• 8.351.998 stemmen

Geregisseerd door: John Carpenter

Met onder meer: Jeff Bridges, Karen Allen en Charles Martin Smith

Releasedatum: 30 mei 1985

Plot Starman

"In 1977 Voyager II was launched into space, inviting all lifeforms in the universe to visit our planet. Get ready. Company's coming."

Een alien die crasht op Aarde neemt de vorm aan van de overleden echtgenoot van Jenny Hayden, die nooit over zijn dood heen is gekomen. De alien vraagt de hulp van Jenny om uit handen van de overheid te blijven en om op tijd bij zijn soortgenoten te zijn aan de andere kant van Amerika.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van Scorpio11

Scorpio11

Kijkt lekker weg.

avatar van aburex

aburex

Eén van mijn favoriete filmen uit de jaren 80. Ik herinner mij nog toen hij uitkwam op huurvideo ik er de kippen bij was om deze te huren. Vind het verhaal fantastisch: een mix van Sf, Romantiek, een vleugje humor, een tikkeltje actie. Heb me zot gezocht naar deze film op DVD: heb hem op de kop kunnen tikken tegen een woekerprijs in 2006 (22,99€) maar het mij de prijs waard. Prachtige rollen van Jeff Bridges en Karen Allen en eens een andere John Carpenter, alhoewel veel elementen van zijn vorige film behouden blijven. Deze film staat trouwens in mijn Top 10

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Robotroadtrip.

Een sfeervolle roadtrip uit de koker van griezelgrossier Carpenter, met de destijds voor een Oscar genomineerde Bridges. Je kunt je heden ten dage serieus afvragen of zijn apathische performance, inclusief de robotbewegingen, de tand des tijds goed heeft doorstaan. Het antwoord is hoogstwaarschijnlijk: nee. Feit is dat een ieder die zijn verstand weet uit te schakelen een lief, ietwat lang uitgesmeerd, moralistisch filmpje voor de kiezen krijgt. En gelukkig is er redelijk gedoseerd met de zoetstoffen.

Goed.

avatar van Thampon

Thampon

Typische Carpenter movie'ke met natuurlijk zijn bijhorende muziek.

Karren Allen blijft natuurlijk wel een topper

Reinbo

Muziek is niet van Carpenter, (maar van Jerry Goldsmith, meen ik) verder is het veel eerder een a-typische Carpenterfilm. Veel softer en nauwelijks suspense. Wel een topper.

avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

Het moment waarop de Alien zich via de verschillende menselijke stadia ontwikkelt tot de volwassen man van Jenny werd wel heel vet in beeld gebracht.

Verder te weinig spectaculair om een echt goede sciencefiction te zijn. Film richt zich teveel op de 'goedheid' van de alien / starman, terwijl ik juist wel wat meer achtergrond informatie had willen hebben, maar niemand leek ook maar enkele moeite te nemen om belangrijke vragen aan hem te stellen. Iets te veel vraagtekens na het zien van Starman.

Reinbo

Moet een SF film dan per se spectaculair zijn? Verder portretteert de film juist de vijandige houding van Amerika(nen) ten opzichte van aliens. Dus dat vragen doen ze inderdaad niet. En ondanks dat ze een uitnodiging sturen schieten ze liever (Xenofobie). Dat is nu net the pointe.

Met welke vraagtekens zit je eigenlijk?

avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

Dat kereltje van de overheid reageert natuurlijk totaal niet realistisch door gelijk de hele bende maar uit te schakelen en vast te ketenen op een brancard. Totaal onnozel en over the top moment in de film.

Vraagtekens als; waar komen ze exact vandaan? Wie zijn ze? Hoe leven ze? Hoe zien ze er uit? Hoe heeft men zich ontwikkelt? Waarom geraakte de Starman gescheiden van de groep, en werd hij op een afgesproken plek 3 dagen later pas opgehaald? Hoe wist hij dat en hoe wist hij de locatie? En waarom juist daar? Waarom namen Jenny en hij niet de moeite in contact te komen met de overheid, logisch als zoiets zeldzaams arriveert.

Kan nog wel even door gaan eigenlijk

Reinbo

Tja, dat is nu net het mysterieuze en inspirerende van het concept 'alien'. Elke vraag die je stelt zou als ze het binnen de film hadden beantwoord tot en onnozel 'bedacht' antwoord leiden. het is toch juist veel leuker dat ze dat tot je verbeelding over laten. Nu is het juist zo mooi dat je je kan verwonderen.

Veder moet je de film in de tijdgeest van de jaren 80 plaatsen met de dreiging van een nucleaire aanval. Amerika had onderleiding van Reagan nu niet bepaald een 'relaxte' overheid.

avatar van jipt

jipt

Mooie lieve film van Carpenter. Fotografisch weer erg mooi, helaas zijn de effecten wat gedateerd. Bridges is erg sterk maar z'n tegenspeelster ook. Verhaal is simpel maar werkt heel effectief en doet erg denken aan E.T. Soundtrack, al dan niet van Carpenteren, vond ik ook erg mooi. 3,5*/kleine 4* maar neig naar die laatste want ben toch wel erg positief.

avatar van yorgos.dalman

yorgos.dalman

Ondergesneeuwd juweeltje in het oeuvre van Carpenter. Softer en serieuzer qua toon dan je van hem mag verwachten maar het werkt.

Deze sci-fi roadmovie met een vleugje romantiek is inderdaad veruit Carpenters 'liefste' film zondermeer.

Muziek is overigens van Jack Nitzsche.

avatar van james_cameron

james_cameron

Herzien, na 30 jaar, op blu-ray. De film ziet er nog steeds verrassend goed uit en heeft ook inhoudelijk de tand des tijds grotendeels doorstaan. Natuurlijk zijn de special effects behoorlijk achterhaald, maar omdat deze geen bijster grote rol spelen vormt dit geen probleem. Jeff Bridges en Karen Allen vormen in ieder geval een sympathiek stel en de film heeft genoeg charme in huis om nog steeds te kunnen boeien. Duidelijk een rip-off van E.T. The Extra-Terrestrial, maar wel een uitstekende.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Matig. Ik moet even in een Carpenter mood geweest zijn om gisteren "Christine" te bekijken en vandaag "Starman". De man heeft doorgaans een erg aparte stijl, al ziet het er hier veel meer big budget uit dan veel van zijn ander werk. Iedereen die een beetje geleefd heeft in de jaren '80 weet dat Starman de meer volwassen variant van E.T. (4,5*) was, die op alle fronten Starman overtreft. Dit is hier meer een roadmovie geworden, met wat romantiek errond; het is allemaal te magertjes om echt fantastisch te zijn. Zeker het nogal snel afgeronde einde lag als een baksteen op mijn maag en de kitscherige synth-deuntjes waren vreselijk. Bridges en Allen weten wel geleidelijk de goede klik te vinden in hun acteerwerk, de beelden zijn vaak mooi geschoten en er zit een goed tempo in waardoor het niet gaat vervelen. Goed voor een kleine 3 sterretjes.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 1916 stemmen

Ik vond John Carpenter vroeger eigenlijk een nogal overschatte regisseur, maar bij herziening van zijn vroegste werk moet ik die mening toch wel bijstellen. VanStarman ben ik altijd al gecharmeerd geweest, hoewel het meer een lieve dan een echt ijzersterke film is, maar het acteerwerk van Jeff Bridges is zó goed dat het voor mij de hele film naar een hoger niveau tilt. Roger Ebert zegt het heel treffend: "Acteurs proberen soms hun uiterlijk te veranderen; Bridges doet iets trickier en probeert ons ervan te overtuigen dat Jeff Bridges niet door zichzelf wordt bewoond, en ik denk dat hij daar in slaagt." Toen Bridges werd gevraagd hoe hij zich had voorbereid op het spelen van een "buitenaardling", antwoordde hij: "I observed my two young daughters" (maar "in het echt" bestudeerde hij de bewegingen van vogels om hun onhandig ogende gewaggel in zijn fysiek te kunnen verwerken). Een lieve en aandoenlijke film, en (de nu volgende herhaalde constatering moet men deze enthousiasteling voor een nieuw aangeschaft medium maar vergeven) op Blu-ray ziet hij er echt fantastisch uit, ik blíjf me verbazen over hoe "oude" films daarmee opgekrikt kunnen worden.

avatar van baspls

baspls

"You're not from around here, are you?"

Ik ben en blijf een enorme fan van John Carpenter. Hier wijkt hij een beetje af van zijn gebruikelijke repertoire en maakt een film die wat lichter en komischer is dan we van hem gewend zijn. Een goed regisseur moet zo nu en dan eens een film maken in een heel ander genre en Carpenter doet het sterk. Visueel herken je zijn hand nog steeds erg goed.

Starman is een soort E.T. voor volwassen. Een Alien die op aarde gestrand is neemt de gedaante aan van Jenny Hayden's pas overleden echtgenoot. Langzaam leert hij steeds meer over de aarde en verbeterd hij zijn Engels. Samen rijden ze door half Amerika opzoek naar de andere Aliens die Starman weer naar huis moet brengen. Een erg ontroerend verhaal met een aantal vermakelijke wendingen.

Jeff Bridges is hier geniaal als de alien. Hij deed me af en toe een beetje denken aan Dustin Hoffman

in Rain Man, al is hij geen savant maar een buitenaardse. Erg vermakelijk hoe hij steeds in confrontatie komt met de aardbewoners. Karen Allen is niet slecht en samen spelen ze prima op elkaar in.

Jack Nitzsche's soundtrack is aardig. De muziek die als liefdesthema en eindmuziek word gebruikt vind ik erg mooi, al word hij wat te vaak herhaalt. De verdere muziek kan er mee door maar is niet erg herkenbaar. Apart dat Carpenter niet zelf de muziek heeft gedaan zoals gewoonlijk.

De effecten van ILM en Carpenters ingehuurde team zijn allemaal best aardig. De opticals zijn een beetje gedateerd maar de explosies, planeten en de transformatie van Starman vond ik allemaal erg aardig. Het oncamera werk was ook allemaal in orde. Zoals meestal in een film van Carpenter.

Omdat de film grotendeels een soort Roadmovie is heeft Carpenter een hoop gelegenheden gehad om mooie plaatjes te schieten en dat heeft hij dan ook gedaan. De cinematografie is helemaal in orde. Ik vond alleen dat ze misschien wat meer tijd aan het einde hadden kunnen besteden.

Al met al is Starman een erg leuke film. Ik vond hem zeer vermakelijk, voornamelijk door Jeff Bridges. Een keer wat anders dan duistere horror verhalen.

Aanrader.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Ja, dat krijg je er dus van hè, als we ruimtevaartscheepjes met allerlei boodschappen de wijde ruimte in sturen. Dan vinden die buitenaardse wezentjes dat en besluiten maar eens een bezoekje te brengen aan onze planeet. Om specifiek te zijn eentje dropt bij Karen Allen, wiens echtgenoot (Jeff Bridges) onlangs is overleden. Geen nood, de alien muteert naar Jeff Bridges en dan wordt de film pas echt tof.

Onze buitenaardse vriend kan alleen I can't get no Satisfaction zingen (geleerd van die gouden plaat van de Voyager), maar voor de rest gedraagt ie zich als een sociaal onaangepaste autist, die gedurende film van alles leert over het reilen en zeilen op aarde, geholpen door Karen Allen natuurlijk. Jeff Bridges acteert dit opvallend goed. Dit soort rollen kunnen tegenvallen en flauw zijn, maar hier pakt het erg komisch uit. Voor de rest loopt de film lekker door en heeft een toffe synthesizer-soundtrack.

avatar van klara

klara

De sympathiekste film van regisseur John Carpenter, met een fraaie rol van Jeff Brigdes

als vriendelijke alien. Ben sowieso fan van Bridges, en ook van Carpenter die menige

cult film achter zijn naam heeft staan. Diens meeste films hebben iets van een 'prettig'

en geslaagd pulpgarnituur, met een zichtbare handtekening van de regisseur. Vind ik

wat dat betreft deze in zijn oeuvre echt een buitenbeentje. Al betreft het ook hier met

een a-realistische insteek.

avatar van Insignificance

Insignificance

Carpenter die op een groot publiek mikt met een gave Mustang en wat romantiek onderweg en op de weg. Ik kan vaak wel wat met zo'n reisje door small town America, mooie plaatjes, een specifiek sfeertje en zo, dat heeft het ook wel, maar toch wil het niet zo vlotten. Een paar knullige effectjes doen het nog geen pijn. De twee vinden elkaar snel en alhoewel er een zoektocht gaande is, is het vooral aan Bridges en Allen om de film op de schouders te nemen.

Dat de alien nog het een en ander moet leren, zal wel aandoenlijk en grappig bedoeld zijn, maar het zit mij te dicht tegen onnozel aan. Dat met het hert is dan nog wel mooi, maar zodra Jenny verklapt dat ze niet zwanger kan worden, weet je wel hoe laat het is. Narratief ook niet al te goochem, daarvoor zit het veel te dicht op elkaar. Het zakt nog wat verder weg rondom de overheid en een verplicht lesje. Al met al onvoldoende charme om er in mee te gaan.

avatar van PEN15

PEN15

Lang niet meer gezien sinds de synthesizer greatest compilatiealbums die destijds in Nederland een grote rage was. Dat voorbeeld noem ik dan omdat ik meende dat the theme from Starman daar ook op stond.

In grote lijnen is het verhaal sterk, ook al is de gladgeschoren Bridges hiermee in aanmerking gekomen voor een bekroning, het is te veel van het een en te weinig van het ander. Als love story, prima. Als fantasy/SF schiet het flink tekort. Te weinig SE en verrassingen en op momenten voorspelbaar en makkelijk. De Alien is VEEL te menselijk. Alleen maar meeuwachtige bewegingen maken met het hoofd, fair enough, maar warom dan niet met de benen en armen? 1% aanpassingsproblemen, desonanks niet weten wat een vork is of een sigaret. Dat is lousy. We krijgen nooit antwoord op de vraag wat de alien kwam doen. Hij reageerde op een boodschap, werd aangevallen en wil dan meteen weer weg. Trekt meteen maar de conclusie dat de gehele homo sapienssoort kwaadaardig is, laat bambi leven en steelt van een casino. Een bedrijf in kansspelen moet toch ook verdienen, waarom is het tillen van een casino dan weer gerechtvaardigd?

Wat tevens ook een geforceerde poging was om een scheut humor in de mix te gooien zoals de zoen en het damestoilet. Had de film niet nodig aangezien het over het geheel een opvallend serieuze toon heeft. Mooi dat Carpenter hier weer wat aan verdiende na het onterecht commercieel tegenvallen van zijn, the Thing.

gauke

Een roerend roadmovie-achtig sciencefictiondrama, met een romantisch subplot, over een alien op aarde met een vredesboodschap. Hoewel er niets nieuws gebracht werd was de film onderhoudend. Jeff Bridges speelde menselijk en met humor en ook Karen Allen speelde een goede rol.

avatar van dvdfreak123

dvdfreak123

Toch een heerlijke film deze op de kop kunnen tikken in media markt voor 5€. En is het dubbel en dik waard. Bridges vond ik goed spelen net als Allen. Film met een mooi verhaal, zeer goede bij passende muziek. Hier en daar eens moeten lachen met Bridges. Heb van de eerste tot laatste minuut genoten van deze klassieker. Enige minpunten zijn dat het beetje cliche is en dat de effecten wel gedateerd zijn, maar die spelen niet zo een grote rol dus kijk je makkelijk door heen. 7,5/10

avatar van Thomas83

Thomas83

Ok, deze film is wel wat sentimenteel en iets te prekerig over het gedrag van de mens en is Carpenter op de Spielberg-tour, maar bovenal is het ook een warme en ontroerende film. Het persoonlijke verhaal van Jenny die nog altijd om haar overleden man rouwt is oprecht uitgewerkt en niet zo cheesy als het meer algemene gepreek over de mensheid, en een film kan ook wel makkelijk bij mij scoren als deze vooral draait om een roadtrip dwars door Amerika. Aan het begin is de rol van Bridges als de alien Starman nog wel wat teveel van het goede en worden er vooral komische situaties uit gehaald, maar als Bridgres best subtiel laat zien hoe Starman leert wordt deze ook wat normaler en de film net wat meer serieus gelukkig.

Het lijkt overigens net alsof Bridges Schwarzenegger uit de Terminator-films imiteert. Hij maakt een beetje vergelijkbare robotachtige bewegingen en geeft hem een stem die ook wel wat van Arnie wegheeft. Karen Allen ken ik vooral van de Indiana Jones-films, en hier brengt ze toch een vergelijkbare charme maar kan ze ook een wat meer dramatische kant van haar spel laten zien. Ze loopt wat dat betreft wel een beetje op haar tenen, maar gelukkig weet de film ook wel hoe ver het daar in moet gaan. Het gedeelte met de half buitenaardse baby had raar of griezelig kunnen zijn maar vond ik nog best ontroerend, ook al is het net zo voorspelbaar als wanneer Jenny Starman leert hoe je afscheid van elkaar neemt. Het hele einde is voorspelbaar maar gewoon mooi uitgewerkt. Mooie warme muziek ook. 3.5* ruim.

avatar van PCTERN

PCTERN

1 van de meest vergeten en toch goede films uit de jaren '80, een mix van Sci Fi en romantiek.

Hoewel John Carpenter vooral bekend was van vernieuwende films als de Halloween franchise, The Thing en The Fog, mocht deze Starman er ook best wezen. Wellicht viel deze film wat in de schaduw van de soortgelijke en meer 'blockbusterige' Terminator uit hetzelfde jaar 1984.

Vind het jammer dat Carpenter is blijven hangen in zijn films uit de begin jaren '80. Daarna heeft ie geen grote films meer gedraaid, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Ridley Scott die ook eind jaren '70 / begin jaren '80 groot werd met bijvoorbeeld Alien en Blade Runner. Bij de recente Purge films moest ik ook een beetje aan Carpenter denken hoewel deze films slechter geregisseerd zijn met zwakker scenario.

Starman heb ik enkele malen op TV gezien tijdens die jaarlijkse terugkerende Veronica mei maand in de jaren '90. Ging er altijd weer voor zitten.

Goede film, die vermaakt en ontroert.

PS: Voor de liefhebbers een 'Making Of' stukje gevonden op youtube

The Making of Starman (1984) - YouTube

avatar van teigertje

teigertje

Een van de aller mooiste en beste films ooit.

avatar van FlorisV

FlorisV

De film wordt gedragen door goed acteerwerk van de uitstekend gecaste Bridges en Allen (waarbij ook de fijne bijrol van Charles Martin Smith niet vergeten mag worden) maar mist teveel de signatuur van andere Carpenter films en voelt teveel aan als een mainstream variant voor volwassenen op E.T. Het begint erg sterk als de Starman nog wat griezelig is (en zijn transformatie is best goed gedaan). Maar daarna wordt, in de eerste helft, te vaak hetzelfde half komische kunstje herhaald: Starman weet niets en moet alles uitgelegd worden, behalve dan de oudste beweging, dat lukt meteen prima. Bovendien is de film echt veels te traag. Maar dat zij vergeven vanwege mooie shots en de juiste dosis menselijke warmte. Wel blijft het onduidelijk waarom de overheid zo ongastvrij blijft voor de bezoeker van ver weg, maar we zullen het maar houden op de macht van het militair industrieel complex of zo iets. Op het einde worden we nog met fraaie effecten getrakteerd.

En verder fijn dat we op het einde na de aftiteling toch even worden verzekerd dat enkel de Voyager archiefbeelden echt waren en dat de rest van dit verhaal toch echt verzonnen was. LOL!

avatar van FlorisV

FlorisV

PEN15 schreef:

De Starman komt van een nobele beschaving waarin niemand wordt uitgebuit en zo ver is de mens nog niet. Over het algemeen worden vooral de casino bezoekers getild, dus ik denk niet dat ze failliet zijn gegaan na die jackpot met munten. Het lijkt erop dat hij inderdaad antropoloog is (althans zo lijkt het als Shermin hem dat vraagt), maar ja het was natuurlijk niet de bedoeling dat zijn schip neergeschoten werd en kennelijk (dit vond ik het vaagst) is hij langzaam stervende door de andere omgeving. Hij trekt niet de conclusie dat de mensen kwaadaardig zijn, wel nog primitief. Op zijn eigen planeet is er nooit hevig conflict maar het is er dus ook doodsaai en hij prijst de diversiteit, veerkracht en het emotioneel rijkere palet van de mens. Wat het precies inhoudt om mens te zijn is verder een populair SF thema en dit is een vaker gebruikte manier om het te belichten.

avatar van Basto

Basto

‘Your species are at it’s best when things are though’

A-typische Carpenter. Geen horror, actie of ander cool genre. Maar Carpenter bevestigd met deze film dat fantastisch regisseur is. Hij haalt topprestaties uit zijn cast en Starman raakt overal de juiste toon wat mij betreft. Prachtige volwassen variant van ET.