High School Musical (2006)

Familie / Muziek

geregisseerd door Kenny Ortega
met Zac Efron, Vanessa Hudgens en Ashley Tisdale

Wanneer Troy (Zac Efron) en Gabriella (Vanessa Hudgens) tijdens een karaoke wedstrijd met elkaar zingen ontdekken ze dat ze talent hebben. Maar er worden van allebei hele andere dingen verwacht op hun school. Troy moet het basketbalteam leiden naar de overwinning en Gabriella moet hetzelfde met haar scheikundeclub. Als hun 'groep' erachter komt dat zij auditie hebben gedaan, dwarsbomen zij hun plannen. Tevens zijn de sluwe broer en zus Sharpay (Ashley Tisdale) en Ryan (Lucas Grabeel) ook van plan de hoofdrollen te krijgen en ze zijn tot alles bereid om dat voor elkaar krijgen.

avatar van jeroen65
Vond deze film wel aardig. Lekker wegkijkfilmpje als je ziek bent of je je verveeld. De nummers zijn leuk en ook de decors vind ik wel wat hebben. Alleen kijk de film niet in het Nederlands! Die versie is heel erg......slecht

avatar van skullcandygirl94
grappige film alleen met die sharpay is wel een beetje overdreven en voorspelbaar

avatar van FillumGek
Wel geinig filmpje, m'n tv stond op Disney Channel en toen kwam deze even voorbij

Niet zo heel speciaal verder en meer gericht op tieners. Desalniettemin was ik soms toch geboeid door een aantal catchy songs en de erg lekkere Hudgens.

avatar van clockwork72
Me zusje haalde me over om deze film te zien en het was echt afgrijselijk, vreselijk!! Man wat heb ik me dood lopen irriteren aan die kinderen en die liedjes. Het ergste van alles was nog wel dat me zusje bij elk nummer keihard begon mee te bleren. Bah!

avatar van Elineloves
soom schreef:
. Wat een tenenkrommende ongelooflijke, slechte film!! Damn, dit is waardeloos, eerlijk waardeloos. Ashley Tisdale is een slechte versie van Hilary Duff, degene die haar broer speelt lijkt een beetje op Michael Pitt, alleen dan veel lelijker, Zac Efron is zó homo, het druipt er echt vanaf. Wat voor mij de film nog wel wat leuk maakte, was de rol van Vanessa Anne, die een veelbelovende carriere wacht. Ze lijkt op Eva Longoria. Maar gossiemikkie, wat een ontzettend gedrocht. Liedjes zitten veel te gelikt in elkaar, en blijven veel te makkelijk in je kop zitten, daar is toch echt geen drol aan. Heel, heel erg teleurstellend verhaaltje, je kan alles vanaf de eerste seconde voorspellen. Goh, ik kom nu pas los met voorbeelden wat er mis is met deze film, maar ik zal me maar inhouden, anders word ik van de site gegooid wegens te lange, inhoudsloze berichten. Het is bijna net zo erg als Crossroads. Yuk, wat een wangedrochten kunnen er toch tussen zitten. Brrr, ik hoop dat ik kan slapen en niet in mijn slaap de liedjes mee ga zingen...

Je recensie laat niet veel goeds zien, maar je geeft de film toch een 3, dus een voldoende?

avatar van chevy93
Voor de kinderen zal het wel leuk zijn, maar het verhaal is o zo standaard en de muziek is eigenlijk ook niet echt nieuw..
Af en toe wel leuk, maar je moet wel de Engelse kijken, want Nederlands gesproken is echt dramatisch!

avatar van movie acteurs
Sowieso ben ik geen fan van musical films. Voor de rest is het een honderdduizend in een dozijn film met zwak acteerwerk van vooral Efron die ik sowieso niet kan uitstaan. 0,5.

avatar van hel1
erg over the top

avatar van Jeremiah1989
afschuwelijk!

avatar van kim24
Leuke film.
1 en 3 zijn ook leuk!

avatar van Roob
dit is pas echt een film voor mij maar ik ben dan ook maar 12 maar toch ik vind hem echt leuk helemaal dat ze tussendoor gaan zingen echt goed

avatar van _manga_
met me nichtjes gekeken had echt een heel slechte film verwacht maar hij is opzich best leuk! acteerwerk en verhaal en alles is niet zo bijzonder maar het was toch leuker als verwacht !

Het is een leuke film. Voor 1 keer tenminste.

avatar van Naomi Watts
Het viel me niet tegen. Tuurlijk kent de film enorm veel cliché's, en is dit echt gemaakt voor tieners en is dit gewoon de mindere versie van Grease maar toch kijkt het lekker weg. De high society van de kindersterren van nu met Hudgens en Tisdale, en die zorgen dan ook wel dat HSM een echte 'brand' geworden is. Liedjes zijn slecht, maar de film straalt wel campiness uit. Vooral de rol van Tisdale kon me wel bekoren, zo over the top, zo dik aangezet zet ze zo'n enorme stereotype bitch of the school rol neer. I like it. Leuk filmpje, al heb ik geen flauw idee hoe ze die andere twee films willen gaan vullen.

avatar van dave
'High School Musical' kan je het best omschrijven als een zeer matige musical en simpelweg een slecht gemaakte film. Het verhaaltje smaakt als een mislukte soufflé en schuwt buiten coherentie in geen geval voorspelbaarheid. Om over de originaliteit maar te zwijgen. Hoe Zac 'Wenkbrauw' Efron ook probeert - of helemaal niet probeert - , hij slaagt er maar niet in een geloofwaardige rol neer te zetten. Beeld je dan nog in dat Efron de beste acteur uit de hele rommelzooi moet voorstellen, en je weet waaraan je je kunt verwachten. Daarnaast zou het me niet verbazen moest de cast meer tijd hebben verkwanseld tijdens het inzingen van de soundtrack, dan bij de noeste arbeid op de set.

De liedjes zijn een geval apart. Zelden meer ongeïnspireerde nonsens moeten aanhoren. Zelfs in de jaren '50 was dit al achterhaald. Vaak ergerde ik me blauw aan de overdreven, zoetgevooisde versjes, die daarbovenop overduidelijk rechtstreeks uit de opnamestudio komen. Op die manier voelt alles nog nét wat nepper aan.

Dit kan enkel goed worden bevonden door er veel goede humor in te proppen en de serieuze ondertoon volledig te schrappen. Jammer genoeg kan je eerder verwachten dat je in de loop van volgende week bezoek krijgt van een pratend, paars nijlpaard.

1,50 (1,25)

avatar van miss_efron
Ik vind het niet zo een slechte film.De muziek was vrolijk en de acterus ook.Echt een leuke film voor kinderen en misschien wel nog de jeugd.

avatar van arwenevenstar
even twee dingetjes. is er ooit, waar dan ook ter wereld, ergens in de glansrijke geschiedenis van elektronische score borden een zaal ontruimd omdat het bord storing vertoonde?
en heeft er iemand ooit een film gezien waarin de cheerleaders géén wit met rode pakjes hadden?

verder een gruwel van een film, maar als ik 'm vijf jaar geleden had gekeken had ik 'm waarschijnlijk nog wel leuk gevonden. Ik ben de doelgroep niet en ik heb een hekel aan showmuziek dus ik geef maar een keer geen cijfer

avatar van Elineloves
High School Musical. Ik heb deze film echt héél vaak gezien. Dat wil zeggen, heel vaak stukjes er van gezien. Het meisje van mijn werk, 13 jaar, was he-le-maal verliefd op Zac Efron. Die is tegenwoordig 'uit', want Justin Bieber is 'in', maar 3 jaar geleden was hij een enorme hype. Elke keer als ik ging werken, had zij de film wel opstaan en zong ze elk lied van voor tot achter mee. Zelf had ik er niet zoveel mee, maar ik moet bekennen dat hoe vaker ik 'losse stukjes' zag, hoe nieuwsgieriger ik werd naar de hele film. Want god, die liedjes werken wel aanstekelijk zeg. Die blijven gemakkelijk een hele dag in je hoofd hangen. Toen ik een keer nachtdienst had, heb ik High School Musical dan ook van begin tot einde samen met haar gekeken. And i'm glad.

Het begint met een heerlijke karaoke show van Troy Bolton (Zac Efron) en Gabriella Montez (Vanessa Hudgens). I love karaoke! Het openingsnummer is al meteen heel zoet en schattig. Het is meteen sprankelend en magisch. Tuurlijk, de mensen zijn net allemaal iets te perfect en te mooi, maar ach. En ja, de clichés stapelen zich ook torenhoog op, maar het is tenslotte een kinderfilm.

Het is een aandoenlijk filmpje over liefde op het eerste gezicht, puberproblemen en het hele highschoolgebeuren is ook leuk. Met name de (kleffere) liedjes als 'Start of Something New' en 'Breaking Free' zijn toch wel lekkere nummers. Niks mis mee, dit soort HighSchool films.

avatar van TimZor
Aardig (simpel) disney filmpje !

avatar van Ste*
Je hebt films die leuk zijn, en films die goed zijn. Dit is uiteraard een film uit de eerste categorie.
Het acteerwerk van vooral de twee hoofdrolspelers is soms tenenkrommend, evenals sommige scènes, maar de film bevat genoeg leuke nummers, choreografie en vrolijkheid om dat ruimschoots goed te maken, en is in zijn genre, en voor de doelgroep hartstikke leuk.

Toch nog 3,5*

avatar van ibendb
Stomme film.
Ik hou al niet van tieners die denken dat ze kunnen acteren en die dan meedoen in een film als dit. Het verhaal is al voorspelbaar en dun. Het enige dat er nog een beetje doorkon zijn 2 liedjes. Niet goed. 2*

avatar van Aardbeitje
Ik weet niet of iedereen het doorheeft, maar de doelgroep zit tussen de 8 en 13 jaar ofzoiets.
Dus het hoort kinderachtig en voorspelbaar te zijn. Anders zou het geen kinderfilm zijn. Vroeger keek je misschien 10x per dag naar Doornroosje en haar vriendjes, dat is toch ook voorspelbaar?

avatar van aburex
Kon me best wel koren voor een tienerfilm

avatar van Ste*
Waar ik het tot voor kort nog slecht maar erg vermakelijk vond, vind ik het nu slecht en vrij vervelend. Alleen Ryan en Sharpay en hun liedjes zijn nog wel aardig. Ashley Tisdale is een vrij goede actrice voor dit genre.
Verder.... mwa. Vanessa Hudgens kan ik wel schieten zo vervelend, en Zac Efron is gewoon de ultieme gaylord, sorry. Die LOOKS. Verschrikkelijk.

Fijn om te merken dat ik enigszins opgegroeid ben.

avatar van Herculaas
Wat een afgrijselijke film. Cliché op cliché met overgeproduceerde liedjes. Brrrr. Hij was gistermiddag (in het Nederlands) op Disney Channel en we konden het niet laten er even langs te zappen. En ik moet toegeven: we hebben hem uitgekeken. Om de een of andere reden was ik toch benieuwd hoe het zou aflopen, al is de film 100% voorspelbaar. Pluspunten: Er zaten een paar aardige grappen in en sommige liedjes zijn nog wel om aan te horen.

Dick2008
Leek me eigenlijk niks deze film, anders had ik hem toch wel eerder kunnen zien. Ja, het is misschien meer voor een jonger publiek gemaakt. Het is een Disney film voor tv gemaakt maar zeer succesvol. Met het bekende verhaal dat jongelui elkaar weer tegen gaan werken als dat hun eigen succes in de weg staat. Het is vaak wel erg overdreven gespeeld, vooral juist door de volwassenen.
Ik mag best graag naar musicals en highschoolfilms kijken. En deze combinatie werkt nog best goed ook. Ach, het is niet overal even geweldig maar omdat het verhaal niet veel voorstelt kijkt het allemaal nog gemoedelijk weg. En opvallend goed spel van Zac Efron en Vanessa Hudgens. Ik had dit toch wel veel slechter verwacht maar al vanaf het begin heb ik me er best mee geamuseerd. 4.0

Leuke kinder film!

Gewoon een leuke film met goede acteurs.

avatar van IH88
“Well, you sound like you've done a lot of singing, too.”
“Yeah, my showerhead is very impressed with me.”

Ach ja High School Musical. De vrolijkheid spat er vanaf, sommige liedjes blijven wel hangen en de acteurs kunnen tenminste zingen... Efron is wel barslecht, maar gelukkig weten Tisdale en Hudgens het niveau wat op te krikken. Het leukste is eigenlijk nog om na deze film Spring Breakers op te zetten. ‘Quite the change, miss Hudgens.’