La Fille de d'Artagnan (1994)

Frankrijk
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Bertrand Tavernier
met Sophie Marceau, Philippe Noiret en Sami Frey

Het is 1654. De temperamentvolle Eloise groeide op in het klooster. Ze is er in haar jeugd door haar beroemde vader d'Artganan, één van de drie musketiers, achtergelaten. Nu is het kloosterhoofd geëxecuteerd en ziet Eloise het als haar taak de koning te waarschuwen dat ook zijn leven in gevaar is. Haar inmiddels op leeftijd zijnde vader en zijn 'collega's' besluiten haar bij te staan op haar tocht.

avatar van Brix
Éen van de beste 'musketier' films die ik ooit heb gezien (en dat zijn er wel een paar)
En dat nog wel met een vrouwelijke musketier in de hoofdrol (en wát voor een!)
Sophie Marceau is geweldig op dreef in deze vlotte en erg vermakelijke film.
Ik hier graag een dvd van hebben (met Ned. subs)
Intussen moet ik het doen met de video opname.

Nu op Arte TV te zien.
Een van de beste musketierfilms die ik ken.

Herhaling op ARTE TV maandag 19/12 > 14:45 uur

avatar van Brix
Schitterende hernieuwde kennismaking in HD kwaliteit vandaag op ARTE TV. (met taalkeuze Duits of Frans)

De prachtig geschoten landschapsopnamen in de Dordogne, authentieke kastelen en overige locaties komen hierdoor nog beter tot hun recht.
Prachtige kleuren, en zeer originele passende muziek omlijsten het vermakelijke verhaal.

De ruiter scènes en stunts zijn subliem in beeld gebracht.
Prachtig om te zien hoe de camera de ruiters volgt, door de bossen en velden.
Een spectaculaire stunt zijn de sprongen te paard vanaf de wal naar het dek van een boot. Zonder trucages of "digitale hulp "uitgevoerd. Zeer gewaagd, dat wel
Scherm scènes komen realistischer over dan in de meeste musketier films, en Marceau is er zeer bedreven in.
De meeste stunts voerde ze overigens ook zelf uit.

En wat een uitstekende cast.
Naast de stralende Marceau zijn het vooral vooral Noiret (d'Artagnan) Frey (Aramis) Claude Rich (Crassac) die zich in de kijker spelen.
Maar de rest van de cast is ook sterk.
Avontuur en komedie elementen gaan mooi gelijk op.
De dialogen zijn vaak heel vermakelijk en grappig.

Gelukkig zijn er ook wat adempauzes tussen de actiescènes, en is het geen "ADHD toestand" zoals bij recentere musketier films.

De aftiteling is ook leuk bedacht.

Een Franse film over de meest beroemde Franse helden vind ik toch echt net iets meer hebben.

avatar van rcuppen79
La Fille de D’Artagnan is een onderhoudende (zij het wat lange) en ouderwetse mantel-en-degen-film.

Een degelijke Franse productie met fraaie decors en kostuums en prachtig camerawerk van Patrick Blossier. Geregisseerd door de gerenommeerde Franse regisseur Bertrand Tavernier. Met fraaie rollen van Sophie Marceau en Philippe Noiret. Het verhaal is wat mager, maar niettemin onderhoudend en wordt met veel humor verteld.