mij op een gegeven moment bijna ging tegenstaan, omdat ik even totaal niet meer wist hoe ik de situatie op het scherm nog moest bekijken. Hier ervaarde ik hetzelfde als in The Saragossa Manuscript: de film speelt zo'n spel met verhaallijnen (al doet Saragossa dat met tijdslijnen en niet met twists) dat ik de film bijna wilde opgeven. Maar dan valt alles bevredigend op zijn plaats. Sommige twists zag ik aankomen, sommige niet, maar alle twists werkten op het eigen manier. De laatste, en zoals het hoort meest verrassende, was de beste in ieder opzicht en een van de mooiste twists ooit. Dat Stephens ontvoering en ondergang geen geplande misleiding was, maar dat Stephen zijn laatste krachten gebruikten om Bloom ervan te overtuigen dat het toch om een con ging sprak mij zeer aan. Stiekem ontroerde het me zelfs. De personages waren op een bepaalde manier toch onder mijn huid gekropen, zelfs al waren ze niet echt realistisch.

Daarmee kom ik meteen op een ander aspect dan het script, want The Brothers Bloom is meer dan alleen een verhaal. Zo is het ook een goed geacteerde film. Met name Rachel Weisz verraste me. Ik heb niets tegen haar, maar dat ze een komische rol als deze in zich had wist ik niet. Ze speelt heel charmant en lief. Bovendien weet ze haar onwaarschijnlijke en wereldvreemde personages overtuigend te brengen. Ze speelt niet de hoofdrol, maar ze is wel het hart van de film. Je zou bijna de link leggen met Anna Karina in haar Godardfilms, die kon dit soort rollen ook goed. Ik eis een Oscarnominatie voor Vrouwelijke Bijrol komend jaar, maar dat zal wel niet gebeuren. Mark Ruffalo is overal inzetbaar en speelt ook hier weer een mooie rol en Rinko Kikuchi's woordeloze personage is ook leuk. Brody is geen favoriet van mij, maar weet Bloom evengoed de juiste mix van humor en pathos mee te geven. Mijn favoriete rol van hem denk ik.

Verder is er een hoop creativiteit te vinden. Je ziet zelden een film waaraan duidelijk met zoveel plezier gewerkt is. Realisme krijgt de allerlaatste plaats. De plannen van de broers zijn heerlijk vergezocht en in werkelijkheid totaal onuitvoerbaar. Het idee dat Stephen zijn ideeën graag van verborgen symboliek voorziet vond ik een geestig concept. Zo noemt hij een schip naar een boek van Melville en een van de medeplichtigen in zijn plan die op het schip werkt Melville. Dat soort dingetjes vind ik wel leuk. Visueel is het ook erg leuk. Erg kleurrijk en vol met gekke details. Johnson heeft ook duidelijk ervoor gekozen om de film niet vast te zetten in een bepaalde tijd. Schijnbaar speelt het zich nu af en er komen moderne auto's en mobiele telefoons in voor, maar Johnson grijpt gretig naar elementen van de afgelopen 100 jaar. Kostuums en nachtclubs lijken bijvoorbeeld uit de jaren '30 te komen. Het past bij het magisch-realistische van de film. Ook is dit waarschijnlijk de enige film waarin je ooit Rachel Weisz zult zien jongleren met kettingzagen terwijl ze op een hoge eenwieler zit. Echt waar!

Dus, ja, ik hield eigenlijk wel van deze film. Heb erg veel zin in de dvd, dat is altijd een goed teken. Ik hoop echt dat The Brothers Bloom een nog veel groter publiek zullen bereiken. Rian Jonshon heeft in ieder geval zijn belofte van Brick voor mij nu wel waargemaakt. Er zit zeker nog een meesterwerk in hem. Of misschien is dat gewoon deze film. Persoonlijk verkies ik The Brothers Bloom namelijk stiekem boven Brick.
Dikke 4*!

Plot klinkt uitermate lollig, maar dit wordt maar voor een deel ingelost. De film zit vol met absurdistische scènes en momenten, waar veelal een glimlach niet uitblijft, maar helaas zijn deze dingen voor het meerendeel het hoogtepunt van de film. Plotwise is de film namelijk quasi-complex, waardoor je als een enigszins ervaren filmkijker de meeste plotpunten van verre ziet aankomen.
En daarbij is de casting van Ruffalo en Brody ook niet echt gepast. Weisz was wel erg sterk, as always...

avatar van Zandkuiken
Brick geldt voor mij als één van de toppers van 2005 en dus was ik best benieuwd naar Johnsons tweede worp. Waar het excentrieke van het debuut heerlijk uitpakte, is dat deze keer jammer genoeg niet het geval in mijn ogen. Geen wondere wereld dus in The Brothers Bloom, wel een universum dat door een gebrek aan charme bij de personages kunstmatig aanvoelt. De Bloom-broertjes doen zo ontzettend hun best om quirky te zijn dat alle ziel eruit is weggezogen.

Ook de verstrengeling tussen "con" en werkelijkheid ging me eerlijk gezegd op de heupjes werken. Denkt Ruffalo nu echt de kijker nog met de neus op de feiten te drukken als hij voor de veertiende keer "It's a con" loopt te schreeuwen. En ook "Tastes like tinfoil" heeft de tintenkiller een keertje te veel overleefd in het scenario.

Geen sléchte film hoor, met redelijke acteurs en hier en daar een fris staaltje cinema, maar voor mij toch een ontgoocheling na het sublieme Brick.

avatar van Inland Rabbit
Brick, ik had er geen verwachtingen van, maar ondanks dat ik soms wat ondertiteling nodig had, was het lichtelijk geweldig. De combinatie van high school film en jaren 50 detective, was gewoon goed getroffen.
Met enige verwachting ging ik dus naar zijn volgende film.

3 kwart van de film is zo mogelijk nog leuker dan Brick was. Het jaren 50 aspect is nog groter aanwezig dan daar, maar de humor is echt van deze tiijd. Denk Ghost World, Pushing Daisies (serie). en Bored to death (serie) en je komt aardig in de buurt.
2 broers die al vanaf hun jeugd oplichters zijn, 1 wat tegen zijn zin in.
Na de 2 broers en een 3e handlanger ontmoeten we Rachel Wiesz als Penelope die..naja voorspelbaar is de film wel.

De humor in de film heb ik al eerder beschreven. Ook komt dat door gemixte stijlkenmerken, want daar klopt namelijk ook geen kant van. Het is altijd leuk als modern en oud door elkaar heen lopen en dat gebeurd hier dan ook. Het ene moment staat er een stoomtrein, het andere moment een dikke moderne Ferari. D
Het soort offbeat momenten typerend van het soort komedies, hierboven beschreven is ook erg leuk. Weisz is hier voor het grootste deel schuld aan. Op de vreemdste momenten de raarste opmerkingen erin gooien, of gewoon heel enthousiast gaan doen. Heerlijk!

Wat gaat er dan fout? Nou, eigenlijk niets, maar de toon word minder vreemd en iets donkerder qua toon en humor. Ik ben zelfs geneigd te zeggen dat Weisz de film het laatste stuk nog overeind houdt, want de luchtigheid van het begin is dan wel verdwenen. Ik snap ook niet gooed waarom dat is, maargoed echt storen doet het ook niet, al ligt dat meer aan Weisz!

Als laatste kan ik dan nog zeggen dat deze film visueel niet zo goed in elaar zit als Brick, al is het qua stijl wel veel consistenter.

3 kwart van de film is echt van die vreemde, offbeat humor, met een 50's sausje in een 2009 setting, maar dan slaat het toch wat om. Ik vraag me af waarom, maar Weisz red de zaak een beetje.

avatar van lil'angel
Ik vond het een verrassende film, het einde vooral. Ik had niet in de gaten dat het echt was dus ik lachte maar met die broer mee, later kwam ik erachter dat het wel echt was, en vond ik het zoo zielig!
Het is een mooie en verassende film!

avatar van Norma
Leuke film, maar de humor moet je wel liggen denk ik.

Een hoop grapjes gebeuren op de achtergrond en zijn ontzettend droog (de nieuwe Ferrari die elke keer dat ze er eentje kort reed alweer bezorgd werd, de palmboom die omver geschoten werd) maar daar kan ik me nou juist wel mee vermaken. Ik had me er in visueel opzicht nog net even ietsje meer van voorgesteld, het had wat mij betreft bijvoorbeeld qua kleurgebruik ook nog wel ietsje surrealistischer gemogen.

Verder een lekker onzinverhaaltje met heel veel wendingen, een vlot tempo en een lading rare voorvallen.

avatar van wwelover
Jammer dat deze film zo weinig aandacht heeft gekregen, want ik vond hem erg goed. Maar ja zie ook wel dat deze film niet iedereen ligt, wel jammer natuurlijk. Het verhaal is erg goed bedacht, veel leuke twists en het houdt je scherp. Er gebeurd weliswaar best veel in 2 uur tijd, maar het is goed te volgen. Daarnaast is de humor heel erg goed, heb echt veel zitten lachen. Vooral de karakters zijn erg leuk. En dan natuurlijk vooral Bang Bang en Penelope.

Ja de cast was dan ook erg goed. Adrien Brody is altijd goed. Kiest ook vaak nogal opvallende rollen. En Mark Ruffalo is ook erg sterk, vond dat ook al in Shutter Island, ondergewaardeerde acteur.... En Rachel Weisz is ook erg sterk, heb altijd al een zwak voor haar gehad. Verwacht ook wel meer van Rinko Kikuchi, ze was erg leuk als Bang Bang.

avatar van Elineloves
Ik vond hem eigenlijk niet zo leuk. Ik zag dat het een film was van Rian Johnson, waar ik de film Brick (2005) al een tijdje klaar heb liggen. Toch besloten om eerst The Brothers Bloom te zien, maar helaas bleek dit een tegenvaller.

Ik vond het niet zo komisch als ik verwacht had. Brody en Ruffalo leken me een leuk duo waarmee genoeg te lachen zou vallen, maar helaas. Weisz daarentegen viel me wel weer ontzettend mee, terwijl ik van haar juist niet zoveel verwacht had.

Op visueel gebied is het erg mooi, schitterende locaties en ook vrij sfeervol, maar op andere gebieden schiet de film tekort. Er worden telkens plotwendingen in gegooid die soms een beetje onnodig aanvoelen. Tel daarbij op dat er weinig diepgang is, de humor niet sterk genoeg is om je te vermaken en het spel van de broertjes op den duur gaat vervelen.

Jammer, maar het maakt me wel nieuwsgieriger naar Brick, waar ik positieve verhalen over heb gehoord. Hopelijk bevalt die film me beter.

avatar van Fran
Eigenlijk vond ik deze film behoorlijk tegenvallen. Voornamelijk omdat ik de humor gewoon niet grappig vond. Geen moment heb ik gelachen. Daarnaast vond ik zowel het verhaal als de personages nou ook weer niet heel erg boeiend. Het personage van die zwijgende vrouw die er bij liep vond ik ook nogal overbodig. Een voice over vind ik snel irriteren en ook hier was dat helaas het geval. Alles bij elkaar vond ik het een zeer matige film.

avatar van david bohm
Rommelige en overdadige film vol verkleedpartijen, accentjes en grapjes die ik maar niet kan vatten. Voeg daarbij een flinterdun verhaaltje met overbodige zij-vertakkingen en personages,zoals die Diamond Dog, speelt geen enkele toegevoegde waarde maar pakt zo 10 minuten.

Wel wat mooie beelden hier en daar zoals van Praag en een redelijke, maar erg doorsnee soundtrack met als dieptepunt de karaokende Bang Bang. Het acteren vind ik maar zo-zo, wat over-acting kan er ook nog wel bij plus de grapjes van de regisseur die me niet kunnen bekoren. De film is bovendien onnodig lang.

avatar van Zeriel
Gaaap Wat een ongelofelijk saaie oninteressante en niet grappige film!
Filmtechnisch gezien is het in orde maar voor de rest........ deze film verdient het predicaat overbodig. En dat met niet de minste acteurs. Die stalkende Aziatische dame was vrij nutteloos en irritant aanwezig.
Het verrassendste aan de film is dat ik hem uitgekeken heb, met hier en daar wat doorspoelen dat wel.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Hoewel de film een stuk minder erg is dan ik na het zien van de trailer vermoed had, viel deze tweede van Johnson toch niet echt goed. In elk geval een flinke stap terug na Brick.

Brick was fascinerend door genreconventies te mengen die eigenlijk niet samengaan en kwm zo tot een ongrijpbaare film die zich in een paralelle wereld leek af te spelen. The Brothers Bloom heeft een duidelijk andere toon, een beetje de typsiche Amerikaanse indie lichte mafheid, maar doet dat op een manier die bij vlagen (vooral in het begin) erg goed werklt, maar even zo vaak erg bedacht en vergezocht overkomt. Tegen het einde slaat de toon wat om en wordt de film een stuk serieuzer, wordt er iets te vaak getwist en geturnd met de afloop, beetje sentiment en een beetje moraal erbij en klaar, wat ik verwachte bij het einde maar hoopt dat dat niet gaat gebeuren eigenlijk.

Echt slecht is The Brothers Bloom zeker niet, daarvoor spat er echt te veel creativiteit van het scherm. Dat zorgt ervoor dat ik ook de volgende film van Johnson weer wil zien, want dit zou zomaar gewoon een wat mindere film kunnen blijken zijn in zijn toekomstige oeuvre.

avatar van John Lee Hooker
Volgens de beschrijving hebben we te maken met twee gebroeders die 'tot de wereldtop behoren als het gaat om oplichten'. Dat klinkt interessant, maar jammergenoeg draait het enkel om een romance die eigenlijk verboden zou moeten zijn omdat Penelope oorspronkelijk alleen maar als doelwit diende. Het oplichten zelf wordt helemaal niet zo sterk in beeld gebracht en dat wil ik wèl graag zien als het daadwerkelijk om twee professioneels gaat. Rachel Weisz kan me nooit echt overtuigen en ook Adrien Brody vind ik altijd maar 'n beetje dromerig overkomen. De montage kon beter, de soundtrack is niet erg aangenaam, de humor was ver te zoeken en die Japanner is een vreselijk irritant personage. Erg mager.

Aardige film waarin twee broers professionele oplichters zijn die aan hun laatste klus beginnen. Een leuke opening met dezelfde mooie voice-over als uit Magnolia. Redelijk vermakelijk en absurdistisch van toon. Ook zijn de personages allemaal een tikkeltje vreemd. Het verhaal heeft iets teveel twists waarvan je sommige toch wel ziet aankomen. Ook wel leuk dat veel grappen zich achter in beeld afspelen.

avatar van flaphead
een soort luchtig misdaadverhaal. de, vaak subtiele, humor is lekker absurdisch en dat past perfect in het plaatje. het spelen met de vraag wat nu een 'geschreven verhaal' of werkelijkheid was, deed me soms denken aan Big Fish, waar de sfeer af en toe ook wel op lijkt. de film balanceert tussen een goed verhaal en een luchtige vertelling, maar dan niet op een vervelende manier. dat de leidraad éigenlijk een romance is -waar ik normaal gesproken beetje allergisch voor ben- is daardoor makkelijk te verteren.
erg vermakelijke film, maar ongetwijfeld niet in iedereens straatje.

avatar van Jawaddedadde
Een wat vreemde film.

Bij het begin had ik echt zoiets van: wat voor flutverhaal en dito personages zijn dit? Dacht er zelfs even over na om 'm gewoon af te zetten. Maar gaandeweg werd het toch wat beter en dankzij de romantische ondertoon raakte ik meer betrokken bij het verhaal.

Niet dat dit de film redt, want van de maker van het uitstekende Brick had ik toch wat anders en vooral beters verwacht. Kon eigenlijk bijna nergens het visionnaire en sfeervolle van die prent hier in terugvinden. Enkel naar het einde toe steeg deze film visueel boven de middelmaat uit.

Maar verder toch voornamelijk een tegenvaller.

avatar van Ghetsemane
A bit too much of the good stuff.

Ik vond het een leuke film, maar het wordt een beetje te veel en te ongeloofwaardig.

Het lijkt erop of de script-schrijver iets te geil werd op zijn eigen script en de weg is kwijt geraakt.

De film heeft zijn charme zekers! Maar als kijker wordt je aan het lijntje gehouden en gefopt, haha dat is leuk en aardig. Maar dan lijkt de film zichzelf de vernieling in te draaien met een overdaad aan grappige en vreemde wendingen.

Jammer, want het was een hele leuke vrolijke film. Een beetje meer zelfbeheersing van de schrijfer(s) en het was echt een goede film geworden.

Er zitten te veel gaten in het verhaal en de film fopt je een paar keer, maar er zitten gigantische gaten in het verhaal. Het is leuk om op het verkeerde been gezet te worden, maar er komt geen uitleg.

De film raakt een beetje verstrikt in zijn eigen warboel. Maar het is een vermakelijk sprookje.

avatar van james_cameron
Herzien na een kleine vijf jaar, maar het blijft behelpen. Ik kon de film nu wel iets meer waarderen dan tijdens de eerste kijkbeurt, maar personages en plot blijven vaag en ongrijpbaar. Sommige mensen zullen dit wellicht juist zien als de charme van de film; ik helaas niet. Het is dat de film er visueel piekfijn uitziet en de akteurs er nog wel iets van weten te maken, anders zou deze tweede film van regisseur Rian Johnson (gemaakt na Brick en voor Looper) helemaal niet te trekken zijn. Let overigens op de korte cameo van Joseph Gordon-Levitt, even te zien op een feestje vroeg in de film.

avatar van sinterklaas
Nu ook eens een komedie van Rian Johnson, die de voltreffelijke titels Looper en Brick afleverde.

En ook in The Brothers Bloom gebruikt hij weer een aparte stijl; film speelt zich af in de tegenwoordige tijd, maar ondertussen rijden er nog wel stoomlocomotieven en worden er nog telegrams verstuurd en de vele bluesdeuntjes en bepaalde kledijen geven ook wel een beetje een ouderwets sfeertje. Iets wat Rian Johnson later weer op een andere manier hergebruikte in Looper. The Brothers Bloom is een fijne luchtige komedie over twee broers (erg fris neergezet door Mark Ruffalo en Adrian Brody) die al van kinds af aan een kei waren in stelen en oplichten, tsja wat wil je anders als je steeds weer op zoek moet naar een ander onderdak. Ze hebben het voortgezet naar later en nu zijn de bros kunstdieven en meesteroplichters, die in, James Bond stijl, exotische locaties afgaan en zo op een spannende wijze hun missies voltooien. Onder gezelschap van 2 knappe dames, de steenrijke Penelope, erg leuk neergezet door Rachel Weisz, en hey... de Rinko Kikuchi uit Babel mag ook meedoen, als wederom de doofstomme spion Bang Bang. Met de leuke trucjes en gadgets van dien plus lekkere droge humor en een leuke twist. Als alles ook maar goed gaat!

Johnsson had gewoon zin om met zijn creativiteit voor weinig geld, zijn humoristische kant te laten zien na het best wel benauwende Brick, en dat is hem opnieuw weer gelukt.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik deze film heb gezien. Misschien dat ik mijn recensie nog aan pas, wanneer de film nog een keertje voorbij komt.
In mijn herinnering een erg mooie film. Met veel humor.
Vond de chemie tussen de spelers kloppen, iets wat toch wel heel belangrijk is voor een film. Ook wel een beetje een aparte film. En daar houd ik van, van de niet zo standaard, voorspelbare films.
Een half puntje extra voor het einde. Echt prachtig uitgewerkt . En leuke bijrol van Kikuchi!

avatar van blurp194
Slapstick met een twist.

Leuk van de hak op de tak, het ene idiote plan na het andere als ongegeneerd onlogisch motief om het verhaal langs een paar mooie plekken te slepen. Flauwe slapstick humor die vooral qua timing erg goed in elkaar zit. Brody, Weisz en Ruffalo en nog een beetje Kikuchi zijn daar het sterke punt in, zonder dat soort acteurs zou het nauwelijks kunnen werken. Vooral Brody maakt indruk en brengt net dat beetje gekkigheid dat de rol nodig heeft - en Weisz vanzelfsprekend ook, maar daar had ik dat ook al van verwacht.

Jammer wel dat er wat veel open eindjes en plotholes overblijven. Bij de eerste keer kijken valt dat misschien nog niet zo heel erg op, maar het maakt de herkijkbaarheid wel wat minder.