Excellent Cadavers (1999)

Alternatieve titel: Falcone

Italië / Verenigde Staten

geregisseerd door Ricky Tognazzi
met Chazz Palminteri, F. Murray Abraham en Anna Galiena

Het is mei 1992 als de italiaanse maffiajager Giovanni Falcone samen met zijn vrouw en vijf lijfwachten op de snelweg naar Palermo om het leven komen bij een gruwelijke bomaanslag. Falcone is dan al meer dan tien jaar aan het werk om de Cosa Nostra te ontmantelen. Hij heeft uiterst nauwkeurig het net rond de grootste maffiabazen gesloten en staat op het punt om tal van corrupte politici te ontmaskeren. Maffiatopman Totò Riina beslist anders...

Ibrahim, is dit een remake van die film van Francesco Rosi ?

Ik denk het niet Hugohei, aangezien die film uit 1976 is en deze over Falcone gaat die vanaf de jaren '80 tegen de Mafia ten strijde trok. Naast de titel is de andere overeenkomst volgens mij slechts dat er rechters het loodje leggen. Ik heb destijds deze zaak vrij goed gevolgd en de film deed me daardoor vrij veel, ik hield er een beklemmend gevoel aan over. Ik denk dat dat ook de bedoeling was van de makers. 4 sterren!

interessante kijk op de wereld van de maffia. hoewel de film erg in herhaling valt;- liquidatie, begrafenis, volgende liquidatie- is hij best genietbaar. de acteurs Chazz Palminteri, F. Murray Abraham hebben betere dingen laten zien, maar blijven overeind. niets bijzonders, maar zeker niet slecht. 3 sterren.

Redelijke film laat het leven van Falcone zien.

avatar van otherfool
IJzersterke HBO film met een uitblinkende cast. Jammer van de spoilerende plotomschrijving (die ook op de dvd hoes te vinden is). Een mooie, krachtige aanklacht tegen alles wat verkeerd liep (loopt?) in Italië.

4*.

avatar van sn@ke
Alweer uitmuntende HBO productie. Palminteri lijkt in de rol van z'n leven te zitten , deze film boeit uitermate. Ook Abraham zit erg goed in z'n rol.

Tragisch en beklemmend.

avatar van raymon
Ik vond het over het algemeen een hele goeie fim, de acteurs speelden het goed alleen een min punt! En dat is het einde wanneer Falcone ''sterft'' te nep voor woorden, dat zijn special effects die woordengebruikt voor amteur filmpjes! Dat vond ik echt heel jammer, voor de rest een hele goei film, moeite waard!

***3,5 - 4***

avatar van speedy23
Zeer waarheidsgetrouwe verfilming van een maffiajager.
Een pluim op de hoed van regisseur Ricky Tognazzi en acteur Chazz Palminteri die de rechter prachtig en sereen (als hij was) neerzette. Hier in Vlaanderen werden einde de jaren '80 zijn processen ook op de voet gevolgd.

Een foto van de echte Giovanni Falcone.
Er is zelfs recente postzegel van de spitsbroeders en rechters Falcone en Borsellino, die een paar maanden na Falcone vermoord werd door de maffia.
Men kan wel zeggen dat de maffia door deze twee mannen en hun toegewijde crew een ernstige slag toegebracht werden.
Mede door de moorden op Falcone en Borsellino heeft de Siciliaanse maffia mee zijn eigen graf gegraven.
Voor de liefhebbers van het genre, een echte aanrader, maar ik zou hem wel liever in het Italiaans gezien hebben.

avatar van italian
Erg goede verfilming over het leven van één van de belangrijkste mafiabestrijders die op deze planeet geleefd hebben. Amen
Het duurt wel een tijdje voordat je helemaal in de film zit, maar wanner je er dan inzit raak je steeds meer geboeid !
Chazz Palminteri is perfect gecast als Giovanni Falcone en zijn grote gestalte geeft een gevoel van zekerheid en veiligheid. Zijn acteerwerk is wel een beetje aan de magere kant.
Wie me wel helemaal overtuigde was Abraham die de gesprekken tussen Buscetta en Falcone zo interessant maakt dat je gewoon niet wilt dat ze stoppen
Verder zie je nog wel een paar bekende italiaanse koppen die er voor een keer in slagen deftig, verstaanbaar engels te praten. Talen zijn niet hun sterkste kant
Weinig mooi shots gezien. Spijtig want Sicilië is de plaats bij uitstek om mooie opnames te maken. Muziek was ok maar niet alte opvallend.
Maar dat doet er niet toe want de film boeit je van het begin tot het einde en ik kreeg er maar niet genoeg van !

avatar van Petero
Is 't de bedoeling dat het einde in het overzichtje hierboven staat . Hoewel het natuurlijk een waargebeurd verhaal is hoef ik het einde nog niet te weten.

Goede film over hoe corrupt het allemaal wel niet was/is. Ook een keer de andere kant van het maffia verhaaltje natuurlijk .

boeiende en indrukwekkende film met een uitstekende Palminteri als Falcone
toch bekruipte me het gevoel door de wijze van filmen dat ik naar een film versie van een Mini serie zat te kijken.

maar toch goed voor 4 sterren

avatar van sinterklaas
Had Augustus 2005 de Maffia box gekocht en de eerste drie al gezien maar deze bleef nog twee en een half jaar ongezien tot gisteren. Ik had hiervan al het een en ander op tv gezien. De film opzich was wel goed met een redelijke rol van Chazz Parmetti. De straat executies en de bom onder de snelweg op het eind waren erg goed in beeld gebracht. Voor de rest is het een beetje interviewen, archiefbeelden enz enz maar toch is deze film wel vermakelijk.

Het is een film vanuit een heel ander oogpunt dan de gebruikelijke gangsterfilms, dat is wat me aan deze film boeide.

Maar toch vondt ik dat het niet een film van top niveau is.

Het verhaal bleef me niet de hele tijd vastgrijpen, daarom 3,5 ster.

avatar van 606
dat ik deze film vergeet te stemmen
nou dit is echt een mooie film en zeker interessant

4,5 ster

Bij videoland ligt er nu een Falcone
Maar deze duurt 195 minuten
Dat is niet deze film?
Een andere herkent moviemeter niet

Ietwat rommelige maar toch wel boeiende verfilming, hoe de maffia van Sicilië wordt aangepakt, en hoe die op hun manier keer op keer kei-hard terug slaat.
Inderdaad jammer dat de ontknoping vooraf bekend is.

3 sterren

Prima film over Rechter Falcone en zijn jacht op de Siciliaanse Maffia, die hem uiteindelijk het leven zou kosten.
Ik denk dat het de eerste film is die ik zie waarin Chazz Palminteri de hoofdrol vertolkt, heb hem natuurlijk al vele rollen zien vertolken maar altijd bijrollen, ik moet zeggen dat hij het hier zeer goed doet en ook de geknipte man is als Rechter Falcone.
De film komt een beetje ouderwets over, slecht geluid en montage bijvoorbeeld, maar het verhaal is zo boeiend dat ik hem ten zeerste kan aanraden.
Maar dit is wel echt mijn genre, een waargebeurd verhaal dat goed werd gebracht.

avatar van Brix
Toch ook maar eens naar 'cadaveri eccellenti' uit 1976, met een geweldige Lino Ventura in de hoofdrol, kijken!

avatar van Roel-
Een goede film die je een inkijk geeft in het corrupte systeem van Italië, jaren '80-'90.

Minpuntje was dat ik liever wat meer over het proces zelf gezien had en er iets meer inhoud qua aanklachten in zat. Al met al bleef het toch een zeer onderhoude film.

avatar van riesma
Chazz Palminteri speelt een geweldige rol als de charismatische Falcone. In bijna al zijn rollen heeft de man mij nog niet teleurgesteld.
Het leven van de laatste rechters die het lef nog hadden om tegen de Maffia te strijden, was vol met dagelijkse bedreigingen gericht aan hun persoon en familie. Het Italiaanse (Siciliaanse) volk was na de aanslag op Falcone het zat en kwam massaal in opstand tegen de overheid. Deze moest toen wel ingrijpen en is de Maffia eindelijk serieus gaan aanpakken.
De film heeft zijn amateuristisch aandoende momenten op het gebied van special effects. Het budget was blijkbaar niet toerijkend genoeg. Dit doet verder niets af aan een geweld(ad)ig verhaal, meeslepende spanning en goed acteerwerk.

Prima film, kan me sommige dingen nog herinneren is dus heel herkenbaar.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Veel maffiafilms tonen een romantische versie van het maffiawereldje met de interne intriges, maar de eer van de familie in gedachten. De werkelijkheid is natuurlijk helemaal anders, en dat wordt mooi en realistische weergegeven in deze prent rond rechter Falcone. De hoofdrollen van Falcone en Borsellino worden zeer knap en ingetogen weergegeven. De film is een beeld van machteloosheid, van een zwak justitiesysteem, een corrupte maatschappij waarin de maffia vrij spel heeft. Geen verheerlijking of persoonlijke machtsstrijd, maar een vorm van rechtvaardigheid die Falcone en vele goeie collega's, fataal geworden is.

Excellent Cadavers: Falcone is een betere film geworden dan verwacht. Wat lijkt op een lowbudget film is een zeer boeiende dramafilm geworden. Respect voor de echte Falcone!

De film is weliswaar veel te zwaar over-gedramatiseerd en ook is het volstrekt ongeloofwaardig dat Italianen Engels spreken, maar het is toch een goede en boeiende film over rechter Falcone en zijn strijd tegen de maffia.

Aardige film, maar na eerst Giovanni Falcone gezien te hebben viel deze toch een beetje tegen. Er wordt hier af en toe wel heel makkelijk over bepaalde belangrijke ontwikkelingen heen gestapt, maar dat zal wel door de relatief korte speelduur komen. En af en toe wordt op hele onlogische momenten afgeweken van de waarheid. Desondanks prima vermaakt.

Mocht je na deze film geinteresseerd zijn raad ik Il Capo dei Capi aan voor het maffiaverhaal (http://www.moviemeter.nl/film/58936) en Giovanni Falcone (http://www.moviemeter.nl/film/52503)

avatar van ChrisM
Prima film, goede acteurs en het verhaal van Falcone blijft fascinerend.

Jammer dat de nederlandse dvd fullscreen is....