Das Experiment (2001)

Duitsland
Drama / Thriller

geregisseerd door Oliver Hirschbiegel
met Moritz Bleibtreu, Oliver Stokowski en Christian Berkel

In een onderzoekslaboratorium wordt een gevangenis gebouwd waarin 20 mannen worden geplaatst om gevangenen en bewakers te spelen. De gevangenen worden opgesloten en moeten een aantal regels opvolgen; de bewaarders moeten de orde handhaven zonder geweld te gebruiken. Iedereen is vrij om te stoppen wanneer ze willen, maar als ze dat doen, geven ze wel hun loon op. In het begin is de stemming tussen de twee groepen jolig en ontspannen. Maar langzaam aan ontstaat er ruzie, en gaan de bewakers over tot drastische straffen om hun overwicht te bewaren.

764 BERICHTEN51 MENINGEN

avatar van Bob Gray
geplaatst op 28 februari 2013, 11:32 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Snorren schreef:

Het vernederen na de tweede dag gebeurde in het werkelijke experiment ook, ongeloofwaardig of niet, het is wel realiteit.

Oke, dat wist ik niet. Wist wel dat het op een echt experiment gebaseerd was maar dat het al zo snel gebeurde :O. Gebeurde het ook in die mate die hier te zien was? En dan doel ik op de scene dat ze met z'n allen over hem heen pissen.

avatar van Illum Sphere
geplaatst op 28 februari 2013, 12:58 uur, permalink
De film is gebaseerd op het het boek en dat boek is dan weer gebaseerd op aangedikte verhalen van het experiment. Het is niet 1:1 het echte verhaal.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
geplaatst op 28 februari 2013, 21:12 uur, permalink
Het boek is een fantasieverhaal met hetzelfde uitgangspunt en in het begin een aantal gelijkaardige situaties.

avatar van ILDIB
geplaatst op 1 maart 2013, 23:20 uur, permalink
Prima film die gelukkig ook klein blijft en nergens uitdraait in oeverloos gezever of over the top actie..

avatar van Aapje81
geplaatst op 2 maart 2013, 13:50 uur, permalink
Ik heb eerst The Experiment (2010) gezien en daarna deze. Ik weet eerlijk gezegd niet welke me beter bevalt. Dit Duitse orgineel komt een stuk harder en onsympathieker over. Het pluspunt is dat de bewakers hierdoor een stuk dreigender overkomen maar tegelijkertijd vond ik het jammer om te merken dat er geen enkel personage in de film zat die empathie opriep. Het hoofdpersonage Tarek is in feite net zo onsympathiek als de bewakers die hem treiteren. Wat dat betreft vond ik Adrien Brody toch een stuk sterker en menselijker overkomen.

Verder vond ik de film wat te lang en vond ik ook dat er veel in zat wat geen meerwaarde had. Dat hele gedoe met die bril bijvoorbeeld en ook de vriendin van Tarek waren compleet overbodig en de onderzoekers voegde ook niets toe. Het voornaamste pluspunt van deze film is dat veel als een mokerslag aankomt en daardoor toch wel indruk maakt. Als film vond The Experiment echter beter.

Redelijk.

avatar van Elineloves
geplaatst op 13 juli 2013, 9:52 uur, permalink
Twee jaar geleden heb ik 'The Experiment' gezien. Vorige week heb ik voor het eerst Das Experiment gezien, om gisteravond de herziening van The Experiment er weer in te gooien. Ik kan dan ook niet anders dan de twee met elkaar vergelijken.

Tijdens de eerste herziening was ik positief onder de indruk van de remake, maar nu ik het origineel heb gezien kan ik stellen dat ik deze beter vind. De personages worden beter uitgelicht, ik heb ze beter leren kennen (Het hielp misschien ook dat het allemaal onbekenden waren, in plaats van al die bekende gezichten) en de opbouw van het verhaal was beter uitgewerkt in het origineel. Er werd meer tijd genomen, iets waar ik bij de remake tegenaan bleef lopen. Het verloop van de gebeurtenissen was realistischer.

Tarek Fahd is ook duidelijk een betere protagonist. De romance van hem kon me wel gestolen worden, maar gelukkig neemt dat maar een klein deel in. De relaties die hij binnen de gevangenis legt lijken natuurlijker benaderd, juist omdat er meer tijd voor genomen is. Je ziet zijn gedrag veranderen, grenzen opzoeken en bewust de boel saboteren. Ook dit is een stuk geloofwaardiger in beeld gebracht dan bij de hippie in de remake.

De sfeer is donkerder en realistischer. Het Duitse getier werkt verrassend goed, echt een toegevoegde waarde voor de film. Maakt het authentiek.

Tot slot, het einde... en gelukkig dat Das Experiment voor dit einde heeft gekozen. Veel krachtiger en bevredigender dan het einde van de remake, wat tegen het belachelijke aan is.

In alle opzichten beter dan de remake. Blij eindelijk het origineel gezien te hebben.

avatar van Gang_Star
geplaatst op 21 oktober 2013, 9:28 uur, permalink
Sterke thriller. Hoewel het verhaal niet echt bijster interessant is wordt dat gaandeweg de film, toch meer dan goed gemaakt. De manier waarop het experiment begint en uiteindelijk volledig uit de hand loopt, is intrigerend. De sfeer is duister en wordt eigenlijk alsmaar beter.
Cast speelde het vrij goed.

avatar van Akkiej
geplaatst op 5 november 2013, 15:09 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik twijfel nog steeds tussen een 3,5 en 4. Deze film laat namelijk een goed verhaal zien (heftig ook) wat nooit verveelt om naar te kijken. Hoe mensen op elkaar reageren is al interessant genoeg, dus een film zoals deze valt niet tegen. Het verhaal heeft een goede opbouw, met een heftig einde. De acteurs zijn erg fijn om naar te kijken.

Wat minder is aan deze film is het trage begin. Jammer dat er voor deze intro gekozen is. Laat staan het verhaal met de vrouw die ineens zijn grote liefde wordt. Ik zie zelf de link niet helemaal met het verhaal, al zal het wel iets betekenen van: ik blijf hoop houden blabla. Jammer, erg jammer. Vandaar de twijfel tussen 3,5 en 4 sterren.

Al met al is de film prachtig om te kijken, met schokkende feiten (vooral omdat het deels waargebeurd is). Mooie opbouw in de gevangenis zelf, slechte opbouw om de gevangenis heen.

geplaatst op 16 november 2013, 15:16 uur, permalink
Heb lang geaarzeld om deze film te bekijken.
Maar had dat niet moeten doen, want het is een uitstekende prent.
Een wat bizar verhaal, maar het zou wel eens echt kunnen gebeuren wat men hier toont.
Puike vertolkingen en een beklemmende sfeer....
De film kon me wel boeien, en meer moet dat niet zijn.

avatar van arno74
geplaatst op 24 juni 2014, 13:42 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De film is heel losjes gebaseerd op het Stanford experiment, en toont een mogelijke ontwikkeling van zo'n experiment, waarbij men wel ongeloofwaardig ver gaat (onderzoekers aanvallen en opsluiten, doodslaan, etc.). Op zich is het een aardige film, die wel behoorlijk ver af staat van een realiteit dat op zich al bizar genoeg was.

Net het stukje over het werkelijke experiment op wikipedia gelezen, en volgens mij zat aan de professor die het experiment leidde ook een draadje los. Het is niet echt een spoiler omdat de film een andere kant op gaat, maar ik gebruik toch maar spoiler tags: De onderzoeker deed zelf mee als bewaarder en liet zelfs de "gevangenis" ontmantelen en verplaatsen toen er geruchten waren dat een deelnemer die het opgegeven had terug zou komen met vrienden om de "gevangenen te bevrijden" 😜. Behoorlijk paranoïde als je als onderzoeker zoiets over je eigen experiment denkt... en fictie en werkelijkheid kon hij dan ook niet bepaald onderscheiden. Het was zijn vriendin die hem aanspoorde om ermee te stoppen toen ze zag hoe het er aan toe ging. Die realiteit lijkt me overigens het verfilmen waard, met zulk waargebeurd materiaal was helemaal niet nodig geweest om met zoveel fictie aan te komen om een goede film te maken.

Los ervan dat het weinig met de realiteit te maken heeft is het wel een interessante en boeiende film. 3,5*

geplaatst op 19 september 2014, 12:07 uur, permalink
"Zware film", over een ongelooflijk onderwerp. De film toont dat solidariteit en respect onder mensen al ras verdwijnt als het om geld en macht gaat. Eigenlijk op psychologisch vlak boeiend om volgen, maar spijtig dat de film moet eindigen met scènes van het avontuurlijke genre en onvermijdelijk doet denken aan de klassieke ontsnappingen uit gevangenissen, reeds ontelbare keren gezien. Ook de vrijscènes, die over de gehele film opduiken, hebben niet de minste zin. Het karakter van het lief van de hoofdpersoon wordt absoluut niet uitgewerkt.

avatar van cucciolo
geplaatst op 19 februari 2015, 23:22 uur, permalink
De makers hebben zich duidelijk nogal wat 'dichterlijke vrijheden' veroorloofd. En daar gaan ze wat mij betreft ook wel een beetje de mist in. Het unieke en fascinerende van het Stanford experiment zit em al in het verloop van het experiment zelf. Dat had helemaal uitgebuit kunnen worden,vooral op psychologisch vlak, en een werkelijk uniek filmpje kunnen opleveren, wat dat betreft een gemiste kans.
Ze kozen voor een wel heel vergezochte uitvoering. Wat op zich best leuk kan zijn, maar gezien de bekende voorgeschiedenis is het wel een beetje op het verkeerde been zetten.
Toch pretendeert de film ook niet veel meer dan te entertainen, wat op zich dan wel weer respect afdwingt.

avatar van Alexander1900
geplaatst op 17 maart 2015, 4:04 uur, permalink
Mwah, vond de film niet overtuitend genoeg. Met name de bewakers die van de hak op de tak hun taken bloedserieus uitvoeren anders was het wat mij betreft een prima film geweest.

avatar van baspls
geplaatst op 12 juni 2016, 15:27 uur, permalink
Naar Das Experiment was ik al langere tijd nieuwsgierig. Voornamelijk omdat ik Oliver Hirschbiegel's latere Der Untergang zo goed vind.

De film is gebaseerd op het Sociaal-Psychologische Standfort experiment en het Duitse boek Black Box. 20 mannen melden zich aan voor een experiment. De ene helft is bewaker, de ander gevangenen. Als de gevangenen ongehoorzaam blijken gaan de bewakers steeds harder optreden...

Het acteerwerk was zeer in orde. De Duitse acteurs komen vrijwel allemaal erg natuurgetrouw over (iets wat van de meeste Nederlandse acteurs niet gezegd kan worden). Veel bekende gezichten uit Der Untergang.

De film is erg degelijk opgenomen en heeft goede cinematografie. Veel dingen waren goed in beeld gebracht, alleen was dat met die bril niet nodig. Het tempo en de editing van de film zijn ook ruim in orde, zeker gezien het feit dat de film helemaal chronologisch is opgenomen. De muziek vond ik vaak niet erg goed passen bij de film. Beetje te typisch jaren '90 / '00. Gelukkig kwam er verderop in de film wat passendere muziek.

De film is erg interessant wat het experiment betreft, op dat gebied komt de film ook erg geloofwaardig over. Alleen hadden ze mischien enkele dingen eerder kunnen zien aankomen, het zijn immers psychologen. Verder is de film ook nog best spannend. Het romantische-sub-plot voegde mischien niet heel veel toe, maar zorgde wel voor wat rust hier en daar.

Alles bij elkaar een erg goede Duitse film die het bekijken meer dan waard is.