The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)
Genre: Avontuur / Fantasy
Speelduur: 201 minuten / 251 minuten (extended edition) / 263 minuten (special extended blu-ray edition)
Oorsprong:
Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Peter Jackson
Met onder meer: Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen
IMDb beoordeling:
9,0 (2.142.963)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 17 december 2003
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Lord of the Rings: The Return of the King
"There can be no triumph without loss. No victory without suffering. No freedom without sacrifice."
De hobbits Sam en Frodo beginnen samen met Gollum aan het laatste deel van hun reis richting Mordor, om daar te proberen in het hol van de leeuw de machtige Ene Ring te vernietigen. De legers van Gondor proberen ondertussen de stad Minas Tirith te beschermen tegen Sauron's legers.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (9,0 / 2142963)
- Trailer (YouTube)
- The Lord of the Rings: The Return of the King (BoekMeter)
- The Lord of the Rings: The Return of the King (MusicMeter)
- The Lord of the Rings: The Return of the King (The Complete Recordings) (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
Frodo
Gandalf
Aragorn
Sam
Gollum / Smeagol
Merry
Pippin
Denethor
Faramir
Éowyn
Reviews & comments
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
nou lieverd dan heb jij wel een hele levendige fantasie, als jij die thema's daarin vind!
Werken die elfjes en Ernest dan niet samen om de zak van de Kerstman terug te vinden? Vechten ze niet allemaal voor het behoud van Kerstmis? Blijkt het meisje (dat in eerste instantie de zak steelt) niet een fijne vriendin te zijn waar je op kunt bouwen? Etc.
Het lijkt misschien extreem maar LOTR gaat slechts een tikkeltje dieper in op de materie hoor en dan ook nog es uitgestrekt over 3 lange speelfilms.
kos
-
- 46702 berichten
- 8858 stemmen
Er zullen ongetwijfeld diepgaande filosofische thema's in LOTR zitten, maar dan wel zeer oppervlakkig.
Angie
-
- 320 berichten
- 33 stemmen
- zucht- jullie zijn hopeloos haha.
nee goed misschien denk ik verder dan jullie, maar ieder zijn menig toch??
het is maar wat je met de informatie doet die je ontvangt, en ieder dat denkt daar het zijn og hare van.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ja Ramon, poeppost! 
Ga je mond es spoelen met poep neo! 
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Verbazend trouwens dat ik nog zoveel van die film heb onthouden. 
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
tis en blijft allemaal een uit de hand gelopen bed time story van tolkien....dus over moraal etc zal hij niet al te veel hebben nagedacht.
En ohja zo kan je altijd wel iets zien in een film...
Die Hard:...de aanhouder wint, ongeluk zit in een klein hoekje, je bent nooit helemaal veilig, geloven in hoop, een mens in het nauw gedreven is alleen geinteresseerd in eigen belang etc etc...
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Een film die me volledig op m'n gevoel raakt is in mijn ogen net zo goed als een film die me volledig in m'n hersenen raakt. Deze film doet me meer nadenken over vriendschap en opoffering dan Seventh Seal over de zin van het leven. En aangezien ik vriendschap een belangrijker thema vind dan een eventuele zin van ons bestaan... (mede) daarom geef ik deze film 5 sterren.
sn@ke
-
- 2077 berichten
- 888 stemmen
[quote]
tis en blijft allemaal een uit de hand gelopen bed time story van tolkien....dus over moraal etc zal hij niet al te veel hebben nagedacht.
En ohja zo kan je altijd wel iets zien in een film... [/qoute]
Dit afschilderen als een uit de hand gelopen bed time story vind ik wel ver gaan , je kon een hele atlas maken van zijn werk , zo gedetailleerden zo nauwkeurig was alles ... dus er is wel wat meer arbeid en opoffering in gekropen als dat
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
het is zo, the hobbit was dacht ik als eerste geschreven als bed time story voor zn kinderen of klein kinderen (zoveel heb ik me er ook niet in verdiept).
Het sloeg echter aan, en schreef een vervolg, dit kwam bij een uitgever, werd een succes en de rest kan je wel raden....een hype met nog vele vervolgen kaarten etc etc.
oftewel ik noem het een uit de hand gelopen bed time story.
De GeuS
-
- 2180 berichten
- 2859 stemmen
Oke, maar als je het puur voor de commercie doet, dan werk je niet alles ultra gedetaileerd uit, waar de gemiddelde lezer niet op zit te wachten.
Zo'n levenswerk een "uit de hand gelopen bedtime story" noemen doet de beste man wel iets tekort lijkt me....
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Een film die me volledig op m'n gevoel raakt is in mijn ogen net zo goed als een film die me volledig in m'n hersenen raakt. Deze film doet me meer nadenken over vriendschap en opoffering dan Seventh Seal over de zin van het leven. En aangezien ik vriendschap een belangrijker thema vind dan een eventuele zin van ons bestaan... (mede) daarom geef ik deze film 5 sterren.
Het gaat me niet om het thema Jordy (en ja, sommige thema's raken je erg, andere minder), het gaat me om de vlakke uitwerking ervan in LOTR. En de thema's die aandacht krijgen in LOTR worden ruim overschaduwd door de actiescene's. LOTR heeft mijn hart niet kunnen raken en heeft me al zeker niet aangezet om na te denken over vriendschap.
elke14
-
- 39 berichten
- 50 stemmen
Weet je wat? Schrijf jij dan maar eens het boek opnieuw en maak er van de eerste keer een veel betere film van.
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Deze film doet me meer nadenken over vriendschap en opoffering.
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
dan ligt het gewoon toevallig aan jezelf, dat je hersenen toevallig zin hadden om daarover na te denken, want als je dit uit de LOTR-films haalt...
Ik zal mezelf alvast naar het psychiatrisch centrum brengen...
...bedtimestory...
Tolkien heeft de Hobbit eerst aan zijn kinderen verteld, is het toen vast gaan leggen op papier. Hij bracht het voor de lol naar een uitgever. En inderdaad, het boek werd op handen gedragen en er werd om een vervolg gevraagd. Toen is Tolkien er eens goed voor gaan zitten.
LOTR is een boek (eigenlijk meer een wereld op zich) waar de auteur meer dan 10 jaar over heeft gedaan, wat meer dan 1000 bladzijdes beslaat (de analen, introducties, stambomen en landkaarten nog niet eens meegerekend), wat een van de meest gelezen boeken ter wereld is/was (2e na de Bijbel dacht ik). Dus om dit nou af te doen als een uit de hand gelopen bedtimestory...
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
haha moet Geus en elke doe rustig aan zeg ik kraak de film niet af, deel 1 en 2 vind ik zelfs geweldig....ik zeg dat het voor een klein grapje wel een heel groot project is geworden en daar is niks mis mee.
uhm laatste keer dat ik keek had tolkien niet de films gemaakt dus als ik kritiek geef op het boek dan heeft de film er niks mee te maken en andersom...
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
haha het is niet belachelijk het was gewoon een verdraaid bedtime story waar het mee begon! punt uit.... en hoe noem je het anders? een man schrijft een verhaaltje voor zn kindertjes, ze vinden het zo leuk dat hij nog een deeltje gaat schrijven...echter iemand krijgt dat kleine boekje in zn handen en brengt het uit...grooot succes...tolkien gaat meer schrijven, en meer, en meer...is nu geen verhaaltje meer maar zoals je zegt hij bedenkt tientallen rassen met stambomen kaarten locaties etc etc het verhaal beslaat meer dan 1000 blz's en hij kan absoluut geen einde maken en afscheid nemen van frodo waarom het einde zo lang is, zowel in het boek als in de film.
Als dit niet uit de hand lopen heet...van een grapje...een probeerseltje naar zoveel boeken....en van dat weer naar 11? 12? oscars? nee je hebt gelijk...is dood normaal klopt...en als morgen er een harry potter pretpark komt dan is dat ook doodnormaal voor een lerares die een boekje schrijft. face reality, like it or not....:P
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
is dood normaal klopt...
Helemaal niet normaal. Uniek. Zei ik normaal?
Bedtimestory klinkt mij veel te negatief (cynisch) in de oren. Alsof hij het zo maar eventjes uit zijn mouw schudde. De moeite die er voor is gedaan word helemaal niet gerespecteerd
Trouwens, de kwaliteit van deze zgn bedtimestory moet wel van een dermate hoog niveau geweest zijn om tot een project van zulke proporties uit kunnen groeien.
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Dus om dit nou af te doen als een uit de hand gelopen bedtimestory...
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
hij kan absoluut geen einde maken en afscheid nemen van frodo waarom het einde zo lang is, zowel in het boek als in de film.
Dat jij het einde van de film zo lang vindt komt door Peter Jackson.
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
klopt dat het erg negatief en cynisch was, wa sook de bedoeling....maak wel vaker dat soort opmerkingen maareh, het komt gewoon omdat ik de films (op 3 na) wel geinig vind maar gewoon een hekel heb aan die hele hype er omheen...het kwam zo uit het niks en opeens is iedereen al jarenlang fan en zit hevig de boeken en films te verdedigen van alle kritiek en ik snap simpelweg niet waar die hype vandaan komt...als het nieuw was zoals harry potter dan vind ik het ook maf maar ok....maar die boeken waren er al een tijdje.
uit de mouw schudden? nee dat heeft hij niet gedaan nee, en dat beweer ik ook niet. maar ik krijg de indruk gewoon dat hij iets kleins maakte wat erg goed gedaan was en klaar punt uit. Later echter pakte hij alsnog de pen weer op en ging toen pas dat hele LOTR gedoe echt uitwerken. goed gedaan? jazeker. was het een malloot? absoluut
En ook george lucas die hetzelfde heeft gedaan, in zn eentje een heel universum bedenken...nog erger....en ik ben ook een kleine star wars fan, maar dan vind ik hem nog wel een mafketel
(nu komen jullie met de opmerking: nee hij (tolkien en/of lucas) is geniaal/een artiest/brilliant....ik kies voor de provocerende methode
)
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
Dat jij het einde van de film zo lang vindt komt door Peter Jackson.
ook door jackson...tolkien zn einde duurt ook ontzettend lang (niet echt een sterke kant van het boek) en het was de fout van jackson om dat ook nog eens over te nemen (ik vind een dramatisch einde van 20 minuten bij een film van 3 uur waar je toch al moe bent van de overdosis aan actie nou niet echt de meest handige manier om een film af te sluiten, en dat is een understatement)
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Weet je wat? Schrijf jij dan maar eens het boek opnieuw en maak er van de eerste keer een veel betere film van.
En daar kun je Ernest ook mee verdedigen...
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
ook door jackson...tolkien zn einde duurt ook ontzettend lang (niet echt een sterke kant van het boek) en het was de fout van jackson om dat ook nog eens over te nemen (ik vind een dramatisch einde van 20 minuten bij een film van 3 uur waar je toch al moe bent van de overdosis aan actie nou niet echt de meest handige manier om een film af te sluiten, en dat is een understatement)
Het einde van Tolkien verschilt VERSCHRIKKELIJK veel van het einde van Jackson. En het ligt er maar aan waar jij vindt dat het einde van Tolkien begint. Ik vind het laatste deel (je weet wat ik bedoel) nog een belangrijk deel van het boek, ookal staat het een beetje op zich. Het einde zet zich pas in als ook dat deel goed is afgelopen.
En een einde van 20 minuten op 3 uur lijkt me niet meer dan redelijk. Daar komt nog bij dat het in feite een einde is van een film van meer dan 10 uur. Wat is dan 20 minuten?
Nou ja, laten we er maar over ophouden. We zitten op een heel andere golflengte (jij betrekt telkens weer de hype rondom de film erbij, terwijl ik het alleen over het boek heb). Tolkien heeft met de film en de hype die er op dit moment omheen heerst niks te maken, sterker nog, hij heeft altijd gezegd dat hij zijn werk niet verfilmd wilde zien.
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
hehe jk
mn laatste post is dit ff want ik moet nog veel studeren vanavond 
de boeken van tolkien zijn perfect geschreven en een kunstwerk dat kan ik toegeven (nee ik heb het niet gelezen alleen stukkies maar ik weet genoeg viavia van verschillende bronnen). Het is apart hoe iets erg kan groeien van iets kleins en ik gaf er een negatieve draai aan ivm de hype rond de films.
20 minuten voor 10 uur...tja...vind ik persoonlijk een beetje een zwak argument..zelfde als zeggen dat alle oscars waren voor de hele reeks. Een film kijken van 10 uur kan je niet, ja kan wel maar vrij weinig mensen willen dat en kunnen 10 uur lang perfect scherp blijven.
ik had ROTK verwacht als een verukkelijke en spannende vlucht in een concorde, het was echter een turbulente rit van 3 uur die ik niet eens spannend vond (kan je de verwarring die ik had begrijpen?)....ik had er na een tijdje genoeg van, ik dacht "dit is geen hoogte punt van de film...dit is niet the final battle...nee die is nu al 2 uur bezig" de spanning was teveel gerekt (deel 2 had wel een perfecte "spanningsboog")....de vlucht was over...eindelijk, we zijn geland...ik wil dan altijd meteen uit het vliegtuig, maarja het vliegtuig moet altijd nog ff 5 minuten taxien zodat je weer naar de echte wereld kunt. bij ROTK duurde dat echter 20 minuten en ik dacht aan niks anders dan wanneer kan ik weg. Na een lange film (en dan laat ik het woordje "vervelende" erbuiten) heb ik geen behoefte om 20 minuten afronding te krijgen 
vrij apart voorbeeld maar in mijn geval klopt hij 100% (en nee ik loop niet weg tijdens een film...doe ik niet aan)
De GeuS
-
- 2180 berichten
- 2859 stemmen
Aan de ene kant heb je gelijk; ik vond het einde ook lang duren(vooral de 1ste keer) de laatste 20 minuten waren eigenlijk een beetje een anticlimax, na al het geweld. Toch kan ik er prima mee leven want PJ had ook "schijt" kunnen hebben aan Tolkien en er een vlug einde aan kunnen brabbelen. Hij doet dit niet en dat kan ik wel waarderen.
Zolang het "extended" uur van de ROTK DVD maar niet over het moestuintje of de koters van Sam gaat hoor je mij niet klagen.... 
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Ja dat meen ik echt. Ik heb met natte ogen in de bioscoop gezeten. En ik ben ECHT niet de enige, deze film wordt echt niet alleen maar vanwege de actiescenes en/of sfx-scenes zo goed gewaardeerd... hoe kun je nou zeggen dat dat aan mij ligt. Bovenstaande 317 pagina's niet gelezen? deze films hebben heel veel mensen heel diep geraakt.
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Ja dat meen ik echt. Ik heb met natte ogen in de bioscoop gezeten. En ik ben ECHT niet de enige
Ik zeg ook niet dat de film je niet geraakt kan hebben, of dat de film geen emoties bij je kan oproepen, ik zeg ook niet dat je niet kan huilen om deze film, dat hoor je mij allemaal niet zeggen. Ik heb het alleen over het feit dat jij door deze film aangezet wordt om "over vriendschap na te gaan denken". Dat vind ik heel wat anders dan al die dingen die jij opnoemt, want daar hoor je mij helemaal niet over lullen. Beetje dimmen dus Jordy... en opletten.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Bovenstaande 317 pagina's niet gelezen? deze films hebben heel veel mensen heel diep geraakt.
Diep vermaakt vooral, heb ik de indruk.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Beetje dimmen dus Jordy
Kom nou, jij begon met de felle reacties
Goed, laat ik het zo zeggen: voor mij waren dát de thema's waardoor ik de film op de eerste plaats emotioneel beleefde. Ik stoor me er nooit zo aan als anderen mijn favoriete films niet goed vinden, vind het zelfs stiekum wel een klein beetje jammer dat deze films zo populair waren, maar in de berichten hierboven (degene waar deze films als plat vermaak worden bestempeld) wordt deze film nogal te kort gedaan vind ik.
Pre- en sequels

The Lord of the Rings: The Two Towers
2002
2.519 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
2001
3.683 reacties
Gerelateerd nieuws

'Lord of the Rings'-films populair bij Nederlandse HBO Max-kijkers

'The Lord of the Rings' krijgt een gloednieuw vervolg: releasedatum 'The Hunt for Gollum' bekendgemaakt

Nieuwe 'Lord of the Rings'-film op komst: project focust zich op Gollum

Peter Jackson overwoog serieus hypnose om zijn werk aan 'The Lord of the Rings'-trilogie te vergeten
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Gerelateerde tags
elvesdwarforcsmiddle-earth (tolkien)hobbitgebaseerd op boekobsessiemagiekasteelsuspicionvulkaanpowergiant spiderbraverykingdomoorloglegerverslavingvervolghonorroyaltytrollkoningwreedheidgeweldkrankzinnigheidsplit personalitygeestfantasy worldtovenaarepic battlereisringquestlive action and animationhero's journeyhigh fantasywraith sword and sorcerypower madnessgreat war trekkinggood versus evilmiddle-earthsword making warmiddle-earthadmiringwinged creaturesarmiesspirits
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








