Assassin(s) (1997)

Frankrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Mathieu Kassovitz
met Michel Serrault, Mathieu Kassovitz en Mehdi Benoufa

Een oude professionele huurmoordenaar Wagner zoekt iemand aan wie hij zijn vaardigheden kan doorgeven voordat hij sterft. Hij besluit dat Max, een jonge emotieloze dief, zijn opvolger moet worden.

Viel een beetje tegen. Het verhaaltje klinkt interessant, maar ik vond het erg leeg en er gebeurde te weinig in. De cast en het camerawerk was daarintegen erg goed/erg mooi. 3*

avatar van Sjan
Na La Haine wederom een prachtige en krachtige van Kassovitz. Extreem stoer en origineel camerawerk en montage, zeer goed acteerwerk en een goed gekozen en uitgevoerde wending in het verhaal, maken dit een erg harde/dramatische/zelfs humorvolle film. 4*

avatar van Purmerend
Zat veel reclame in van de grote Amerikaanse sport merk. Een commercial, kleding en schoenen.

Voor de film 3*

avatar van xangadix
Ik vond hem echt te lang duren, maar hij is voor mij nog steeds 3 * waard.

djelle
Minder bekende film van Kassovitz (althans veel minder bekend dan La Haine), maar minstens even geslaagd. Het camerawerk en de montage waren prachtig en inderdaad zeer uniek. Het beginbeeld die zich daarna pas in de scenes liet verklaren vond ik uiterst knap gedaan.

Hoge waardering ook voor het verhaal, die vlekkeloos in beeld kwam en naarmate het evolueerde alleen maar groter werd. Heel sterk vond ik ook de dialogen en discussie's die vele open vragen nalieten. De prent bevat ook enorm veel symboliek en (verborgen) tekens die voer bieden om over te filosoferen. Heel knap vond ik ondermeer de camerarust na het koelbloedig vermoorden van een slachtoffer, waarna de moordenaar (alweer) even zapt en (eventueel) naar het televiesiegeweld kijkt. Na een half minuutje kijken gaat de jonge dader pas weer weg. Dit vond ik echt briljant!

Het is een rustige film die zijn tijd neemt om de symboliek en boodschappen te synchroniseren met de scenes, maar het was nooit langdradig of minder boeiend. Elke nieuwe scene was verrassend en bood nieuw denkmateriaal -of op zijn minst slimme verwijzingen of boeiende gebeurtenissen die het verhaal verderdreven- aan. Het had een donkere, gewelddadige en immorele ondertoon, hetgeen bijdroeg aan het gevoel en de sfeer. Het was gewoon hard en onverbiddelijk bij momenten, maar dit geeft de juiste nasmaak aan de film.

Ik kan helemaal geen minpunten vinden voor dit meesterwerk, en Kassovitz levert opnieuw een pareltje om van te genieten. Het beste wat ik al van hem gezien heb, en één van mijn favoriete films in het algemeen. Indrukwekkend. (5)

Weet iemand of er een Engels of nederlands ondertitelde dvd bestaat?

avatar van Quentin
Ja is in Nederland door Filmfreak uitgegeven, nu OOP meen ik.

Ik las het. Iemand die weet waar ie nog te krijgen is?

Vraag me af of ze dit waar kunnen maken. Dit zijn meestal geen sites die dvd's op voorraad hebben.

Die vond ik ook en ik geloof er ook weinig van. Heb ze gemaild.

Reactie. Niet, dus.

avatar van brucecampbell
Een film die mij niet wist te overtuigen.
De sterke prestatie van Serrault wordt tenietgedaan door het onlogisch handelen van de andere personages.
Wat is de motivatie van de 2 jongeren? Ze zien een oude man die in een doodgewoon appartementje woont, zonder vrienden of familie.
Waarom willen ze dan in zijn voetsporen treden? Dankzij Serrault toch nog 2,5.

Roseicollis
huh I'm confused deze was toch met sylvester stalone................

avatar van Mug
Mug
Roseicollis schreef:
huh I'm confused deze was toch met sylvester stalone................

nee, dat is deze......

Roseicollis
Mug schreef:

nee, dat is deze......

hmmmmmmmmmm

zijn best veel met deze titel zie ik al....................................

avatar van sinterklaas
Na het meesterlijke La Haine, keerde Kasovitz terug met Assassin(s), die toch buitengewoon net zo fenomenaal is en waar alles gewoon klopt en schitterend en slim in elkaar is gezet, en ook met een buitengewoon plot.

We krijgen te maken met kruimeldief Max (schitterend neergezet door Kasovitz zelf) die van stelen al een hobby heeft gemaakt. Totdat hij inbreekt bij de verkeerde, bij de gepensioneerde huurmoordenaar Wagner (ook een glansrol van Serrault die ik verder nog niet echt ken). Hij ontkomt net aan een bijna dood ervaring, maar daardoor zet hij zijn hobby niet stil. Hij gaat weer inbreken bij een supermarkt en inene komt hij daar toevallig tapes tegen waar hij "de man waar hij heeft ingebroken" weer tegenkomt, die dus een moord pleegt. Toevallig komt ie ook nog even op visite bij Max. Waar de tralarie pas echt begint....

In ruil voor zijn leven moet Max dus Wagner helpen met zijn klussen die hij als ouwe rot niet meer aankan en daar voert Kassovitz ons mee in een absurde, bizarre en ook ultra geweldadige, psychologische trip. Max is maar slechts een kruimeldief en krijgt het maar niet in zijn hart om de trekker over te halen. Wat ik bijvoorbeeld ook daar een erg sterke scene vond was dat Max op het moment bij die ouwe vent niet de trekker kon overhalen en vol medelijden zat. Maar er is een oplossing, even snel naar de tv kijken waar net een vrolijk programma bezig is, om je moed en humeur een beetje te resetten, en het dan alsnog proberen. Erg scherp! Ook dat stukje met Wagner en een duivelstaart was geniaal. Wat ook gewoon leuk is is dat die twee mekaar altijd maar op sleeptouw hebben en daardoor de spanningen nog wel eens hoog oplopen. Ook als Max, Wagner nog het goede leven laat zien door zo'n ouwe lul mee te nemen naar een disco.

Het leukste komt toch wanneer we ook te maken krijgen met Medhi, het 13 jarige broertje van Max, die ik toch wel de ziekste personage uit de hele film vind. Hij is tamelijk geinterresseert in Max zijn klusjes en wil zijn compaan worden. En hij neemt het er ook meteen van en zo zie je dat het kleine broertje van Max nog koelbloediger is en ook totaal minder schijterig was dan Max in het begin. Ook dat stukje waar hij even netjes een pistool van Wagner leent om zijn Schooldirecteur overhoop te knallen was echt onvergetelijk.

Dit is gewoon weer een parel van de heer Kassovitz waar hij het zowel prachtig doet als regie en acteerwerk. Ook het sfeertje is erg apart en voelt nog lekker modern aan, de film moet het ook vaak hebben van (nogal bizarre) reclamespotjes en tv-programma's en is kennelijk ook een kritiek tegen de consumptiemaatschappij. Ook kom je hier regelmatig nog snufjes uit La Haine tegen en Franse hiphop (dat ook helemaal zo slecht nog niet is) Maar voor de rest is dit gewoon weer een prachtige, en lekker harde film, die behoorlijk veel te bieden heeft. Die Fransen blijven toch een van de meesters in het filmgebied.