Evan Almighty (2007)

2,66 (1901)
1901 stemmen

geregisseerd door Tom Shadyac
met Steve Carell, Morgan Freeman en Lauren Graham

God (Freeman) vraagt nieuwbakken Congreslid Evan Baxter (Carell) om een Ark te bouwen om de wereld te redden van een tweede grote overstroming, net zoals Noach dat ooit kreeg opgedragen. Evan's familie denkt aanvankelijk dat hij mentaal ingestort is, maar na verloop van tijd blijken er wel degelijk Bijbelse motieven in het spel te zijn.

avatar van Gastel
Maartenn schreef:

En bovenal met Steve Carell...

Niets mis met met Steve Carell wat mij betreft (al zal ik mij blijven verzetten tegen mensen die zijn versie van The Office beter vinden).

Het idee van deze film is best aardig, ook ziet het er visueel puik uit (de special effects). Echter komt het verhaal wel erg moraliserend en is het geheel ontzettend zoetsappig.
Typisch Amerikaans familie vermaak, maar geen film die ik nog eens zal opzetten.

avatar van halfbloedje
Deze film was veel slechter dan de vorige. Ik heb bijna niet gelachen om die film. Sowieso ben ik niet zo dol op Steve Carell maar hier doet tie het echt slecht. Ik vindt het verhaal niet leuk. Ik dacht hij gaat net zo worde als Bruce Almighty dat tie ook al die krachte had. Ik vindt heel erg jammer maar een onvoldoende.

rayman
Erg flauw vervolg op Bruce Almighty..

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Drie kinderen zijn zeer teleurgesteld als hun vader thuiskomt met een lading papierwerk en ze hun weekendje weg zo in het water zien vallen. Ik ben dit soort clichés en onvermijdelijke mierzoete levenslessen die daarop volgen volkomen zat. Helaas zit Evan Almighty vol met dit soort ongein. Het origineel was hier en daar al vrij zoet en moralistisch, maar bij het vervolg dachten de makers dat er nog wel wat scheppen bovenop konden. De mensheid helpt de natuur naar de maan. Het gezinsleven gaat voor álles. En iedereen kan een wonder verrichten, als je maar echt wil. Allemaal leuk en aardig voor een EO kinderprogramma, maar in een komedie werkt het enkel averechts.

Dan zou je hopen dat Evan Almighty wel zijn best doet als het echt grappig moet zijn. Maar helaas, we moeten het vooral doen met mensen die op hun vingers slaan tijdens het timmeren of hun hoofd stoten. Hilarisch . En als klap op de vuurpijl krijgen we Wanda Sykes, de koningin van de irritante en pijnlijk onleuke momenten. Dan ben je blij dat een Steve Carrell en Morgan Freeman nog enigszins talent in de donder hebben en dus bepaalde scènes nog net van de ondergang weten te redden. En ook het spektakel is af en toe prima, de effecten zijn alleraardigst. Maar wat wil je ook met een budget van 175 miljoen dollar. Had een deel van dat geld gebruikt om scriptschrijvers te vinden die wél komedie kunnen schrijven en je had waarschijnlijk een best leuk vervolg op Bruce Almighty gehad.

2 sterren.

avatar van DarkElement
Heb nooit heel veel met komedie maar dit soort films kunnen mij wel bekoren, leuke humor en deel 1 was ook briljant, 3,5*

avatar van witboek
Vond hem wat flauw en niet goed in elkaar zitten.

Veel dieren doen mij altijd denken aan een hoog Disney-gehalte, maar daarmee zou ik Disney tekort doen in vergelijking met Evan Almighty. Het is voorspelbaar, geen moment écht humoristisch en bovenal tergend clichématig. De cast voegt evenmin iets toe. Het enige dat nog redelijk is geslaagd is de replica van de Ark en de special effects op de waterstroom; in het geheel niet onaardig. Het is echter bij lange na niet genoeg om ook maar in de buurt van een voldoende te komen.

avatar van PSV.
Walgeljk

avatar van lars-pixar
'Na het zien van de tweede Almighty film komt Evan Carell tegen over Bruce Carrey te staan'

Een soort vervolg op 'Bruce Almighty' maar in plaats van Bruce maken we nu kennis met Evan.
Buiten dat Morgan Freeman terug keert als god wordt de rest van concept in een ander verhaal gezet.
In dit nieuwe verhaal wordt Evan na het bidden naar God gevraagd door God zelf om de wereld te verbeteren door een ark te bouwen.
Met onduidelijkheid naar zijn gezin en up en downs in zijn kantoor baan werkt hij toch aan het opbouwen van de ark en het waarderen van God.

Het verhaal wordt nog al kinderlijk neergezet tegen over de voorgaande Almitghty film.
Wat je in Bruce Almighty had heb je zo niet in Evan Almighty en dan kom ik toch terecht bij het Almighty concept, waarin Bruce het allemachtig uitvond en hier mee ging ontdekken.
Wat in die film het verhaal ook zo leuk maakte voor jong en oud.
Nu wordt het gepresenteerd als iets wat zich al eens heeft voorgedaan en bedenkelijk niet zo leuk meer kan overkomen als in zijn succes.
Het verhaal focust zich dus echt op de scene's waarin het gaat om het opbouwen van de ark.

Zoals al meerdere keren naar voren kwam, is Jim Carrey als Bruce vervangen door Steve Carell.
Het vergelijken van Carrey en Carell is wel heel simpel en dat is een mooi verschil om te tussen de twee films waarin ze een gelijkmatige rol in spelen.
Acteur Carell stond bij zo-wie-zo al niet positief in het rijtje van komedie acteurs, ook in deze film komen we weer zijn gewoontes en eigenschappen tegen, waar ik persoonlijk niet echt wat mee heb.
Zijn uitstraling als Evan is net als in andere films waar hij in speelt erg stijf, hij uit nauwelijks een grijns.
Hij houdt dan ook echt zijn eigen blik op zijn gezicht, buiten dat komt hij ook niet grappig over naar mijn idee. Oke laat ik dan toch maar eerlijk zeggen dat ik het dansje wel masterlijk vond.

Hoe negatief mijn recensie er ook uit ziet, heb ik me toch er goed vermaakt en denk ik dat dit vermaak meer naar boven zal komen bij de leeftijds categorie van ongeveer tien jaar?
Daarin tegen vond ik Bruce Almighty meer een familie film, die uiteindelijk naar mijn mening ook beter is dan de kinderlijke Evan Almighty.

avatar van jOERI
Misschien ben ik één van de enigste, maar ik vond deze beter dan Bruce Almighty

avatar van missl
Een saaie opvolger. Carell kan mij over het algemeen niet erg bekoren en dat was in deze film weer zo. Goodman is zoals altijd wel weer goed bezig.

avatar van Vinokourov
Wat een doelloze troep is dit. Steve Carell wordt opgedragen door God (Morgan Freeman) om een ark te bouwen. Het christelijke sausje wat door de hele film heen sijpelt is verschrikkelijk en de humor bestaat voornamelijk uit nette pakken die ondergescheten worden door verdwaalde vogels.

avatar van tattoobob
Ik heb mij eigen ook wel vermaakt met deze film hoor,tis inderdaad niet zo goed als Bruce Almighty maar Carrel kan ik altijd wel waarderen en hij heeft iets net als Carrey wat op mijn lachspieren werkt....niet zoveel als Carrey natuurlijk maar toch werkt het wel.
Verder ziet de film er wel netjes uit vind ik.

avatar van PEN15
Ik was al niet gecharmeerd van de vorige die ik dankzij de vele aandacht destijds met forse tegenzin uiteindelijk maar eens had geprobeerd te kijken. Evan viel me ietsje mee, hij was redelijk om je aandacht erbij te houden, ondanks de ontieglijk kinderachtige dosis beestenboel en poepgrollen. Het leukste van alles dat me nog net een 2.5* doet toekennen is de everybody dance now backstage montage na het einde.

avatar van Rodger
Redelijke komedie, toch kan ik wel lachen om Steve Carell. deze heeft een bepaalde humor wat de film toch leuk maakt.
2.5**

avatar van TornadoEF5
Grappig. Ik dacht nu echt dat Ashton Kutcher deze rol speelde. Ik weet niet waarom ik dat zo in mijn hoofd had geprent. Misschien speelt die ergens een soortgelijke rol?

avatar van Forrest001
Onbegrijpelijk dat deze film $ 175.000.000,- moest kosten. In ieder geval hebben de makers quitte gespeeld.

Zelf vind ik de film erg matig, ondanks de cast met bekende acteurs.

Gekeken vanwege Lauren Graham. Helaas had ze maar een kleine rol. Verwachte er weinig van verder. Maar ik heb me erg vermaakt, dus dat is goed. Voor mij is dat het belangrijkste criterium. Ik kreeg er een goed gevoel van.

Ik hoop dat het diervriendelijk was voor de dieren.

avatar van Duke Nukem
Een beetje een kinderlijke film, niet zo goed als het origineel en de grappen zijn nogal flauw. Steve Carell doet het niet slecht, hoewel hij duidelijk geen tweede Jim Carrey is. Wanda Sykes is behoorlijk irritant met haar stomme opmerkingen ("If that comes out your front, I don't even want to know what's coming out your back!"). Wel een leuke familie-film en nog altijd beter dan die andere 'Noah' film uit 2014.

avatar van Black Math
Bij nader inzien heb ik eigenlijk geen idee waarom ik dit heb opgezet. Bruce Almighty heb ik destijds in de bioscoop gezien naar aanleiding van een erg grappige trailer. Bleek in de bioscoop dat alle grappen uit die film in de trailer gepropt waren, dus dat was een flinke tegenvaller. Aangezien sequels vaak slechter zijn dan de originele films, had ik natuurlijk kunnen weten dat dit helemaal niet veel zou zijn.

Natuurlijk is het hele verhaal te belachelijk voor woorden. Hoeft niet erg te zijn als het tot leuke grappen lijkt, maar hier is er vooral veel slapstickhumor die me helemaal niet ligt. Vogelpoep enzo. Wanda Sykes wordt hier al heel veel aangehaald en ook ik heb met kapot aan haar geërgerd. Een typische rol die vaker aan Afro-Amerikanen toebedeeld wordt, ik zou er als acteur zelf niet echt vrolijk van worden van dit soort rollen. Verder veel klefheid en slechte effecten, met name op het einde, en over de muziek zal ik maar helemaal niet hebben. Toch een aantal keer kunnen glimlachen, verrassend genoeg nog het meeste om Morgan Freeman, wat de film van het absolute minimum redt.

1*.

avatar van gizzegiz
Best een plezante film

avatar van Kondoro0614
Zo, dan kan ik eindelijk weer eens rusteloos verder. Ik heb nu op elke stem een mening geplaatst en dan is het tijd voor de andere films. Vandaag wou ik toch even snel nog een film bekijken aangezien het jaarlijkse Stoppelhaene festival weer aan de gang is in ons dorp en daar moest ik natuurlijk wel even bij zijn, ik had ook helemaal niet op de planning dat ‘Evan Almighty’ één van de laatste films zou zijn die ik in de vakantie ging kijken. De film viel mee maar echt heel leuk vond ik hem niet, en aangezien het een herziening was wist ik vrijwel wat er al ging gebeuren en dat maakte het ook niet veel beter.

De cast viel best wel mee, met Morgan Freeman en Steve Carrell heb ik het meeste van een leuke cast wel besproken want de rest viel me wel mee. John Goodman is overigens ook nog wel een persoon die ik het aardig vond doen maar niks was echt héél speciaal. En ik kon echt niet tegen die Wanda Sykes, wat een ontzettend irritante stem heeft dat mens.

“He's filling the Ark with two of every kind of animal. Still to be collected: two giraffes, two elephants... and one more jackass.”

Het verhaal was geinig meer werd nergens echt héél speciaal, we volgen Evan Baxter die als nieuwslezer zich inwerkt in de politiek. Op een dag doet hij eens wens waarna god op de wereld land en Evan een taak oplegt: hij moet de dieren en mensen redden van een zondevloegd zoals Noach dat vroeger ook deed, en hij moet dus een ark bouwen. Hij geloofde totaal niet in deze onzin en nam het niet serieus tot dat god steeds dichterbij kwam, zijn baard begon te groeien en er niet meer af kon, en hij zelfs in een gewaad moest lopen. Eenmaal de ark af lijkt het ook god te zijn want de dam breekt door en er komt een ontzettende lading water naar beneden kelderen die de ark vervolgens mee neemt. Niemand zette Evan meer voor gek en na een tijdje was het eind goed al goed.

Toch vond ik de film wat matig, was hij enigzins wel komisch maar ook weer niet komisch genoeg en ga zo maar even door. De film was het steeds net niet voor mij en ondanks het soms lachen was de CGI best saai. En dan was het verhaal ook best taai om door te lopen, aangezien het niet altijd even interessant was om naar te kijken.