Bill & Ted's Excellent Adventure (1989)

Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Stephen Herek
met Keanu Reeves, Alex Winter en George Carlin

Ted en Bill zullen niet slagen als ze geen voldoende halen voor hun presentatie geschiedenis. Een zekere Rufus komt met een telefooncel uit de toekomst om ze te helpen. Samen reizen ze door de tijd om onderzoek te doen voor de presentatie.

avatar van Thorak
Alex Winter is gaan produceren/regiseren als ik het goed heb....

Mijn stem vandaag maar verlaagd van 4.5 naar 3. Zó goed vind ik 'm inmiddels ook niet meer.

avatar van JasonBourne
In hersenloze modus proberen uit te kijken, maar helaas, ik krijg het niet voor elkaar.....party on dudes!

avatar van Storkie
Zwaar kansloos, daardoor, GELUKKIG ook een heerlijk geweldige film .

Zeker waard om een keer gezien te hebben, maar zeker niet het kopen waard naar mijn mening.

Party on dudes!

avatar van ( J )
Leuke film waarbij je even het logische denken uit moet zetten

Erg leuke film. Cool om Keanu Reeves te zien toen hij nog zo jong was. De rol is hem echt op het lijf geschreven. Op de een of andere manier blijft ie' toch leuk ondanks dat het een jaren 80 comdey is. Wat kan ik zeggen, ikben een kind van de jaren 80' hahahaha !
Favoriete scene is en blijft to de mall scene

Minder als het 2e deel, winkelcentrum scene redt de film

avatar van PEN15
JacoBaco schreef:
Keanu Reeves was echt 25 ofzo in deze film. (Even ter info)

Ja, dat klopt als een zwerende vinger. Keanu was al 25 en een jaar ouder dan Alex. Met hun jonge gezichten, lichaamshouding en uitstraling is het heel goed gelukt om jeugdigen na te spelen.

Ik moet de film nog eens een keer zien, ik vind hem alleen al gaaf om het tijdreizen. Ik heb hem ook zelf gehad met een getekende hoesafbeelding op een roze achtergrond, waarop bill en ted op de knieen gehurkt over een stel tijdreis lijnen zaten met hun travel guide in de achtergrond in een soort meditatie houding. He, er zijn nu ineens zoveel verschillende hoesjes van dat ik hier geen bewijs meer van te vinden is.

Vraagje: Gedurende de film komen ze toch elkaars toekomst verschijning tegen en stellen ze een vraag om te achterhalen of zij het echt zijn. Een stuk verder in de film komen ze elkaar weer tegen, maar dan omgedraaid. Ik heb zoiets wel vaker gezien, dan wel als spoof dan wel serieus (monkey island 4, simon the sorcerer 2). Het geven van de juiste antwoorden en het overhandigen van de juiste objecten moest daar in dezelfde volgorde om geen time paradox te veroorzaken. Weet iemand misschien of dit uit een boek of een bekende film komt?

avatar van DragQueen
Vermakelijke komedie, die je niet te serieus moet nemen. De hoofdrollen worden op een leuke manier ingevuld door Reeves en Winter. 3 Sterren.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een tiener cult classic die we vroeger wel meer zagen met de bende. Past wat in de rij als Wayne's World. De film is gewoon droog en best wel leuk met al die verwijzingen naar historische figuren. In tegenstelling tot de pis en kak humor van Dumb & Dumber zijn dit evengoed domme jongens, maar met veel betere humor. Geen idee of dit nu nog zou aanslaan, bij mij speelt er eerlijk gezegd wel een deel jeugdnostalgie mee. Party on dudes!

avatar van lijkesnijer
Stiekem vond ik deze film heel erg leuk.. ben alleen bang dat ik hem niet nog een keer moet kijken omdat de lol er dan misschien af is..

Verder geniaal natuurlijk dat George Carlin erin zit.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Dit is een erg fijn filmpje als je naar iets luchtigs en vermakelijks wilt kijken, het dude-gehalte is zoals ik al verwacht had erg hoog en zorgt toch meerdere malen voor leuke momenten in de film.
Bill & Ted is een erg leuk duo in het straatje van Wayne's World, je moet er maar van houden maar als je dat doet is het een erg leuke zit.
Zelf heb ik deze film gezien onder het genot van een paar gouden rakkers en die combinatie werkte toch wel erg goed.

Niet teveel verwachten en deze dude-film gewoon op je af laten komen, een hele leuke zit.

*How's it going, royal ugly dudes?*

avatar van Black Math
Nee.

Jaren geleden al eens gezien, de Hitchhiker's Guide to the Galaxy-achtige taferelen met sleutels kon ik me nog herinneren. Op die manier omgaan met tijdreizen vind ik altijd erg hilarisch, en een teken dat een film zichzelf niet bepaald serieus neemt, wat vaak erg leuk kan zijn.

Toch valt de herziening tegen. Inderdaad neemt de film zichzelf totaal niet serieus, wat ook blijkt uit hoe de historische tijdvakken worden neergezet: zo cliché-achtig als mogelijk. An sich kan dat heel leuk zijn, maar uiteindelijk werkt de humor niet. Napoleon die helemaal doordraait in een waterpark, Jeanne d'Arc die losgaat met fitnessen, mwah. Ik vind er maar weinig aan. En de film is iets teveel gevuld met dit soort dingen.

Wel leuk om Keanu Reeves in zo'n rol te zien. Ik vind hem over het algemeen maar een matig acteur, die heel erg houterig speelt, maar hier is hij veel losser, het plezier spat er duidelijk van af. Een verademing ten opzichte van die andere rollen.

Een paar leuke ideeën, maar meer dan dat is het helaas niet. De opvolger, die ik ook ooit in een ver verleden heb gezien, laat ik denk ik maar links liggen. 1*.

avatar van royals
Ik zou deze film wel een avonturen klassieker willen noemen uit mijn jeugd. Gewoon een erg komische film. Vooral de scenes van Napoleon en de capriolen van de andere bekende figuren uit de geschiedenis in de moderne wereld. Onschuldige fun.

Redelijke film waarin twee vrienden hulp uit een onverwachte hoek krijgen voor hun geschiedenis-spreekbeurt. Een lekker belachelijke film die vooral tijdens de tweede helft het meest vermakelijk is. Keanu Reeves en Alex Winter vormen een leuk duo met excellent taalgebruik. Goed is het zeker niet, maar toch nog een kleine 3.0 sterren (ook vanwege het jeugdsentiment).

avatar van Basto
Een van de leukste komedies uit de jaren 80! Hillarische stoner humor. Ik heb me echt kapot gelachen.

5*!

avatar van W.V.
Een lekkere film, geweldige over the top acting, maar dat hoort bij deze film. De uitgebreide geschiedenisles is goed genietbaar. Ga deze echt nog wel een keer zien.

avatar van j0enne
Evil Duke: Put them in the iron maiden.
Ted: Iron Maiden?
Bill, Ted: Excellent!