Starman (1984)
Genre: Sciencefiction / Romantiek
Speelduur: 115 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: John Carpenter
Met onder meer: Jeff Bridges, Karen Allen en Charles Martin Smith
IMDb beoordeling: 7,0 (51.529)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 30 mei 1985
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Starman
"In 1977 Voyager II was launched into space, inviting all lifeforms in the universe to visit our planet. Get ready. Company's coming."
Een alien die crasht op Aarde neemt de vorm aan van de overleden echtgenoot van Jenny Hayden, die nooit over zijn dood heen is gekomen. De alien vraagt de hulp van Jenny om uit handen van de overheid te blijven en om op tijd bij zijn soortgenoten te zijn aan de andere kant van Amerika.
Externe links
Acteurs en actrices
Starman / Scott Hayden
Jenny Hayden
Mark Shermin
George Fox
Major Bell
Sergeant Lemon
Brad Heinmuller
Deer Hunter
Cop #1
Cop #2
Video's en trailers
Reviews & comments
aburex
-
- 843 berichten
- 2189 stemmen
Eén van mijn favoriete filmen uit de jaren 80. Ik herinner mij nog toen hij uitkwam op huurvideo ik er de kippen bij was om deze te huren. Vind het verhaal fantastisch: een mix van Sf, Romantiek, een vleugje humor, een tikkeltje actie. Heb me zot gezocht naar deze film op DVD: heb hem op de kop kunnen tikken tegen een woekerprijs in 2006 (22,99€) maar het mij de prijs waard. Prachtige rollen van Jeff Bridges en Karen Allen en eens een andere John Carpenter, alhoewel veel elementen van zijn vorige film behouden blijven. Deze film staat trouwens in mijn Top 10
Zinema (crew films)
-
- 10116 berichten
- 6891 stemmen
Robotroadtrip.
Een sfeervolle roadtrip uit de koker van griezelgrossier Carpenter, met de destijds voor een Oscar genomineerde Bridges. Je kunt je heden ten dage serieus afvragen of zijn apathische performance, inclusief de robotbewegingen, de tand des tijds goed heeft doorstaan. Het antwoord is hoogstwaarschijnlijk: nee. Feit is dat een ieder die zijn verstand weet uit te schakelen een lief, ietwat lang uitgesmeerd, moralistisch filmpje voor de kiezen krijgt. En gelukkig is er redelijk gedoseerd met de zoetstoffen.
Goed.
Thampon
-
- 209 berichten
- 442 stemmen
Typische Carpenter movie'ke met natuurlijk zijn bijhorende muziek.
Karren Allen blijft natuurlijk wel een topper
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Muziek is niet van Carpenter, (maar van Jerry Goldsmith, meen ik) verder is het veel eerder een a-typische Carpenterfilm. Veel softer en nauwelijks suspense. Wel een topper.
SnakeDoc
-
- 4686 berichten
- 2227 stemmen
Het moment waarop de Alien zich via de verschillende menselijke stadia ontwikkelt tot de volwassen man van Jenny werd wel heel vet in beeld gebracht.
Verder te weinig spectaculair om een echt goede sciencefiction te zijn. Film richt zich teveel op de 'goedheid' van de alien / starman, terwijl ik juist wel wat meer achtergrond informatie had willen hebben, maar niemand leek ook maar enkele moeite te nemen om belangrijke vragen aan hem te stellen. Iets te veel vraagtekens na het zien van Starman.
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Moet een SF film dan per se spectaculair zijn? Verder portretteert de film juist de vijandige houding van Amerika(nen) ten opzichte van aliens. Dus dat vragen doen ze inderdaad niet. En ondanks dat ze een uitnodiging sturen schieten ze liever (Xenofobie). Dat is nu net the pointe.
Met welke vraagtekens zit je eigenlijk?
SnakeDoc
-
- 4686 berichten
- 2227 stemmen
Dat kereltje van de overheid reageert natuurlijk totaal niet realistisch door gelijk de hele bende maar uit te schakelen en vast te ketenen op een brancard. Totaal onnozel en over the top moment in de film.
Vraagtekens als; waar komen ze exact vandaan? Wie zijn ze? Hoe leven ze? Hoe zien ze er uit? Hoe heeft men zich ontwikkelt? Waarom geraakte de Starman gescheiden van de groep, en werd hij op een afgesproken plek 3 dagen later pas opgehaald? Hoe wist hij dat en hoe wist hij de locatie? En waarom juist daar? Waarom namen Jenny en hij niet de moeite in contact te komen met de overheid, logisch als zoiets zeldzaams arriveert.
Kan nog wel even door gaan eigenlijk
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Tja, dat is nu net het mysterieuze en inspirerende van het concept 'alien'. Elke vraag die je stelt zou als ze het binnen de film hadden beantwoord tot en onnozel 'bedacht' antwoord leiden. het is toch juist veel leuker dat ze dat tot je verbeelding over laten. Nu is het juist zo mooi dat je je kan verwonderen.
Veder moet je de film in de tijdgeest van de jaren 80 plaatsen met de dreiging van een nucleaire aanval. Amerika had onderleiding van Reagan nu niet bepaald een 'relaxte' overheid.
jipt
-
- 3414 berichten
- 3150 stemmen
Mooie lieve film van Carpenter. Fotografisch weer erg mooi, helaas zijn de effecten wat gedateerd. Bridges is erg sterk maar z'n tegenspeelster ook. Verhaal is simpel maar werkt heel effectief en doet erg denken aan E.T. Soundtrack, al dan niet van Carpenteren, vond ik ook erg mooi. 3,5*/kleine 4* maar neig naar die laatste want ben toch wel erg positief.
yorgos.dalman
-
- 980 berichten
- 0 stemmen
Ondergesneeuwd juweeltje in het oeuvre van Carpenter. Softer en serieuzer qua toon dan je van hem mag verwachten maar het werkt.
Deze sci-fi roadmovie met een vleugje romantiek is inderdaad veruit Carpenters 'liefste' film zondermeer.
Muziek is overigens van Jack Nitzsche.
james_cameron
-
- 5945 berichten
- 9096 stemmen
Herzien, na 30 jaar, op blu-ray. De film ziet er nog steeds verrassend goed uit en heeft ook inhoudelijk de tand des tijds grotendeels doorstaan. Natuurlijk zijn de special effects behoorlijk achterhaald, maar omdat deze geen bijster grote rol spelen vormt dit geen probleem. Jeff Bridges en Karen Allen vormen in ieder geval een sympathiek stel en de film heeft genoeg charme in huis om nog steeds te kunnen boeien. Duidelijk een rip-off van E.T. The Extra-Terrestrial, maar wel een uitstekende.
Filmkriebel
-
- 8929 berichten
- 4123 stemmen
Matig. Ik moet even in een Carpenter mood geweest zijn om gisteren "Christine" te bekijken en vandaag "Starman". De man heeft doorgaans een erg aparte stijl, al ziet het er hier veel meer big budget uit dan veel van zijn ander werk. Iedereen die een beetje geleefd heeft in de jaren '80 weet dat Starman de meer volwassen variant van E.T. (4,5*) was, die op alle fronten Starman overtreft. Dit is hier meer een roadmovie geworden, met wat romantiek errond; het is allemaal te magertjes om echt fantastisch te zijn. Zeker het nogal snel afgeronde einde lag als een baksteen op mijn maag en de kitscherige synth-deuntjes waren vreselijk. Bridges en Allen weten wel geleidelijk de goede klik te vinden in hun acteerwerk, de beelden zijn vaak mooi geschoten en er zit een goed tempo in waardoor het niet gaat vervelen. Goed voor een kleine 3 sterretjes.
Roger Thornhill
-
- 5579 berichten
- 2201 stemmen
Ik vond John Carpenter vroeger eigenlijk een nogal overschatte regisseur, maar bij herziening van zijn vroegste werk moet ik die mening toch wel bijstellen. VanStarman ben ik altijd al gecharmeerd geweest, hoewel het meer een lieve dan een echt ijzersterke film is, maar het acteerwerk van Jeff Bridges is zó goed dat het voor mij de hele film naar een hoger niveau tilt. Roger Ebert zegt het heel treffend: "Acteurs proberen soms hun uiterlijk te veranderen; Bridges doet iets trickier en probeert ons ervan te overtuigen dat Jeff Bridges niet door zichzelf wordt bewoond, en ik denk dat hij daar in slaagt." Toen Bridges werd gevraagd hoe hij zich had voorbereid op het spelen van een "buitenaardling", antwoordde hij: "I observed my two young daughters" (maar "in het echt" bestudeerde hij de bewegingen van vogels om hun onhandig ogende gewaggel in zijn fysiek te kunnen verwerken). Een lieve en aandoenlijke film, en (de nu volgende herhaalde constatering moet men deze enthousiasteling voor een nieuw aangeschaft medium maar vergeven) op Blu-ray ziet hij er echt fantastisch uit, ik blíjf me verbazen over hoe "oude" films daarmee opgekrikt kunnen worden.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
"You're not from around here, are you?"
Ik ben en blijf een enorme fan van John Carpenter. Hier wijkt hij een beetje af van zijn gebruikelijke repertoire en maakt een film die wat lichter en komischer is dan we van hem gewend zijn. Een goed regisseur moet zo nu en dan eens een film maken in een heel ander genre en Carpenter doet het sterk. Visueel herken je zijn hand nog steeds erg goed.
Starman is een soort E.T. voor volwassen. Een Alien die op aarde gestrand is neemt de gedaante aan van Jenny Hayden's pas overleden echtgenoot. Langzaam leert hij steeds meer over de aarde en verbeterd hij zijn Engels. Samen rijden ze door half Amerika opzoek naar de andere Aliens die Starman weer naar huis moet brengen. Een erg ontroerend verhaal met een aantal vermakelijke wendingen.
Jeff Bridges is hier geniaal als de alien. Hij deed me af en toe een beetje denken aan Dustin Hoffman
in Rain Man, al is hij geen savant maar een buitenaardse. Erg vermakelijk hoe hij steeds in confrontatie komt met de aardbewoners. Karen Allen is niet slecht en samen spelen ze prima op elkaar in.
Jack Nitzsche's soundtrack is aardig. De muziek die als liefdesthema en eindmuziek word gebruikt vind ik erg mooi, al word hij wat te vaak herhaalt. De verdere muziek kan er mee door maar is niet erg herkenbaar. Apart dat Carpenter niet zelf de muziek heeft gedaan zoals gewoonlijk.
De effecten van ILM en Carpenters ingehuurde team zijn allemaal best aardig. De opticals zijn een beetje gedateerd maar de explosies, planeten en de transformatie van Starman vond ik allemaal erg aardig. Het oncamera werk was ook allemaal in orde. Zoals meestal in een film van Carpenter.
Omdat de film grotendeels een soort Roadmovie is heeft Carpenter een hoop gelegenheden gehad om mooie plaatjes te schieten en dat heeft hij dan ook gedaan. De cinematografie is helemaal in orde. Ik vond alleen dat ze misschien wat meer tijd aan het einde hadden kunnen besteden.
Al met al is Starman een erg leuke film. Ik vond hem zeer vermakelijk, voornamelijk door Jeff Bridges. Een keer wat anders dan duistere horror verhalen.
Aanrader.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Ja, dat krijg je er dus van hè, als we ruimtevaartscheepjes met allerlei boodschappen de wijde ruimte in sturen. Dan vinden die buitenaardse wezentjes dat en besluiten maar eens een bezoekje te brengen aan onze planeet. Om specifiek te zijn eentje dropt bij Karen Allen, wiens echtgenoot (Jeff Bridges) onlangs is overleden. Geen nood, de alien muteert naar Jeff Bridges en dan wordt de film pas echt tof.
Onze buitenaardse vriend kan alleen I can't get no Satisfaction zingen (geleerd van die gouden plaat van de Voyager), maar voor de rest gedraagt ie zich als een sociaal onaangepaste autist, die gedurende film van alles leert over het reilen en zeilen op aarde, geholpen door Karen Allen natuurlijk. Jeff Bridges acteert dit opvallend goed. Dit soort rollen kunnen tegenvallen en flauw zijn, maar hier pakt het erg komisch uit. Voor de rest loopt de film lekker door en heeft een toffe synthesizer-soundtrack.
klara
-
- 814 berichten
- 20367 stemmen
De sympathiekste film van regisseur John Carpenter, met een fraaie rol van Jeff Brigdes
als vriendelijke alien. Ben sowieso fan van Bridges, en ook van Carpenter die menige
cult film achter zijn naam heeft staan. Diens meeste films hebben iets van een 'prettig'
en geslaagd pulpgarnituur, met een zichtbare handtekening van de regisseur. Vind ik
wat dat betreft deze in zijn oeuvre echt een buitenbeentje. Al betreft het ook hier met
een a-realistische insteek.
Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5581 stemmen
Carpenter die op een groot publiek mikt met een gave Mustang en wat romantiek onderweg en op de weg. Ik kan vaak wel wat met zo'n reisje door small town America, mooie plaatjes, een specifiek sfeertje en zo, dat heeft het ook wel, maar toch wil het niet zo vlotten. Een paar knullige effectjes doen het nog geen pijn. De twee vinden elkaar snel en alhoewel er een zoektocht gaande is, is het vooral aan Bridges en Allen om de film op de schouders te nemen.
Dat de alien nog het een en ander moet leren, zal wel aandoenlijk en grappig bedoeld zijn, maar het zit mij te dicht tegen onnozel aan. Dat met het hert is dan nog wel mooi, maar zodra Jenny verklapt dat ze niet zwanger kan worden, weet je wel hoe laat het is. Narratief ook niet al te goochem, daarvoor zit het veel te dicht op elkaar. Het zakt nog wat verder weg rondom de overheid en een verplicht lesje. Al met al onvoldoende charme om er in mee te gaan.
PEN15
-
- 1281 berichten
- 637 stemmen
Lang niet meer gezien sinds de synthesizer greatest compilatiealbums die destijds in Nederland een grote rage was. Dat voorbeeld noem ik dan omdat ik meende dat the theme from Starman daar ook op stond.
In grote lijnen is het verhaal sterk, ook al is de gladgeschoren Bridges hiermee in aanmerking gekomen voor een bekroning, het is te veel van het een en te weinig van het ander. Als love story, prima. Als fantasy/SF schiet het flink tekort. Te weinig SE en verrassingen en op momenten voorspelbaar en makkelijk. De Alien is VEEL te menselijk. Alleen maar meeuwachtige bewegingen maken met het hoofd, fair enough, maar warom dan niet met de benen en armen? 1% aanpassingsproblemen, desonanks niet weten wat een vork is of een sigaret. Dat is lousy. We krijgen nooit antwoord op de vraag wat de alien kwam doen. Hij reageerde op een boodschap, werd aangevallen en wil dan meteen weer weg. Trekt meteen maar de conclusie dat de gehele homo sapienssoort kwaadaardig is, laat bambi leven en steelt van een casino. Een bedrijf in kansspelen moet toch ook verdienen, waarom is het tillen van een casino dan weer gerechtvaardigd?
Wat tevens ook een geforceerde poging was om een scheut humor in de mix te gooien zoals de zoen en het damestoilet. Had de film niet nodig aangezien het over het geheel een opvallend serieuze toon heeft. Mooi dat Carpenter hier weer wat aan verdiende na het onterecht commercieel tegenvallen van zijn, the Thing.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Een roerend roadmovie-achtig sciencefictiondrama, met een romantisch subplot, over een alien op aarde met een vredesboodschap. Hoewel er niets nieuws gebracht werd was de film onderhoudend. Jeff Bridges speelde menselijk en met humor en ook Karen Allen speelde een goede rol.
dvdfreak123
-
- 1126 berichten
- 1700 stemmen
Toch een heerlijke film deze op de kop kunnen tikken in media markt voor 5€. En is het dubbel en dik waard. Bridges vond ik goed spelen net als Allen. Film met een mooi verhaal, zeer goede bij passende muziek. Hier en daar eens moeten lachen met Bridges. Heb van de eerste tot laatste minuut genoten van deze klassieker. Enige minpunten zijn dat het beetje cliche is en dat de effecten wel gedateerd zijn, maar die spelen niet zo een grote rol dus kijk je makkelijk door heen. 7,5/10
Thomas83
-
- 3716 berichten
- 3361 stemmen
Ok, deze film is wel wat sentimenteel en iets te prekerig over het gedrag van de mens en is Carpenter op de Spielberg-tour, maar bovenal is het ook een warme en ontroerende film. Het persoonlijke verhaal van Jenny die nog altijd om haar overleden man rouwt is oprecht uitgewerkt en niet zo cheesy als het meer algemene gepreek over de mensheid, en een film kan ook wel makkelijk bij mij scoren als deze vooral draait om een roadtrip dwars door Amerika. Aan het begin is de rol van Bridges als de alien Starman nog wel wat teveel van het goede en worden er vooral komische situaties uit gehaald, maar als Bridgres best subtiel laat zien hoe Starman leert wordt deze ook wat normaler en de film net wat meer serieus gelukkig.
Het lijkt overigens net alsof Bridges Schwarzenegger uit de Terminator-films imiteert. Hij maakt een beetje vergelijkbare robotachtige bewegingen en geeft hem een stem die ook wel wat van Arnie wegheeft. Karen Allen ken ik vooral van de Indiana Jones-films, en hier brengt ze toch een vergelijkbare charme maar kan ze ook een wat meer dramatische kant van haar spel laten zien. Ze loopt wat dat betreft wel een beetje op haar tenen, maar gelukkig weet de film ook wel hoe ver het daar in moet gaan. Het gedeelte met de half buitenaardse baby had raar of griezelig kunnen zijn maar vond ik nog best ontroerend, ook al is het net zo voorspelbaar als wanneer Jenny Starman leert hoe je afscheid van elkaar neemt. Het hele einde is voorspelbaar maar gewoon mooi uitgewerkt. Mooie warme muziek ook. 3.5* ruim.
PCTERN
-
- 251 berichten
- 201 stemmen
1 van de meest vergeten en toch goede films uit de jaren '80, een mix van Sci Fi en romantiek.
Hoewel John Carpenter vooral bekend was van vernieuwende films als de Halloween franchise, The Thing en The Fog, mocht deze Starman er ook best wezen. Wellicht viel deze film wat in de schaduw van de soortgelijke en meer 'blockbusterige' Terminator uit hetzelfde jaar 1984.
Vind het jammer dat Carpenter is blijven hangen in zijn films uit de begin jaren '80. Daarna heeft ie geen grote films meer gedraaid, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Ridley Scott die ook eind jaren '70 / begin jaren '80 groot werd met bijvoorbeeld Alien en Blade Runner. Bij de recente Purge films moest ik ook een beetje aan Carpenter denken hoewel deze films slechter geregisseerd zijn met zwakker scenario.
Starman heb ik enkele malen op TV gezien tijdens die jaarlijkse terugkerende Veronica mei maand in de jaren '90. Ging er altijd weer voor zitten.
Goede film, die vermaakt en ontroert.
PS: Voor de liefhebbers een 'Making Of' stukje gevonden op youtube
FlorisV
-
- 1689 berichten
- 700 stemmen
De film wordt gedragen door goed acteerwerk van de uitstekend gecaste Bridges en Allen (waarbij ook de fijne bijrol van Charles Martin Smith niet vergeten mag worden) maar mist teveel de signatuur van andere Carpenter films en voelt teveel aan als een mainstream variant voor volwassenen op E.T. Het begint erg sterk als de Starman nog wat griezelig is (en zijn transformatie is best goed gedaan). Maar daarna wordt, in de eerste helft, te vaak hetzelfde half komische kunstje herhaald: Starman weet niets en moet alles uitgelegd worden, behalve dan de oudste beweging, dat lukt meteen prima. Bovendien is de film echt veels te traag. Maar dat zij vergeven vanwege mooie shots en de juiste dosis menselijke warmte. Wel blijft het onduidelijk waarom de overheid zo ongastvrij blijft voor de bezoeker van ver weg, maar we zullen het maar houden op de macht van het militair industrieel complex of zo iets. Op het einde worden we nog met fraaie effecten getrakteerd.
En verder fijn dat we op het einde na de aftiteling toch even worden verzekerd dat enkel de Voyager archiefbeelden echt waren en dat de rest van dit verhaal toch echt verzonnen was. LOL!
FlorisV
-
- 1689 berichten
- 700 stemmen
We krijgen nooit antwoord op de vraag wat de alien kwam doen. Hij reageerde op een boodschap, werd aangevallen en wil dan meteen weer weg. Trekt meteen maar de conclusie dat de gehele homo sapienssoort kwaadaardig is, laat bambi leven en steelt van een casino. Een bedrijf in kansspelen moet toch ook verdienen, waarom is het tillen van een casino dan weer gerechtvaardigd?
De Starman komt van een nobele beschaving waarin niemand wordt uitgebuit en zo ver is de mens nog niet. Over het algemeen worden vooral de casino bezoekers getild, dus ik denk niet dat ze failliet zijn gegaan na die jackpot met munten. Het lijkt erop dat hij inderdaad antropoloog is (althans zo lijkt het als Shermin hem dat vraagt), maar ja het was natuurlijk niet de bedoeling dat zijn schip neergeschoten werd en kennelijk (dit vond ik het vaagst) is hij langzaam stervende door de andere omgeving. Hij trekt niet de conclusie dat de mensen kwaadaardig zijn, wel nog primitief. Op zijn eigen planeet is er nooit hevig conflict maar het is er dus ook doodsaai en hij prijst de diversiteit, veerkracht en het emotioneel rijkere palet van de mens. Wat het precies inhoudt om mens te zijn is verder een populair SF thema en dit is een vaker gebruikte manier om het te belichten.
Basto
-
- 10045 berichten
- 6807 stemmen
‘Your species are at it’s best when things are though’
A-typische Carpenter. Geen horror, actie of ander cool genre. Maar Carpenter bevestigd met deze film dat fantastisch regisseur is. Hij haalt topprestaties uit zijn cast en Starman raakt overal de juiste toon wat mij betreft. Prachtige volwassen variant van ET.
king_pin
-
- 67 berichten
- 800 stemmen
Wat ik erg fijn vond aan de film was de aandacht voor de hoofdpersonages. Jenny hayden kan haar rouw om haar overleden echtgenoot verwerken middels het contact met starman. Wat mij betreft gaat de film vooral over haar. Maar ook hoe starman in Scott's lichaam ervaart hoe het is om mens te zijn.
Jammer dat er een klopjacht element in de film zit, dat gaf voor mij de verkeerde sfeer wat ik van de film wilde. Hadden ze van mij compleet mogen weggelaten.
Toch wint de romantiek en de groei tussen de twee hoofdrollen het van de (ongeloofwaardige) actie en heb ik ontroerd zitten kijken.
sinterklaas
-
- 11634 berichten
- 3220 stemmen
Ik had spontaan eens zin om een inhaalslag te doen wat betreft John Carpenter. Dat is lang geleden.
Onder andere kwam Starman aan bod. En wat kan ik erover zeggen? Typisch jaren 80, typisch Carpenter... al laat hij ook zien dat het niet altijd horror hoeft te zijn. Maar een beetje vreemd is Starman wel.
Jenny rouwt om de dood van haar man en leeft teruggetrokken op een heuvelhuis. Dan op een nacht doet zich een vreemde onzichtbare situatie voor: ze wordt gewekt en eenmaal beneden treft ze een baby op de grond. Maar die baby lijkt in een fractie meteen uit te groeien tot een volwassen man. Dit verschijnsel heeft voor het bestaan even de oude videoopnames van Jenny en haar man bekeken en daarvan de elementen opgepikt: resulterend dat Jenny oog in oog komt te staan met een schepsel die als twee druppels water op haar overleden man Scott lijkt.
Goed neergezet door de toen nog jongere Jeff Bridges.
Zonder al te veel poespas en gekke dingen. Het wezen lijkt je geen kwaad te doen, maar blijkt wel een missie te hebben. En Jenny lijkt daar goed voor te pas te komen om hem daarmee te helpen. Ze geeft hem een suit van haar man en al snel stappen ze de auto in om de route af te leggen.
Starman wordt daarbij zo'n film waarbij het lijkt dat het steeds lekkerder wordt als je er verder van eet. Het wil gelukkig niet te zoet worden en weet daarbij op een gedoseerde wijze te spelen met verschillende genres en best wel hartverwarmende momenten. Voor je het weet beland je in een ware roadtrip door Amerika. Bij de Scott look-a-like lijkt het wiel helemaal opnieuw uitgevonden te moeten worden en gaandeweg leert Jenny hem de taal en de handelingen... Echter blijkt Starman nog niet helemaal zo achterlijk te zijn dan je zou denken. Ook een leuk gegeven dat hij dode dieren en andere levenssoorten tot leven kon brengen.
Onderweg brengen er zich problemen mee. Ze krijgen ruzie met een groepje boerenkinkels bij een wegrestaurant en de hele overheid lijkt het op hen gemunt te hebben. Hierdoor weet Carpenter op een gedoseerde wijze te switchen van een romantische roadtrip naar een ware ontsnappingsfilm die ons langs de vele mooie plekjes en gebieden van Amerika brengt. Hierdoor sterkt de sfeer aan. En natuurlijk kan een ritje op de goederentrein ook niet gemist worden. En zullen ze de Rendez Vous voor Starman gaan halen?
Het einde mocht er zeker wel wezen. En dan al die kleuren erbij. Dit moest het dessert zijn.
En zo'n jaren 80 avontuur zou geen jaren 80 avontuur zijn zonder dat het werd bereidt met een uitstekende gevarieerde synth-soundtrack. Echter niet door Carpenter zelf gecomponeerd.
Ja, ik heb het al gezegd. Geen spijt dat ik me weer in Carpenter ben gaan verdiepen en toch ook wel een mooie afwisseling boven het geweld. Starman is geschikt voor jong en oud.
4,5*
Ebenezer Scrooge
-
- 1995 berichten
- 3019 stemmen
Met eigenlijk niet zoveel verwachtingen aan deze film begonnen, omdat ik Jeff Bridges aanvankelijk verwarde met Kurt Russell. Niet dat ik iets tegen Kurt Russell heb, absoluut niet, maar ik dacht weer zo'n actiefilm te gaan zien, op een of andere manier. Russell speelde overigens in een aantal grote films van Carpenter: Escape from New York, The Thing.. onder andere.
Maar dit viel letterlijk en figuurlijk als een geschenk uit de hemel, want het lijkt of ik tegenwoordig steeds vaker een nietszeggende vluchtige film zie die ik dan de volgende dag alweer vergeten ben, dus zo'n pareltje uit de jaren tachtig dat ik nog niet kende valt dan des te meer op.
Al in de eerste tien minuten herkennen we zaken uit andere scifi's: E.T., The Terminator... (I Can't Get No) Satisfaction van de Stones knalt uit de speakers als de camera langzaam door het heelal drijft. Luc Besson deed ongeveer hetzelfde in zijn Valerian... maar dan met Space Oddity van Bowie. Verder terug in de tijd komen we uit bij Kubricks 2001. De scène waarin Karen Allen oude filmpjes van haar overleden echtgenoot bekijkt en haar verdriet wegdrinkt doet Spielberg dunnetjes over in Minority Report, met Tom Cruise en een hologram.
De film gaat in wezen over rouwverwerking.
Veel rood en blauw.
Een prachtige melancholische synthesizerscore op de achtergrond, van Jack Nitzsche.
De acteerprestaties van Jeff Bridges zijn weergaloos, die hiervoor genomineerd werd voor een oscar, die F. Murray Abraham uiteindelijk verzilverde als de jaloerse Salieri in Amadeus. Ik kan ermee leven.
De manier waarop Bridges steeds kijkt, Karen aankijkt, het ene moment nieuwsgierig, dan weer verbaasd.. maar tegelijk ook heel lief en hartverwarmend. Als een kind, zogezegd, als iemand met autisme, zelfs.. Nu hebben ze bij de Oscars wel een voorliefde voor dit soort (mannelijke) hoofdrollen waar altijd wel weer iets aan mankeert, lichamelijk dan wel geestelijk: de psychotische Joaquin Phoenix in Joker, de stotterende Colin Firth in The King's Speech, de gehandicapte Daniel Day-Lewis in My Left Foot, de dementerende Anthony Hopkins in The Father... Hannibal Lecter is ook niet echt dat je zegt 'net als een ander' haha... , dus ik kan die nominatie wel begrijpen.
Maar hoe dan ook speelt Bridges fantastisch, ik raakte op slag verliefd op hem. ❤
Geweldige scène als hij dat neergeschoten hert weer tot leven brengt, ik zou ook wel een paar van die toverballen willen hebben.
Eten herten mensen?
Eten mensen elkaar op?
....
Ik vind jullie primitief.
Hahaha
Basto
-
- 10045 berichten
- 6807 stemmen
De 4k transfer in de Colombia Classics box is echt fantastisch! Bovendien een Atmos track. Zo goed heeft de film er ook tijdens de premiere niet uitgezien en geklonken.
Blijft ook een prachtige film.
Het laatste nieuws
'Brits acteur Aaron Taylor-Johnson (33) gekozen als nieuwe James Bond'
Duitse Netflix Original-serie 'Das Signal' wordt kapot gestreamd, maar de beoordelingen vallen tegen
De duivel bezoekt een avondshow in trailer van horrorfilm 'Late Night with The Devil': 'Een instant cultklassieker'
Waargebeurde film 'Sound of Freedom' sinds gisteren te bekijken op Amazon Prime Video
Bekijk ook
Arlington Road
Thriller / Mystery, 1999
395 reacties
The Long Day Closes
Drama, 1992
8 reacties
The Doors
Biografie / Muziek, 1991
214 reacties
Lost Horizon
Avontuur / Fantasy, 1937
63 reacties
The Right Stuff
Avontuur / Biografie, 1983
75 reacties
The China Syndrome
Thriller / Drama, 1979
53 reacties
Gerelateerde tags
places and planets weduwegeliefdenbuitenaards wezencherry pie
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.