MENU

Noorwegen / Duitsland
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Morten Tyldum
met Aksel Hennie, Nikolaj Coster-Waldau en Synnøve Macody Lund

Roger is een man die het allemaal lijkt te hebben: hij is de meest succesvolle headhunter van Noorwegen, is getrouwd met de mooie galeriehoudster Diana en woont in een prachtige villa. Hij leeft echter boven z’n stand. Om z’n levensstijl te kunnen volhouden steelt hij kunstwerken. Op de opening van een nieuwe galerie stelt z’n vrouw hem voor aan Clas Greve. Deze laatste is niet alleen de perfecte kandidaat voor de positie van CEO van het GPS-bedrijf Pathfinder waar hij momenteel voor werkt, maar tevens bezit hij ook een zeer waardevol schilderij. Roger ziet z’n kans om financieel onafhankelijk te worden en bereidt z’n grootste slag ooit voor. Hij raakt echter al snel verwikkeld in problemen - en het zijn geen financiële problemen die hem ditmaal dreigen te nekken. De jacht is geopend.

geplaatst op 24 februari 2013, 0:38 uur, permalink
Vermakelijk, maar te ongeloofwaardig om echt goed te zijn. Vergezocht, geforceerd aanvoelend verhaal ook.
2,5 *

avatar van Sergio Leone
geplaatst op 9 maart 2013, 22:39 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Goed.

De eerste 10 minuten (en laatste 5 minuten) zijn erg Amerikaans en twijfelachtig.
Alles wat daar tussen zit is van een heel ander soort cinema en kijkt veel beter weg. Het plot wordt aan een stevig tempo afgewerkt en kent een hoop onvoorspelbare doch ongeloofwaardige twists. Strakke scènes worden afgewisseld met lugubere taferelen. De komische noot is ook nogal een zwarte en zal niet iedereen kunnen smaken.
Het einde waarin Roger zijn oude leventje terug kan oppakken vind ik helaas een misser van formaat. Hij leeft boven z'n stand, maar toch wordt hij afgeschilderd als goeierik.

Aksel Hennie begint wat twijfelachtig, maar groeit naarmate de film vordert. Wie niet moet groeien is Nikolaj Coster-Waldau, overigens de reden waarom ik deze film wilde zien. Naast een serieuze dosis charisma beschikt hij ook over een uitgebreid bereik. Hij zet hier een zeer geslaagd personage neer.

Headhunters is qua vormgeving vergelijkbaar met thrillers uit Hollywood. Toch verschilt de stijl in enkele opzichten. Vooral de geweldscènes zijn explicieter, evenwel zonder belachelijk te worden.
Visueel oogt het allemaal strak, iets wat ik bij dit soort thrillers wel goed vind. Het camerawerk is dik in orde en qua sfeer zit het hier dan ook wel goed (behalve dan dat begin en einde...)
Iets waar ik het even moeilijk mee had tijdens het kijken - en wat overigens geheel aan mezelf ligt - is de taal. Of het nu Deens of Noors is, maakt me niet uit, maar het is een taal die ik niet (her)ken en soms vergt dat wel wat aanpassingen als het over intonatie gaat.
Een Amerikaanse remake hoef ik echter absoluut niet voorgeschoteld te krijgen.

avatar van j0enne
geplaatst op 18 maart 2013, 23:55 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Baalde toch wel wat van 't einde.
Hij pikt z'n oude leventje gewoon weer op. Hoe is dat nu in vredesnaam mogelijk terwijl die eigenlijk z'n eigen dood in scene heeft gezet. Die mensen die daar werken zullen natuurlijk ook vast iets over al die moorden hebben meegekregen. Hoe wil hij nou ooit uitleggen wat die heeft meegemaakt aangezien hij als verdachte werd neergezet en die was 'dood' gevonden.

avatar van wendyvortex
geplaatst op 27 maart 2013, 12:40 uur, permalink
Prima thriller die meer Amerikaans aandoet dan Noors en ongetwijfeld binnenkort een US-remake zal krijgen. En dat betekent dat het voornamelijk non-stop-actie is en dat gaat soms wat ten koste van een echt goed plot of verdieping van de personages.
Onderhoudende yuppie-thriller, maar niet helemaal de klassieker waarop ik stiekem gehoopt had.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 9 april 2013, 13:25 uur, permalink
wendyvortex schreef:
Prima thriller die [...] ongetwijfeld binnenkort een US-remake zal krijgen. En dat betekent dat het voornamelijk non-stop-actie is en dat gaat soms wat ten koste van een echt goed plot of verdieping van de personages.

De IMDb-pagina vermeldt zelfs dat "Summit Entertainment bought the rights to produce an American remake of this film, even before its initial release." Helaas... Wat zouden ze met die "outhouse"-scène gaan doen?

avatar van Mars4i
geplaatst op 20 april 2013, 19:50 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Gebaseerd op de hoge score hier met hoge verwachtingen begonnen aan deze film. Misschien dat hij daarom wat tegen viel. Alles is gewoon erg ongeloofwaardig. Hij lijkt wel een superman, die onverwoestbaar alles overleeft, messen, kogels en een aanrijding met een vrachtauto en de daaropvolgende val van een clif. En zenders in je haar!? . Misschien neem ik de film wel te serieus. Niet meer dan 3 sterren waard.

geplaatst op 25 april 2013, 20:41 uur, permalink
Eigenlijk vind ik deze film eerder een komedie dan een thriller/misdaadfilm.
En de Scandinavische misdaadfilms zijn altijd heel goed, maar in komedies toch blijkbaar iets minder.
Vond het allemaal een beetje overdreven.
Geef mijn maar de pure misdaadprenten uit het Hoge Noorden, alleszins beter dan dit.

avatar van Decec
Mooi HD kwaliteit...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

geplaatst op 19 mei 2013, 14:29 uur, permalink
Plot hing teveel van toevalligheden aan elkaar.....

3 ster

avatar van nadrin
geplaatst op 22 mei 2013, 19:39 uur, permalink
Was best een goede thriller maar wel al een van veel betreden paden

avatar van boozebelly
geplaatst op 2 juli 2013, 12:14 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Best een spannende film die vlotjes wegkijkt, maar de hoge mate van ongeloofwaardigheid maakt dit voor mij absoluut geen topper. Een veel te gelikt plot dat op een gegeven moment bij lange na niet meer serieus valt te nemen.
Je zou zeggen dat alles de hoofdpersoon (Roger) tegenzit, maar feitelijk zit alles hem juist reuze mee, tot aan op het perfecte moment benodigd scheergerei in de wildernis toe. Ik heb zelden iemand met zoveel geluk gezien.

Het acteerwerk is wel goed, door het tempo kijkt de film best aangenaam weg en ik kan ook zeker niet zeggen dat ik me heb verveeld, maar inhoudelijk is het allemaal dus totaal ongeloofwaardig. Overschatte film in mijn optiek.

Kleine 3,0*

geplaatst op 19 juli 2013, 2:42 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
j0enne schreef:
Baalde toch wel wat van 't einde.

Als je goed had opgelet dan zou je weten dat hij niet zijn eigen dood in scene had gezet maar die van zijn collega dief

geplaatst op 19 juli 2013, 2:44 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
boozebelly schreef:

Kleine 3,0*

Voor jou hetzelfde, als jij ook goed had opgelet dan was het je opgevallen dat hij zijn scheermes uit zijn toilettas mee had genomen die hij in het ziekenhuis had gekregen net na zijn ontslag.

avatar van Kuzey Tekinoglu
geplaatst op 21 juli 2013, 13:20 uur, permalink
Lekker filmpje. Eentje die je niet lang zal bijblijven, maar zeer vermakelijk, hoog tempo, mooie Scandinavische setting en een lekker sfeertje.

avatar van oemoemenoe
geplaatst op 22 juli 2013, 16:50 uur, permalink
Hieronder ook al gelezen: na een absolute aversie van hoofdrolspeler Roger, begin je naarmate de film vordert zelfs sympathie voor hem te ontwikkelen.
Da's knap gedaan van de acteur(s), regisseur en scriptwriter.

Zeer origineel, hoewel soms toch wat ongeloofwaaardig verhaal met spannende momenten.
Aanrader!

geplaatst op 1 september 2013, 11:59 uur, permalink
oemoemenoe schreef:
Da's knap gedaan van de acteur(s), regisseur en scriptwriter.

Aanrader!

Goeie teksten. Ik maak het kort. Helemaal eens!

geplaatst op 1 september 2013, 12:06 uur, permalink
Prima Noorse thriller met een boeiend en spannend verhaal. Er gebeurt veel, de vaart is hoog, er zitten veel aardige wendingen in en de cast deed het goed (met name dan natuurlijk Aksel Hennie, die ik laatst nog gezien heb in de film "Max Manus". Ik vind hem min of meer de Noorse Rutger Hauer). Ook zit er best veel actie in welke soms lekker bruut is. Al met al een film die zich lekker wegkijkt.

P.S. de scene met het toilet in de bergen was wel fraai (die kon daarna wel een week onder de douche staan

avatar van zicht
geplaatst op 4 september 2013, 1:09 uur, permalink
Aardig filmpje, geen hoogvlieger.

Toen ik de recenties las en mij wat verder verdiept had, had ik hoge verwachtingen van deze film, maar is me vanwege de wat Amerikaans aandoende productie toch behoorlijk tegen gevallen.

Slecht is het geenszins, en beslist de moeite, maar vind hem minder goed dan waar je overal de commentaren leest.

Een typisch 3.5 filmpie voor mij.

avatar van sinterklaas
geplaatst op 23 oktober 2013, 1:15 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Erg toffe Noorse film, dat grotendeels een spannende thriller is, maar ondertussen zit er hier en daar ook wat scherpe humor verborgen.

We volgen Roger Brown (Engelse ouders misschien?) die een perfect leven lijkt te hebben, duur huis, mooie vrouw, dure auto. Maar er zit een adder onder het gras, want om zijn leven te kunnen onderhouden steelt hij schilderijen en verkoopt hij ze door. Ook hier gebeurd dat weer op een hele professionele wijze zoals we die kennen uit de meeste heist-films. Maar dan word hij erin geluisd, door mensen waarvan je het niet meteen zou verwachten en krijgen we weer een lekkere achtervolgingsthriller voorgeschoteld die staat als een huis.

Het lijkt allemaal een beetje het bekende liedje te worden maar toch gaat het hier blijkbaar wel meerdere kanten op. Er is plek voor hele subtiele humor, al was dat onderduiken in een ton vol stront onder het schijthuis weer minder subtiel
en het einde is ook erg verrassend. Brown lijkt ook wel een taaie rakker te zijn, want hij toont opzich nog weinig emotie en overleefd ook zowat elke ongeluk.

Verder een erg toffe verfilming weer van Jo Nesbo (nadat ik Arme Riddere heb gezien). Ook de settings en montage kunnen bijna tippen aan een Hollywood thriller. Prima film!

avatar van Joy4ever
geplaatst op 4 januari 2014, 8:32 uur, permalink
1000-in-1-dozijn thriller. lk begrijp niet helemaal waarom deze boven het maaiveld uit zou steken. Geen slechte film hoor, ik heb me ook zeker vermaakt en ik ben redelijk geboeid blijven kijken. Maar het hoge gemiddelde hier vind ik wel bijzonder.

avatar van Flavio
geplaatst op 4 januari 2014, 16:49 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Leuke film die natuurlijk volledig ongeloofwaardig is- het idee alleen al, dat een headhunter op deze manier wordt aangepakt door een GPS-bedrijf- erg professioneel was Greve trouwerns ook niet om het even met de vrouw van zn doelwit te doen. Beetje onzinnig allemaal, met wat plotholes (of ik heb ook niet goed opgelet...)- maar hoe kon hij het bewijs verwijderen uit Ole´s huis, Ole was toch al geidentificeerd als verdachte dus zijn huis zou toch al wel doorzocht zijn. En hoe wist hij dat de camera´s weer draaiden- dat was toch alleen als Ole Natasja op bezoek had??

Maar ook zonder vermeende plotholes zit de film vol onwaarschijnlijkheden en met een al eerder aangehaalde dosis geluk (deur van de patholoog-anatoom gaat net open en hij glipt naar binnen, alle aanvallen op zn leven overleeft hij, en dan ook nog terugkeren in zn oude leventje na alle ellende). Maar de film verveelt geen moment en acteerwerk is goed, humor beviel me ook wel. Alleen het zoete einde was dan weer tenenkrommend met als uitsmijter dat hij nu wél blij was met zn 1 meter 68...ik neem aan dat het ironie was.

geplaatst op 31 januari 2014, 22:02 uur, permalink
Goeie film over een man die zijn rijke levensstijl onderhoudt door dure schilderijen te stelen. Een onderhoudende film met een flink aantal, doch niet altijd even geloofwaardige, wendingen. Dit levert wel een paar spannende scenes op waarbij het hoofdpersonage lichamelijk flink wat te verduren krijgt.

avatar van JJ_D
geplaatst op 26 april 2014, 1:29 uur, permalink
Pruts. Verhaal slaat op relatief weinig - om niet te zeggen niets. Wordt steeds ongeloofwaardiger en ziet er als actiefilm nog steeds erg "Europees" uit. Inderdaad, deze keer bedoel ik dat als een scheldwoord.
Ongeloofwaardig, en daarom bijna vervelend.

avatar van Fryce
geplaatst op 3 juni 2014, 10:23 uur, permalink
Gewoon goed.

geplaatst op 5 juni 2014, 22:21 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Kijkt wel lekker weg, alleen wat een plotgaten. Zal er eens kort wat opsommen even je vrouw bellen tijdens een kunstkraak omdat je geëmotioneerd raakt door buitenspelende kinderen, een hekel hebben aan geweren, maar een pistool meenemen uit de koelkast met als enige reden dat de volgende scène een shootout vraagt, scheermesjes die klaar liggen bij een verlaten rivier en autowrak, een getaway....op een tractor, zijn maîtresse die hij al tijden neukt, die opeens in het complot zit en pennen laat slingeren als aanwijzingen. Er zo maar vanuit gaan dat die agent zijn reputatie belangrijker vindt dan feiten op het eind etc. etc. en dan heb ik het er nog niet eens over dat de hele reden van bedrijfsspionnage als aanleiding. Waarom dat moeilijke gedoe? Hij had gewoon moeten zorgen dat die de baan kreeg, daar waren ongeveer duizend makkelijkere plannen voor te smeden. .

Jammer van dat plot, want het vermaakt verder wel. 1,5 eraf voor de gatenkaas, 0,5 erbij omdat dit de eerste film is over mijn werk (en ik ben geen kunstdief). 3 sterren.