7eventy 5ive (2007)

Alternatieve titels: Seventy Five | Dead Tone

Horror / Thriller

geregisseerd door Brian Hooks en Deon Taylor
met Brian Hooks, Antwon Tanner en Rutger Hauer

Op het Brattmar College in Colorado heeft een groep studenten die zichzelf 'the crew' noemt, een spel bedacht, genaamd '75', waarbij willekeurige mensen opgebeld worden om hen gedurende 75 seconden zo veel mogelijk te laten schrikken. Tijdens een eindejaarsfeest wordt de verkeerde aan het schrikken gemaakt.

avatar van FillumGek
Nah, Hauer had zich niet met dit prul moeten bemoeien.

Inderdaad een Scream rip-off. Maar als er gebruik wordt gemaakt van een telefoon is het dat al snel. Deze was alleen totaal niet spannend of verrassend.

Een doorgewinterde horrorfan schrikt niet meer van een kat die langs het raam rent of een man die opeens 'onverwacht' in beeld komt. De hoofdrollen waren vaak irritant zoals die negerin en die homo. Waarom stoppen ze er een overdreven homo in? Voor het komische effect? Bij mij leverde het alleen maar ergernis op.

Om het allemaal verrassend te maken bedachten ze een plotwending, namelijk Scott die opeens deel uitmaakt van de moordenaar. Verrassend hoor, eerder cliché. Het einde was ook niet echt boeiend. Een rits flashbacks en klaar.

Wel wat aardige effecten en hier en daar een leuke scene maar de doorgewinterde horrofan kan deze film links laten liggen.

avatar van DVD-T
Rutger wat doe je ons steeds aan met al die wanproducten.

De "body-count" lag lekker hoog en de effecten verschilden eigenlijk van lachwekkend slecht tot goed.Het gegeven en het begin izijn leuk maar naarmate de film volgt word het allemaal zoals ook al eerder gezegd is een beetje een ripoff van films als scream.Dat waren eigenlijk alle pluspunten van de film

Minpunten zijn er veel meer,acteerwerk lijkt nergens op,de film valt in alle mogelijk bedenkbare clichés waar je je tijdens het kijken steeds meer aan gaat ergeren ,Rutger Hauer die weer niet eens kan laten zien dat hij een goede acteur is, de ontmaskering van de dader komt mijn inziens ook veel te laat .En dan nog eens dat belachelijke einde wat je van mijlenver al ziet aankomen.

avatar van Metalfist
7eventy 5ive

Een redelijk teen-slasher filmpje met een zeer klein bijrolletje van Hauer.

Verhaal valt wel mee, redelijk veel body-count maar alleen de characters waren soms echt wel dik irritant (die overdreven homo bij uitstek) Verder is de link met Scream ook wel snel gelegd en zijn er toch wel een aantal zaken die volgens mij niet echt kloppen. De hele plottwist kon je ook al bijna voor 100% voorspellen.

Vermakelijk maar niet goed genoeg. 2*

avatar van jeroentjuhhhhh
Blegh..

Hier heb je er al zoveel van dat je er als liefhebber niet eens aan hoeft te beginnen, je kent het nu onderhand wel. Er word nergens een poging gewaagd er een eigen draai aan te geven.

Een typische amerikaanse slasher dit, een verdomd irritante homo, een stel stereotype negers en een wat braver blondje. Gooi er een gek met dodelijk gereedschap tussen, even goed roeren en je hebt inspiratieloze meuk van 90minuten lang.

Het einde is daarnaast ook vreselijk, die drang op alles uit te leggen aan de hand van flitsende flashbacks en een killer die alles opbiecht voor z'n laatste slachtoffers is tenenkrommend idioot en enige logica zit er niet achter. De kills hoef je het ook niet voor te doen, nergens smerig of spannend, leuk voor mensen die nog nooit een slasher hebben gezien, wellicht. Verder dan dat zal deze film nooit komen.

Ondanks dat is het een vlot wegkijkende slasher,

avatar van 606
Ondanks het feit dat er veel van dit soort films zijn is deze toch aardig.
Plot was verrassend te noemen.
Acteerwerk was goed.

3,5 ster

avatar van MNV2
Honderd-en-één clichés in één horrorfilm: de flashback naar een gebeurtenis 10 jaar geleden, het stereotype, achterlijke groepje tieners (het blondje, de neger, ...), het creepy tankstationnetje, feestende en sex-hebbende tieners die één voor één afgeslacht worden en zo is de lijst eindeloos. Feitelijk is Seventy Five niet meer dan een slap afkooksel van slasherfilms als Friday the 13th en Scream. Neem daarbij dat het acteerwerk nogal matig is en dat de schrikmomenten voor geen meter werken en Seventy Five is een teleurstelling. Grote vraag is dan ook waarom Rutger Hauer zich voor zoiets leent, een te goede acteur voor zulke crap.

Maar al bij al keek het nog wel vlot weg.

1.5 sterren

avatar van rep_robert
Ongelovelijke schijtfilm dat in het begin gewoon complete teksten uit Scream heeft gejat en op geen enkel moment ook maar verrassend kan zijn.
Het spelletje 75 is ook te belachelijk voor woorden, midden in een zuipfeestje gaat iedereen opeens hun muil houden om naar die telefoon gesprekken te luisteren. Wat een gaar kutfeest moet dat dan zijn.

Daarnaast is de hele cast om te janken zo slecht. De film zit vol vervelende stereotypes en wannabe gangsters die proberen grappig te zijn en dat dus totaal niet zijn. Verschrikkelijk.
Ook de rol van Hauer is compleet overbodig en voegt totaal niks toe aan de hele film. Daarnaast acteert hij hier ook nog is freakin belachelijk slecht.

Het verloop van de film sloeg verder echt compleet nergens op. Een grote groep jongeren wordt vermoordt door een moordenaar de beweegt als een baviaan. Wat een lompe kerel zeg, en die jas....poefff...die dooie poes op de muts leek helemaal nergens op. Het allerergste vind ik nog wel dat een grote groep jongeren in een huis zo kansloos worden afgeslacht door een moordenaar en niemand, maar dan ook niemand heeft een mobiele telefoon op zak of denkt er aan om de politie te bellen. Ja, bijna op het einde krijgt de homo een sms dat er een moordenaar is en het eerste wat hij doet is het huis in rennen. Waarom zou je ook de politie bellen?

Dan de climax, die sloeg verder ook nergens op. Totaal voorspelbaar en niet spannend. De
moordenaar heeft last van het uitleg syndroom, vermoordt onnodig zijn compagnon(hij kon hem beter vermoorden nadat hij de groep jongeren allemaal had vermoordt) en als allerslechtste kers op de taart komt Hauer opeens nog even binnen stormen nadat je hem al meer dan een half uur niet meer hebt gezien. Waar komt hij ineens vandaan?
Totaal niet uitgediept zijn personage en wat een anti-climax zeg.

Nee, ik heb echt teveel gezegd over deze rotzooi.

avatar van Elineloves
Ik heb de afgelopen week weinig films gekeken, en van alle films die ik nog moet zien, kies ik deze uit... Ach ja.

Het begin is werkelijk lachwekkend te noemen. Met een lach op je gezicht van verbazing en een ' What the....' - blik in je ogen, aanschouw je de zogenaamd schokkende intro.

De 'prank calls' zijn de horrorliefhebbers niet onbekend. Vervelende tieners, of twintigers die zich gedragen als tieners, zijn ook niets nieuws. En dan hebben we natuurlijk nog de moordlustige maniak die de kindjes graag opjaagt en afslacht.

De oppervlakkigheid spat er vanaf. Zeker wanneer je na 10 minuten film al een lelijke, porno kijkende vent ziet die zichzelf even 'pleziert' maar helaas (voor hem dan, niet voor ons, thank god) onderbroken werd omdat Mister Killer even op bezoek kwam. Bo-ring.

We hebben al een 'Scream'. Drie zelfs, de vierde is onderweg. We hebben ook genoeg 'I Know What You Did Last Summer' films. Deze film is dan ook vrij onnodig, wat op zich niet erg is, zolang het vermakelijk blijft. Wat dit dus niet echt was.

Wel een klein schouderklopje voor de killer die deze domme wichten en vervelende wannabe macho's naar een nieuwe wereld brengt.

avatar van Nitrouz
Een DVD kijken, in de kast kijkend zie ik enkele films staan die ik nog moet zien. Qua horror onder andere Castle Freak, Let The Right One In, Meat Grinder en ook deze 7eventy5ive. Ik had wel zin in een simpele slasher. Een film in de richting van Scream en I Know What You Did Last Summer stond er op de hoes.

Ik zag al dat de waarderingen hier niet vaak hoger kwamen dan de 2 sterren, ik verwachtte niet veel dus.

De openingsscène is eigenlijk verschrikkelijk slecht, de kindjes kunnen voor geen meter acteren. Een voorbeeld is het kleine jongetje dat het tegen zijn moeder wou zeggen, en de reactie van zijn vriend. Facepalm.
Vervolgens wordt de mama en papa van de kids vermoord in hun eigen huis. De politie komt daarna ter plaatse. De crime scene ziet er verschrikkelijk nep uit, en zoveel bloed was er bij de moord niet eens.

10 jaar later, een vet feest, en opeens wordt er besloten te gaan bellen. Iedereen gaat stil zitten, er is opeens niemand meer dronken. Ongeloofwaardig.

Tientallen minuten later volgt de eerste moord, niet echt mooie special effects, en dat hoofd gaat er wel erg makkelijk af. Het ziet er eigenlijk gewoon niet uit.

Wat daarna volgt is eigenlijk gewoon verschrikkelijk slecht, onlogisch en vooral onwaarschijnlijk. Het einde wat daarop volgt slaat werkelijk alles en spreekt de film in geheel tegen.
De gehele film wordt er slecht geacteerd, er is geen enkel persoon die ook maar een beetje geloofwaardig overkomt.

Een sterretje, omdat ik de film heb kunnen uitkijken.

En nog een vraag, in een van de eerste scènes zie je een vies harig ventje rukken (dat geluid erbij trouwens, gadverdamme), de gangsters bellen hem op om 75 te spelen. Maar, vervolgens wordt hij wel echt vermoord. Waarom?

avatar van RuudC
Je moet wel heel erg naïef zijn om hoge verwachtingen te hebben van deze film. 7eventy 5ive is, zeker met deze spelling, een slechte titel. Dergelijke teen slasherfilms zijn dan ook producten waar ik met een grote boog omheen loop, echter trok Rutger Hauer mijn aandacht. Rutger die behalve een van s'lands beste acteuren is, kiest doorgaans ook wel de goede films uit. Uitzonderingen daargelaten.

Eerlijk is eerlijk, de eerste scene is fantastisch. Een stel kinderen die op een feestje aan telefonisch pesten doen is grappig om te zien, maar de slachtpartij als gevolg is gaaf. Met een briljante inleiding overigens. (het knock knock grapje,gevolgd door de deur die woest ingetrapt wordt). Na een appetijtelijk voorafje volgt dan een bar matige film. De gebeurtenissen zijn zelfs voor de meest simpele ziel makkelijk te voorspellen. Het duurt dan ook niet lang voordat een horde gillende tieners over de set banjeren gevolgd door een wat gestreste gemaskerde man met een bijl. Maar het beste van allemaal is dat Rutger Hauer zelden in beeld komt, want het valt gelukkig niet op hem af te schuiven.

avatar van Lennert
Een slechte film, maar laten we eerlijk zijn, zoveel slechter dan de meeste tienerhorrorfilms is deze film ook weer niet. We hebben een slechte cast met afgrijselijke stereotypes (hippe afro-amerikanen, whiggers, dikke nerds, vrouwelijke personages die vrijwel allemaal de slet uithangen, een van de meest afgrijselijke weergaven van wat een homoseksueel persoon moet voorstellen en vanzelfsprekend een blanke hoofdrolspeler en hoofdrolspeelster die net iets sympathieker dan de rest van de cast over komen), een vervelende hiphop/screamo soundtrack en veel te weinig gore of naakt om over te komen als een bewust foute film.

Ik moet toegeven dat deze film met het '75' spelletje wel een klein stukje originaliteit in het script heeft, waardoor het ook weer niet als een complete kopie van Scream of I Know What You Did Last Summer over komt. Wat er dan echter weer niet in zit is een stukje goede humor om ervoor te zorgen dat het in ieder niet lijkt alsof de film zichzelf zo serieus neemt. Goed, enkele scenes zijn grappig (het begin is weergaloos), maar over het algemeen had het toch echt wel iets zelfbewust lijper. En als je dan probeert de boel serieus te houden, zorg dan voor een klein beetje continuiteit, want je gaat mij toch echt niet vertellen dat er geen bloed in een zwembad achterblijft nadat de moordenaar twee van zijn aan stukjes gehakte slachtoffers even snel in een oogwenk uit het water haalt.

Aan de andere kant moet ik toch toegeven dat de film tegen het einde langzaamaan ergens op begint te lijken. Onlogische, maar toch leuke twist en het eindgevecht is zelfs behoorlijk gechoreografeerd. En laat ik eerlijk zijn, ik heb liever een einde als in deze film, dan zo'n standaard Hollywood einde. Absoluut niet goed, maar toch beter dan ik had verwacht en zoals ik al eerder zei: echt niet slechter dan het gros van de tienerhorrorfilms. Dat deze film de bioscoop niet heeft gehaald heeft ook meer te maken met het gemis aan grote namen dan aan het script of de regie.

''75''

Deze film kan weer met een mooie worp de prullenbak in.
Met stip, echt zonder grappen, een van de slechtste films die ik ooit gezien heb.

Ik zal de grootste irritaties even opnoemen:
* Wat hadden de agenten nou voor rol in de film? Ik denk echt dat ze nog geen 5 minuten in beeld zijn geweest.
* Toevallig bestaat de hele crew uit stereotypetjes? Neem nou de homoseksueel: ze hadden deze niet overdrevener in beeld kunnen brengen, werkelijk een schande. Voor mij was de film gelijk al een halve ster waard toen deze relnicht in beeld kwam (No offence).
* Toen de vreselijk vervelende negerin in de plas met rood spul stapte, had ze zelf niet eens door dat het bloed was?
* Toen de moordenaar die blondine onthoofde, waarom ging die andere meid in vredesnaam in de kast zitten?
* Er spoot wonderbaarlijk genoeg geen bloed uit de halsslagader van de onthoofde jongen in het zwembad? Met een budget van €3.000.000,- zou in ieder geval dat toch moeten lukken?
* Waar sloeg het einde op? Een van de overlevenden blijkt ineens de moordenaar te zijn, maar hij heeft ook nog een Viking-vriend om hem te assisteren?
haha dat was lachwekkend!
* In het midden van de film had iedereen ineens een vriendin, en had seks met elkaar? Zelfs de vieze dikkerd ging met een van de knapste meiden naar bed!
* Op het laatst, gaan ze allemaal even rustig vergaderen over hoe ze de situatie aan gingen pakken, terwijl er een niet-zo-aardige man met een hakbijl in het huis rondliep, die iedereen op brute wijze afmaakte?
* Meest opmerkelijk: In het begin word gezegd dat het drie kwartier duurt voordat de politie bij het huis is, maar op het laatst wachten ze met zijn allen een uur lang in die slaapkamer?

Dat dit soort films in de categorie 'horror' vallen, is mij een groot raadsel.
Enige pluspunt: de eerste scene ('Knock knock, who's there?'') was wel aardig.

1 ster, omdat ik toch genoten heb hoe de irritante leden van de crew één voor één werd afgeslacht.
Don't waste your time!

avatar van John Lee Hooker
Tja, de hele fundering bestaat uit een samenstelling van clichés, overdreven situaties, voorspelbare momenten en de toegevoegde waarde binnen dit genre is gewoon ver te zoeken. Echt rampzalig of beschamend wil ik het niet noemen. Daarvoor is het te onderhoudend en weet het op sommige vlakken prima naar voren te komen. Acteurs zijn misschien verkeerd gecast maar eigenlijk doen zij niet veel verkeerd. De spanning is ver te zoeken, maar in deze simpele wegkijker kun je toch genieten van een aantal brute afslachtingen.

75 seconden, langer had deze film ook niet hoeven duren. Een enorm slecht slashertje dat echt nergens, maar dan ook nergens weet te overtuigen.

Weer een stelletje schurftjongeren die afgeslacht worden door een getormenteerd knaapje. Het acteerwerk is overdreven slecht, de personages overdreven dom en ook de killer wil maar niet leuk worden.

Verder geen spatje originaliteit en een resem aan brakke scares in het begin. Als finale doodsteek wordt je dan ook nog opgezadeld met een belabberd bijrolletje van Hauer. Mnee, met de poster hierboven heb je het beste aan de film gehad.

avatar van K. V.
Tja, geen misse film, maar erg verrassend ook niet. Alle clichés zaten er in, maar de film verveelde niet.
Jammer dat Rutger Hauer hierin meespeelt, hij kan toch beter doen.
Tja, de film kijkt vlot weg, maar is verre van origineel.

avatar van Moviestar1979
Puur en alleen voor de liefhebbers van slasher-films.

Marcus is de bedenker van het spel '75.
De doelstelling is om een willekeurig telefoonnummer in te toetsen, en de persoon vervolgens 75 seconden aan de lijn moet zien te houden.
Dat niet iedereen deze grap kan waarderen, wordt voor de bende op een zéér pijnlijke manier duidelijk.

7eventy 5ive toont veel vergelijkingen met Scream, maar kan hier niet aan tippen.
Rutger Hauer's personage heeft meer een bijrol.
Voor zo'n acteur vind ik dit best wel jammer, en hadden ze beter iemand anders kunnen nemen.
De rest van de cast is ook niet veel soeps, maar hier kijk je dwars doorheen indien je grotendeels uit bent op zoveel mogelijk slachtoffers en bloed.
Op de vraag of het einde verrassend is? Nee, niet bepaald.
Laten we voorop stellen dat we altijd wel weten dat er in dit soort films richting het einde terug naar het begin wordt gegaan.
Dit stelt de kijker in staat om een al een beetje te gissen naar de moordenaar.
Echter maakt me niemand wijs dat ze van te voren wisten dat Scott (William) de moordenaar is.

De onbekende moordenaar in deze horrorfilm is overigens een kruising tussen de killer in ATM en Jason Voorhees uit Friday The 13th.
Het concept verdiend misschien niet de originaliteitsprijs, maar welke horrorfilm verdiend dit tegenwoordig wel?

3,0 *

avatar van Left4Dead
Motief voor mij om deze film te gaan kijken was Rutger Hauer. Man hij heeft goede dingen gedaan maar ook in bagger films gespeeld. Maarliefst 144 films op IMDB achter zijn naam is een behoorlijk prestatie en de man weet van geen ophouden.

Weer een puberfilm in de vorm van horror/thriller, eigenlijk niks van beide in werkelijkheid want de film is behoorlijk zwak. Aan het begin van de film denk je dat het wat gaat worden maar dan komen de pubers in beeld en de pudding zakt geheel in. Vooral de zeer zwakke hersenloze humor is tenenkrommend, wie heeft godsnaam dit script geschreven? In vieren delen en daarna ritueel verbranden a.u.b. . De soundtrack is zowaar even dramatisch, nee jhet is moeilijk je concentratie te behouden.

Detective John Criton koppelt een nieuwe zaak aan een oude, het lijkt erop dat een serial killer weer terug is en sindsdien staat de telefoon roodgloeiend. Het is aan hem om overlevenden op te sporen om zo de killer te pakken te krijgen.

clichématig moeten we de standaard "scares" weer aanschouwen en de personages zijn sterk stereotype. Daar hoort dan meteen ook slecht acteerwerk bij en dat is uitermate goed gelukt, alleen Hauer is redelijk maar staat gewoon op standje cruise control te acteren. De enige horror in deze film te vinden is die in het acteerwerk van de homo, als ik zijn bankrekeningnummer had gehad zou ik hem willen betalen om nooit weer te gaan "acteren".

Weggegooide tijd en geld, ook de mijne. Omdat Rutger meespeelt krijgt het nog 2**.
Heb hem kunnen afzien omdat ik die kut pubers vermoord wilde zien op een most horrible way! Was het maar geen film maar werkelijkheid.

avatar van Shadowed
Heel, heel slecht.

Wellicht 1 van de allerslechtste slashers die ik ooit heb gezien, vol met filmfouten en onlogische regiekeuzes. Bijzonder dat Taylor hierna nog aan werk is gekomen, maar hij is nooit een hele grote geworden gelukkig. Niet zo gek ook want als regisseur drukt hij hiermee alvast zijn foute stempel af.

De opening is waarschijnlijk onder barre omstandigheden geschoten en erin geknipt, want dat was rommel en chaos ten top. Onbegrijpelijk dat deze door het editingproces was gekomen. Geen logica, geen goede punten en vooral geen goede structuur. In plaats van de toon te zetten via bloedvergieten zet het dus de toon via onkunde.

Verder is dit precies het type film waar Hauer een bijrol in zou spelen in zijn recentere rollen. Slecht en onkundig dus, zonder maar een greintje passie. Bijzonder dat ze hem überhaupt hebben weten te strikken want de rest van de cast kan ik niet opnoemen. Die zijn ook niet het soort acteurs die een grote carrière voor zich hebben na het zien van deze film.

Visueel is het een saaie bedoening. Weinig uitdaging vanuit de regiestoel en een zeer kale look. Soms wat filtertjes die nauwelijks effect hebben en voornamelijk onzichtbare cinematografie. De kills zijn vaak off-screen waarbij er hompen bloed op de muur of vloer kloddert maar van practical effects of maar een beetje inspanning in de gore is er geen sprake.

Verder slecht acteerwerk van acteurs en actrices die zich duidelijk geen raad wisten met de rollen die ze kregen. Je maakt het ook wel heel bont als een stel in het zwembad dat na 5 minuten het toneel mag verlaten er het beste uitkomen qua acteren. Verder deed Basis het nog een beetje aardig, maar de rest leek er onder dwang te staan.

Na ruim een uur inleiding van de 100 minuten mag het bloed spuiten, maar zoals ik al eerder hintte is dit alles behalve indrukwekkend of gaaf. Saaie kills, niet-effective spanningsopbouw en makkelijke schrikmomenten. Deze film blinkt regelmatig uit in onkunde. Verder nog wat onnozele wendingen en constant bedenkelijke regiepunten. Het blijft erg opmerkelijk, maar misschien is de toon ook al gezet als je naar de poster kijkt. Daarbuiten zit deze film ook gewoon vol met filmfouten en slordigheidjes.

Nee, dit was chaotisch en rommelig ten top. Leuk uitgangspunt, grandioos slecht uitgewerkt. Volkomen onnozele en nutteloze slasher die je na het kijken ervan meteen weer vergeet. Omdat het nog wel een beetje makkelijk uit te kijken is gun ik het nog en 0,5* extra. Heb onbewust gelachen toen Hauer aan het eind met z'n cowboyhoedje kwam binnenlopen.