Evan Almighty (2007)

2,66 (1943)
1943 stemmen

geregisseerd door Tom Shadyac
met Steve Carell, Morgan Freeman en Lauren Graham

God (Freeman) vraagt nieuwbakken Congreslid Evan Baxter (Carell) om een Ark te bouwen om de wereld te redden van een tweede grote overstroming, net zoals Noach dat ooit kreeg opgedragen. Evan's familie denkt aanvankelijk dat hij mentaal ingestort is, maar na verloop van tijd blijken er wel degelijk Bijbelse motieven in het spel te zijn.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik heb er erg om gelachen. De film heeft ook eens weer een origineel en leuk verhaal met enkele zeer geslaagde grappen Baard waarmee ie op het werk kwam, toen zijn pak verdween en hij voor de hele raad in Noah outfit stond, dieren die hem lastig bleven vallen etc

Het acteerwerk is echt prima. Steve Carell en Morgan Freeman zetten weer 2 geweldige rollen neer.

Ik lees hierboven dat het een typische familiefilm is, maar dat klinkt altijd zo zoet. Ik vind dit een film die iedereen kan kijken. Ook met een groep vrienden en een krat bier bijvoorbeeld

avatar van Jordy
Zoetsappig en moralistisch, en wat een irritante rol voor Wanda Sykes, die grappen van haar waren echt te slecht. Aan de andere kant vond ik Carell het wel weer erg leuk doen, hij redde het een beetje.

avatar van Macmanus
Man o Man wat een ramp

Komedie is een lastig genre. Vaak is er een verhaal, maar dit kan niet te veel om het lijf hebben omdat er grappen moeten komen. Dus vaak nemen ze een grappig idee. Bijvoorbeeld een man die een apparaat krijgt waar je de tijd mee kunt stilzetten of een man die vrouwen stemmen kan horen of zoals hier een man die Noah mag naspelen van god. Jaha alleen de synopsis is al te hilarisch voor worden. Pfff hoewel ik redelijk masochistisch ben op zijn tijd, leek dit me nog niet eens ZO waardeloos als je zou verwachten. Voornamelijk omdat Carell, Goodman en Helms mee doen. Toch wel drie leuke komieken dacht ik zo.
Maar helaas konden ze de dollars niet laten schieten en moesten ze meedoen met dit zelfs voor Disney te moralistische film.

Reporter: What makes you think God chose you?
Evan Baxter: He chose all of us.

0.5! Bleeeh Religie Bleeeh Wanda Sykes Bleeeh Shadyac.

avatar van Shinobi
Ik heb 'm vanochtend in de bioscoop gezien. Is op zich wel een aardige film en de special effects waren ook wel aardig, het zag er soms nogal nep uit die scène met die zondvloed, maar ja.
Ik heb echt genoten van die Rita (de assistent van Evan), echt de dingen die zij soms zei geweldig gewoon.
Ik zit te twijfelen tussen 2 en een half of 3 sterren, maar ik ga denk ik vooralsnog voor 3 sterren.

avatar van Quentin
Dat het braaf, moralistisch en eigenlijk ook niet leuk zou zijn wist ik al op voorhand, maar konden ze op een budget van 175 miljoen geen fatsoelijke DOP vinden? Wat een abominabel slechte cameravoerig.

avatar van Pieter Montana
Een enorme tegenvaller. Het contrast tussen Evan- en Bruce Almighty is gewoon te groot. Waar Jim Carrey nog zijn vrouw haar borsten vergrootte en een Clint Eastwood-imitatie deed, krijgen we nu alleen maar flauwe duivenpoephumor. Bruce Almighty was lekker rebels, zelfs de moraliserende speech bleef lang uit. Evan Almighty daarintegen is een vreselijke - have faith- familiefilm. De grappen, toch degene waar ik mee moest lachen, zijn de woordspelingen naar De Bijbel en de heerlijke verwijzing naar "Jaws". Voor de rest zullen de kinderen wel kunnen lachen wanneer nog maar eens een nette man wordt ondergepoept door een stel duiven. Een te flauw en vooral te braaf vervolg.

1.5* Nog maar eens een bewijs dat veel geld niet gelijk is aan veel kwaliteit.

avatar van Norma
Persoonlijk vond ik het grootste pluspunt aan deze film Freeman. Of de man nou een gangster, een gevangene of God is, die stem en die ogen doen het 'em altijd. Voor de rest? Irritante personages, niet grappige grappen en een van A tot Z voorspelbaar verhaal. We hebben al eens dino's gezien, een reusachtige aap, pratende biggetjes en op hol geslagen neushoorns...wat mij betreft was het echt niet nodig geweest om te demonstreren dat ze ook alle dieren tegelijk uit de computer kunnen toveren. **

BoordAppel schreef:
Omdat ik het van jou niet verwacht had.

Die 0,5 zie ik ook in de stemlijst staan, dat is dan al duidelijk genoeg.

Bij deze dan; onlangs geschreven voor een opstartend studentenblad dat zich richt op Engelse studenten in A'dam:

ALMIGHTY BAD
In 2003 veteran funnyman Jim Carey starred in the mildly amusing comedy Bruce Almighty. With the movie’s huge success at the box office, it was inevitable that a sequel would show up sooner or later. However this time around Bruce himself is nowhere to be seen, and it’s his arch-rival Evan who takes centre stage. Leaving his days as a newsreader behind, Evan has climbed his way up the political ladder and now finds himself elected to Congress. He moves with his wife and three children to a new life, with a bigger house, a bigger office, and a bigger colleague in the form of Chuck Long (John Goodman). Everything seems perfect on the outside, yet in typical Hollywood fashion workaholic Evan leaves little time for his family and children, and God isn’t happy. The Almighty himself has big plans for our hero, and sets him on the task of building a new Ark. He initially shakes this off as his imagination, but he soon comes around to the idea, resulting in extreme disbelief from his family and friends.

It doesn’t take a film expert to see where the story is going, not that Bruce Almighty was exactly unpredictable either. Evan Almighty is similarly littered with quick gags, however unlike it’s predecessor none of them are really funny. The writing also seems to get progressively worse throughout the film. In addition, it has to be said that whereas Jim Carrey just has “funny” tattooed on his forehead, Steve Carrell isn’t quite as convincing. However he’s not all to blame, since the whole concept of the film just isn’t really funny to begin with. If this isn’t bad enough, it’s also rife with painful morality lessons. The last scene in particular is enough to make someone suicidal. You’d expect a strong theme of morality here, but this is the kind of stuff that should really be limited to church sermons. When you consider that Evan Almighty had a budget of approximately 175 million dollars, it’s hard to see how after 2 hours of utter misery.

avatar van Sportingerke
Verstand op nul film. Niet slecht, niet echt goed...
Een paar goede grappen, maar voor de rest niets speciaals.

Als je er echter rekening mee houdt hoeveel geld de film gekost heeft (wat op zich natuurlijk niets te maken heeft met de kwaliteit of met mijn stem), is het jammer dat ze niets beter hebben kunnen afleveren.

avatar van otherfool
'Bruce' was al niet al te best, maar het kan blijkbaar allemaal nog wat braver en moralistischer. Veel te weinig grappen (het laatste half uur telt er zelfs geen een) en het torenhoge budget is ook al nergens aan af te zien. Wanda Sykes en Jonah Hill (Superbad/Knocked Up) hebben leuke bijrolletjes, maar 'Evan' is veel en veel te magertjes.

1,5*.

Steve Carell is ongeveer de minst grappige man op deze wereld, wat een waardeloos komiek. Zo zorgt hij ervoor dat deze van nature al tenenkrommende film één van de slechtste films is die ik ooit heb gezien.

Wat een verschrikkelijk stompzinnig scenario. Niet alleen qua uitgangspunt en handelingsverloop, maar ook qua karakters en dialogen danwel one-liners. Zal ook de grootste reden zijn waardoor de cast jammerlijk faalt en geen enkele 'grap' goed overkomt. Om over de bijzonder lelijke special effects, de belerende moraaltjes en het afschuw wekkende uitleggerige en o zo heerlijk gekunstelde happy-end nog maar te zwijgen.

Mijn god wat een trieste komedie. Na 90 minuten was ik nog steeds aan het wachten op de eerste grap. Ik zou dit niet een komedie willen noemen maar een bagger film.

avatar van ®Tc
Opnieuw een leuk plot en dat is meestal wel zo bij een komedie maar het goed uitwerken is nog iets anders. Bij Bruce was dit ook al mager en hier ook vooral het lange einde vond ik er wat teveel aan. Wel mooie special effects.

Minder dan Bruce Almighty maar het gaat wel dezelfde score halen omdat ik Steve Carell veel beter vind dan Jim Carrey. Geen irritante over-acting maar de gepaste balans vinden. Dat maakt de film al veel grappiger op sommige moment.

Leuk en vermakelijk maar een topper in het genre is het zeker niet.

***

avatar van Tommeh
Gister weer een stukje meegepikt tijdens het zappen. En direct weet ik weer waar mijn 0,5 vandaan komt. Dit moet toch wel de allerslechtste film zijn die ik ooit gezien heb. Het verhaal, de dialogen, de SFX, het verschrikkelijke erbovenop liggende moraaltje, de personages, ik heb me werkelijk aan alles ge-ergerd. Vooral Carell en Sykes (het kleine donkere vrouwtje) waren totaal ongeschikt en pijnlijk ongrappig.

Maar het absolute trieste dieptepunt van de hele film is toch wel het dansje van Freeman en Carell aan het eind, wat van mij de boeken in mag gaan als slechtste scene ooit.

avatar van Spetie
Bruce Almighty was erg leuk, maar Carrey had er blijkbaar geen zin meer in en daarom kreeg Carell waarschijnlijk de hoofdrol in dit vervolg. Hoewel Carell het op zich niet slecht doet, haalt dit vervolg het toch zeker niet bij zijn voorganger. De meeste grappen zijn erg flauw, hoewel er wel een paar geslaagde tussen zitten zoals: "The 40 year old Virgin .. ". Carell kan de film niet zo naar zich toetrekken als Carrey, al ligt dit ook aan het wat mindere verhaal deze keer. De film kabbelt rustig verder en heeft ook deze keer weer een zoetsappige boodschap. Jammer, want het mag allemaal best eens een keer wat pittiger met grappen. Niet slecht al met al, maar gewoon een redelijke komedie, die net geen voldoende waard is.

avatar van P8rb
Best wel een grappige film. Morgan Freeman is wel goed gecast als god. De meeste grappen lagen me wel, vooral erg droog wanneer hij dat pak aanheeft. Het origineel nog niet gezien, maar dat lijkt me ook wel wat. De dieren zagen er wel een beetje nep uit soms.. 3*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Beter dan verwacht. Steve Carell staat niet echt bekend vanwege subtiele humor en ik had een hoop smoelenwerk verwacht om deel 1 met Jim Carrey te evenaren. Deze film is echter vrij rustig moet ik zeggen een verademing tussen de lading hyperkinetische komedies van tegenwoordig met dubbelzinnige sexmopjes. Enkele leuke verwijzingen naar bekende films (the 40 year old virgin Mary en de opmerking op de ark: we gonna need a bigger boat).

Het geheel is uiteraard net iets te voorspelbaar, te zoet en te moralistisch om echt van een sterke film te spreken. Maar ik heb er toch van kunnen genieten en zeker voor het gezien moet dit een leuke film zijn. Een meevallertje.

Wat een einde.

Op zich vind ik het idee nog best te doen. Ken de eerste film niet, maar Carrell die langzaamaan in Noah veranderd zonder dat de rest het al te sterk doorheeft levert best een aantal fijne en grappige scenes op.

Zeker niet alles is geslaagd, maar het nogal vreemde verloop kon mij wel boeien. Naar het einde toe wordt het inderdaad wel érg moralistisch (moraal nog een goed uitspreken en onderstrepen) met wat vreselijk kleffe scenes tot gevolg.

Effecten best crap, schrik ook van het enorme budget. Hebben ze alle dieren apart aangekocht ofzo. Moesten ze dan nog alles gebouwd hebben ... maar tijdens de aftiteling zijn vele blauwe schermpjes te zien.

Af en toe wel vermakelijk, zeker in het eerste deel, daarna wordt het eigenlijk steeds slechter. Gelukkig duurt het niet lang en worden de rollen wel lekker vlot ingevuld.

Kleine 2*

avatar van movie acteurs
Middelmatig en nogal ondermaatse komedie die soms grappig kan zijn, maar soms last heeft van waardeloze en totaal niet humoristische grappen. 2,0.

avatar van barns
Wat een smakeloze troep

Heb werkelijk geen enkele lachspier kunnen vertrekken met dit gedrocht. Evan Almighty bezit werkelijk in geen enkel opzicht orignele grappen of hilarische situaties die er echt toe doen. Bovendien zit er echt gewoon veels te veel vervelende herhaling in de film en is het weer te zoetsappig voor worden. De bad guy krijgt op het einde zijn pakkie slaag, alles komt weer helemaal goed met zijn gezin ... komop, hoe standaard kan het?

Waar in Bruce Almighty het onderwerp nog wel te pruimen was was het hier enkel de ark die hij moest bouwen. Dit bouwen zorgde ook alleen weer voor over-the-top situaties die me echt lieten janken.

& dat dansje hebben we nou ook wel gezien na 2 keer.

avatar van kaholiic
Grappig.

Maar veel te moralistisch. Morgan Freeman & Steve Carell dragen de film. Maar Lauren Graham & Wanda Sykes maken het wel erg zwaar. Wanda is gewoon erg irritant en Lauren kan gewoon niet acteren. Waar Jennifer Aniston die rol nog enigzins kan waarmaken, faalt Graham groots. En het lijkt veel te veel op Bruce Almighty. Maar soms is het ook erg grappig. Het bouwen van de ark is erg vermakelijk en de soundtrack is zeker dragelijk.

Goed.

avatar van Jessen0wnt
Geen idee waarom ik de eerste kijkbeurt deze met een lage 2 sterren heb getrakteerd. Vandaag verhoogd naar 3. Erg leuk en origineel verhaal. De film moest het niet hebben van zijn geweldige humor of de special effects, maar het was gewoon heel aangenaam naar te kijken. Jammer dat ie zo ''Hollywood-achtig'' is, er had van mij veel meer drama bij gekund. Ik leefde mee met Evan, haha. Leuke film =)

avatar van 606
Was helemaal niet verkeert deze almighty film.
Wel leuk dat de nieuwslezer uit deel 1 hier verder gaat en dat doet hij leuk.
De dieren en al erbij was prachtig.

3,5 ster

avatar van Justinw
Erg hollywoodiaans,

Zeker minder als zijn voorganger Bruce, alhoewel ik zowel Carrel als Carrey waardeer. Maar erg veel grappen zijn inkoppertjes. En erg simpel, clicheheid overheerst en dan is de film alweer afgelopen.

Erg standaard allemaal en voor 1 keer leuk. Maar deze film biedt te weinig om boven de standaard hollywood film uit te steken.

Aardige spin off van Bruce Almighty. Dit keer is het, de in Bruce Almighty nog bijzonder leuk op de hak genomen, nieuwslezer Evan Baxter die in direct contact staat met God himself. Net als in Bruce Almighty is overigens het eerste gedeelte van de film waarin Evan nog in de ontkenningsfase zit en hij nog weinig aanstalten maakt op zijn opdracht (Ark van Noah bouwen) te vervullen het leukste gedeelte.

Maar ook daarna blijft de film onderhoudend, vooral de scénes met God Freeman zorgen regelmatig voor een glimlach, maar ook niet meer dan dat. Een prima tussendoortje dus voor een dinsdagmiddag als er verder weinig boeiends te beleven valt.

Dikke 3 sterren

TMP
Bruce Almighty is wel oke, maar deze film is flauw en absoluut niet grappig.

En ook ik sluit me aan bij 'Bruce is beter'. Let op: Evan doet het belange niet slecht, maar valt iets te vaak terug op slapstickhumor. Bovendien is de humor ook soms ver te zoeken (zelfs als je weet welke humor je kan verwachten) en iets voorbij halfweg stort de film ook nog eens helemaal in. Vandaar de misschien teleurstellende score van 2.5*, een beetje jammer voor de 'duurste komedie aller tijden'

avatar van Lennert
En dit kostte 200 miljoen om te maken? De special effects waren werkelijk oerlelijk en ik geloof nu niet direct dat er zulke dure acteurs in deze film zaten dat het budget daar zo van de hoogte in ging.

Het is al vaker gezegd: minder dan Bruce Almighty. Carell is voor mij ook eigenlijk een vrij vervelende acteur die zodra hij gekke bekken moet trekken gewoon teveel als een Robin Williams of Jim Carrey rip-off over komt. Om die reden houd ik ook niet van The Office US: waar de Britse versie heerlijk subtiel is, is de Amerikaanse te over the top om echt leuk te zijn. Goed, uiteindelijk is hij niet compleet irritant, maar zodra de film overgaat op visuele grappen (op vingers slaan en omvallen, 'hahaha') faalt het wel behoorlijk.

Verder vreselijk Amerikaans (het hele familie verhaal) en braaf. Enkele leuke naam-grapjes (Eve Adams, The 40 Year Old Virgin Mary) en situaties (de beesten die in steeds grotere getallen komen aanzetten, maar uiteindelijk nergens echt grappig. Jammer ook van de vervelende stereotypes (jive-talkin' zwarte secretaresse) en het soms erg matige acteerwerk (Lauren Graham praat minder snel dan in Gilmore Girls, maar acteert even slecht). Gelukkig dat Morgan Freeman een hoop goedmaakt, want hem als God blijft gewoon erg leuk.

Uiteindelijk ook weer geen complete ramp: het gaat allemaal lekker vlot en verveelt geen moment, maar goed is het absoluut niet.

avatar van RuudC
Ik schoot in de lach toen ik de hoogte van het budget zag. Voor ‘slechts’ een tiende daarvan zijn hordes films gemaakt die beter zijn dan Evan Almighty. Natuurlijk is Bruce Almighty (terecht) een groot succes geworden en dat zal wel de reden zijn dat deze film gemaakt is. Het ontbreken van een goed acteur in de hoofdrol is het grootste mankement aan Evan Almighty. Steve Carell mist gewoon het charisma van een Jim Carrey. Het plot is aardig, maar niet leuk genoeg uitgewerkt. De grappen komen zelden goed over. Vele clichematige wendingen maken de film redelijk voorspelbaar. Gelukkig weet Morgan Freeman een onvoldoende beoordeling van mijn kant af te wenden, maar eigenlijk is dit een vrij overbodige film.