The Brothers Bloom (2008)

Misdaad / Avontuur

geregisseerd door Rian Johnson
met Adrien Brody, Rachel Weisz en Mark Ruffalo

De gebroeders Bloom behoren tot de wereldtop als het gaat om de kunst van het oplichten. Samen met hun vrouwelijke partner bezwendelen ze al jaren menig rijk persoon, maar de jongste van de broers heeft er genoeg van en besluit dit leven op te geven. Hij wordt echter overgehaald tot een laatste klus, het oplichten van een excentrieke vrouwelijke miljonair. De broers hanteren daarbij als stelregel dat je niet verliefd mag worden op te bedriegen partij...

avatar van Gizzmann
Ben ERG benieuwd naar deze film. Brick was alvast geweldig, dus zal deze in de gaten proberen te houden

avatar van Twilight
Na het zien van Brick ben ik hier ook wel benieuwd naar ja!

avatar van Donkerwoud
Ik ben er ook benieuwd naar. Brick was niet fantastisch, maar wel enorm eigenzinnig.

avatar van Macmanus
Trailer Ik weet het niet, die nadrukkelijke humor doet me niet zoveel, vond de subtielere humor in Brick fijner. Maar we zullen zien.

avatar van Zuzuu
Wow, ik ben erg benieuw naar dit!

Het is grappig en actievol en Rachel Weisz laat haar agressieve kanten zien

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Teleurstellende trailer. Ik vind hier maar bar weinig van de belofte die Brick was terug.

Ik vermoed dat deze film draait tijdens een speciale sneakpreview voor PUC (Pathe Unlimited Card) houders op 16 maart in Pathe de Munt

Klopt, PUC, 16 maart, de Munt.

Het was een leuke film, ik was erg enthousiast van terug gekomen. Eventjes was ik heel ven de draad kwijt, maar door het licht te houden met grapjes is het een leuke en vermakelijke film.

Zeker moeite om weer te kijken, geef hier ook 4 sterren voor.

Draait komende week ook op het Filmfestival van Breda

avatar van JohnWilliams
Vreemd, ik zag hier laatst een paar foto's van maar deze poster valt dan weer vol tegen en schrikt me zelfs af, maar vergeet niet: Je mag nooit van de poster uitgaan...

Al is het net soms een boek, vaak voorkanten bekijken als eerste, nu lees ik eerst verstandig de achterkant en zodoende heb ik ook de storyline gelezen en die ziet er wel aardig uit. Wel een kijkbeurt waard dus.

Verfrissend, vrolijk, leuk en met erg veel plezier gemaakt. Dat is wat mij betreft de beste samenvatting van The Brothers Bloom. Leuke en speelse dialogen die bijzonder verfrissend aandoen. Een enkele leuke visuele grap De deur die met een knal opengaat precies op de plek waar een geweer en een hoofd elkaar raken op een levensgrote graffiti afbeelding Bovendien een aantal zeer vermakelijke personages.

De beide broers zijn uitstekende personages en ook Rachel Weisz is als de excentrieke miljonair volledig op haar plek. Het maakt van The Brothers Bloom een uiterst amusante film die vooral het eerste uur erg goed werkt. De introductie van de karakters is geestig en de opbloeiende romance tussen Weisz en Brody is ook erg leuk. Zelfs de voice over is geslaagd te noemen. Helaas is het tweede deel toch wel iets minder. De plotwendingen volgen elkaar in te vlot tempo op en ze zijn ook niet allemaal even geslaagd.

The Brothers Bloom is kortom uitstekend vermaak dat pas iets aan kracht inboet als de film zichzelf iets serieuzer begint te nemen. Voor het tweede deel daarom een kleine aftrek want een half uurtje korter had de film wonderen gedaan. Toch bijna twee uur veel plezier beleeft aan deze film daarom.

avatar van Leland Palmer
Eén van de mooiste fan-made posters die ik ooit gezien heb: Klik. Erg knap gedaan.

SanneW
The Brothers Bloom was echt de volle 2 uur goed, de laatste half uur hadden ze weg moeten laten. Misschien om de film logisch af te sluiten, maar ik vond het toen niet meer zo pakkend. Wel het hele einde weer. Na 2 uur had ik het idee ok hij is afgelopen en toen kwam er nog een stuk. Zaten zeker hele leuke stukken in.

Film duurt maar een uur en 49 minuten

avatar van magereheinus
Pff wat een enorme baggerfilm. Ik vond de grappen niet leuk, het was nogal flauw.
Verder vond ik acteerprestaties ook niet goed. Een persoonlijk iets, maar het plot sprak mij niet aan.
Ik ben uit de bioscoopzaal gelopen en dat heb ik nog NOOIT gedaan.
*1.0 en dan ben ik nog mild

Betere film dan verwacht! De trailer van deze film maakte dat ik het een beetje clishe vond lijken.. Hij draaide in de Sneakpreview inderdaad en toen ik zag dat het deze was, was ik niet erg enthousiast. Uiteindelijk veel beter uitgepakt dan verwacht!

4 sterren.

avatar van andrehoek
Het laatste half uur staat niet echt in lijn met de rest van de film. Het grappige en luchtige eindigt in serieus en dat is jammer. Neemt niet weg dat de rest van de film gewoon top is. De humor is geweldig!
Als filmliefhebber moet je dit checken...

avatar van MindFucker
Leland Palmer schreef:

absoluut. Grote klasse !

MindFucker schreef:

absoluut. Grote klasse !

Nu is het gemaakt door het neefje van de regisseur, in opdracht van de regisseur, dus of je het dan echt kunt labelen als 'fan-art'...
Maar inderdaad, een erg mooie poster!

avatar van ArcovandenBroek
Heerlijke luchtige film, waarbij je af en toe scherp moet blijven. Verder goede humor, het plezier spatte van het witte doek. Heb er absoluut van genoten.

avatar van yacoub
wel leuk maar niet bijzonder, erg voorspelbaar maar mooi geacteerd en beetje overdreven ( dat stuk met het opblazen van huis) en nog een paar andere stukjes. Wat wel grappig is, zijn de stukjes met de lamborghini, elke keer wanneer ze de auto beschadigde deed ik mijn ogen dicht, ik kon het niet aanzien! jammer van de auto haha

tis maar dat ik het gratis in de bioscoop heb gezien, ik zou er niet voor betalen!!

avatar van MGpower
Lijkt me een leuke film! maar geen tijd voor de bios, en kan m nergens pindakazen (you know what I mean )

Geen tijd voor een bioscoop. Wat een onzin. Hij duurt in de bioscoop even lang hoor...

avatar van The One Ring
Brick is een film die relatief onbekend gebleven is, maar waarvan ik toch weet dat genoeg mensen hem een warm hart toedragen, waaronder ikzelf. The Brothers Bloom lijkt nog onbekender door het leven te moeten gaan en ik denk dat het meer dan Brick een film zal zijn die de kijkers onderling zal verdelen. Veel mensen zullen de film haten, daar ben ik zeker van. Maar tegelijkertijd lijkt me dit een werkje dat door een select groepje omarmt zal worden. ZIe ook Rotten Tomatoes, waar de critici zeer sterk verdeelt zijn. Ik reken mezelf tot de groep de de film omarmt. Ik ging niet met hoge verwachtingen, maar stiekem viel ik beetje bij beetje meer voor de film.

Om het maar meteen uit de weg te hebben: de trailer geeft een waardeloos beeld van de film! Het lijkt me sowieso een lastige film om een goede trailer bij te maken, maar het is opvallend hoe slecht de grappen in de trailer werken. The Brothers Bloom heeft een eigen tempo en grappen (of meer geintjes) zijn daarin afhankelijk van een bepaalde ritmiek en een bijzonder gevoel voor timing. Zo verknipt werkt het voor geen meter.

Wat voor een film is The Brothers Bloom? Ik kan een hele lading films noemen die je ermee in verband kan brengen. The Sting met name, maar ook zeker The Prestige, het oeuvre van Wes Anderson en - ik had niet gedacht dit ooit bij een film te zeggen - het onbekende, maar briljante The Saragossa Manuscript. Tevens is het nog altijd te merken dat dit van dezelfde hand is die Brick creërde. Gelukkig is de film nog steeds uniek genoeg om nooit echt op een van deze films te lijken.

Het deelt met The Sting het luchtige con-menconcept, dat is duidelijk. De humor en stijl heeft iets van Wes Anderson. Met The Prestige deelt het zijn obsessies met plottwists. Niet bepaald een unieke obsessie in deze tijd waarin iedere film een overbodige twist op het einde lijkt te hebben, maar de manier waarop The Prestige en The Brothers Bloom er naar kijken hebben iets gemeen. Beiden hebben een at openlijkere obsessie, met personages die zelf ook vooral willen verrassen. Ik vond The Prestige geen geweldige film, omdat ik op een gegeven moment mijn interesse verloor na de zoveelste onthulling. The Brothers Bloom werkte voor mij echter wel.

Een kritiek die al veel gegeven is op de film (en die we beslist nog vaker gaan horen) is dat de film ook teveel momenten heeft waarop je als kijker voor de gek gehouden blijkt te zijn. Er zijn heel veel van dat soort momenten. Waardoor het, voor mij tenminste, boeiend bleef was dat alle twists niet ten koste gingen van de rest van de film. Veel plottwisters zijn alleen maar geïnteresseerd in het zo slim mogelijk de kijkers op het verkeerde spoor te zetten, maar hebben buiten het verhaal om weinig om echt interesse te wekken. Dit geldt zeker niet voor The Brothers Bloom, waarin gewoon alle vlakken uitstekend verzocht zijn en de gehele rit puur entertainment is. Bovendien hebben de twists ook voor de verandering eens invloed op het geestesgesteldheid van de personages zelf. Ze leven zozeer in een wereld van bedrog en illusie dat ze zelf af en toe de draad kwijtraken en zich afvragen of iets nu onderdeel is van een plan of dat ze naar de werkelijkheid kijken. Brody's Bloom overkomt dit regelmatig en daar weet de film best veel mee te doen.

The Brothers Bloom is vooral een film over verhalen vertellen. Het woord 'verhaal' is bij sommige op MovieMeter een vies woord, maar deze film probeert ons te vertellen dat we verhalen soms nodig hebben om door het leven te komen. Ik moet toegeven dat de grote lading plottwists ook mij op een gegeven moment bijna ging tegenstaan, omdat ik even totaal niet meer wist hoe ik de situatie op het scherm nog moest bekijken. Hier ervaarde ik hetzelfde als in The Saragossa Manuscript: de film speelt zo'n spel met verhaallijnen (al doet Saragossa dat met tijdslijnen en niet met twists) dat ik de film bijna wilde opgeven. Maar dan valt alles bevredigend op zijn plaats. Sommige twists zag ik aankomen, sommige niet, maar alle twists werkten op het eigen manier. De laatste, en zoals het hoort meest verrassende, was de beste in ieder opzicht en een van de mooiste twists ooit. Dat Stephens ontvoering en ondergang geen geplande misleiding was, maar dat Stephen zijn laatste krachten gebruikten om Bloom ervan te overtuigen dat het toch om een con ging sprak mij zeer aan. Stiekem ontroerde het me zelfs. De personages waren op een bepaalde manier toch onder mijn huid gekropen, zelfs al waren ze niet echt realistisch.

Daarmee kom ik meteen op een ander aspect dan het script, want The Brothers Bloom is meer dan alleen een verhaal. Zo is het ook een goed geacteerde film. Met name Rachel Weisz verraste me. Ik heb niets tegen haar, maar dat ze een komische rol als deze in zich had wist ik niet. Ze speelt heel charmant en lief. Bovendien weet ze haar onwaarschijnlijke en wereldvreemde personages overtuigend te brengen. Ze speelt niet de hoofdrol, maar ze is wel het hart van de film. Je zou bijna de link leggen met Anna Karina in haar Godardfilms, die kon dit soort rollen ook goed. Ik eis een Oscarnominatie voor Vrouwelijke Bijrol komend jaar, maar dat zal wel niet gebeuren. Mark Ruffalo is overal inzetbaar en speelt ook hier weer een mooie rol en Rinko Kikuchi's woordeloze personage is ook leuk. Brody is geen favoriet van mij, maar weet Bloom evengoed de juiste mix van humor en pathos mee te geven. Mijn favoriete rol van hem denk ik.

Verder is er een hoop creativiteit te vinden. Je ziet zelden een film waaraan duidelijk met zoveel plezier gewerkt is. Realisme krijgt de allerlaatste plaats. De plannen van de broers zijn heerlijk vergezocht en in werkelijkheid totaal onuitvoerbaar. Het idee dat Stephen zijn ideeën graag van verborgen symboliek voorziet vond ik een geestig concept. Zo noemt hij een schip naar een boek van Melville en een van de medeplichtigen in zijn plan die op het schip werkt Melville. Dat soort dingetjes vind ik wel leuk. Visueel is het ook erg leuk. Erg kleurrijk en vol met gekke details. Johnson heeft ook duidelijk ervoor gekozen om de film niet vast te zetten in een bepaalde tijd. Schijnbaar speelt het zich nu af en er komen moderne auto's en mobiele telefoons in voor, maar Johnson grijpt gretig naar elementen van de afgelopen 100 jaar. Kostuums en nachtclubs lijken bijvoorbeeld uit de jaren '30 te komen. Het past bij het magisch-realistische van de film. Ook is dit waarschijnlijk de enige film waarin je ooit Rachel Weisz zult zien jongleren met kettingzagen terwijl ze op een hoge eenwieler zit. Echt waar!

Dus, ja, ik hield eigenlijk wel van deze film. Heb erg veel zin in de dvd, dat is altijd een goed teken. Ik hoop echt dat The Brothers Bloom een nog veel groter publiek zullen bereiken. Rian Jonshon heeft in ieder geval zijn belofte van Brick voor mij nu wel waargemaakt. Er zit zeker nog een meesterwerk in hem. Of misschien is dat gewoon deze film. Persoonlijk verkies ik The Brothers Bloom namelijk stiekem boven Brick.
Dikke 4*!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
The One Ring schreef:

Hmmm, had de film op basis van de trailer al afgeschreven eigenlijk. Terwijl ik dat niet zo vaak doe.

avatar van The One Ring
Ik ben blij dat ik de trailer pas net precies zag, nadat ik de negatieve reacties hier op MovieMeter erover zag staan. Wellicht was ik na de trailer ook meteen mijn interesse verloren. Persoonlijk hadden de critici mij vooral sceptisch gemaakt, maar door het interessante concept heb ik het een kans gegunt.

Ik weet niet of het jouw ding zal zijn, Starbright Boy, maar het verdient op zijn minst een kans!

Plot klinkt uitermate lollig, maar dit wordt maar voor een deel ingelost. De film zit vol met absurdistische scènes en momenten, waar veelal een glimlach niet uitblijft, maar helaas zijn deze dingen voor het meerendeel het hoogtepunt van de film. Plotwise is de film namelijk quasi-complex, waardoor je als een enigszins ervaren filmkijker de meeste plotpunten van verre ziet aankomen.
En daarbij is de casting van Ruffalo en Brody ook niet echt gepast. Weisz was wel erg sterk, as always...

avatar van Skrean
Lekker sympathiek filmpje.

leuke film! mij is alleen niet helemaal duidelijk of stephen aan het einde nou wel of niet dood is...

avatar van Zandkuiken
Brick geldt voor mij als één van de toppers van 2005 en dus was ik best benieuwd naar Johnsons tweede worp. Waar het excentrieke van het debuut heerlijk uitpakte, is dat deze keer jammer genoeg niet het geval in mijn ogen. Geen wondere wereld dus in The Brothers Bloom, wel een universum dat door een gebrek aan charme bij de personages kunstmatig aanvoelt. De Bloom-broertjes doen zo ontzettend hun best om quirky te zijn dat alle ziel eruit is weggezogen.

Ook de verstrengeling tussen "con" en werkelijkheid ging me eerlijk gezegd op de heupjes werken. Denkt Ruffalo nu echt de kijker nog met de neus op de feiten te drukken als hij voor de veertiende keer "It's a con" loopt te schreeuwen. En ook "Tastes like tinfoil" heeft de tintenkiller een keertje te veel overleefd in het scenario.

Geen sléchte film hoor, met redelijke acteurs en hier en daar een fris staaltje cinema, maar voor mij toch een ontgoocheling na het sublieme Brick.