MENU

3,15

Drama / Mystery

geregisseerd door Rian Johnson
met Joseph Gordon-Levitt, Lukas Haas en Nora Zehetner

Einzelgänger Brendan Frye duikt in de onderwereld van de high school in zijn woonplaats, om de verdwijning van zijn ex-vriendin te onderzoeken. Hij wordt bijgestaan door een van zijn goede vrienden, maar hij neemt zelf alle risico's. Het spoor leidt hem naar een afgelegen plek.

avatar van Tonke
geplaatst op 23 juli 2012, 11:49 uur, permalink
Dezelfde aanmerkingen had ik ook (al in mindere mate) de eerste keer dat ik 'm zag. Toen ik hem laatst opzette en wist wat ik ongeveer moest verwachten (qua style over substance, het verhaaltje stelt inderdaad weinig voor), kon ik de audiovisuele sfeer en het hilarische jargon (dat ik beide echt goed vind, niet alleen aardig) veel meer waarderen. Dus probeer het misschien op een ander moment nog eens..

avatar van McSavah
McSavah (crew)
geplaatst op 24 juli 2012, 0:50 uur, permalink
Heerlijk.

Tof idee om jaren '40, '50 (of iets in die richting) dialoog in deze setting te plaatsen, en dat dan nog een tandje op te schroeven tot een totaal onrealistisch taalgebruik. Wordt volgens mij ook geen enkele keer 'fuck' gezegd, normaal niet aan te ontkomen.

Soundtrack bij vlagen zwaar indrukwekkend, met name het hoofdthema zeg maar. Zat echter ook een stukje vrolijke muziek in om aan te geven dat de situatie lollig moest zijn, en dat is zelfs in soaps al gênant, laat dus staan in een film als deze. Visueel wordt de sfeer er constant goed ingepompt, met enkele uitschieters, zoals die laatste scène in het hoofdkwartier van The Pin, qua geluid ook erg sterk (met die lui die boven de kelder te horen zijn). Film kent een lekker vlot tempo, waarin ook meerdere rustmomentjes zijn ingebouwd. Daarnaast zit er geweldige humor in, lekker droog vaak, en is de hele film sowieso al niet vrij serieus te nemen. Ook die overdreven effecten bij vuistslagen, alsof je naar Crank ofzo zit te kijken. Aardig wat overacting ook dat bijdraagt aan het aparte rivella sfeertje. Op de een of andere manier deed het enigszins Japans aan. Verhaaltje vond ik verder van ondergeschikt belang, scènes waren op zichzelf al vermakelijk en boeiend genoeg. Snapte daarom niet geheel de uiteindelijke ontknoping, maar dat maakte me om diezelfde reden weinig uit.

Aangename verrassing!

geplaatst op 12 februari 2013, 20:46 uur, permalink
Me ook eens aan deze gewaagd en 'k ben toch niet helemaal overtuigd. De film kwam nogal vaag over en de cast leek me te jong om overtuigend over te komen. "The Pin" is een soort baas, maar hij lijkt me haast net uit de luiers

Tja, 'k had er toch iets meer van verwacht. Niet slecht, maar een beetje vaag.

avatar van wendyvortex
geplaatst op 1 april 2013, 9:49 uur, permalink
In de herziening!
Pure film noir met Brendan als Mike Hammer...alleen speelt het hier niet in de jaren vijftig, maar in en rond om High school.
Driedubbelovergehaald plot met een aantal gedenkwaardige bad guys.

geplaatst op 10 juli 2013, 20:51 uur, permalink
Vooral aan het begin van de film is niet echt duidelijk wie wie is. Gaandeweg komt het wat beter uit de verf. Al met al redelijk onderhoudend.

geplaatst op 25 augustus 2013, 8:08 uur, permalink
Rommelige film noir over scholieren, die in plaats van naar school te gaan, volwassen gangsters spelen. De hoofdpersoon wordt regelmatig serieus in elkaar geslagen. Schijnbaar zonder veel erg want hij krabbelt telkens gewoon weer op en gaat onverdroten verder met zijn speurwerk. Maar het absolute dieptepunt zijn de stompzinnige dialogen. Lachwekkend, ware het niet dat die dialogen blijkbaar serieus bedoeld zijn. Kortom, ik vind het een aanfluiting en achteraf gezien gewoon zonde van mijn tijd.

avatar van mjk87
geplaatst op 20 september 2013, 12:16 uur, permalink
Is dit nu een film noir, of een parodie? Het heeft alles weg van het eerste, maar voelde in elk geval aan als het tweede.

De sfeer, de eenzame hoofdpersoon, de femme fatale (met ook nog eens de naam Laura), de jazz, de prachtige soundtrack, de desolate locaties in L.A., de uitgekiende kadreringen, de belichting en de schaduwen, de telefooncellen en het warrige verhaal: in alles is dit een noir. En dat kan ik bijzonder waarderen. Daarnaast zitten er enkele sterke scènes in.

Maar toch, het speelt in dit geval op een school, en hoewel je de maatschappijkritiek wel kan zien, voelt dit toch behoorlijk onecht aan. Een parodie. Een grap. Daarnaast is Gordon-Levitt niet zo goed dat hij de hele film kan dragen en mis ik echt een bepaald tempo in de film: dat het aanvoelt als coherent geheel. Het is vooral een verzameling van losse scènes, waarvan sommige sterk zijn, maar evenzoveel gewoon saai zijn door de vele dialoog daarin maar verder volstrekt statische cameravoering. Als je al dialoog invoert (daar ben ik fan van) zorg dat er verder iets te doen is in beeld, of zorg voor een betere dynamische fotografie.

Jammer dus, want de aandacht valt zo al te vaak weg terwijl de ideeën goed zijn en het talent aanwezig. Alleen de finesse nog. 2,5*

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 19 november 2013, 12:06 uur, permalink
” Your muscle seemed plenty cool putting his fist in my head. I want him out.”

Geweldige verrassing en een erg leuke kijkervaring. Brick is zo’n film, die ik wel van naam kende, maar die me totaal niet aanspraak. Meestal is mijn voorgevoel hierover ook wel juist, maar gelukkig zat ik er hier flink naast en bleek Brick juist erg plezierig.

Joseph Gordon-Levitt was al langzaam opgeschoven naar een favoriet van de laatste jaren, maar hier speelt hij helemaal geweldig. Hoewel ik even de tijd nodig had om aan zijn personage en het verhaal te wennen, werd hij steeds fijner om naar te kijken. Hij zet ook een gaaf personage neer. Qua uiterlijk misschien ietwat een sulletje, die lekker eigenwijs en slim is, maar ook niet bepaald bang is om tegen sommige vechtersbazen terug te slaan. Tevens zijn zijn opmerkingen vaak scherp en lekker sarcastisch. Daarnaast heeft Brick een bijzonder origineel scenario. Het is een film noir, die zich in een geheel andere setting afspeelt dan de klassieke noirs.

Hierdoor ontstaat een soort van eigen wereld in een high school setting, waarbij Gordon-Levitt op slimme wijze probeert uit te vinden wat er met zijn ex-vriendin is gebeurd. Niet alleen het acteerwerk is goed, maar ook het sfeertje is erg fijn. Het heeft iets aparts en mysterieus, maar is daarnaast soms ook nog best spannend. Daarnaast zijn de dialogen van een hoog niveau, net zoals ze dat altijd in goede film noirs zijn, dus ook op dat gebied scoort Brick hoge ogen. Ook visueel ziet het er mooi en verzorgd uit. Soms wat sober, maar dat past precies bij het aparte sfeertje van Brick.

Al met al een behoorlijk uniek werkje dat heden en verleden op een mooie en zeer originele manier met elkaar weet te verbinden.

4,0* dik