Genre: Horror / Mystery
Speelduur: 126 minuten
Alternatieve titel: Stephen King's The Mist
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Thomas Jane, Marcia Gay Harden en William Sadler
IMDb beoordeling:
7,1 (370.586)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 7 februari 2008
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Mist
"Belief divides them, mystery surrounds them, but fear changes everything."
Nadat het kleine plaatsje Bridgton getroffen wordt door een hevige storm, verschijnt een mysterieuze mist. David Drayton (Thomas Jane) en diens zoontje worden, net zoals vele andere dorpelingen verrast door de mist terwijl ze inkopen doen. Al snel blijkt de mist een dekmantel, waarin de meest vreemde en gevaarlijke wezens zich verstopt hebben. Drayton vreest voor zijn leven en voor dat van zijn kind en probeert met alle macht te overleven...
Externe links
Acteurs en actrices
David Drayton
Amanda
Ollie
Mrs. Carmody
Norton
Jim
Dan Miller
Jessup
Norm
Sally
Video's en trailers
Reviews & comments
rose
-
- 2280 berichten
- 0 stemmen
Ik ook. Kan me ook zo voorstellen dat ik hetzelfde gehandeld zou hebben.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2407 stemmen
Ja inderdaad, dat er mensen bestaan die zoiets uiteindelijk (met de nadruk op uiteindelijk) in hun hoofd halen, wil ik best geloven. Maar de manier waarop en in zo'n kort tijdbestek.
Ze hebben een X aantal km's afgelegd met de auto. Vervolgens is de benzine op en er loopt toevallig ook nog is op dat moment een monster van 20 meter hoog rond. Ja einde oefening zou je zeggen. Maar ja, die heeft niet eens in de gaten dat zij daar zijn, dus loopt het gewoon verder. Nergens zijn er andere monsters te bekennen. Ze werden in elk geval niet meteen omsingeld en/of aangevallen. Wat doet dan een normaal denkend mens? Meteen binnen 5 minuten iedereen in de auto afknallen natuurlijk. Nee, heb je wel een beetje denkvermogen dan kan je in de eerste instantie kijken of er inderdaad een andere auto te bemachtigen valt of een huis waar je in kan verschuilen. Ik bedoel er was geen directe bedreiging op dat moment, dus stel de executie zo lang mogenlijk uit. Wat hij doet is niet echt je best doen. Dat hij iedereen afgeknald vind ik niet erg, maar het is voor mij de manier waarop. Ja, zo is het nu eenmaal. 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31155 berichten
- 5452 stemmen
De mensheid deert me niets. Ik leef mee met de hoofdpersonen. No happy ending dus
Zoals het nu voorgesteld wordt zijn de hoofdpersonages gewoon sukkels, gezien het einde. Zo een lachje van 'zie je wel, ge wou perse ontsnappen... vertrouw gewoon op de Amerikaanse overheid. Die lost dat wel op.'
En mij lijkt het erger om eeuwig te blijven leven in een uitzichtloze wereld, constant geconfronteerd wordend met het verlies van je naasten.
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
En mij lijkt het erger om eeuwig te blijven leven in een uitzichtloze wereld, constant geconfronteerd wordend met het verlies van je naasten.
Dat is toch ook precies wat er gebeurt?
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2407 stemmen
David Drayton is inderdaad een mega sukkel ja.
Zie mijn verhaal.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
De mensheid deert me niets. Ik leef mee met de hoofdpersonen. No happy ending dus
Helemaal eens.
Het slot is 1 van de meest afgeraffelde en slecht uitgewerkte scene die ik ooit heb ondervonden in een film.
Je mag het van mij slecht vinden, maar afgeraffeld? Er werd behoorlijk de tijd voor genomen.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2407 stemmen
Helemaal eens.
Je mag het van mij slecht vinden, maar afgeraffeld? Er werd behoorlijk de tijd voor genomen.
Dat typte ik juist net.
Ja er bestaan mensen die zoiets uiteindelijk (met de nadruk op uiteindelijk) in hun hoofd halen, wil ik best geloven. Maar de manier waarop en in zo'n kort tijdbestek.
Ze hebben een X aantal km's afgelegd met de auto. Vervolgens is de benzine op en er loopt toevallig ook nog is op dat moment een monster van 20 meter hoog rond. Ja einde oefening zou je zeggen. Maar ja, aangezien hij niet eens in de gaten heeft zij daar zijn en dus gewoon verder loopt, valt het best mee. Nergens zijn er andere monsters te bekennen. Ze werden in elk geval niet meteen omsingeld en/of aangevallen. Wat doet dan een normaal denkend mens? Meteen binnen 5 minuten iedereen in de auto afknallen natuurlijk. Nee, heb je wel een beetje denkvermogen dan kan je in de eerste instantie kijken of er inderdaad een andere auto te bemachtigen valt of een huis waar je in kan verschuilen. Ik bedoel er was geen directe bedreiging op dat moment, dus stel de executie zo lang mogenlijk uit. Wat hij doet is niet echt je best doen. Dat hij iedereen afgeknald vind ik niet erg, maar het is voor mij de manier waarop. Te snel en te erg afgeraffeld.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Oneens. De situatie was uitzichtloos en het rustige moment nodig om zo'n heftige beslissing zelfs maar te overwegen. Naar een andere auto gaan zoeken of een huis binnen gaanzou risico nemen betekenen. Nu sliep de jongen. Het ideale moment.
rose
-
- 2280 berichten
- 0 stemmen
Ergens heb je gelijk. Hij had het altijd nog kunnen doen dan. Maar als, als,als....Dan had de film nog heel lang moeten duren. Hoe zou jij het einde gezien willen hebben dan?
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31155 berichten
- 5452 stemmen
Ik had graag het einde van het boek gezien. Waarin op het einde de groep overlevenden ook ontsnapt zijn uit die winkelzaak, maar ergens kilometers verder in een motel zitten, waar hij z'n verhaal neerpent. Regelmatig proberen ze op de radio een ontvangst te krijgen. Het einde is dan dat hij plots iets denkt te horen, waarna het terug stil wordt op die radio. Een quasi open einde met de vraag of hij goed gehoord heeft en er nog iemand leeft, of de mist gewoon voor altijd zal zijn.
Mij komt het raar over, dat die groep alles doet om te overleven en uit de winkel gaat met alle risico's desnoods erbij. Maar als de benzine op is gaan ze nog niet eens kijken naar andere auto's of een gebouw om te zoeken naar een oplossing. Dat wapen is er later nog voor handen, maar wat meer overlevingsinstinct had wel gemogen.
rose
-
- 2280 berichten
- 0 stemmen
Ze hadden al heel wat doorstaan voordat ze die stap durfde te zetten om naar buiten te gaan. Het was idd gewoon een uitzichtloze situatie. Ik vond het einde verschrikkelijk, maar daarintegen ook weer erg mooi! Hij handelde uit liefde voor andere..Dat dat hem uiteindelijk fataal bleek te zijn, maakte het voor mij alleen maar nog mooier, ergens...
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Er wordt toch heel duidelijk gezegd: "I rather die out there trying, then die in here." En "We did our best... we did our best." Prima ingeleidt.
Wel goed opletten

Tja, als jij een paar ongeïnspireerd uitgesproken woordjes al voldoende vind.... bovendien zeiden ze wel vaker dingen en deden ze een kwartier later het tegenovergestelde. Kijk als die beesten nu aan alle kanten op de auto zaten.....
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2407 stemmen
Stel het beeld valt even weg. (wat je wel is vaker ziet in films) Vervolgens komt er 2,5 later ofzo in beeld. Kijk dan krijg ik meer het gevoel dat hij geen impulsieve beslissing neemt.
Hij had geloof ik beloofd aan zijn zoontje. Ik zal je niet laten pakken door een monster. Nou belofte maakt schuld.
Mensen staan er wat dat betreft om bekend dat ze een sterke overlevingsdrang hebben. Dat risico is zo risicovol nog niet vind ik. Ren op zn minst een ander huis binnen en ga daar verder nadenken. Mocht dat in de buurt zijn trouwens. Dat weten we niet, want in de film blijft hij in de auto.
De situatie was niet uitzichtloos. Ze kwamen nog niet om van de honger en het was op dat moment veilig. Althans het leek er wel erg op. Als je wil overleven dan neem je zo'n risico en probeer je zo lang mogenlijk op hulp te wachten. Komt er geen hulp en raak je na 3 dagen uitgedroogd dan knal je alsnog iedereen maar af. Zo had ik het liever gezien. 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31155 berichten
- 5452 stemmen
Nu leek het alsof David gewoon last had van de hoge brandstofprijzen. 
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Ik had graag het einde van het boek gezien. Waarin op het einde de groep overlevenden ook ontsnapt zijn uit die winkelzaak, maar ergens kilometers verder in een motel zitten, waar hij z'n verhaal neerpent. Regelmatig proberen ze op de radio een ontvangst te krijgen. Het einde is dan dat hij plots iets denkt te horen, waarna het terug stil wordt op die radio. Een quasi open einde met de vraag of hij goed gehoord heeft en er nog iemand leeft, of de mist gewoon voor altijd zal zijn.
Vinnik helemaal niks.
Er leek geen oplossing meer mogelijk. Het was niet zozeer die benzine, alswel het feit dat het er naar uitzag dat de apocalypse een feit was.[/quote]
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
De situatie was niet uitzichtloos.
Vind ik wel. En niet zo'n beetje ook.
Ze kwamen nog niet om van de honger en het was op dat moment veilig.
Dat leek niet iets wat lang zou gaan duren. Honger was wel hun laatste probleem.

Blij dat je geen filmmaker bent.
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
Daar komt bij... de hele film door lijkt er niets in de mist te zitten totdat je naar buiten stapt. Dan haal je 200 feet en dan...
R-A-T-S...
R-I-P-P-P
ARGHHH
HELPHELP
O MY GOD, O MY GOD
AAAAHHHHH
AHHHHHHH
AAAAARRRRRGGGGHHHHH
Kijk... dat wilde iedereen zich (en zeker het kind) besparen.
Prima keuze.
rose
-
- 2280 berichten
- 0 stemmen
Zelfs al stapte je niet naar buiten , kwam er nog van alles op je af gevlogen. Vluchten kon niet meer, zou niet weten hoe. Schuilen alleen nog wel , heel dicht bij elkaar. Hoe ver moet je gaan? Vluchten kon niet meer.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2407 stemmen
Er was een dame die zich wel een weg wist te banen door de mist en het nog overleefde ook. En volgens mij heeft ze toch een aardig eind kunnen lopen/rennen.
De situatie was niet uitzichtloos. Waarom eigenlijk? Omdat ze door een hele menigte monsters werden aangevallen? Als je je kan schuil houden in een huis, dan ben je daar veiliger dan in een auto. Uiteindelijk zal je daar verhongeren, maar gelukkig had hij nog een wapen bij zich om dat na enige tijd te kunnen voorkomen. Waar het om gaat. Kijk op zn minst even gauw rond of er eventueel een andere veiligere schuilplaats is. Dat deed hij niet, dus is hij erg impulsief. Als je wil overleven, dan moet je dat soort risico's durven te nemen. Dat doet hij niet, dus is zo'n beslissing om iedereen van het leven te beroven te belachelijk voor woorden
Ik ben ook blij dat ik geen filmmaker ben, want ik zal waarschijnlijk van de studio nooit echt de film kunnen maken die ik zou willen maken. Waar veel rigisseurs onder te lijden hebben trouwens.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Daar komt bij... de hele film door lijkt er niets in de mist te zitten totdat je naar buiten stapt. Dan haal je 200 feet en dan...
R-A-T-S...
R-I-P-P-P
ARGHHH
HELPHELP
O MY GOD, O MY GOD
AAAAHHHHH
AHHHHHHH
AAAAARRRRRGGGGHHHHH
Kijk... dat wilde iedereen zich (en zeker het kind) besparen.
Prima keuze.
"t uitje naar de apotheek hadden ze anders geen enkele last van de beesten......
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kom op ze hadden alle tijd om er heent te lopen en het juiste potje te zoeken..... eerdat die beesten weer kwamen.
Martijnnn
-
- 2248 berichten
- 2412 stemmen
HAPPY ENDING????!!!!!!???? Ik ken 1,2,3 geen Hollywood-film met een negatiever einde dan hier!!!!!
Hoezo is dit einde zo negatief?
Ja ok er zijn wat slachtoffers gevallen en onze hoofdpersoon kan wel wat psychische hulp gebruiken maar het wonder leger kwam om alles goed te maken met hun ultrasonische mist opeet stofzuigers (zou een wonder zijn voor de economische markt) wat dus wil zeggen dat alles weer goed is, uitzichtloosheid was vele male erger geweest.
de grafhond
-
- 203 berichten
- 0 stemmen
maar het wonder leger kwam om alles goed te maken met hun ultrasonische mist opeet stofzuigers (zou een wonder zijn voor de economische markt)
Die stofzuigers van je zullen inderdaad als warme broodjes over de toonbank gaan!
Ik vind het een beetje open einde, we weten niet wat de hoofdpersoon in zijn gedachte had. Als ik in die situatie zou zitten, had ik i.i.g dat wijf nog een flinke beurt gegeven daar in die mist, da ziet toch niemand. Het afschieten van die 2 oudjes is gewoon euthanasie, meer niet. En dan dat jong nog dat de hele film aan het janken is....tja wat moet je daar nou mee.
Speculeren over dit einde of je het nu mooi of niet mooi vind maakt geen bal uit, het einde was verrassend voor degene die het boek niet kennen. Niemand van jullie kan mij wijsmaken door te zeggen, dat zag ik al van mijlen ver aankomen.
Fijn weekend
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Er was een dame die zich wel een weg wist te banen door de mist en het nog overleefde ook. En volgens mij heeft ze toch een aardig eind kunnen lopen/rennen.
Die informatie had de hoofdpersoon (en wij) op dat moment niet.
rose
-
- 2280 berichten
- 0 stemmen
maar het wonder leger kwam om alles goed te maken met hun ultrasonische mist opeet stofzuigers (zou een wonder zijn voor de economische markt)
Die stofzuigers van je zullen inderdaad als warme broodjes over de toonbank gaan!Ik vind het een beetje open einde, we weten niet wat de hoofdpersoon in zijn gedachte had. Als ik in die situatie zou zitten, had ik i.i.g dat wijf nog een flinke beurt gegeven daar in die mist, da ziet toch niemand. Het afschieten van die 2 oudjes is gewoon euthanasie, meer niet. En dan dat jong nog dat de hele film aan het janken is....tja wat moet je daar nou mee.
Fijn weekend
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2407 stemmen
Dat weet ik.
Die vrouw laten we er verder ook buiten. Als het op zijn minst veilig lijkt, ga je geen rustig moment nemen om na te denken of je iedereen gaat afknallen ja of nee. Erg rationeel vind ik dat niet. Ze wisten wel dat wanneer je de mist betreed, de kans heel erg groot is dat je het nog geen minuut uithoud. De benzine ging op en het was overduidelijk dat ze niet de aandacht hadden getrokken van de monster. Een klein beetje verstand en overleveringsdrang zorgt er dan wel voor dat je een risico neemt om elders een schuilplaats te vinden. Zo niet dan blijf je in de auto wachten op hulp. Wordt je toch aangevallen dan kan je altijd nog iedereen snel afschieten. Komt er geen hulp, dan kan je alsnog iedereen overhoop schieten.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31155 berichten
- 5452 stemmen
Speculeren over dit einde of je het nu mooi of niet mooi vind maakt geen bal uit, het einde was verrassend voor degene die het boek niet kennen. Niemand van jullie kan mij wijsmaken door te zeggen, dat zag ik al van mijlen ver aankomen.
Ja en nee. In Hollywood zijn 2 voor de handliggende eindes bij een boekverfilming. Ofwel volg je mooi het boek. Ofwel maak je er een typisch Hollywoodeinde aan waarbij iedereen gered wordt.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Die vrouw laten we er verder ook buiten.
Toch was het hier een argument...
Als het op zijn minst veilig lijkt,
Dat leek het niet. Hooguit heel even.
ga je geen rustig moment nemen om na te denken of je iedereen gaat afknallen ja of nee.
Dat is het juist op zo'n moment. Als je de rust er niet voor hebt doe je het niet.
Uitstel van executie? Waarom in hemelsnaam? Het zag er naar uit dat men er uiteindelijk toch aan zou gaan. Beter om je zoontje daarvoor te behoeden en het te doen in diens slaap
Van wie? En dan?
Wordt je toch aangevallen dan kan je altijd nog iedereen snel afschieten. Komt er geen hulp, dan kan je alsnog iedereen overhoop schieten.
Nee, dat is een mooie manier. (Juist dan zou de overlevingsdrang oncontroleerbaar zijn, waarschijnlijk) Beter op een rustig moment, zodat jezelf ertoe kan zetten..
Gerelateerd nieuws

Netflix gaat relatief veel grote filmtitels verwijderen

Isolatie: deze topfilms spelen zich voornamelijk af in één en dezelfde ruimte
Bekijk ook

Misery
Thriller, 1990
357 reacties

Dolores Claiborne
Drama / Mystery, 1995
112 reacties

El Orfanato
Horror / Mystery, 2007
508 reacties

The Others
Horror / Thriller, 2001
704 reacties

An American Crime
Biografie / Misdaad, 2007
183 reacties

Die Fälscher
Oorlog / Drama, 2007
150 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








