Bill & Ted's Excellent Adventure (1989)

Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Stephen Herek
met Keanu Reeves, Alex Winter en George Carlin

Ted en Bill zullen niet slagen als ze geen voldoende halen voor hun presentatie geschiedenis. Een zekere Rufus komt met een telefooncel uit de toekomst om ze te helpen. Samen reizen ze door de tijd om onderzoek te doen voor de presentatie.

avatar van FillumGek
Heb hem net gezien. Tot halverwege de film had ik zoiets van; standaard filmpje met saaie stukken en hier en daar een leuke quote. Ik bleef hangen op 2 sterren...

Echter, na die helft werd het steeds leuker, vooral als ze in deze tijd terecht komen. Ik moest vooral lachen met Napoleon op de waterglijbaan en dat hij de bowlingzaal wordt uitgegooid Of dat ze allemaal bij het politiebureau zitten. Zo droog

3.5 sterren!

avatar van otherfool
SpikeR schreef:
Leuk is dat ze in de film alvast afspreken om (ik dacht) sleutels op een plek te leggen als ze weer in het heden zijn en omdat ze zelf in het verleden zitten liggen de sleutels er in eens.

Dit is later een beetje gekopieerd in de film Frequency

Ik weet alleen niet of Frequency nu juist *hier* de inspiratie vandaan heeft gehaald

Melige comedy uit het rijtje Wayne's World en Dumb & Dumber. De simpele humor ligt er duimendik bovenop maar zorgt wel voor een aangenaam sfeertje. Pretentieloos vermaak dat wat rommelig begint maar naar het einde toe, als de beroemdheden eenmaal in het heden zijn beland, steeds leuker wordt.

3*.

avatar van Vinokourov
Bij het zien van de titel moet ik al lachen. Dit is ook een grote dolle boel. Zeker niet goed, maar slecht ook zeker weer niet. Met Neo, heeft Keanu Reeves hier de rol die het best bij hem past. Die Alex Winter is de grote sufferd van het stuk.

Het waren inderdaad de voorlopers van Wayne's World. En vroeger vond ik dit ook best wel een leuke film maar tegenwoordig (ze zenden hem wel eens uit op MGM) vind ik er niet meer zoveel aan.

avatar van Chimpz
Excellent film, alle andere stoner-films zijn (al dan niet indirect) nageaapt. Alsook de enige rol die ooit op het lijf geschreven werd van Keanu Reeves. Dude!

avatar van JoeCabot
Haha, wat een kitsch zeg...

Maar ik hou er wel van! Dit soort tijdreisverhaaltjes vind ik altijd wel cool. Het is allemaal erg avontuurlijk, en er gebeurt echt enorm veel. Het tempo ligt dan ook buitengewoon hoog. Deze film raast echt op volle snelheid door de eeuwen heen.

Het acteerwerk is belabberd, al had ik eigenlijk niets anders verwacht. Ook van de special effects werd ik soms een beetje droevig, maar ook dat is niet de reden waarom ik deze film keek, dus ik laat het maar voor wat het is.

Er is duidelijk wél heel wat aandacht geschonken aan de decors. Die zagen er allemaal erg fijn uit, en brachten je meteen in de juiste sfeer.

Verder is deze film uiteraard erg 80's. Foute rockbands, foute outfits, foute alles; je kan er gewoon niet omheen.

Ach, het is allemaal best leuk, voor een keertje dan. Bovendien is het geschiedenislesje dat je er gratis bijkrijgt mooi meegenomen, hoe weinig het ook voorstelt

3.5 *

avatar van DVD-T
Heerlijk jeugdsentiment is dit.

Ik weet niet hoe vaak ik deze film nu al heb gezien, maar hij blijft echt ontzettend leuk. Twee dudes die op een reisje gaan door de tijd om hun spreekbeurt te kunnen houden en zo bij elkaar kunnen blijven om de grootste band op aarde te kunnen worden, levert enkele hilarische scènes op aangezien ze Napoleon alleen kennen als een short, dead dude en Ceasar een salade dressing is . Hun kennis van de geschiedenis van de wereld brengt hun in enkele doldwaze situaties waar ik nog steeds erg om kan lachen. Het laatste gedeelte van de film als ze allemaal in deze tijd zitten vind ik het beste, en daar komt de film dan ook helemaal los. Een drukke en erg komisch gedeelte volgt. De film wordt met veel vaart gebracht en verliest geen enkel moment het tempo. De dudes zelf spelen het erg leuk, vooral Reeves is erg op dreef en is geknipt voor dit soort rollen, jammer dat hij zijn komisch talent niet echt weer gebreukt heeft in zijn latere werk. Alex Winter is ook goed al hebben we daar na de Bill & Ted's weinig meer van gehoord. Special effects zijn voor die tijd trouwens geweldig gedaan.

avatar van DeCol
Leuk avontuurtje!

Nog nooit eerder gezien, maar deze week wel van gehoord. Toevallig net op rtl 7 en natuurlijk gekeken. Films over tijdreizen hebben altijd wel iets en met deze komische draai eraan is het best leuk. Toen ze de eerste historische personen zoals Billy the Kid gingen halen was het echt wel leuk, daarna laten ze het ophalen van de andere personen in een stroomversnelling zien en kakt de film een beetje in. Als ze weer in de huidige tijd komen begint de doldwaze boel weer. Napoleon in een waterpark, Genghis Khan die gehakt maakt van een etalagepop en Beethoven die los gaat op een stel keyboards en piano's. Leuk verzonnen filmpje, met twee geschikte hoofdpersonen. De special effects zien er voor die tijd vrij goed uit.

Al met al een leuk filmpje die van het glimlach-niveau is.

avatar van dutchtuga
Na erg lange tijd weer gezien en het is me gelukkig niet erg tegengevallen. De herinneringen waren niet ongegrond, want bepaalde scènes waren weer erg leuk te zien. Vooral de rol van Napoleon is vermakelijk. Attend! Het tempo zit er gelukkig goed in en het avontuur is leuk om te volgen. Er zijn echter betere avonturenfilms gemaakt in de 80's.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een tiener cult classic die we vroeger wel meer zagen met de bende. Past wat in de rij als Wayne's World. De film is gewoon droog en best wel leuk met al die verwijzingen naar historische figuren. In tegenstelling tot de pis en kak humor van Dumb & Dumber zijn dit evengoed domme jongens, maar met veel betere humor. Geen idee of dit nu nog zou aanslaan, bij mij speelt er eerlijk gezegd wel een deel jeugdnostalgie mee. Party on dudes!

avatar van lijkesnijer
Stiekem vond ik deze film heel erg leuk.. ben alleen bang dat ik hem niet nog een keer moet kijken omdat de lol er dan misschien af is..

Verder geniaal natuurlijk dat George Carlin erin zit.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Dit is een erg fijn filmpje als je naar iets luchtigs en vermakelijks wilt kijken, het dude-gehalte is zoals ik al verwacht had erg hoog en zorgt toch meerdere malen voor leuke momenten in de film.
Bill & Ted is een erg leuk duo in het straatje van Wayne's World, je moet er maar van houden maar als je dat doet is het een erg leuke zit.
Zelf heb ik deze film gezien onder het genot van een paar gouden rakkers en die combinatie werkte toch wel erg goed.

Niet teveel verwachten en deze dude-film gewoon op je af laten komen, een hele leuke zit.

*How's it going, royal ugly dudes?*

avatar van Black Math
Nee.

Jaren geleden al eens gezien, de Hitchhiker's Guide to the Galaxy-achtige taferelen met sleutels kon ik me nog herinneren. Op die manier omgaan met tijdreizen vind ik altijd erg hilarisch, en een teken dat een film zichzelf niet bepaald serieus neemt, wat vaak erg leuk kan zijn.

Toch valt de herziening tegen. Inderdaad neemt de film zichzelf totaal niet serieus, wat ook blijkt uit hoe de historische tijdvakken worden neergezet: zo cliché-achtig als mogelijk. An sich kan dat heel leuk zijn, maar uiteindelijk werkt de humor niet. Napoleon die helemaal doordraait in een waterpark, Jeanne d'Arc die losgaat met fitnessen, mwah. Ik vind er maar weinig aan. En de film is iets teveel gevuld met dit soort dingen.

Wel leuk om Keanu Reeves in zo'n rol te zien. Ik vind hem over het algemeen maar een matig acteur, die heel erg houterig speelt, maar hier is hij veel losser, het plezier spat er duidelijk van af. Een verademing ten opzichte van die andere rollen.

Een paar leuke ideeën, maar meer dan dat is het helaas niet. De opvolger, die ik ook ooit in een ver verleden heb gezien, laat ik denk ik maar links liggen. 1*.

Redelijke film waarin twee vrienden hulp uit een onverwachte hoek krijgen voor hun geschiedenis-spreekbeurt. Een lekker belachelijke film die vooral tijdens de tweede helft het meest vermakelijk is. Keanu Reeves en Alex Winter vormen een leuk duo met excellent taalgebruik. Goed is het zeker niet, maar toch nog een kleine 3.0 sterren (ook vanwege het jeugdsentiment).

avatar van W.V.
Een lekkere film, geweldige over the top acting, maar dat hoort bij deze film. De uitgebreide geschiedenisles is goed genietbaar. Ga deze echt nog wel een keer zien.