Evan Almighty (2007)

2,66 (1943)
1943 stemmen

geregisseerd door Tom Shadyac
met Steve Carell, Morgan Freeman en Lauren Graham

God (Freeman) vraagt nieuwbakken Congreslid Evan Baxter (Carell) om een Ark te bouwen om de wereld te redden van een tweede grote overstroming, net zoals Noach dat ooit kreeg opgedragen. Evan's familie denkt aanvankelijk dat hij mentaal ingestort is, maar na verloop van tijd blijken er wel degelijk Bijbelse motieven in het spel te zijn.

Aardige spin off van Bruce Almighty. Dit keer is het, de in Bruce Almighty nog bijzonder leuk op de hak genomen, nieuwslezer Evan Baxter die in direct contact staat met God himself. Net als in Bruce Almighty is overigens het eerste gedeelte van de film waarin Evan nog in de ontkenningsfase zit en hij nog weinig aanstalten maakt op zijn opdracht (Ark van Noah bouwen) te vervullen het leukste gedeelte.

Maar ook daarna blijft de film onderhoudend, vooral de scénes met God Freeman zorgen regelmatig voor een glimlach, maar ook niet meer dan dat. Een prima tussendoortje dus voor een dinsdagmiddag als er verder weinig boeiends te beleven valt.

Dikke 3 sterren

avatar van Fixi88
Zeer leuk gedaan. Steve Carrel is ook echt fantastisch. Wel jammer dat hij de film niet boven de middelmaat uit krijgt. Vooral het laatste stuk was echt jammer.

avatar van Charlie Cheese
Ik vond hem de eerste keer leuker, nu was het zo'n echte spin-off geld verdienen-film.

avatar van Grover
Steve Carell is niet direct een acteur die een comedie kan dragen naar mijn mening. An sich is de opzet wel leuk, maar wel eens eerder gedaan, maar toen veranderde Tim Allen in een kerstman.
Er zitten wel leuke grapjes en toespelingen tussen, maar het sausje is toch wel erg overgoten met amerikaans sentiment. De sidekick, zin assistente, is m.i. ook te nadrukkelijk aanwezig als degene die de one-liners moet aandragen.
Blijft over een film die net goed genoeg is voor aan het begin van de zondagavond met een koekje en sapje erbij.

avatar van marc-philippe
Ik heb de film een aantal jaar geleden in de bioscoop bekeken en heb me oprecht vermaakt.

De humor is duidelijk wél aan mij besteed (toegegeven dat het soms wat makkelijk is), qua montage zit de film lekker in elkaar en de beelden zijn ook zeker de moeite.

Naar mijn idee een aanrader, of het nu met vrienden, familie of met je vriendin/partner is.

Het blijft gewoon leuk om naar Morgan Freeman te kijken, maar ook Steve Carell speelt deze surrealistische rol ontzettend geloofwaardig uit.

Eigenlijk is het enige dat m.i. ontbrak de chemie tussen Steve Carell en Lauren Graham (zijn vrouw in de film), waardoor Lauren qua acteren niet lekker uit de verf kwam.

TMP
Bruce Almighty is wel oke, maar deze film is flauw en absoluut niet grappig.

neli123
Ik vond het niet echt zo leuk omdat ik het verhaal een beetje te veel op het eerste vond
lijken.
Maar Bruce was wel erg goed

avatar van Akkiej
Vermakelijk filmpje, jammer van het slappe einde. Geef me dan Bruce maar.

avatar van miss_efron
Vele minder dan Bruce almighty!!! Jim Carrey zou die rol vele beter spelen.Net zoals in Bruce Almighty!

En ook ik sluit me aan bij 'Bruce is beter'. Let op: Evan doet het belange niet slecht, maar valt iets te vaak terug op slapstickhumor. Bovendien is de humor ook soms ver te zoeken (zelfs als je weet welke humor je kan verwachten) en iets voorbij halfweg stort de film ook nog eens helemaal in. Vandaar de misschien teleurstellende score van 2.5*, een beetje jammer voor de 'duurste komedie aller tijden'

avatar van sofripa
timbo_ schreef:

Scheelt mij typen. Helemaal eens!

Leuke film, mooi gemaakt. Creatief het bijbelverhaal onder de mensen gebracht.

avatar van ILDIB
Nou, das een tegenvaller, zeker het laatste kwartier. Dan gaat de fanta echt los. Paar leuke grappen, maar dan heb je het wel gehad.
Ik denk dat ik het beter had gevonden als evan niet zon jezus gezicht had gekregen, de flooding wat realistischer qua verloop zou zijn geweest (dam lag potdomme in jungle!!!) en de speical effects niet zo dramatisch waren.

avatar van Lennert
En dit kostte 200 miljoen om te maken? De special effects waren werkelijk oerlelijk en ik geloof nu niet direct dat er zulke dure acteurs in deze film zaten dat het budget daar zo van de hoogte in ging.

Het is al vaker gezegd: minder dan Bruce Almighty. Carell is voor mij ook eigenlijk een vrij vervelende acteur die zodra hij gekke bekken moet trekken gewoon teveel als een Robin Williams of Jim Carrey rip-off over komt. Om die reden houd ik ook niet van The Office US: waar de Britse versie heerlijk subtiel is, is de Amerikaanse te over the top om echt leuk te zijn. Goed, uiteindelijk is hij niet compleet irritant, maar zodra de film overgaat op visuele grappen (op vingers slaan en omvallen, 'hahaha') faalt het wel behoorlijk.

Verder vreselijk Amerikaans (het hele familie verhaal) en braaf. Enkele leuke naam-grapjes (Eve Adams, The 40 Year Old Virgin Mary) en situaties (de beesten die in steeds grotere getallen komen aanzetten, maar uiteindelijk nergens echt grappig. Jammer ook van de vervelende stereotypes (jive-talkin' zwarte secretaresse) en het soms erg matige acteerwerk (Lauren Graham praat minder snel dan in Gilmore Girls, maar acteert even slecht). Gelukkig dat Morgan Freeman een hoop goedmaakt, want hem als God blijft gewoon erg leuk.

Uiteindelijk ook weer geen complete ramp: het gaat allemaal lekker vlot en verveelt geen moment, maar goed is het absoluut niet.

avatar van RuudC
Ik schoot in de lach toen ik de hoogte van het budget zag. Voor ‘slechts’ een tiende daarvan zijn hordes films gemaakt die beter zijn dan Evan Almighty. Natuurlijk is Bruce Almighty (terecht) een groot succes geworden en dat zal wel de reden zijn dat deze film gemaakt is. Het ontbreken van een goed acteur in de hoofdrol is het grootste mankement aan Evan Almighty. Steve Carell mist gewoon het charisma van een Jim Carrey. Het plot is aardig, maar niet leuk genoeg uitgewerkt. De grappen komen zelden goed over. Vele clichematige wendingen maken de film redelijk voorspelbaar. Gelukkig weet Morgan Freeman een onvoldoende beoordeling van mijn kant af te wenden, maar eigenlijk is dit een vrij overbodige film.

avatar van erwku
Niet leuk en zinloos.

avatar van Maartenn
erwku schreef:
Niet leuk en zinloos.

En bovenal met Steve Carell...

avatar van erwku
Maartenn schreef:

En bovenal met Steve Carell...

in Little miss sunshine best goed, maar dat is een uitzondering blijkbaar. nog leuke films gezien?
Ik zit weer in mijn SF periode, waarom tussen al die pracht de tijd zag om deze prul te zien, blijft ook voormezelf een raadsel

avatar van lars-pixar
Evan Almighty omdat Bruce (Jim Carrey) niet wou en nu inmiddels 4 jaar later ziet hij wel te wachten op een derde deel

Film is leuk als tussendoortje.
Maar bijzonder is ie zeker niet.

avatar van jippie2010
ik denk dat ik één van de weinigen ben, maar ik vond deze nog net even wat leuker als het eerste deel.

avatar van juliegirlxoxo
Bijna het zelfde als Bruce Almighty,als ik me niet vergis komt zelfs de persoon die dat Evan speelt zelf in die versie voor.

avatar van K. V.
Na toch redelijk veel negatieve kritieken hem toch eens bekeken (m'n schoonouders hadden deze opgenomen) en hij is toch nog beter meegevallen dan gedacht.
Oké, de film is minder grappig dan Bruce Almighty, maar 'k heb toch ook een paar keren moeten lachen. Leuk waren ook de verwijzingen naar andere films: "The 40 year old virgin Mary" en "We need a bigger boat" (Jaws). Vooral de finale was knap gemaakt en erg indrukwekkend, zelfs op het kleine scherm.
Verwacht geen tweede Bruce Almighty en dan is deze film zeker te pruimen.

avatar van TomaskeX
De eerste film was veel beter. De halve ster is voor de super acteur Morgan Feeman!

avatar van Sergio Leone
Eerder en beter gedaan.

Het verhaal moet zowat hetzelfde zijn als Bruce Almigthy, dus zijn de moppen belangrijk. En dat valt erg tegen. Slechts sporadisch kon er bij mij een grijns van af.
Zoals zowat elke komedie zit ook hier dezelfde structuur in, met het 'baal'-gedeelte etc. Dat is vandaag de dag ook redelijk afgezaagd, me dunkt.

Steve Carrell is hopeloos irritant. Morgan Freeman is uiteraard een goeie acteur, maar waarom hij in dit soort films meespeelt is me een raadsel.

De effecten zagen er behoorlijk computeranimated uit. Nu ja, da's wel het laatste wat me kan schelen in dit misbaksel.

Pirmais
$175.000.000 is betaald voor deze film, weggegooid denk ik als ik de trailer heb gezien.

avatar van The Goss
Tot aan de damdoorbraak stond ie bij mij op een 3*, maar vanaf dat moment is het vrij hopeloos. Special effects zijn echt prul, wat maakt dat het eindoordeel op een 2.5* komt.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Slimme sequel.

Het vervolg op de bioscoophit Bruce Almighty blijkt ook heel goed te kunnen steunen op de komische Carell in plaats van Carrey. Met Freeman, die opnieuw met veel plezier zijn rol vervuld, en een verder vrij moralistisch verhaaltje dat voor de gehele familie is bedoeld, valt er eigenlijk geen buil te vallen aan deze slimme sequel.

Goed.

avatar van mrwhite
Leuk begin die af en toe wel nog grappig was maar vanaf dat hij de ark begint te bouwen is het allemaal niet meer zo grappig en wordt het meer een familie filmtje.

Aardig 2,5*

een aardige poging; maar het grappig zijn sneeuwt het gehewle verhaal onder. een rijstebrijberg van humor.