MENU

Alternatieve titel: Corleone

4,34

ItaliŽ
Drama / Misdaad
600 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Alexis Cahill en Enzo Monteleone
met Daniele Liotti, Claudio GioŤ en Gioia Spaziani

Het waargebeurde verhaal van maffiabaas Salvatore 'TotÚ' Riina, die bij zijn vijanden bekend staat als 'Het Beest' en die verdacht wordt van honderden moorden. Deze miniserie volgt TotÚ Riina vanaf zijn jeugd in het Siciliaanse stadje Corleone, waar hij als tiener een misdaadbende vormt met zijn vrienden. We volgen zijn lange en bloedige loopbaan in de maffia, tot en met de gewelddadige oorlog die hij in de jaren tachtig en negentig voert tegen zowel rivaliserende maffiabendes als tegen politie en justitie.

avatar van Stu-Pot
geplaatst op 22 februari 2012, 15:23 uur, permalink
Die rechercheur was er zelfs bij verzonnen dacht ik. Vind ik toch beschamend als je een 'waarheidsgetrouw' verhaal wilt vertellen.

avatar van Norman Mailer
geplaatst op 22 februari 2012, 15:53 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Stu-Pot schreef:

Juist. En dit personage vervolgens ook nog tot het einde in leven houden. Begrijpelijk, zonder meer. Maar weinig geloofwaardig gezien het de aard van Toto Riina. Een kerel die al voetballend met zijn kinderen executie-orders geeft. Ja, jeugdvrienden ofzo. Meh, veel liefde koesterde Riina niet meer voor die jeugdvrind.

avatar van korenbloem02
geplaatst op 22 februari 2012, 16:07 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Norman Mailer schreef:
Stu-Pot schreef:

Kijk hier is een van de grootste misser in de film. Rinna heeft kinderen (o.a. neefje van een spijtoptant) die niks met de mafia te maken hebben laten vermoorden voor de zekerheid. Deze man was een extreme paranoide narcist, en dit komt gewoon heel slecht terug in film.

verder zijn er wel feiten verwerkt, maar meer op een godfather manier (zo is het ook gefilmd) . Deze film is interessant voor mensen die weinig waarde hechten aan feitelijke kennis van de geschiedenis van de Corleonesi of weinig kennis hebben over de corleonesi. En eigenlijk zijn feiten die overeenkomen voornamelijk aan de hand van de getuigenissen van Buscetta en wat politie rapporten wordt het verhaal verteld. Verder is het boek Cosa Nostra van John Dickie de basis van het verhaal. De serie richt zich mijn inziens te veel op de cowboy sfeer van de mannen van Eer. ipv van een goede biografie over het leven Riina

wat wel leuk is: Riina keek deze film live v...

avatar van Stu-Pot
geplaatst op 22 februari 2012, 17:19 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
korenbloem02 schreef:
Norman Mailer schreef:

wat wel leuk is: Riina keek deze film live v...

Ik ben benieuwd wat zijn mening is omtrent deze serie.

geplaatst op 18 maart 2012, 0:26 uur, permalink
Buitengewoon onderhoudende serie over een interessante periode in de recente geschiedenis van ItaliŽ. Ik kan me nog goed de journaals herinneren met de moordaanslagen op de rechters. Het verhaal loopt als een trein. Ik heb de serie in vier dagen uit gekeken. Daar moet je de tijd voor hebben, maar het helpt wel bij het onthouden van de namen. De beelden zijn vaak prachtig, het acteerwerk overtuigend en over het algemeen zijn de historische details in orde. Veel aandacht in de serie voor de manipulaties en het 'pokerspel' van Toto. Verder eindeloze reeksen liquidaties. Die zijn er natuurlijk ook geweest, maar ik had zelf behoefte aan wat meer uitwerking hoe ze nu hun geld verdienden. Ik vond het verhaal van Baggio prima en begrijp de keuze om deze getormenteerde ziel als leiddraad te volgen. Ik blijf tot slot (en dit zal wel een spoiler worden) zitten met de vraag waarom het in vredesnaam zo lang duurde voor ze Toto ondanks zijn bescheiden leven te pakken hadden. De man had een vrouw en zeker 4 kinderen, die moeten toch sporen nalaten? Verder blijf ik zitten met de vraag naar de motivatie van degene die hem uiteindelijk verraadde. En wat ik helemaal niet begrijp is dat de mafia-vrienden rustig het huis konden 'schoonmaken' voordat de politie daar eens ging kijken.

avatar van Chucky92
geplaatst op 28 juli 2012, 0:09 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Wat een serie is dit zeg. Normaal heb ik vaak sympathie voor de bad-guy, maar dit keer echt niet. Dat is, omdat het gebasseerd is op een waar gebeurd verhaal, maar Toto was echt een beest. Had de serie geleend van een kennis, maar ik heb besloten om dit meesterwerk ook aan te schaffen. Ongeloofelijk en een eigenlijk misschien ook wel een beetje een schande, dat deze serie maar zo weinig stemmen heeft. Er waren wel wat kleine puntjes van kritiek zo vond ik het de hoofdrolspelers die ouder worden, niet echt ouder eruit zien. Alleen een simpel snorretje of wat grijzen haren.

Maar voor de rest is komt deze serie echt dicht bij perfectie. Die kennis van mij zij dat deze serie beter is dan The Godfather, ik ben het er daar bij niet mee eens. Maar ik begrijp die uitspraak zeker!!!!

geplaatst op 21 augustus 2012, 11:51 uur, permalink
waarheidsgetrouw of niet, gewoon een te gekke serie. genoten

geplaatst op 2 november 2012, 2:32 uur, permalink
Prachtig prachtig en prachtig!!!Geweldige spannend en geweldig bgeacteerd.
4.5 sterretje van mij.
Meesterwerk.

avatar van Minotaures
geplaatst op 6 november 2012, 21:50 uur, permalink
Ik heb de DVD gekocht, maar kwaliteit van beeld en geluid is niet goed. Is dit normaal of ...?

geplaatst op 30 november 2012, 20:24 uur, permalink
Topper.!......., eigenlijk beter dan de Godfatherfilms, waar de actie vaak ver te zoeken is. 4.5.

Wel voor de echte liefhebber.

avatar van korenbloem02
geplaatst op 1 december 2012, 0:10 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
korenbloem02 schreef:

Ik ben benieuwd wat zijn mening is omtrent deze serie.

Ik denk dat hij er wel blij mee was. Aangezien je vaak hoort en leest dat ze zich zelf identificeren met gelijke soorten personages. Ze willen juist neer gezet worden als soort anti-helden (dus iemand die slechte dingen doet om uit eindelijk het goede te bereiken). Dit is ook hoe sommigen zich zelf zien en zeker in de tijd deze film afspeelde. Misschien is het ook wel zo geweest begin vorige eeuw. Maar de praktijken waar men zich mee bezig hield in de jaren 70, 80; (de bomaanslagen op politici, agenten, journalisten, eigenlijk iedereen wie een publiekelijk een anti-mafia standpunt innam), was niks anders dan pure terrorisme.

geplaatst op 18 januari 2013, 17:25 uur, permalink
"Il Capo Dei Capi - Corleone Part 1-6: 1943-1993" ... " !!!

Fantastisch Gangster verhaal !!! Wat een geweldig verhaal van dit meesterlijke Gangster verhaal ! Dit gangster verhaal van ongeveer 600 minuten heeft alles om een meesterwerk te zijn ! Het verhaal neemt je mee vanaf de eerste seconde en laat een prachtig biografisch drama over het leven Salvatore Riina zien !!! Salvatore Toto ''het beest'' Riina, het summum van een maffioos.
Hebzuchtig, machtsbelust, sadistisch, paranoia, onbevreesd, maar ook berekenend en koel. Dit verhaal is zo meesterlijk verfilmd en de muziek is om kippenvel te krijgen ! De afrekeningen zijn hard en meedogenloos! De actie is heerlijk gedoseerd en prima in beeld gebracht ! Dit verhaal geeft een prachtige (in)kijk naar ondermeer de Cosa Nostra, de Corleone-Clan en natuurlijk figuren zoalsSalvatore Riina en zijn rechterhand Bernardo Provenzano !
Ongekend meesterwerk gebaseerd op ware gebeurtenissen. Liefhebbers van de klassiekers "The Godfather" en "Once upon a time in America" zullen dit Gangster verhaal zeker en vast kunnen waarderen.

geplaatst op 26 januari 2013, 18:19 uur, permalink
gewoon een top serie,gebeurt op waren feiten.

avatar van take70
geplaatst op 6 februari 2013, 23:31 uur, permalink
Goede verfilming van een op waarheid berust verhaal.
Italiaans gesproken wat de beleving alleen maar sterker maakt.
Absoluut een aanrader voor dit genre.

geplaatst op 8 februari 2013, 12:15 uur, permalink
Ik ben aan het weifelen om me seizoen 1 van Squadra Antimafia aan te schaffen. Het is dezelfde regisseur als van 'Corleone'. Recensies en dergelijke zijn niet te vinden. Iemand deze serie al gezien?

avatar van yasaka
geplaatst op 9 maart 2013, 23:52 uur, permalink
Deze miniserie geeft je een prachtige weergave doorheen de tijd, startend vanaf de jaren '43 tot '93.
Op vele details is gelet en het is mooi om te zien hoe alle gebruikelijke dingen mee evolueren gedurende deze tijdreis (huizen,kledingstijl, auto's,...) .

Vooral de eerste helft vond ik het beste alles concentreert zich dan rond de opkomst en het leven van Riina en zijn (misdaad)vrienden.
Daarna verschuift het center stilaan naar het onderzoek en zien we alles meer vanuit het standpunt van de politie (Biago) .
Op dat moment komen er eindeloos veel namen bij, vele personages lijken hun intrede te doen en 5 minuten later zijn ze al verdwenen (door kogels doorzeeft). Al bij al een mooie serie.

avatar van Nicolage Rico

geplaatst op 2 mei 2013, 19:40 uur, permalink
Bizar groot verschil tussen de scores op MoMe en IMDb.

geplaatst op 3 juni 2013, 19:45 uur, permalink
Prachtige serie, inderdaad. Wie dit ook vindt zal, naast het al eerder genoemde La Piovra (de Octopus), ook Romanzo Criminale kunnen waarderen

kappeuter (moderator)
geplaatst op 5 juni 2013, 14:14 uur, permalink
Downloadoproep verwijderd.

avatar van 6-6-6
geplaatst op 10 juni 2013, 19:06 uur, permalink
Zo ik heb iig 600min lekker zitten smullen, prachtige serie.

avatar van david bohm
geplaatst op 17 augustus 2013, 10:39 uur, permalink
Deze miniserie over het leven van Toto Riina maar eens even bekeken. En het is zeker onderhoudend, een tikje verslavend zelfs.

Ik had graag meer gezien over bijvoorbeeld de handel in drugs en de grensoverschrijdende transacties, hoe ze dat aanpakten.
Dat de acteur die de oudere Riina speelt nauwelijks charisma heeft is ook een gemis.
Het fictieve personage Biagio is ook niet echt een toegevoegde waarde en het is tamelijk absurd dat een meedogenloos man als Riina een overijverig agentje uit het dorp zou laten leven.
Al met al gemiddeld.

avatar van 606
geplaatst op 17 augustus 2013, 11:09 uur, permalink
david bohm schreef:
Het ziet er allemaal prima uit in deze breed uitgesponnen serie, het acteerwerk is in orde maar echt sprankelend wordt het wat mij betreft niet. De focus ligt met name op de talloze afrekeningen waarbij Riina betrokken is en tijdens de twee laatste delen wordt het wat eentonig en saai haast. .
Voor de positieve punten die je noemt is je score wel aan de lage kant.

avatar van oemoemenoe
geplaatst op 6 november 2013, 20:25 uur, permalink
Fantastische serie. Inderdaad heel realistisch en fantastisch geacteerd. Het is duidelijk Italiaanse cinema, en dat is maar goed ook; sommige scenes zijn net opera. Elk karakter wordt mooi uitgediept, heel mooi dat je veel mensen ziet opgroeien en ziet veranderen. De hele serie ademt sfeer. Een aanrader voor iedereen , ondanks een slordig foutje, zoals het rondrijden in een 2de generatie BMW 3-serie ( E30) begin zeventiger jaren, waarvan het eerste exemplaar in werkelijkheid pas vanaf 1983 van de band is gerold.

geplaatst op 22 juli 2014, 22:56 uur, permalink
Ben net begonnen met het kijken van deze serie, ben nu 2 afleveringen ver en het verbaast me hoe goed dit allemaal in elkaar zit, het lijkt net of je wordt terug geworpen in de tijd, ik zelf ben van 1956 en kan me de vele aanslagen en maffia gevechten nog wel herinneren. vind het zover een fantastische serie en een kijk in de Italiaanse Maffiakeuken de hoofdrolspeler phoe je wordt er zelfs een beetje bang van, denk dat ik vanavond de 3e aflevering toch ook nog maar ga bekijken en als alles meezit ben ik Donderdag wel door de serie heen