Fanfan la Tulipe (2003)

Frankrijk
Romantiek / Avontuur

geregisseerd door Gérard Krawczyk
met Vincent Perez, Penélope Cruz en Didier Bourdon

Frankrijk in de achttiende eeuw. Terwijl oorlogen het land teisteren, meldt de jonge rokkenjager Fanfan zich op aanraden van de schone Adeline, vrijwillig voor het leger van Koning Lodewijk XV. Zij voorspelt hem immers eer en roem en de hand van prinses Henriëtte. Wanneer Fanfan onderweg naar Aquitaine toevallig de prinses uit handen van een bende struikrovers weet te redden, ziet hij dit als een groots voorteken en bewijs dat de voorspellingen van Adeline uitkomen.

avatar van bioscoopzaal
... maar wanneer regisseert Besson zelf weer eens een film?

"Gerard Krawczyk's Fanfan la Tulipe got the 56th annual Cannes Film Festival off to an inauspicious start Wednesday night, with many filmgoers in attendance expressing disappointment about the remake of the 1952 swashbuckler (a silent version was produced in 1907), produced by Luc Besson."

Heb giesteren een stukje gezien op het R.A.M. Cannes journaal en het zag er lekker Frans=fris uit. De eerste kritieken over de film waren beduidend minder.

bwaaah net uit te houden..

Zeer matig ik hou ook niet van die humor in de film ...

Fris en bij hier en daar best grappig, maar helaas ook op té veel momenten té voorspelbaar en clichématig. Helaas, de mooie Cruz weet hier ook geen verandering in te brengen, hoe mooi haar verschijning hier ook is... 2,5*

avatar van raymon
In het algemeen een goeie film, ik vond de franse humor erg goed! De kostums waren ! Gewoon geweldig. Ik vond het verhaal niet zo, maar is gewoon een leuk filmpje!
3.5***

avatar van The One Ring
Vervelende film, die net iets te hard probeert grappig te zijn. De humor voelt ouderwetser aan dan de leeftijd doet vermoeden. De opening is nog geestig, maar daarna vervalt de film in een hysterisch tempo, die alle grappen, zelfs de paar die wel werken, teniet doet. Erg drukke film dit, maar het leidt helaas tot niets meer dan een uiterst vluchtig filmpje. Daarbij is het altijd jammer als continuïteitsfouten gigantisch opvallen. Ik merk het zelden op, maar bij deze film zag ik erg vaak een fout, met als toppunt dat Fanfan in een gevecht met twee zwaarden loopt te vechten en ze ineens in het volgende shot niet meer in de handen heeft. Schijnbaar zodat hij weer een actie kan doen waarbij hij twee zwaarden uit de handen van schurken trekt. Als laatste is het verhaal gigantisch voorspelbaar.
Weinig hier om aan te raden dus, of de felle kleurtjes moeten genoeg zijn.

De Volkskrant: Fanfan la Tulipe is een oubollige, pompeuze, strip-achtige klucht vol kinderlijke grappen en ongeloofwaardige stunts. Penélope Cruz mist de charme van Lollobrigida, haar accent is onbedoeld lachwekkend.

Kortom slecht!!!

avatar van movie acteurs

Dit is al gelijk het grote minpunt van de film. Cruz mist de charme van Lollobrigida totaal. Deze remake van de zeer goede klassieker uit 1952 is behoorlijk mislukt. Er zit inderdaad een stapel kinder grappen in die vrij pijnlijk zijn. Naast enkel wat mooie kostuums en setting vind ik deze film absoluut niet geslaagd. 1,5.

Ik vond dit wel een mooie en vooral leuke kostuumfilm.
Af en toe was het er een beetje over, maar het paste wel in het verhaal.
Het origineel uit 1952 ken ik niet, maar vond deze dus wel goed en Penélope Cruz is altijd wel leuk om zien.