28 Days Later... (2002)
Genre: Horror
Speelduur: 113 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Danny Boyle
Met onder meer: Cillian Murphy, Naomie Harris en Christopher Eccleston
IMDb beoordeling:
7,5 (537.129)
Gesproken taal: Spaans en Engels
Releasedatum: 28 mei 2003
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot 28 Days Later...
"His fear began when he woke up alone. His terror began when he realised he wasn't."
Dierenactivisten dringen een laboratorium binnen om de chimpansees waarop geëxperimenteerd wordt, vrij te laten. De beesten zijn echter geïnfecteerd met een virus dat razernij veroorzaakt. Achtentwintig dagen later wordt Jim wakker uit een coma in een verlaten ziekenhuis in Londen. Ook de stad blijkt verlaten, totdat hij een kerk binnengaat en er een bende razende zombies treft. Selena en Marc redden hem en samen proberen ze te overleven.
Externe links
Acteurs en actrices
Jim
Selena
Frank
Hannah
Major Henry West
Mark
Jim's Father
Jim's Mother
Private Clifton
Seargent Farrell
Reviews & comments
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Maar als we na de bootscene kijken is er durf ik te wedden een hele tijd geen bloed te zien totdat geinfecteerd raakt.
Sfeerloos en geen bloed, nog erger
Wat ik er wel bij mag zeggen is dat ik 28 Weeks Later wellicht beter zou beoordelen als het niet de opvolger was van deze film. Hij blijft dan alsnog flauw en onnodig onrealistisch (Hollywoodsausje), maar dan hoeft hij niet in de schaduw te staan van zijn grote broer.
Martijnnn
-
- 2248 berichten
- 2412 stemmen
Leuk trouwens dat er toch een 28 Months Later komt. Dit mag dan wel de laatste zijn. Een waardige afsluiting van een spannende horrortrilogy.
Nu opeens wel weer?! Waar is dat gezegd?! Eind vorig jaar zou die er niet komen.
puckb96
-
- 1849 berichten
- 0 stemmen
Nou toch wel. Op Filmtotaal heel wat toppics. Maar 1 vraag: why the hell doen Murphy en Harris niet mee met het tweede deel? Ik kan die meer een "spiritual sequel" noemen dan een sequel.
Maar 28 weeks Later heeft Andy 
Hij is een kei erge stoere bink! Hoewel ik het einde niet echt helemaal snap
melvddonk
-
- 3972 berichten
- 0 stemmen
'Sure. - No look, I mean, thank you. - and I mean Sure'
Schandalig dat ik 28 Days Later nog nooit gezien had. Al een lange tijd wilde ik deze film gaan kijken, maar om de een of andere reden stelde ik het steeds uit. Nu moest het er toch echt maar eens van komen en ik heb hem dus gekeken.
Het begint al meteen goed, met een openingsscene die erg goed was. De gruwelbeelden op de televisie en de apen. Ja, ik was geboeid. De spanning zat er dan ook meteen goed in. En dan, 28 dagen later wordt Jim wakker. Wat was dat een leuk hoofdpersonage zeg. Ik kweekte ook al meteen een heleboel sympathie voor hem. Ook de cynische Selena was errug leuk.
De film was een beetje een mix van een destroyed world- en een zombiefilm. Erg leuke combinatie vond ik dat. Visueel was het allemaal erg mooi. Vooral de beelden van het uitgestorven Londen vond ik prachtig. Je vraagt je na het zien van die beelden ook meteen af wat er in godsnaam in die 28 dagen gebeurd is. Ja, ik was meteen geboeid.
Ook het geluid is erg goed. Er zit goede muziek in de film, maar soms is er ook, op precies de goede momenten, voor stiltes gekozen. Erg fijn, want dit past perfect bij het 'uitgestorven'-idee.
De spanningsopbouw was geweldig. In het begin was de spanning nog enigzins dragelijk, maar tegen het einde van de film was het zo nagelbijtend spannend dat ik op het puntje van de bank zat. Ook de schrikmomenten waren erg effectief. Soms waren ze erg simpel, maar o zo effectief. Voorbeeld: Jim loopt door het uitgestorven Londen, je hoort geen geluiden. Opeens loopt hij tegen een auto aan en het alarm van die auto gaat af. Ik schrok me rot!.
Ik was ook enorm aan het meeleven met de hoofdpersonages. Toen Frank infected raakte jankte ik dan ook tranen met tuiten. Naast dit drama-aspect zat er ook meer dan genoeg gore in de film en ik heb zelfs af en toe wat humor kunnen ontdekken. Vooral de cynische Selena zorgde voor de nodige humor, maar ook bijvoorbeeld de 'Let's shop'-scene vond ik erg vermakelijk.
Het einde vond ik erg goed. Fijn dat ze het open gelaten hebben en briljant dat het op het einde weer 28 days later is. Ik vond het een erg geslaagde horror. Op naar 28 weeks later!
4,5*
N23
-
- 649 berichten
- 255 stemmen
@melvddonk
Als je 28DL als zo goed vond, dan kan je 'Devils playground' uit 2010 ook wel waarderen. Aanzienlijk minder dan 28DL maar toch vermakelijk en in de sfeer van 28DL
Ruben0s
-
- 16 berichten
- 31 stemmen
Bagger verhaal dat helemaal nergens opslaat. Ik snap ook niet waarom dit een "horror film'" wordt genoemd.
ik geef hem 1 van de 5 zombie ballen.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Bagger verhaal dat helemaal nergens opslaat...
Niet? Dus zombies bestaan eigenlijk helemaal niet..
Ik snap ook niet waarom dit een "horror film'" wordt genoemd..
Omdat het een horror film is.. 
Ste*
-
- 2073 berichten
- 1388 stemmen
Begint heel erg veelbelovend, met het verlaten Londen, de verschillende mooie shots, en de infected die ineens aan komen rennen zijn echt spannend en schrikken en goed in beeld gebracht.
Tot zover een originele, mooie film, alleen jammer dat het inzakt bij het stuk van de soldaten. Het gaat dan bijna alleen nog maar over het feit dat zij nu de eigenlijke bedreiging zijn voor de drie. De film verliest bijna helemaal zijn mooie frisse uiterlijk, het duurt te lang, is ook iets te donker en te onduidelijk gefilmd.
Ook zitten er net iets te veel kleine plotholes en onduidelijkheden in.
Verder nog steeds heel verdienstelijk, dus 4*
davincstyle
-
- 242 berichten
- 189 stemmen
Een erg mooi beeld wat ze geven van een verlaten stad die geïnfecteerd is. Ik vond de shots overtuigend, spanning was ook aanwezig. Ik had de film al een keer eerder gezien dus na nog niet te hebben gestemd hierbij mijn 4,5. Dik verdiend aan deze zombie film!
Uzza_Sparta
-
- 1195 berichten
- 2138 stemmen
aan deze zombie film!

zombies gaan toch eerst dood?
wel een rampenfilm maar geen zombie film 
dualcia
-
- 953 berichten
- 2311 stemmen
Tegenwoordig hoeven mensen niet eerst dood te gaan om zombies te worden 
Een simpele verspreidende infectie zorgt al voor een hoop zombiefilms. (Zombieland, Planet Terror)
psycholamp
-
- 1960 berichten
- 580 stemmen
Wat blijft dit toch een vette film. Echt precies de juiste desolate sfeer en wat een vette soundtrack ook. Al verschillende malen gezien en altijd weer even tof.
gr.jske
-
- 32 berichten
- 68 stemmen
Ik snap niet waarom iedereen dit een zombiefilm noemt. De "zombies" zijn doorgedraaide mensen. dat is ook waarschijnlijk de reden dat ik deze goed vind, omdat zombiefilms eerder komedies zijn dan horror. 
N23
-
- 649 berichten
- 255 stemmen
@gr.jske Omdat deze film kwa sfeer en benadering veel weg heeft van de zombiefilms, en iedere zombiefanaat deze film ook bijzonder goed vindt @mijzelf.
Maar een zombie film is het niet Want deze geinfecteerde gaan na 5 weken dood als ze zich niet gevoed hebben @28 Weeks Later
Probeer gelijk anders 'Dawn of the Dead 2004' van Zack Snyder eens.
gr.jske
-
- 32 berichten
- 68 stemmen
@gr.jske Omdat deze film kwa sfeer en benadering veel weg heeft van de zombiefilms, en iedere zombiefanaat deze film ook bijzonder goed vindt @mijzelf.
Maar een zombie film is het niet Want deze geinfecteerde gaan na 5 weken dood als ze zich niet gevoed hebben @28 Weeks Later
Probeer gelijk anders 'Dawn of the Dead 2004' van Zack Snyder eens.
ken ik niet. Zack Snyder wel (regisseur van het bloedbad 300, de aparte watchmen en die prachtige uilenfilm). Zijn het van die cheesy zombies? Dat vind ik namelijk lachwekkend. Dat is ook de reden waarom pirates of the caribbean 1 niet mijn favo uit de reeks is, die skelet achtige zombies konden me niet boeien.
Maar dan vind ik resident evil wel weer goed. Maar ja: RE heeft milla
N23
-
- 649 berichten
- 255 stemmen
@gr.jske De zombies zien er niet 'cheesy' uit, maar eerder als 'echt'. Alsof ze echte zombies gebruikt hebben. ik zou zeggen als je deze film goed vond dan vind je die film ook geweldig.
Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5589 stemmen
Moet het iets afleggen tegen de herinnering. Wanneer het definitief van locatie wisselt, verliest het toch wat impact. Film opent wel ijzersterk. De reden van de uitbraak is melig, maar de manier waarop er vlot geschakeld wordt naar furieuze apen maakt daar korte metten mee. Net als met het eerste slachtoffer, waarmee de toon wel gezet is. De shots van de verlaten stad met de zacht aanzwengelende score doen daar nog een schep bovenop en ook op dramatisch vlak heeft het wel wat body.
Een afscheidsbriefje, een dak met emmers en een taxiritje gooien toch wat empathie en sympathie in de mix, zonder dat het wat dat betreft overkookt. Geeft het vervolg net dat beetje extra, alhoewel dan het beste wel zo ongeveer achter de rug is. Het is nog genieten wanneer Manchester opdoemt, maar ondanks een bittere draai en het enorme landhuis doet de finale wat obligaat aan, is de dreiging van de verder wel lekker felle geïnfecteerden wat ingezakt en sluit het ietwat soft af.
Nierika
-
- 39 berichten
- 262 stemmen
Zijn er nog mensen die het boek 'De Triffids komen' van John Wyndham hebben gelezen?
Ik heb écht het gevoel dat het ontwaken van Jim in het ziekenhuis daar rechtstreeks van afgekeken is...
Verder sluit ik me volledig aan bij het commentaar van Ste*!
Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5589 stemmen
Zal wel. Ik heb het boek niet gelezen, wel die mini-serie van 2009 eens gezien. Die start zo ongeveer hetzelfde als 28 Days Later. Van de wiki:
On the DVD commentary, Boyle and Garland frequently call it a post apocalypse and horror film, commenting on scenes that were specific references to George A. Romero's Dead trilogy. However, during the initial marketing of the film Boyle did try to distance the film from such labels. Boyle identified John Wyndham's The Day of the Triffids as Garland's original inspiration for the story.
Nierika
-
- 39 berichten
- 262 stemmen
Zal wel. Ik heb het boek niet gelezen, wel die mini-serie van 2009 eens gezien. Die start zo ongeveer hetzelfde als 28 Days Later. Van de wiki:
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Zijn er nog mensen die het boek 'De Triffids komen' van John Wyndham hebben gelezen?
Ik heb écht het gevoel dat het ontwaken van Jim in het ziekenhuis daar rechtstreeks van afgekeken is...
!
Gelezen en ja, daar lijkt het erg op. Meer, trouwens.
ibendb
-
- 5038 berichten
- 3225 stemmen
28 Days Later...
Een minder geslaagde zombiefilm. Het is leuk, zo de verlaten straten van Londen. Het verhaal is goed, maar het zakt af en toe in. Ook vind ik het jammer dat de zombies zo snel veranderen. Verder ziet alles er goed uit. 3*
N23
-
- 649 berichten
- 255 stemmen
28 Days Later...
Een minder geslaagde zombiefilm. Het is leuk, zo de verlaten straten van Londen. Het verhaal is goed, maar het zakt af en toe in. Ook vind ik het jammer dat de zombies zo snel veranderen. Verder ziet alles er goed uit. 3*
je review klopt niet want het is geen zombiefilm.
ibendb
-
- 5038 berichten
- 3225 stemmen
Die geÏnfecteerden dan, he. Ik noem ze zombies. Waarom?
1) Ze zijn moordlustig en kunnen niet praten
2) Ze lijken op zombies.
Ik noem het een zombiefilm, maar dat is mijn mening.
N23
-
- 649 berichten
- 255 stemmen
Die geÏnfecteerden dan, he. Ik noem ze zombies. Waarom?
1) Ze zijn moordlustig en kunnen niet praten
2) Ze lijken op zombies.
Ik noem het een zombiefilm, maar dat is mijn mening.
Juist, als we die criteria voor alles gebruiken dan is mijn schoonmoeder ook een zombie....
Fortune
-
- 4317 berichten
- 2774 stemmen
je review klopt niet want het is geen zombiefilm.
Wat maakt dat nou uit hoe je ze noemt?
Alsof er ook maar iemand beter af is met deze informatie.
Verandert helemaal niks aan niks.
Echt zo'n berichtje van kijk mij het verschil tussen zombies en geïnfecteerden weten.
heel erg goed van jou dat je dat weet.
N23
-
- 649 berichten
- 255 stemmen
Wat maakt dat nou uit hoe je ze noemt?
Alsof er ook maar iemand beter af is met deze informatie.
Verandert helemaal niks aan niks.
Echt zo'n berichtje van kijk mij het verschil tussen zombies en geïnfecteerden weten.
heel erg goed van jou dat je dat weet.
Ach als je een film wilt beoordelen als een zombiefilm, moet het wel een zombiefilm zijn.
Een kat noem je ook geen hond, al heb ik wel mijn twijfels of jij dat verschil ziet.
Een koe zegt boe, en een kat zegt miauw. 
Fortune
-
- 4317 berichten
- 2774 stemmen
Ik heb inderdaad moeite om katten en honden te onderscheiden.
Al sinds ik klein was zag ik honden voor katten aan en vice versa.
Goh, misschien ligt het inderdaad daar aan.
Pre- en sequels

28 Years Later: The Bone Temple
2026
23 reacties

28 Years Later
2025
135 reacties

28 Weeks Later
2007
791 reacties
Gerelateerd nieuws

Zombiefilm '28 Days Later' met Cillian Murphy vanavond op televisie

Cillian Murphy maakt toch niet zijn opwachting in '28 Years Later': 'Hij wilde er graag bij betrokken zijn'

'28 Years Later' is in aantocht, maar de originele film met Cillian Murphy tref je nergens meer aan
Vervolg op iconische horrorfilm '28 Days Later' met Cillian Murphy cast drie grote namen voor de hoofdrol
Bekijk ook

El Laberinto del Fauno
Fantasy / Drama, 2006
1.334 reacties

Saw
Thriller / Horror, 2004
3.065 reacties

Felon
Misdaad / Drama, 2008
604 reacties

Nostalgia de la Luz
Documentaire / Drama, 2010
22 reacties

Spoorloos
Thriller / Mystery, 1988
559 reacties

Ondskan
Drama, 2003
38 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








