Accepted (2006)

geregisseerd door Steve Pink
met Justin Long, Blake Lively en Mark Derwin

Komedie over een middelbare scholier, Bartleby "B" Gaines, die een unieke manier vindt om zijn ouders te slim af te zijn en onder studeren uit te komen: samen met zijn vrienden een eigen hogeschool oprichten.

Accepted is een net-niet film. Uiteraard is het bijzonder cliché, waar we ons niet aan mogen storen in dit genre. Hetgeen deze film ondermaats maakt, is de ruimte voor originele grappen waar niets mee gedaan wordt. De film probeerde netjes binnen de lijntjes te blijven, waardoor de film nergens echt interessant werd. Het enige moment dat een glimlach opriep was de lach van Hill, maar als dat het grappigste is wat je in een dergelijke film kan bedenken, is het behoorlijk beroerd gesteld.
De typetjes waren ook niet heel origineel, maar gelukkig wel enigszins vermakelijk. Tegen het einde toe wordt het veel te cliché en eigenlijk ook pijnlijk om aan te zien.

avatar van Vinokourov
Aan de kinderachtige kant met een rise-and-fall verhaal waarvan je weet dat het dan in de dying seconds van de film het toch nog goed komt. Justin Long gaat een eigen universiteit (genaamd SHIT) oprichten nadat ie nergens anders aangenomen wordt. Het onmogelijke gebeurt: het wordt een waanzinnig succes omdat allerlei andere sociaal gestoorden, psychopaten, etc. zich aanmelden. Heel gezellig allemaal, maar het komt nooit lekker uit de verf door gebrek aan humor. Dit had nooit een superfilm kunnen worden vanwege het gebrek aan originaliteit maar wat leukere, scherpere grappen had de film prima kunnen redden.

Vermakelijke en grappige film!

avatar van IH88
“I want to learn how to blow shit up with my mind.”

Leuk. Accepted is een film waar het plezier vanaf straalt en de humor werkt. Acteurs als Long, Hill, Lively, Herschman en Short doen het goed, en het idee van een zelfverklaarde college vol met misfits wordt sterk uitgewerkt. Het einde is uiteraard voorspelbaar, maar dat doet voor de rest niets af aan een film die een aanstekelijke mix is van goede humor, leuke acteurs en een degelijk coming of age verhaal.

Best lollig.

Nog net voor de tijd van Superbad, wanneer humor vooral rond overdreven platvloersheid zou gaan draaien. Daar was dit ook eigenlijk de perfecte film voor geweest, met een fake universiteit vol misfits, maar op de één of andere manier weet Pink dat mooi te omzeilen.

De luchtigheid is een duidelijke pré, ook Justin Long is best goed op dreef. Hij is niet overdreven grappig, wel vrolijk en vaak best gevat. Hij wordt omringd door een redelijke cast, nogal wat bekende karikaturen maar toch aardig ingevuld.

Verder is het vooral de vlotheid waarmee alles zich ontvouwt die weet te charmeren. Weinig tijd voor echte tegenslagen of overdreven drama, behalve dan kort op het einde. Meestal gaat het Long voor de wind en binnen een comedy zorgt dat toch voor een veel fijner sfeertje. Iets waar veel Amerikaanse comedies wat van zouden kunnen leren.

Groots is het uiteraard niet, maar best oké voor een keertje.

avatar van Jeilloc
"This is your curriculum?"

Lang niet zo vermaakt met een film.

De uitvoering is niet groots, maar het eindresultaat wel.

De cast met Long, Lively en Hill werkt fantastisch en vooral Herschman steelt de show.

De comedy is soms wat minder en vrijwel cliché, maar het werkt in deze film.

Hele vermakelijke en leuke film.