• 15.775 nieuwsartikelen
  • 178.124 films
  • 12.218 series
  • 33.989 seizoenen
  • 647.164 acteurs
  • 199.037 gebruikers
  • 9.373.533 stemmen
Avatar
 
banner banner

Jesus Camp (2006)

Documentaire | 84 minuten
3,35 433 stemmen

Genre: Documentaire

Speelduur: 84 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Heidi Ewing en Rachel Grady

Met onder meer: Becky Fischer, Mike Papantonio en Ted Haggard

IMDb beoordeling: 7,4 (29.405)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 7 juni 2007

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Jesus Camp

"America is being born again."

Deze documentaire volgt het 'Kids on Fire' zomerkamp dat georganiseerd wordt voor een groep 'Born Again' Christelijke kinderen in North-Dakota. In het bijzonder drie kinderen worden gevolgd als zij dit kamp van Dominee Becky Fischer bezoeken en daar training krijgen in hoe ze Amerika 'terug in handen moeten krijgen' voor Christus en de religieuze kant al snel gecombineerd blijkt met een politieke missie.

logo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Phobophile

Phobophile

  • 130 berichten
  • 97 stemmen

apolicum schreef:

(quote)

Nog steeds vele malen beter dat dat ze geleerd worden hoe andere mensen te vermoorden

Ja... ach... Kinderen leren andere mensen te vermoorden is toch altijd nog beter dan ze te leren... eh... mensen eerst te verkrachten en daarna alsnog te vermoorden.

Zo lust ik er nog wel een paar.


avatar van janhero

janhero

  • 255 berichten
  • 315 stemmen

Er is altijd wel ergens op de wereld een plek waar het nog ergere is maar dat maak niet goed dat deze idioten erg jonge mensenlevens kapot maken en deze kinderen rest van hun leven gebukt gaan onder angst en schuld gevoelens.

Onze streng gereformeerden broeders kennen ook de klappen van de zweep.

Ik ken voorbeelden zat van jongeren die zijn uitgetreden en hel en verdoemenis zijn toegewenst door hun eigen familie en omgeving.

Geloven is goed in deze wereld zolang je maar doet wat je wordt opgedragen. Vooral niet zelf denken en een mening ontwikkelen.

Vergeet niet dat dit extreme voorbeeld veel ( dichter bij huis dan je denkt) vaker voorkomt alleen dan in een andere vorm.

Dit gaat door alle geloven door heen.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13441 berichten
  • 1978 stemmen

janhero schreef:

Er is altijd wel ergens op de wereld een plek waar het nog ergere is maar dat maak niet goed dat deze idioten erg jonge mensenlevens kapot maken en deze kinderen rest van hun leven gebukt gaan onder angst en schuld gevoelens.

Volgens mij is dit een conclusie die de documentaire niet laat zien. Die kinderen zijn niet ongelukkig. Ze gaan ook niet gebukt onder angst en schuldgevoelens. Dat zijn wellicht eerder eigen vooroordelen die erover heen gelegd worden.

De docu is zo triest omdat het laat zien dat deze kinderen maar op één manier leren denken en daardoor intolerant worden tegenover elke andere manier. De groep die zo wordt gekweekt zal daardoor conflicten (bijvoorbeeld met extremistische moslims) nog meer radicaliseren.

Het is mijns inziens dus meer een opvoedingsfout dan inherent aan geloof. Het is net zo goed Amerikaans, het hoort misschien wel een beetje bij rechts en bij een socio-economisch lage klasse.


avatar van stinissen

stinissen (crew films & series)

  • 23442 berichten
  • 76929 stemmen

Enge mensen heel eng..........


avatar van janhero

janhero

  • 255 berichten
  • 315 stemmen

eRCee schreef:

(quote)

Volgens mij is dit een conclusie die de documentaire niet laat zien. Die kinderen zijn niet ongelukkig. Ze gaan ook niet gebukt onder angst en schuldgevoelens. Dat zijn wellicht eerder eigen vooroordelen die erover heen gelegd worden.

De docu is zo triest omdat het laat zien dat deze kinderen maar op één manier leren denken en daardoor intolerant worden tegenover elke andere manier. De groep die zo wordt gekweekt zal daardoor conflicten (bijvoorbeeld met extremistische moslims) nog meer radicaliseren.

Het is mijns inziens dus meer een opvoedingsfout dan inherent aan geloof. Het is net zo goed Amerikaans, het hoort misschien wel een beetje bij rechts en bij een socio-economisch lage klasse.

Het klopt dat deze docu het niet laat zien. Maar ik kan je het op een briefje geven dat deze zwaar beschadigd aan hun leven beginnen. Ik zie dit dagelijks in mijn werk. De inprentingsperiode van deze kinderen is bepalend voor de rest van hun leven. Het laat een litteken achter wat je maar moeilijk, maar meestal helemaal niet, wegkrijgt.

Het heeft duidelijk te maken waar vele geloven voor staan nl. intollerantie, indoctrinatie, übermensch gevoel, onderdrukking enz.

Het heeft niks te maken met een bepaalde klasse. Zeker niet alleen met de socio-economisch rechtse lage klasse. Was dat maar zo dan konden we makkelijk zeggen "ach ze weten niet beter" Kijk maar eens naar de macht van de zeer rechtse orthodoxe kerk die meneer Bush flink steunen en al jaren in het zadel houden. Dit zijn echt geen simpele zielen maar een een groot deel van de us die aan de macht zijn en nog steeds groter worden.

Hoe dan ook deze kinderen zijn voor de rest van hun leven zwaar beschadigd.


avatar van Phobophile

Phobophile

  • 130 berichten
  • 97 stemmen

eRCee schreef:

(quote)

Volgens mij is dit een conclusie die de documentaire niet laat zien. Die kinderen zijn niet ongelukkig. Ze gaan ook niet gebukt onder angst en schuldgevoelens. Dat zijn wellicht eerder eigen vooroordelen die erover heen gelegd worden.

Nou, denk maar eens aan de scene waarin al die kinderen in tranen zijn omdat het zulke zondaars zouden zijn. En dan gaat het over hun taalgebruik op school e.d.

...

Het is mijns inziens dus meer een opvoedingsfout dan inherent aan geloof.

Daar zit m.i. zeker wat in.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Phobophile schreef:

Nou, denk maar eens aan de scene waarin al die kinderen in tranen zijn omdat het zulke zondaars zouden zijn. En dan gaat het over hun taalgebruik op school e.d.

Een kind dat moet huilen als hem wordt gezegd dat hij iets fout heeft gedaan, daar lig ik eerlijk gezegd niet zo wakker van. Vergeet ook niet dat zondebesef in het christendom altijd is gekoppeld aan vergeving: slechts van buitenaf is deze schuld schrikwekkend, maak je eenmaal de stap van het geloof dan blijkt het (van binnenuit) juist heel mild. Daarom is schuldbesef niet bepaald hetzelfde als kinderen met littekens.

janhero schreef:

Het klopt dat deze docu het niet laat zien. Maar ik kan je het op een briefje geven dat deze zwaar beschadigd aan hun leven beginnen. Ik zie dit dagelijks in mijn werk. De inprentingsperiode van deze kinderen is bepalend voor de rest van hun leven. Het laat een litteken achter wat je maar moeilijk, maar meestal helemaal niet, wegkrijgt.

Nogmaals: in deze docu zag ik geen zwaarbeschadigde kinderen die kapot gaan aan een onterecht zondebesef. Je conclusie is dus hier niet terecht.

Wat niet wegneemt dat kinderen dergelijke littekens inderdaad kunnen krijgen, ook door verkeerd voorgehouden religie. Staat hier alleen los van. Het is altijd oppassen om je eigen ideeen te makkelijk in een nieuwe informatiebron te projecteren.

Het heeft niks te maken met een bepaalde klasse. Zeker niet alleen met de socio-economisch rechtse lage klasse. Was dat maar zo dan konden we makkelijk zeggen "ach ze weten niet beter" Kijk maar eens naar de macht van de zeer rechtse orthodoxe kerk die meneer Bush flink steunen en al jaren in het zadel houden. Dit zijn echt geen simpele zielen maar een een groot deel van de us die aan de macht zijn en nog steeds groter worden.

Rechts dus wel, zoals je zelf al aangeeft. De politieke voorkeur van die groep christenen zegt echter niets over het christendom zelf. Vandaar dat 'politiek rechts' mijns inziens ook een factor is die in de problematiek van deze documentaire een rol speelt.

En verder, tsja, die mensen kwamen niet heel hoog opgeleid of pedagogisch begaafd over maar daar heb ik verder inderdaad geen harde argumenten voor.


avatar van janhero

janhero

  • 255 berichten
  • 315 stemmen

eRCee schreef:

(quote)

Een kind dat moet huilen als hem wordt gezegd dat hij iets fout heeft gedaan, daar lig ik eerlijk gezegd niet zo wakker van. Vergeet ook niet dat zondebesef in het christendom altijd is gekoppeld aan vergeving: slechts van buitenaf is deze schuld schrikwekkend, maak je eenmaal de stap van het geloof dan blijkt het (van binnenuit) juist heel mild. Daarom is schuldbesef niet bepaald hetzelfde als kinderen met littekens.

(quote)

Nogmaals: in deze docu zag ik geen zwaarbeschadigde kinderen die kapot gaan aan een onterecht zondebesef. Je conclusie is dus hier niet terecht.

Wat niet wegneemt dat kinderen dergelijke littekens inderdaad kunnen krijgen, ook door verkeerd voorgehouden religie. Staat hier alleen los van. Het is altijd oppassen om je eigen ideeen te makkelijk in een nieuwe informatiebron te projecteren.

(quote)

Rechts dus wel, zoals je zelf al aangeeft. De politieke voorkeur van die groep christenen zegt echter niets over het christendom zelf. Vandaar dat 'politiek rechts' mijns inziens ook een factor is die in de problematiek van deze documentaire een rol speelt.

En verder, tsja, die mensen kwamen niet heel hoog opgeleid of pedagogisch begaafd over maar daar heb ik verder inderdaad geen harde argumenten voor.

Ik denk dat jij onderschat wat dit met een mensenleven doet. Geloof me, ik weet het !! Geloof stop het denken van een vrije geest. Helemaal als kinderen worden opgevoed met angst/sociale druk en schuldgevoel.

Wat weer duidelijk is is dat kinderen maar weer eens aan de goden zijn overgelaten. Elke mafkees kan kinderen krijgen en de controle op de opvoeding in er niet.

Ik denk niet dat ik deze docu (los van of ik dat talent heb) zou kunnen maken. Ik zou me niet kunnen beheersen om in te grijpen. Ik weet dat de manier van deze maker beter werkt dan de mijne zou zijn, maar toch.

Deze film laat marteling zien van de vrije geest.

ps Niet hoog opgeleid of pedagogisch begaafd? Me dunk, als je mensen zo kan manipuleren moet je weten hoe. Kijk naar onze vriend met zijn embrio's.


avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

  • 10407 berichten
  • 2596 stemmen

Bowlend meisje van ca. 8 jaar oud:

"Bal, ik beveel je in de naam van Jezus de kegels om te gooien. God, geef mij de kracht om een strike te kunnen gooien in de naam van Jezus!"

Overigens lag het niet aan Jezus dat de bal in de goot verdween.

Wat jammer toch dat die arme kinderen zo geindoctrineerd worden. Er is niets mis met geloof maar dit geeft maar weer eens aan hoe geloof het kritisch vermogen geheel weg kan nemen. Niemand denkt voor zichzelf na en neemt alles maar aan wat hen verteld wordt, en dan valt dat die kinderen niet eens kwalijk te nemen. Overigens zie ik zelfs maar vrij weinig van het christendom terug in die rare evangelisten.


avatar van Olaf K.

Olaf K.

  • 1132 berichten
  • 513 stemmen

Docu die laat zien hoe in Amerika de jeugd wordt gewonnen voor het christelijke geloof. Kinderen die op reli-kamp gaan en aldaar, bedolven onder retoriek en bombasme, al op zeer jeugdige leeftijd opnieuw geboren worden. Docu slaagt erin het belachelijke van dit missiewerk aan te kaarten, maar slaagt er niet in onder de oppervlakte te komen. Wat deze kinderen echt denken en voelen, geen idee.Ewing & Grady zien hier de kiem het vervagen van de grens tussen religie en politiek, maar deze claim blijft een beetje in het luchtledige hangen.


avatar van Frans Sarneel

Frans Sarneel

  • 27 berichten
  • 0 stemmen

Woorden schieten te kort. En als ik ze wel zou vinden, zou ik waarschijnlijk een hoop mensen (de Christenfundamentalisten onder ons) beledigen. Ik hou het maar bij één woord: Triest!


avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

  • 10407 berichten
  • 2596 stemmen

Het betreft hier overigens niet eens een of andere vage sekte; maar liefst 26,1% van alle Amerikaanse gelovigen zijn evangelist (bron: nrc.next).


avatar van Chuck Taylor

Chuck Taylor

  • 1269 berichten
  • 1953 stemmen

Goodfella_90 schreef:

Het betreft hier overigens niet eens een of andere vage sekte; maar liefst 26,1% van alle Amerikaanse gelovigen zijn evangelist (bron: nrc.next).

Een evangelist hoeft lang niet altijd fundamenteel te zijn, zoals dat in deze film wel het geval is (neem ik aan). Misschien bedoel je met je uitspraak dat 26% van de Amerikaanse gelovigen het geloof aanhangen wat in de deze film wordt gepredikt. Maar het woord evangelist is dan niet op zijn plaats en zou veel te generaliserend zijn.


avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

  • 10407 berichten
  • 2596 stemmen

Uiteraard doen er zich handelingen voor in verschillende gradaties, maar de evangelistische kerken (en pinkstergemeentes, die in dit artikel in dezelfde groep geplaatst werd) verschillen over het algemeen niet tot weinig van het in deze film uitgebeelde.


avatar van Chuck Taylor

Chuck Taylor

  • 1269 berichten
  • 1953 stemmen

Niet in de zin dat ze Jezus overal bijroepen, maar het hele indoctrineren is maar van toepassing op een klein deel van de evangelistische gemeentes. Dus als je dan zegt dat het niet tot weinig verschilt, klopt dat gewoon niet.


avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

  • 10407 berichten
  • 2596 stemmen

Ik heb andere dingen gehoord, maar ik ben er niet dusdanig in thuis dat ik het kan presenteren als een feit. Dus misschien heb je wel gelijk.


avatar van Chuck Taylor

Chuck Taylor

  • 1269 berichten
  • 1953 stemmen

Ja zelf ben ik ook niet geheel in thuis, ik riep de assistentie van mijn vader in die veel kennis heeft op het gebied van godsdienst


avatar van Dragoon

Dragoon

  • 62 berichten
  • 127 stemmen

wat is dit ziek zeg!

al die kinderen worden daar geloof ik gewoon gehersenspoeld!


avatar van Pistons

Pistons

  • 588 berichten
  • 5539 stemmen

Goodfella_90 schreef:

Ik heb andere dingen gehoord, maar ik ben er niet dusdanig in thuis dat ik het kan presenteren als een feit. Dus misschien heb je wel gelijk.

Probeer het dan ook niet als feit te presenteren als je er niet in thuis bent.

Dat je insinueerde dat alle evangelisten fundamenteel waren gaf me die wetenschap al trouwens.


avatar van latrat

latrat

  • 264 berichten
  • 580 stemmen

het griezelige is dat die fanatieke redneck met zijn preek nog intelligent overkomt.


avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

  • 10407 berichten
  • 2596 stemmen

Pistons schreef:

(quote)

Probeer het dan ook niet als feit te presenteren als je er niet in thuis bent.

Dat je insinueerde dat alle evangelisten fundamenteel waren gaf me die wetenschap al trouwens.

Tja, twee punten die beiden niet op mijn berichten slaan... wat kan ik daarmee.


avatar van Pistons

Pistons

  • 588 berichten
  • 5539 stemmen

Uiteraard doen er zich handelingen voor in verschillende gradaties, maar de evangelistische kerken (en pinkstergemeentes, die in dit artikel in dezelfde groep geplaatst werd) verschillen over het algemeen niet tot weinig van het in deze film uitgebeelde.

als feit presenteren

Het betreft hier overigens niet eens een of andere vage sekte; maar liefst 26,1% van alle Amerikaanse gelovigen zijn evangelist (bron: nrc.next).

het insinueren

alsje.


avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

  • 10407 berichten
  • 2596 stemmen

Wat insinueer ik daarmee, het is simpelweg een feitje. Over het andere, ik zeg er zelfs letterlijk bij dat ik het niet als feit wil brengen.


avatar van Pistons

Pistons

  • 588 berichten
  • 5539 stemmen

Ehm, sja, daar kan ik weer niets mee en I state my case.

Ik ging er vooral op in omdat ik je overal commentaar zie leveren op dingen terwijl jouw verwoordingen ook niet geheel duidelijk zijn blijkbaar... ;P

Slechte discussie wordt dit ook trouwens, laten we weer eens lekker on-topic gaan. Ik laat dit discussietje voor wat het is tenminste.


avatar van witboek

witboek

  • 905 berichten
  • 1117 stemmen

deze documentair gaat over christen in VSA die alles doen voor hun geloof. Ze brainwashen hun kinderen en uiteindelijk gaan de kinderen de mensen overhalen om naar het Christdom te komen of naar Jezus Christus. Weet je, als je éénmaal gelooft kan je niet anders, denk ik. Maar toen ik die kinderen zag huilen voor Jezus, vroeg ik me af, waarom huilen zij? Kinderen hebben toch niet zoveel zonden? Zo'n omgeving kan nooit goed zijn voor een kind. Een kind moet kind zijn. Zij gedragen zich zoals grote mensen. Was eventjes geschokeerd toen ik deze documentaire zag. Scheiding van kerk en staat is niet van toepassing in de VSA. Als er ooit nog een grote evenement komt in de geschiedenisboeken zal het wel vandaar komen, want reflecteren kunnen die niet zo goed. Als ze toch de naam van God gebruiken laat ze dan iets positiefs gebruiken en niet Gods naam ijdel gebruiken.

Kan wel erin komen dat de erediensten speciaal zijn voor sommige mensen. Met uw geest en lichaam met veel mensen in een ruimte komen om voor de zelfde handelingen te doen, moet prachtig zijn. Ik ben niet tegen mensen die geloven, want heb wel respect voor hun, maar zag rare zaken in deze documentaire die niets te maken hebben met geloof, inplaats daarvan misbruikte men het geloof om een politieke ideologie in te prenten in kinderen.


avatar van *Nientjah*

*Nientjah*

  • 1441 berichten
  • 369 stemmen

Wat een angstaanjagende film, gewoon ziek hoe die mensen hun kinderen hersenspoelen. De documentaire gaf een goed beeld hiervan en laat ook zien dat dit niet zomaar een kleine groep is in Amerika. Ik vind dit erg verontrustend en het is gewoon misselijkmakend om te zien hoe het eraan toegaat in dit kamp (en waarschijnlijk nog wel meer van deze kampen).

3 sterren.


avatar van Ellen1982

Ellen1982

  • 24 berichten
  • 18 stemmen

dit zijn altijd moeilijke dingen om over te praten net als politiek. Ik vond het een schokkende documantaire om te zien. Echt ontzettend goed. Ik raad dit iedereen aan. Ik was zo kwaad geworden onder het kijken. Dat dit bestaat begrijp ik niet. Ik ben ook christelijk maar dit vind ik gewoon een sekte en weinig meer te maken met het geloof. Maar doit is mijn mening natuurlijk


avatar van Biglia

Biglia

  • 159 berichten
  • 657 stemmen

In één woord: beangstigend.


avatar van mikey

mikey

  • 28986 berichten
  • 5138 stemmen

Lichtelijk provocerend in editing en theatrale muziekjes... Het polikieke aspect in deze film lijkt er min of meer bij verzonnen. Daarnaast snapte ik de andere kijk geprezen door de DJ ook niet helemaal. Toch wel een amusant kijkje in de wereld van de wedergeborenen


avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

  • 8664 berichten
  • 3941 stemmen

Deze documentaire gaat over de wereld van overijverige Christelijke fundamentalisten die we vaak gepersifleerd zien in komedies. Maar hier is er beslist geen lolletje aan, want het beeld dat geschetst wordt is enger dan de beste horrorfilm. De focus ligt op een jeugdkamp dat als doel heeft om kinderen op te leiden tot een leger van soldaatjes voor de Republikeinse zaak. Geen middel wordt geschuwd om de blijde boodschap erdoor te drukken. We zien bijvoorbeeld hoe een kampleidster speelgoed omzet in hulpmiddelen om haar Christelijke waarden kracht bij te zetten. Poppetjes van baby's voor de pro-life ( tegen abortus ) of barbie's als voorbeeld voor de zondeval.Ze heeft er zelfs lol in om haar jonge volgelingen op zo'n gruwelijk mogelijke manier tot nieuwe inzichten te brengen. Of we zien predikanten die de boodschap zo intens maken dat de kinderen staan te huilen of in tongen gaan praten.

Het engste zijn de twee kinderen in de hoofdrol die eruit zijn gaan zien als kleine cyborgs. Hun kinderlijke onschuld wordt compleet onderdrukt door een misplaatst gevoel van schuld en zonde. Sommige scenes krijg je dan ook niet verzonnen, zoals de scene waarin het ontzettend aaibare meisje naar een jonge vrouw toe loopt om haar terecht te wijzen op haar levensstijl. Wij zien als kijker een bibberend en stotterend kind dat op deze ridicule manier bevestiging zoekt van de volwassenen, en dat uiteindelijk dan ook krijgt. Ik kan me niet eens voorstellen hoe deze kinderen als beschadigde volwassenen op zullen groeien.

Wat mij persoonlijk tegenstaat aan deze ''onzichtbare'' vorm van journalistiek is dat het wellicht dingen niet in de juiste context zet. Juist door de dingen te tonen ''zoals ze zijn'', schets je een beeld zonder enige nuancering of mogelijke feedback van de betrokkenen. De kijker gaat dingen anders invullen dan het geval werkelijk wil. Daarnaast is de politieke boodschap erg dik aangezet, waarbij het beeld wordt geschetst dat de VS ten onder zal gaan aan deze mensen. In de docu worden echter nauwelijks doorslaggevende argumenten aangevoerd die dat beeld staven. Die ene liberale Christelijke radiohost zegt zinnige dingen, maar dat is dan ook alles.