Bill & Ted's Excellent Adventure (1989)

Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Stephen Herek
met Keanu Reeves, Alex Winter en George Carlin

Ted en Bill zullen niet slagen als ze geen voldoende halen voor hun presentatie geschiedenis. Een zekere Rufus komt met een telefooncel uit de toekomst om ze te helpen. Samen reizen ze door de tijd om onderzoek te doen voor de presentatie.

avatar van WB
WB
Hehe, blijft leuk om te kijken! Gewoon lekker hersenloos vermaak
3 sterren...

avatar van Purmerend
Excellent! Echt een gave film dude.
De voorloper van Wayne's World, dus gewoon een lekker tussendoortje.

avatar van ILDIB
Simpelweg een goede film. Helaas ook de enige film waarin keanu reeves goed tot zijn recht komt, een nitwit en dombo eerste klas met de diepgang van een platbodem. Herstel ook in deel 2 past hij prima.

erg grappige film met bijzonder droge humor met Keanu Reeves in een rol die die helaas nooit meer zou spelen, vind hem beter geknipt voor comedy.

gaat nooit vervelen deze film.

Most excelent dudes

avatar van otherfool
SpikeR schreef:
Leuk is dat ze in de film alvast afspreken om (ik dacht) sleutels op een plek te leggen als ze weer in het heden zijn en omdat ze zelf in het verleden zitten liggen de sleutels er in eens.

Dit is later een beetje gekopieerd in de film Frequency

Ik weet alleen niet of Frequency nu juist *hier* de inspiratie vandaan heeft gehaald

Melige comedy uit het rijtje Wayne's World en Dumb & Dumber. De simpele humor ligt er duimendik bovenop maar zorgt wel voor een aangenaam sfeertje. Pretentieloos vermaak dat wat rommelig begint maar naar het einde toe, als de beroemdheden eenmaal in het heden zijn beland, steeds leuker wordt.

3*.

Driver_hhg
Heerlijke film, hou wel van die humor. Heb 'm op dvd, kijk ;m niet zo vaak, maar vroeger echt mad veel gekeken...

avatar van Betamax
Te slecht om af te kijken, gelijk alle twee weg gedaan.
Te flauw voor mij, vond ik toen ze net uitwaren ook al.

avatar van Sjaako
Gewoon een leuke "dude comedy" Leuk ook al die historische figuren

avatar van ewalk
Purmerend schreef:
Excellent! Echt een gave film dude.
De voorloper van Wayne's World, dus gewoon een lekker tussendoortje.

Ja, inderdaad! Dat dacht ik ook al! Iedere keer als ik die wayne hoorde dacht ik toch allereerst aan deze twee gasten.

God gave rock and roll to you!!!

avatar van JacoBaco
Keanu Reeves was echt 25 ofzo in deze film. (Even ter info)

Maar goed, ik vond dit nix aan in elk geval. We hadden vrijdag een filmavondje. Eerst Police Academy 1, toen deze en daarna Death Race (2008) Ja, ik had het even helemaal gehad met die komedies.
Al vind ik Police Academy 1 stukken grappiger dan Bill & Ted.

avatar van kniteforce
Inmiddels een classic geworden omdat het al weer zo lang geleden is.

Heerlijk vermakelijke adventure en feel good movie. Maar vooral ook goede muziek!

In die tijd toch wel een heerlijke guitar intro: http://www.youtube.com/watch?v=0N5k1eiOY-4

avatar van wendyvortex
Deze film is uitsluitend bedoeld voor personen met het intellect van beide hoofdpersonen.

wendyvortex schreef:

Waar slaat dit op? Deze opmerking is als grap bedoeld hoop ik voor je?

Old woman, you are taking things way to serious. Adem in adem uit.

avatar van wendyvortex
Niet zo serieus nemen Kniteforce

Wendyvortex

avatar van Vinokourov
Bij het zien van de titel moet ik al lachen. Dit is ook een grote dolle boel. Zeker niet goed, maar slecht ook zeker weer niet. Met Neo, heeft Keanu Reeves hier de rol die het best bij hem past. Die Alex Winter is de grote sufferd van het stuk.

avatar van tommykonijn
Gemiddelde film, ik had er meer van verwacht en de humor was echt iets té droog soms, hoewel ik me soms juist door dat die grappen zo droog waren heb vermaakt. Keanu Reeves zat wel prima in zijn rol, wel een verschil met de rollen die hij de laatste tijd heeft (The Matrix). Het verhaal kennen we wel van meerdere films, maar toch was deze wel vermakelijk, niet meer en niet minder.

Het waren inderdaad de voorlopers van Wayne's World. En vroeger vond ik dit ook best wel een leuke film maar tegenwoordig (ze zenden hem wel eens uit op MGM) vind ik er niet meer zoveel aan.

avatar van diaan11
Toen de keanu posters nog boven mijn bed hingen heel vaak gezien en, in iets mindere mate nu de posters weg zijn, nog steeds leuk.

avatar van Chimpz
Excellent film, alle andere stoner-films zijn (al dan niet indirect) nageaapt. Alsook de enige rol die ooit op het lijf geschreven werd van Keanu Reeves. Dude!

avatar van Timothyvdmeer
Heb deze film vroeger echt heel vaak gezien. Erg leuke film. Binnenkort maar eens kijken of deze te koop is...nogmaals bekijken. Ben zeer benieuwd of hij dan nog leuk is...

avatar van JoeCabot
Haha, wat een kitsch zeg...

Maar ik hou er wel van! Dit soort tijdreisverhaaltjes vind ik altijd wel cool. Het is allemaal erg avontuurlijk, en er gebeurt echt enorm veel. Het tempo ligt dan ook buitengewoon hoog. Deze film raast echt op volle snelheid door de eeuwen heen.

Het acteerwerk is belabberd, al had ik eigenlijk niets anders verwacht. Ook van de special effects werd ik soms een beetje droevig, maar ook dat is niet de reden waarom ik deze film keek, dus ik laat het maar voor wat het is.

Er is duidelijk wél heel wat aandacht geschonken aan de decors. Die zagen er allemaal erg fijn uit, en brachten je meteen in de juiste sfeer.

Verder is deze film uiteraard erg 80's. Foute rockbands, foute outfits, foute alles; je kan er gewoon niet omheen.

Ach, het is allemaal best leuk, voor een keertje dan. Bovendien is het geschiedenislesje dat je er gratis bijkrijgt mooi meegenomen, hoe weinig het ook voorstelt

3.5 *

avatar van DVD-T
Heerlijk jeugdsentiment is dit.

Ik weet niet hoe vaak ik deze film nu al heb gezien, maar hij blijft echt ontzettend leuk. Twee dudes die op een reisje gaan door de tijd om hun spreekbeurt te kunnen houden en zo bij elkaar kunnen blijven om de grootste band op aarde te kunnen worden, levert enkele hilarische scènes op aangezien ze Napoleon alleen kennen als een short, dead dude en Ceasar een salade dressing is . Hun kennis van de geschiedenis van de wereld brengt hun in enkele doldwaze situaties waar ik nog steeds erg om kan lachen. Het laatste gedeelte van de film als ze allemaal in deze tijd zitten vind ik het beste, en daar komt de film dan ook helemaal los. Een drukke en erg komisch gedeelte volgt. De film wordt met veel vaart gebracht en verliest geen enkel moment het tempo. De dudes zelf spelen het erg leuk, vooral Reeves is erg op dreef en is geknipt voor dit soort rollen, jammer dat hij zijn komisch talent niet echt weer gebreukt heeft in zijn latere werk. Alex Winter is ook goed al hebben we daar na de Bill & Ted's weinig meer van gehoord. Special effects zijn voor die tijd trouwens geweldig gedaan.

avatar van je80roen
Jeugdsentiment. Film slaat voor de serieuze filmkijker nergens op, maar goed

avatar van Timothyvdmeer
Ja heb hem weer in huis gehaald en wist me nog steeds goed te vermaken! Leukste moment toch wel het winkelcentrum...;-)

blijf erbij 3.5*.

avatar van heinonlein
je80roen schreef:
Jeugdsentiment. Film slaat voor de serieuze filmkijker nergens op, maar goed

serieuze filmkijkers willen ook wel eens met verstand op nul in de scheur liggen! en dan volstaat deze prima excellent! dikke vier!

avatar van DeCol
Leuk avontuurtje!

Nog nooit eerder gezien, maar deze week wel van gehoord. Toevallig net op rtl 7 en natuurlijk gekeken. Films over tijdreizen hebben altijd wel iets en met deze komische draai eraan is het best leuk. Toen ze de eerste historische personen zoals Billy the Kid gingen halen was het echt wel leuk, daarna laten ze het ophalen van de andere personen in een stroomversnelling zien en kakt de film een beetje in. Als ze weer in de huidige tijd komen begint de doldwaze boel weer. Napoleon in een waterpark, Genghis Khan die gehakt maakt van een etalagepop en Beethoven die los gaat op een stel keyboards en piano's. Leuk verzonnen filmpje, met twee geschikte hoofdpersonen. De special effects zien er voor die tijd vrij goed uit.

Al met al een leuk filmpje die van het glimlach-niveau is.

avatar van nightbreed
Ik vond deze destijds prachtig. Ik denk dat ik nu wat kritischer zal zijn, maar lager dan een 3,5 kan ik toch echt niet gaan.

avatar van dutchtuga
Na erg lange tijd weer gezien en het is me gelukkig niet erg tegengevallen. De herinneringen waren niet ongegrond, want bepaalde scènes waren weer erg leuk te zien. Vooral de rol van Napoleon is vermakelijk. Attend! Het tempo zit er gelukkig goed in en het avontuur is leuk om te volgen. Er zijn echter betere avonturenfilms gemaakt in de 80's.

avatar van brabusRUS
De personage Michael Kelso uit de 70s show, lijkt wel een beetje de personage van Keanu Reeves. Overigens ook best raar dat weinig terug hebben gezien van Alex Winter.