MENU

3,14

Drama / Mystery

geregisseerd door Rian Johnson
met Joseph Gordon-Levitt, Lukas Haas en Nora Zehetner

Einzelgänger Brendan Frye duikt in de onderwereld van de high school in zijn woonplaats, om de verdwijning van zijn ex-vriendin te onderzoeken. Hij wordt bijgestaan door een van zijn goede vrienden, maar hij neemt zelf alle risico's. Het spoor leidt hem naar een afgelegen plek.

avatar van Tonke
geplaatst op 23 juli 2012, 11:49 uur, permalink
Dezelfde aanmerkingen had ik ook (al in mindere mate) de eerste keer dat ik 'm zag. Toen ik hem laatst opzette en wist wat ik ongeveer moest verwachten (qua style over substance, het verhaaltje stelt inderdaad weinig voor), kon ik de audiovisuele sfeer en het hilarische jargon (dat ik beide echt goed vind, niet alleen aardig) veel meer waarderen. Dus probeer het misschien op een ander moment nog eens..

avatar van McSavah
McSavah (crew)
geplaatst op 24 juli 2012, 0:50 uur, permalink
Heerlijk.

Tof idee om jaren '40, '50 (of iets in die richting) dialoog in deze setting te plaatsen, en dat dan nog een tandje op te schroeven tot een totaal onrealistisch taalgebruik. Wordt volgens mij ook geen enkele keer 'fuck' gezegd, normaal niet aan te ontkomen.

Soundtrack bij vlagen zwaar indrukwekkend, met name het hoofdthema zeg maar. Zat echter ook een stukje vrolijke muziek in om aan te geven dat de situatie lollig moest zijn, en dat is zelfs in soaps al gênant, laat dus staan in een film als deze. Visueel wordt de sfeer er constant goed ingepompt, met enkele uitschieters, zoals die laatste scène in het hoofdkwartier van The Pin, qua geluid ook erg sterk (met die lui die boven de kelder te horen zijn). Film kent een lekker vlot tempo, waarin ook meerdere rustmomentjes zijn ingebouwd. Daarnaast zit er geweldige humor in, lekker droog vaak, en is de hele film sowieso al niet vrij serieus te nemen. Ook die overdreven effecten bij vuistslagen, alsof je naar Crank ofzo zit te kijken. Aardig wat overacting ook dat bijdraagt aan het aparte rivella sfeertje. Op de een of andere manier deed het enigszins Japans aan. Verhaaltje vond ik verder van ondergeschikt belang, scènes waren op zichzelf al vermakelijk en boeiend genoeg. Snapte daarom niet geheel de uiteindelijke ontknoping, maar dat maakte me om diezelfde reden weinig uit.

Aangename verrassing!

geplaatst op 12 februari 2013, 20:46 uur, permalink
Me ook eens aan deze gewaagd en 'k ben toch niet helemaal overtuigd. De film kwam nogal vaag over en de cast leek me te jong om overtuigend over te komen. "The Pin" is een soort baas, maar hij lijkt me haast net uit de luiers

Tja, 'k had er toch iets meer van verwacht. Niet slecht, maar een beetje vaag.

avatar van wendyvortex
geplaatst op 1 april 2013, 9:49 uur, permalink
In de herziening!
Pure film noir met Brendan als Mike Hammer...alleen speelt het hier niet in de jaren vijftig, maar in en rond om High school.
Driedubbelovergehaald plot met een aantal gedenkwaardige bad guys.

geplaatst op 10 juli 2013, 20:51 uur, permalink
Vooral aan het begin van de film is niet echt duidelijk wie wie is. Gaandeweg komt het wat beter uit de verf. Al met al redelijk onderhoudend.

geplaatst op 25 augustus 2013, 8:08 uur, permalink
Rommelige film noir over scholieren, die in plaats van naar school te gaan, volwassen gangsters spelen. De hoofdpersoon wordt regelmatig serieus in elkaar geslagen. Schijnbaar zonder veel erg want hij krabbelt telkens gewoon weer op en gaat onverdroten verder met zijn speurwerk. Maar het absolute dieptepunt zijn de stompzinnige dialogen. Lachwekkend, ware het niet dat die dialogen blijkbaar serieus bedoeld zijn. Kortom, ik vind het een aanfluiting en achteraf gezien gewoon zonde van mijn tijd.

avatar van mjk87
geplaatst op 20 september 2013, 12:16 uur, permalink
Is dit nu een film noir, of een parodie? Het heeft alles weg van het eerste, maar voelde in elk geval aan als het tweede.

De sfeer, de eenzame hoofdpersoon, de femme fatale (met ook nog eens de naam Laura), de jazz, de prachtige soundtrack, de desolate locaties in L.A., de uitgekiende kadreringen, de belichting en de schaduwen, de telefooncellen en het warrige verhaal: in alles is dit een noir. En dat kan ik bijzonder waarderen. Daarnaast zitten er enkele sterke scènes in.

Maar toch, het speelt in dit geval op een school, en hoewel je de maatschappijkritiek wel kan zien, voelt dit toch behoorlijk onecht aan. Een parodie. Een grap. Daarnaast is Gordon-Levitt niet zo goed dat hij de hele film kan dragen en mis ik echt een bepaald tempo in de film: dat het aanvoelt als coherent geheel. Het is vooral een verzameling van losse scènes, waarvan sommige sterk zijn, maar evenzoveel gewoon saai zijn door de vele dialoog daarin maar verder volstrekt statische cameravoering. Als je al dialoog invoert (daar ben ik fan van) zorg dat er verder iets te doen is in beeld, of zorg voor een betere dynamische fotografie.

Jammer dus, want de aandacht valt zo al te vaak weg terwijl de ideeën goed zijn en het talent aanwezig. Alleen de finesse nog. 2,5*

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 19 november 2013, 12:06 uur, permalink
” Your muscle seemed plenty cool putting his fist in my head. I want him out.”

Geweldige verrassing en een erg leuke kijkervaring. Brick is zo’n film, die ik wel van naam kende, maar die me totaal niet aanspraak. Meestal is mijn voorgevoel hierover ook wel juist, maar gelukkig zat ik er hier flink naast en bleek Brick juist erg plezierig.

Joseph Gordon-Levitt was al langzaam opgeschoven naar een favoriet van de laatste jaren, maar hier speelt hij helemaal geweldig. Hoewel ik even de tijd nodig had om aan zijn personage en het verhaal te wennen, werd hij steeds fijner om naar te kijken. Hij zet ook een gaaf personage neer. Qua uiterlijk misschien ietwat een sulletje, die lekker eigenwijs en slim is, maar ook niet bepaald bang is om tegen sommige vechtersbazen terug te slaan. Tevens zijn zijn opmerkingen vaak scherp en lekker sarcastisch. Daarnaast heeft Brick een bijzonder origineel scenario. Het is een film noir, die zich in een geheel andere setting afspeelt dan de klassieke noirs.

Hierdoor ontstaat een soort van eigen wereld in een high school setting, waarbij Gordon-Levitt op slimme wijze probeert uit te vinden wat er met zijn ex-vriendin is gebeurd. Niet alleen het acteerwerk is goed, maar ook het sfeertje is erg fijn. Het heeft iets aparts en mysterieus, maar is daarnaast soms ook nog best spannend. Daarnaast zijn de dialogen van een hoog niveau, net zoals ze dat altijd in goede film noirs zijn, dus ook op dat gebied scoort Brick hoge ogen. Ook visueel ziet het er mooi en verzorgd uit. Soms wat sober, maar dat past precies bij het aparte sfeertje van Brick.

Al met al een behoorlijk uniek werkje dat heden en verleden op een mooie en zeer originele manier met elkaar weet te verbinden.

4,0* dik

avatar van Daan258
geplaatst op 20 juni 2014, 14:03 uur, permalink
Totaal niet mijn soort film.
Vond het echt een vreselijk saaie, langdradige film.
Verhaal kon me totaal niet boeien, acteerwerk was ook behoorlijk bagger, Joseph Gordon-Levitt doet het nog wel oke, maar de rest was echt verschrikkelijk.
Nee, gewoon niks voor mij.

avatar van goongumpa
geplaatst op 5 september 2014, 23:10 uur, permalink
Een film noir op een hedendaagse high school - het leek me niet zo'n aantrekkelijk idee. Het klinkt ook als een gimmick. Maar, net zoals ik erin kan meegaan als Keanu Reeves en River Phoenix als gay hustlers Shakespeare spelen (in My Own Private Idaho), had ik hier ook geen moeite met een middelbare school die overloopt van de hard boiled speurnezen, schurken en femme fatales, en waar misdaad, zwendel en moord de orde van de dag zijn.
Vanaf minuut 1 had de film me in zijn greep door zijn ijzersterke cameravoering, montage, geluidsband en aankleding.
Bij het kijken van deze film, genoot ik van exact dezelfde zaken als ik doe in de oude noirs: het tempo, de ontmoetingen met uiteenlopende kleurrijke personages, de misère van het hoofdpersonage, de snelle humor. Erg knap.

geplaatst op 26 oktober 2014, 16:33 uur, permalink
Deze film kan mij totaal niet boeien. Het heeft totaal geen ambiance, gevoelloos. Er heerst geen gevoel van spanning, mistiek, angst or what so ever. Vreemde dialogen, bij tijd en wijlen zonder enige samen hang. Matige cinematografie. Ook de geloofwaardigheid is niet overtuigend; middelbare school kinderen die in een setting zijn neer gezet als professionele maffia gangsters. Ik begrijp de hoge waardering van de kijkers niet helemaal.

avatar van sinterklaas
geplaatst op 24 november 2014, 9:48 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Wat een vette film, van de regisseur van de ook zo'n vette Looper, wederom ook met Gordon Levitt.

Brick is weer zo'n film die je elke 10 minuten weer weet te verrassen of te misleiden en de keuze om hiervan een indie-film te maken ipv een uit de kluit gewassen Hollywoodfilm, en te kiezen voor desolate Gus van Sant achtige shots van LA, ipv het hectische stadsleven, en een realistische kijk te geven op een doelgroep studenten ipv dat het weer om gillende, joelende, slikkende, zuipende tieners gaat, is altijd beter en meer kijkbaarder en hiermee is Brick op eerste gezicht al meer dan interessant. Levitt speelt hierin, na Mysterious Skin, weer als een broekie (die je alweer totaal niet kan vergelijken met zijn opmerkelijke rollen in de Nolan-films), een erg sterke rol als student en buitenbeentje Brendan, die, ondanks hij er sullerig en dom uit mag zien, het kaas niet van zijn brood laat eten en zo glad is als een aal. Het feit dat hij eenzaam is (althans, zo wordt hij wel omschreven) lijkt hem ook weinig te kunnen schelen, en aan zijn slimme vriend Brian heeft ie ook meer dan genoeg. Alles veranderd echter wanneer zijn ex Emily hem belt en blijkt dat ze in de problemen zit, en de volgende dag dood word gevonden in een goot. Brendan besluit het ook hier niet neer te leggen en met zijn studiebol en intelligentie neemt hij de beslissing de onderzoek zelf in handen te nemen, met behulp van Brian en uiteindelijk.... enkele onderwereldfiguren, nadat we echter achter komen dat Emily nog een verborgen leven had. Wat een zenuwslopende zoektocht word voor Brendan, of heeft Brendan, (en ook de andere figuranten) ook zelf iets te verbergen?

Brick weet hierbij gewoon continu de kijker op de proef te stellen en elk kwartier zit jij te praktiseren van wat nou de uitkomst zou kunnen wezen en weet de film ook flink te rommelen met de voorspelbaarheidsgraad. Dat dit een benauwende onderhuidse thriller is die steeds rauwer wordt is zeker gegarandeerd en het einde is een fikse klap in het gezicht.

Gewoonweg een uitschieter van een thriller, dat ook geheel onafhankelijk lijkt te willen blijven en lekker doorprutteld naar een fatale ontknoping. Ik zeg: Kijken!

avatar van Insignificance
geplaatst op 18 december 2014, 17:59 uur, permalink
Niet verbazingwekkend dat dit een debuut is. Het heeft in alles iets van een jonge, gretige hond die vol overgave zijn publiek wel even zal laten zien (!) waar hij zoal tot toe in staat is en waar hij zijn inspiratie vandaan heeft gehaald. Dat laatste heeft iets te maken met klassieke hardboiled noirs, een stempel die er heel dik op zit. Johnson verhuist het naar een high school.

En hij leukt het op met redelijk veel visueel geklooi middels aparte camerahoekjes en driftige editing. Ik ben niet zo kapot van de muziekkeuze, vooral in het begin iets dat af en toe op de zenuwen werkt, maar naarmate de film vordert, gaat dat beter en net als veel van de film is het vindingrijk. De cadans van de voetstappen bijvoorbeeld. Als trommelslagen. Forse tackle ook.

De hele ontmoeting met The Pin is behoorlijk grappig en de dialogen zijn over de hele linie erg kleurrijk. Op een filmische manier. Het wisselt vrij gemakkelijk tussen een komische en serieuze toon en dat is op zich best knap. In de kern natuurlijk een ordinaire whodunit, maar rijk genoeg verteld om het draaiende te houden, al laat het me net iets te koud om er in op te gaan.