War, Inc. (2008)

Actie / Komedie

geregisseerd door Joshua Seftel
met John Cusack, Hilary Duff en Marisa Tomei

Het verlaten land Turagistan is vernield na een opstand nadat een geheime corporatie, in bezit van de oud-president van de VS, de staat heeft overgenomen. Een huurmoordenaar, die zijn emoties onderdrukt door te leven op hete saus, is aangenomen om het hoofd van de tegenstanders te vermoorden. Maar dat wordt moeilijk nadat hij halsoverkop verliefd wordt op een sexy reporter.

avatar van Naomi Watts
Dan zie je een tijd geen enkele 5* film, en dan zie je er opeens drie in één week tijd.

Soms kom je van die films tegen die totaal niet op waarde geschat worden hier op MovieMeter, War, Inc. is er zo eentje. Waar het aan ligt weet ik niet, het lijkt mij te komen door de cast en Seftel. War, Inc. doet heel erg sterk denken aan Southland Tales, eigenlijk verschillen de films erg weinig van elkaar. Al wordt die film ook niet bedolven onder veel lofuitingen, het zijn dan ook niet de meest toegankelijke films, maar als je Southland Tales goed vindt moet je dit ook wel goed vinden. Of je moet erg Richard Kelly geil zijn natuurlijk.

De satire is overduidelijk, de aanklacht ook op the warfare policy van de Verenigde Staten. Heerlijke wisselwerking met af en toe erg flauwe inside jokes. De anti-cast is eigenlijk ook erg dik in orde, Tomei is wel aardig, John Cusack is geweldig als cynische undercover killer, Joan Cusack komt zo af en toe erg leuk uit de hoek maar Kingsley stelt wel een beetje teleur. Al blijf ik best een zwak hebben voor hem als acteur, al kan hij niet echt overweg met een over-the-top rol als Walken. Sergej Trifunovic is ook wel erg leuk als Ooq-Mi-Fay Taqnufmini. Maar de ster van War, Inc. is toch echt Hilary Duff. Wat is zij bril-fucking-jant als Yonica Babyyeah . Zeker één van mijn favoriete filmcharacters ooit.

Toch wel veel memorabele scenes en Yonica Babyyeah is bijna in elk van die memorabele scenes aanwezig. Heerlijke zelfspot ook van Duff's kant, heerlijke fuck you ook naar Britney Spears en die nummers die ze zingt zijn zo cool en fout tegelijk (I wanna blow you up ). En dan die schorpioen scene, die is ook erg tof en sexy. The girl is becoming a woman. Haar accent is ook zo geweldig, heerlijk over-the-top gedaan ook en ze krijgt ook wel een aantal hilarische lines en die levert ze dan ook erg leuk af. John Cusack moet het dan vooral hebben van zijn mimiek. Heerlijk die strakke uitdrukking van hem en dan af en toe erg venijnig uit de hoek komen. Ook het hele Turaqistan universum komt tot leven, voelt zelfs erg post-apocalyptisch aan.

Het verhaal op zich stelt niet zoveel voor maar de film wordt gedragen door de satire, de flauwe humor en de over-the-top performance maar vooral Cusack en Duff maken dit gewoon geweldig, en wat mij betreft is deze beter dan het eerder genoemde Southland Tales. Ik ben flabbergasted door War, Inc.

avatar van sinterklaas
Weer zo'n heerlijke satirische oorlogsfilm die het hele Amerikaanse systeem afkraakt. War inc kan zo in het rijtje thuis van Three Kings, Lord of War, The Hunting Party etc. John Cusack speelt erg fantastisch als sambal-verslaafde huurling die in het fictieve land Turaquistan, (je hoort al de landen Turkije, Irak en Afghanistan in voorbij komen) komt dat is verscheurd met de oorlog en waar gewoon echt op een sarcastisce wijze word vertoond dat op een doodnormale dag in het dagelijkse leven hier en daar een bommetje ontploft. De film zit boordevol sarcastische anti-amerika humor en ook krijgen we regelmatig harde actie voorgeschoteld. De hele film an sich is gewoon erg over de top. Dat vrouwtje vond ik daarintegen af en toe wel irritant over komen met der overdreven manier van acteren.

Maar voor de rest weer een zeer vermakelijke film met eigenlijk wel een boodschap.

avatar van Decec
Nee geen spannende film, voor mij is geen aanrader!

avatar van Noodless
Wat is dit ? Ja, ik weet ook wel dat het een satire is en het hele Amerikaanse systeem afkraakt. Maar dat hebben ook wel al meerdere malen gezien en veel beter. Dus origineel, neen !
Het verhaal zelf stelt niks voor en is slaapverwekkend. Komisch, niet echt en...aan de actie heb je als kijker ook niet veel aan.
Geen actie, geen komedie, wel een klucht ! 2/10

avatar van murtcelP
Aparte satire, vraag me af hoe ze hier in Amerika tegenaan keken, het is toch heel anti-Amerikaans.
Jammer dat het verhaal wat warrig is, soms moeilijk te volgen. Wel een goeie rol van John Cusack en een hele leuke rol van Hillary Duff!
Leuke details ook zoals tanks volgeplakt met sponsors en reclame enzo. Toch wel een film om over na te denken, hoewel hij op het eerste gezicht niet direct overtuigt. ***1/2

avatar van brabusRUS
Turaqistan

Zonder de plot te hebben gelezen verwachte ik een Lord of War met een vleugje humor. Alles behalve dat en vooral humor was moeilijk te vinden. Ook was de film in mijn ogen erg saai en was het allemaal een beetje rommelig. Er gebeurde vrij weinig en het ging eigenlijk nergens over.

Het enige leuke aan de film vond ik de ontvoering-crew en het einde. Oja, Duff was ook prima. Weer eens wat anders.Wilde deze film vooral kijken, omdat John er in speelde. Jammer genoeg heb ik er een beetje spijt van.

avatar van eddyeddy
Beleef het met een vette knipoog...

avatar van thunderball
Deze gisteren met moeite afgekeken.

Op zich aardige poging tot satire over hoe de V.S. in oorlogsgebieden als Afganistan en Irak de boel verkloot voor eigen gewin,

de film heeft ook zo zijn momenten, maar daar staat tegenover dat op te veel momenten de plank volledig mis wordt geslagen.

Grootste probleem van deze prent is dat het te vaak niet-leuk (lees: saai) is en scenario springt te veel van hak op tak.

Er wordt te veel geschmierd, Duff weet zich er nog aardig uit te redden, maar vooral Kingsley bakt er weinig van. Hij lijkt de laatste tijd volledig de weg kwijt te zijn en het alleen nog maar voor het geld te doen. Alleen Cusack en zijn zus weten de juiste toon te vinden, maar verschilt hun spel niet veel van wat ze eigenlijk altijd doen in bijna ieder andere film waarin ze verschijnen.

Vechtscene van Cusack tegen einde film is cool, maar past niet echt bij rest van film.

Geen voldoende: een vier, ofwel twee sterren.

avatar van Minority_Check
snapte er niks en kon me ook niks schelen
na een uur mee op gehouden
ik wist gewoon echt niet waar het naartoe ging

avatar van fritsje
Geinige film,er werd een hoop in gepersifleerd,ik ben bang dat het in de realiteit al aardig in die richting gaat zoals in deze film.cusak al;tijd goed natuurlijk.

avatar van sofripa
Dat dit geen box office succes was is logisch (totaal slechts 1.2 miljoen dollar). Alhoewel overtrokken, raakt dit aardig corporate Amerika . Een bijzondere en in de kern eerlijke film. Niet al grappen zijn even geslaagd, het acteerwerk van Cusack zeker wel. Lag al een hele tijd op de stapel maar is, zeker door zijn onconventionele opzet, de moeite van het kijken waard. 3 sterren

avatar van blurp194
Kritiek, maar dan verpakt in satire en humor. Dat komt bij ons nog wel een beetje over misschien, maar Amerikanen hebben toch niet echt een goeie naam als het gaat om een gevoel voor humor en zelfkritiek. Gezien de boxoffice bevestigen ze die naam ook weer volledig.

Af en toe erg grappig, maar niet alle grappen werken echt. Beetje teveel over the top misschien. Maar toch wel een heel ernstige boodschap: oorlog is commercieel. En Tamerlane, de twijfelachtige onderaannemer van deze oorlog, heeft een te duidelijke spiegel in de huidige oorlogjes. De satire ligt erg pijnlijk dichtbij de waarheid, ben ik bang.

Marisa Tomei en John Cusack zijn leuk bezig, maar Yonica Babyyeah is helemaal de bom. Nou was ik toch al dol op Hilary Duff, nu kan ze helemaal niet meer stuk. Wereldwijf.

avatar van aburex
Erg leuke satire op het beleid van VS. Cusack is geweldig in zijn rol. Heb er werkelijk van genoten, wat andere er ook over denken.

avatar van Diederik58
Draak van een film.

avatar van MovieMind
Ik verwachte helemaal niets van deze film, en dat heeft het me ook gebracht....helemaal niets.
Stond op het punt te stoppen met kijken, wat ik zelden tot nooit doe....had ik het maar gedaan.
Zwakke film met een slap verhaal en weinig tot geen humor.

avatar van ErikP
Typisch Amerikaanse humor. Het ligt je of het ligt je niet. Mij niet. Ik zou de film leuk hebben gevonden toen ik een jaar of 11 was. Nu vind ik alleen Marisa Tomei leuk.

avatar van SPT
SPT
Erg vermakelijke film, zeker geen dertien in een dozijn film met een apart soort droge en sarcastische humor - die blijkbaar niet iedereen even goed ligt. Zaten ook een aantal prima rollen in.

avatar van misterdhdh
Heb niet echt genoten van dit filmpje. Had er ook niet al te hoge verwachtingen van, humor deed me een beetje denken aan the interview. Niet echt mijn soort humor, al waren sommige scenes wel leuk zoals die reclame op de tanks. Zaten af en toe vermakelijke stukken in, maar het grote gedeelte vond ik saai en eerder vervelend dan goed. Lichtpuntje was John Cusack, die ik toch een leuke acteur vindt. Einde vond ik ook wel nog goed. Acteerwerk was nog goed, maar was ook niet zo belangrijk in deze satirische film. Film die niet echt blijft hangen, geen enkele scene heeft die er voor mij uitschiet. Film die ik zo weer vergeten ben.
2/5