Mýrin (2006)

Alternatieve titel: Jar City

IJsland / Duitsland / Denemarken
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Baltasar Kormákur
met Ingvar Eggert Sigurðsson, Ágústa Eva Erlendsdóttir en Björn Hlynur Haraldsson

Erlendur is een inspecteur van middelbare leeftijd met een dochter met wie hij een moeizame relatie heeft. Hij onderzoekt een IJslandse moordzaak zoals hij er zovelen heeft gezien, meestal het gevolg van een dronken ruzie. Bij deze zaak stuit hij op een grotere kwestie, die al enkele generaties speelt.

avatar van hannes64
Film is de moeite niet waard.
Alleen de poster doet me een beetje denken aan "Goodfellas ".

avatar van Roel_
hannes64 schreef:
Film is de moeite niet waard.

Daar denken 774/840 imdb stemmers anders over. Best hoog gemiddelde daar. Er zal wel een "echt" verhaal in zitten als je er zo over denkt. Maakt me in ieder geval zeer benieuwd naar deze film.

avatar van Trance
Absoluut geen slechte film. De film is wel heel rustig en je moet je kop er even goed bijhouden. Verwacht geen vette actie maar wel een goed verhaal.

Top combinatie van landschap, muziek en vreemde mensen. ik vond het een prima film

avatar van mayhemblik
Troosteloos, duister, bij vlagen grappig en een ingenieus verhaal, goed voor 3 en een halve *.
Wat is het toch een verademing om weer eens een normaal iemand als agent te zien spelen, heel wat beter dan bv de stoere Bruce Willis (schreef hij met een knipoog naar hannes64)

avatar van Karl van H.
Het verhaal is behoorlijk moeilijk te volgen en het motief van de dader laat ook enigszins te wensen over, maar de prachtige plaatjes van IJsland en de mysterieuze muziek maken het toch de moeite waard.

avatar van Zandkuiken
De uitwerking van het verhaal vind ik nogal rommelig maar dankzij de sfeervolle fotografie toch nog net 3 sterretjes.

avatar van Leo1954
Ik vond het een geweldige thriller, somber en duister. Helemaal goed qua sfeer in het desolate IJsland. Het verhaal ontplooit zich pas op het einde, zoals een goede thriller betaamd.

orbit
Mooie sfeervolle thriller.. niet zo verrassend als ik had gedacht en je ziet de clue redelijk veraf aankomen, maar toch wordt het door de goede sfeer spannend gehouden of stijlvol.

avatar van Aapje81
Het verhaaltje was op zich niet zo bijzonder. Maar de rustige toon en de prachtige beelden maakte dat de film beklemmend werkte. Tel daarbij de zeer sfeervolle muziek en de melancholie die van heel veel scéne afdruipt en je hebt een film zoals ze die alleen in het hoge noorden kunnen maken. De mooiste scéne vond ik als een man in het zwart over een heuvel rent en de hoofdrolspeler hem probeert te achterhalen. Dat deed me erg aan Bergman denken

avatar van Decec
Prima thriller film !

avatar van wendyvortex
Geen knappe vrouwelijke hoofdrolspeelster zoals in de Millenium-films, maar wel weer een lekker gecompliceerd moordonderzoek dat weer connecties heeft met een moord in de jaren 70.
IJsland is op z'n minst net zo fotogeniek als Zweden.
En prima film om vaker te kijken, want hoe al die verhaaldraadjes nou ook alweer precies in elkaar grepen en hoe de ene clou weer naar de volgende leidde...
Sfeervol met lekker duister sfeertje.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Sfeervol.

Al werken niet alle kleurenfilters even prettig, als visueel geheel absoluut een ruime voldoende.

Het verhaaltje echter, en met name de ontknoping, is van een redelijk en niet al te intelligent niveau. Iets waar de complexe opbouw wel naar doet rieken. Geeft niets, want e.e.a. wordt boeiend verteld en is prima onderhoudend.

Goed.

avatar van Ben de Hoog
Tot lang toe bleef de clou onduidelijk, eigenlijk te lang. Maar het sfeertje van de film bleef me boeien. Vreemde lui daar, desolate indruk in dat land. Net een dorps-roman. Het verhaal is niet helemaal goed uitgebuit en uitgewerkt. Maar ik ga ervan uit dat er in IJsland toch een soort van achterstand is qua facaliteiten en talenten. Toch maar een relatief kleine gemeenschap in zo'n groot land. Een 2,5 vond ik te weinig, dat is net geen voldoende. En dat verdiend deze film toch wel.

avatar van Noodless
Goede sfeer, redelijke opbouw, voldoende spannend en als kijker ben je toch nieuwsgierig tot het einde hoe de vork in de steel zit.
6,5/10

avatar van Gangleri
Een redelijk typische IJslandse drama/thriller. Goede deprimerende sfeer, niet echt spannend, maar de twee verhalen werken vrij goed.

avatar van Toontje35
Krappe voldoende.
Sfeer is goed neergezet. Verhaal had wat beter uitgewerkt kunnen worden.

sfeervol maar erg saai en lastig te volgen

avatar van sinterklaas
Na 101 Reykjavik is ook dit weer een prima film van Kormakur. Een rauw misdaad/detective verhaal dat een beetje op de lijn gaat van de Scandinavische detective series, maar alsnog wel prima uitpakt. Vooral de settings van Ijsland blijven bijzonder. Het sfeertje was erg grauw, vettig en guur, en zo lijkt dat hele afgelegen eilandje wel afgeschilderd te worden, echt vrolijk zal je er niet snel van worden. Het hele misdaadverhaal en de commotie rond die vermiste dochter en geheimen uit het verleden worden weer perfect aan elkaar gepuzzeld en zorgt er voor dat Jar City alles behalve cliche is (nouja, er zijn natuurlijk al talloze van dit soort detectiveverhalen, maar het verveeld uiteindelijk toch niet) De acteurs waren ook stuk voor stuk realistisch goed.

Wat mij betreft gewoon weer een erg goede film van Kormakur waar hij het denk ik ook meer op de troosteloze sfeer heeft.

avatar van blurp194
Bij een film uit IJsland had ik dan eigenlijk gehoopt wat meer landschap te zien. Maar helaas, het blijft een beetje hangen in wat grauwe vlaktes met een randje winterachtig moeras erbij. En af en toe een stukje snelweg. Nog steeds best mooi, maar toch veel minder dan ik toch stiekem kennelijk verwacht had.

Wat er dan daarnaast aan de film te genieten valt komt vooral over als een aflevering van een politieserie. Wel een heel goede, dat dan wel. En met een sfeer die al even grauw is als de landschapjes, als ik die flauwe vergelijking toch ook nog maar even maak. Daarmee toch eigenlijk weinig bijzonders - er zijn nogal wat films van boven de poolcirkel die dat gegeven veel beter benutten. Maar misschien moet er ook zoiets zijn als een 'gewone' IJslandse film.

M'n eerste IJslandse film, en vond hem wel goed.
Een sterk verhaal, een beetje in de trend van de Scandinavische thrillers, waarbij je goed moet blijven volgen of je raakt al snel de draad kwijt.
Maar heb toch geboeid blijven kijken, al is de actie heel miniem, echt een dialogenfilm.

avatar van breedbeeld
Verhaal is goed hoewel niet echt sterk uitgewerkt maar je zit meer dan de helft van de tijd naar verplaatsingen per auto of gewandel te kijken.

Al geruime wordt het privéleven van een politieambtenaar in de films vermengd onder het recherchewerk. Dit is hier zeer sterk aanwezig. Het heeft het hoofdpersonage meer dimensie en schept een menselijker toon.
"Jar City" is anders een nogal sinistere film met, toegegeven, een redelijk ingewikkeld intrige die de volledige aandacht vereist en waar de geloofwaardigheid toch wel wat onder lijdt.