Moscow on the Hudson (1984)

Komedie / Drama

geregisseerd door Paul Mazursky
met Robin Williams, Maria Conchita Alonso en Cleavant Derricks

Vladimir Ivanoff is een saxofonist in een Russisch circus. Tijdens een Amerikaanse tournee maakt Vladimir kennis met de westerse levensstijl tijdens een bezoekje aan het superchique warenhuis Bloomingdale's in New York. Hij gelooft zijn ogen niet, zoveel keuze en geen rij voor de winkel! Hij besluit ter plekke dat hij hier nooit meer weg wil en vraagt politiek asiel aan. Wonende in een overvol flatje in Harlem ontdekt Vladimir dat het westerse leven ook heel hard en koud kan zijn.

avatar van speedy23
Een frisse en originele combinatie van komedie en drama van Paul Mazursky en Leon Capatanos over een Russische overloper. Met innemende acteerprestaties, scherpzinnige en bitterzoete momenten. Robin Williams is fantastisch in de hoofdrol. Leuk detail: in de Russische scène wordt (ook door Williams) Russisch gesproken...

Sympathieke film die in Rusland begint met een Russisch sprekende Robin Williams.
De contrasten en vooroordelen uit het koude oorlog tijdperk worden op een komische manier uitvergroot.
Leuke rol van Williams. Over hoe een Rus in Amerika aardt en toch ook weer niet. Het romantische gedeelte voegt niet heel veel toe maar is ook niet storend.
New York ziet er trouwens bijzonder vuil en rommelig uit. Het lijkt een eeuwigheid geleden, al is dat het natuurlijk ook alweer in feite.

Matige film waarin een Russische circusartiest overloopt naar Amerika als hij in New York moet optreden. Vooral tijdens het eerste gedeelte doet de film wat rommelig aan. Hierna wordt het wel wat vermakelijker, maar de verschillen tussen het communisme en het kapitalisme hadden wat beter/leuker uitgewerkt kunnen worden. Robin Williams zet een prima rol neer (vooral als je bedenkt dat hij hiervoor Russisch heeft leren spreken en saxofoon heeft leren spelen).