Saving Private Ryan (1998)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tom Hanks, Tom Sizemore en Edward Burns

Tijdens de invasie van de Geallieerden in Normandië sterven twee broers. Een derde broer sterft gelijktijdig in Nieuw Guinea, bij het vechten tegen de Japanners. Als bekend wordt dat een vierde broer vermist is geraakt op het Franse platteland, wordt een missie gestart om hem veilig thuis te krijgen.

avatar van Franklin1975
169 minuten zeer oppervlakkige film met maar een zeer miniem verhaaltje.
De openingsscène van 27 minuten is grotesk, bombastisch en Spielberg won terecht een Oscar voor beste regisseur en Janusz Kaminski voor beste cinematografie. Maar oh, wat een saaie film krijg je vervolgens voorgeschoteld. Zo goed als geen memorabele scènes meer of geweldige one-liners.

Leg deze film naast Apocalypse Now Redux (feitelijk hetzelfde verhaal, maar dan tijdens de Vietnam oorlog), dan zie je meteen dat SPR volledig onder de voet gelopen wordt door deze klassieker van Coppola.

Franklin1975 schreef:

Ik zie geen overeenkomsten, eigenlijk; met uitzondering van het oorlogsaspect...

avatar van Franklin1975
Zoektocht naar een bepaald persoon binnenin de oorlog?

avatar van NYSe
Tja... maar om dan te spreken van "feitelijk hetzelfde verhaal" is ook wel weer wat overtrokken

avatar van Oliveri
IJzersterke oorlogsfilm met schitterend geschoten actiebeelden. Het eerste half uur waarin de invasie uitgebreid in beeld wordt gebracht is wat mij betreft het mooist, de film had hier best over door mogen borduren. Toch is na deze wending het verhaal nog zeer de moeite waard, zij het dat je het met minder actie en meer dialoog moet doen. Heerlijk genoten.

Tarkus schreef:
Het is wellicht de vijfde maal dat ik deze film zie (eerste keer op DVD), maar hij is nog altijd even indrukwekkend als toen ik hem de eerste keer zag.
Vooral het eerste half uur, de landing in Normandië is indrukwekkend weergegeven, al is de scène in het dorp op het einde van de film ook wel prachtig gemaakt.
De acteerprestaties zijn van alle acteurs, kleine en grote namen uitstekend. Maar dus ook de locaties en decors zijn prachtig en komen zeer authentiek over.
Ik vind dit nog steeds een van de beste oorlogsfilms ooit gemaakt en zal hem zeker nog wel enkele keren bekijken.
Trouwens, ik zei al dat het de eerste keer was dat ik hem op DVD zag, dus ook de eerste keer met 5.1 surround, en dat geeft nog eens een meerwaarde aan de ganse film, levensecht is het geluid. Bangelijk zelfs...

De zesde maal dus deze keer... nu op groot scherm.
Het blijft een indrukwekkende film die, ondanks zijn lange duur van meer dan 2,5 uur, gene seconde verveelt.
Ook de cast, met grote namen bij de vleet, of acteurs die het later nog zullen maken, doet het uitstekend.
Spielberg's tweede beste oorlogsfilm, na Schindler's List.

avatar van filmfan0511
Saving Private Ryan is een erg indrukwekkende film van Steven Spielberg. Spielberg heeft wel meer klassiekers op zijn naam staan en dit is daar een van. Net niet zijn beste film, maar komt wel dicht in de buurt. Maar het is gewoon een sterke film dus. Het eerste halfuur is enorm indrukwekkend: we krijgen een realistisch en grauw voorgestelde veldslag die de verschrikkingen van een oorlog duidelijk laat zien. De actie wordt ook prachtig in beeld gebracht. Fantastisch camerawerk ook. Na dit eerste halfuur wordt het verhaal en de missie geïntroduceerd en leren we de personages kennen. Tom Hanks zet hier een fantastische rol neer, net zoals de anderen natuurlijk. Niet elk personage krijgt evenveel diepgang mee, maar de groep in zijn geheel is boeiend genoeg. Qua acteerprestaties dus niks te klagen.

Het verhaal is niet hoogstaand en soms een beetje ongeloofwaardig, maar wordt wel goed uitgewerkt. Toch duurt het wat mij betreft allemaal iets te lang. Soms leek het alsof het allemaal een beetje gerekt werd. Van die 169 minuten had best wel wat afgesnoept mogen worden. Het middenstuk is zo af en toe een beetje langdradig, maar er valt uiteraard wel genoeg te genieten. Mooie landschapsbeelden en ook de actiescenes zijn mooi in beeld gebracht. De sfeer is redelijk rauw, komt ook door een iets donkerdere belichting. Visueel valt er weinig op aan te merken. Wat ik wel wat minder vond is de muziek van John Williams. Die viel vaak niet op en blijft je helemaal niet bij. Ik ben toch wel beter van hem gewoon, al kan er ook bewust voor gekozen zijn om de muziek wat op de achtergrond te laten.

Al met al is Saving Private Ryan een zeer goede film en weer een klassieker van Spielberg die je zeker eens gezien moet hebben. De film heeft te kampen met een iets te langdradig middenstuk, wat voornamelijk te wijten is aan de wat te lange speelduur, maar het begin- en eindstuk is fantastisch en ook in het middenstuk zitten meer dan genoeg geweldige momenten, waardoor ik uitkom op een mooie 4* voor deze film.

avatar van MovieMind
"Aanrader"

avatar van Piratje
Het was een Spielberg. Maar hij ontgoochelde mij een stuk.
Het eerste half uur met D-day was het sterkste stuk van de film.
Voor de rest leek het mij een uitdovend familieverhaal met sterke oorlogsmomenten die me wat té geforceerd overkwamen.
Ik moet deze 26 in de top herzien. Vermoedelijk was het mijn dag niet om met zulk verhaal mee te leven.
De acteurs waren prima. Maar de inbreng van Tom Hanks leek me erg sober bijgekleurd.
Deze 2,5 uur durende film ontgoochelde mij en kon best een heel stuk ingekrompen worden om kracht bij te zetten en geloofwaardiger over te komen.
Sorry. Mijn mening. Zal ooit nog eens herzien, maar geef nu de gemiddelde punten die eigenlijk voor mij te hoog liggen. Maar na 2.378 berichten staat de waardering al vast op 4,1 punt. Ook de amper 62 meningen duiden over het geheel op twijfels. Vermoed ik. Dus!

avatar van Fat Clemenza
Ik heb de hoge scores van Saving Private Ryan nooit begrepen. Het begint allemaal met een melodramatische Omaha Beach scene, die keihard binnekomt met veel geweld en bombastische muziek, om daarna vervolgens helemaal in te kakken.

Ééntonig, oppervlakkig, en weinig verrassend. Het ziet er allemaal gelikt uit, prima acteerwerk, maar tot diepgang komt het niet. Werkelijk waar één van de meest teleurstellende films die ik ooit heb gezien, en dat komt grotendeels door de hoge beoordelingen, waar ik geen begrip voor heb.

avatar van Johnnie Walked
Beste oorlogsfilm ooit, drama, camera, belevenis top..Hanks is "as usual"..fuck, what a movie!

Fat Clemenza
Natuurlijk kan mem niet over smaken discussieren....maar noem mij 1 film van WO2 die beter kan?

Johnnie Walked schreef:
Fat Clemenza

Come and See

avatar van Johnnie Walked

Dank wel voor info, zal ik is bekijken..

FANTASTISCHE flim...moet ik hier nog woorden aan vuil maken?

Vanaf de eerste tot de laatste seconde wordt je meegezogen in de hel van de 2e wereldoorlog, wat een doffe ellende zeg...

In het middenstuk waren enkele scene's die naar mijn mening wat langdradig waren, maar de openings en de sluitings scene zijn van wereldklasse....

Johnnie Walked schreef:

Dank wel voor info, zal ik is bekijken..

B-film

Stoj schreef:

B-film

Wat, Come and See een B-film?

Deze film hinkt wat mij betreft iets te veel op twee gedachten. De manier waarop de nietsontziende oorlog in beeld wordt gebracht vind ik erg strerk. Het is even geleden, maar na een half uur ben je redelijk 'murw'. Zeer goed gedaan.
De ander kant van de film is het verhaal. Ryan die gered moet worden. Wat dun. Het zorgt voor een onderhoudende en bij tijd en wijle indrukwekkende film, maar het is me iets te veel oude oom Hank die jongens onder z'n hoede neemt en ze er wel door heen sleept.
Ik begrijp Spielberg wel. The Thin Red Line hinkt niet op twee gedachten, maar laat alleen het nietsontziende element van oorlog zien. In mijn ogen sterker, maar minder amusementswaarde.

avatar van schoonetoonen
Grootse openingssequentie, die heel goed doordacht en functioneel in beeld wordt gebracht. Na een 20-tal minuten ben je murw-geslagen door alle brute ellende, en dan gaat het dus gewoon door. Heel goed!
Helaas zakt de film daarna erg weg in een dun verhaaltje, wat eerlijk gezegd als excuus gevoeld wordt om die openingssequentie te kunnen schieten.

avatar van SturyNijmegen
Inmiddels meerdere keren gezien, overdonderend en nog steeds adembenemend. DE ultieme oorlogsfilm.

NYSe schreef:

Wat, Come and See een B-film?

Yep

avatar van blurp194
Spielberg.

In twee dingen vooral herkenbaar: de eigenlijk veel te sentimentele scenes voor en na, en het perfect uitgewerkte vernieuwende deel daartussen. Een goed uitgedacht concept, en tot in perfectie van visie tot detail uitgewerkt. Daardoor deels wel cliche, maar ook wel weer zo sterk dat dat eigenlijk nergens stoort.

Tom Hanks is wel wat erg zijn gewone rol aan het spelen, en draagt misschien de film maar irriteert daar ook wel een beetje mee. De bijrollen zijn beter en interessanter, Barry Pepper als de gelovige sluipschutter bijvoorbeeld, of Jeremy Davies als de laffe Upham. Zelfs Matt Damon heeft een leukere rol dan Hanks.

De gevechtscenes zijn gefilmd op een manier die tot dan toe nog niet gezien waren - ruw, bot en vooral bloederig. Toen de film net uit was op dvd heb ik eens geprobeerd het aantal doden in het eerste kwartier te tellen. Niet gelukt, het is niet bij te houden. Wel duidelijk terug te zien dat het budget enorm was.

De scène met d-day is één van de best oorlogsscènes die ik ooit heb gezien, zoniet de beste en geeft perfect weer hoe het moet geweest zijn: hectisch, angstig, verwarrend! Daarna valt de film wat in tijdens hun toch naar Ryan. Vanaf ze het Franse dorpje verdedigen tegen de Duitsers zit er terug eindelijk wat vaart en eindigt het erg goed.

De personages zijn degelijk maar nu niet om te zeggen dat het zo goed was. Het is vooral cinematografisch erg goed gedaan van Spielberg. De filmmuziek vind ik soms wat té emotioneel.

Meest frustrerende is die Upham, ik heb me er echt op zitten kwaad maken wanneer hij die trap niet op wil (de lafbek!), hoewel het natuurlijk wel iets traumatiserends is.

Alles bij elkaar een must-see oorlogsfilm met de beste oorlogsscène ooit.

Alhoewel het om een filmkarakter gaat vind ik het van weinig begrip getuigen om upham een lafbek te noemen.

avatar van HK Senator
Alhoewel het gevecht tegen het einde, in het dorpje, veel te lang duurt toch één van de beste oorlogsfilms ooit. Knap realistisch gefilmd. Je voelt je een soldaat tussen de anderen.

Helaas wel te veel hollywood sentiment. En uiteraard doen de Amerikanen weer net alsof alleen zij Europa hebben bevrijd.

Spielberg, een veelzijdig filmer.

avatar van HK Senator
blurp194 schreef:
Spielberg.

100% met je eens.

avatar van LPereboom
Wat een fantastisch oorlogsdrama. Genoten van elke scene in de film! Puik acteerwerk, vloeiende en rauwe oorlog scenes die dicht tegen de realiteit liggen! En die op een heel goede manier gefilmt zijn, een pluim voor meneer Spielberg!

avatar van LauraArsenal
Mooie oorlogsfilm, echt een topper. Zeker een aanrader. Ik vind dit voor een oorlogsfilm ook erg spannend. Een top acteerprestatie van Tom Hanks en Matt Damon en goed geregisseerd. De film is erg realistisch.
Ik zou graag een 5 geven als het niet was van de scène waarin de soldaten landen in Normandië. Het is een erg realistische en goede scène maar het duurde veel te lang. Dat vind ik wel spijtig.

avatar van schoonetoonen
Juist het feit dat het zo lang duurt, maakt die opening zo bovengemiddeld goed.

avatar van kevin_vp
MovieMind schreef:
"Aanrader"

"Afrader"

Ik heb het echt helemaal gehad met dat kinderlijke patriottistische gezeik in al die Amerikaanse oorlogsrolprenten! qua cinematografie valt het nog behoorlijk mee voor een Spielberg. Vooral de beginscene dan. Het acteerwerk daarentegen is belabberd slecht ! Tom Hanks was zoals zo vaak irritant in zijn 'heldenrol' en de anderen acteerden ook veels te overdreven.

Nee absoluut overslaan deze handel.