Old School (2003)

3,07

geregisseerd door Todd Phillips
met Luke Wilson, Vince Vaughn en Will Ferrell

Drie dertigers proberen de lol van hun studententijd te laten herleven. Mitch, Frank en Beanie hebben alle drie een belangrijk punt in hun leven bereikt. Ze kunnen er voor kiezen om verantwoordelijke volwassenen te zijn, met vrouwen, kinderen en vaste banen... of ze kunnen de volwassenheid nog wat uitstellen en zich nog eens ouderwets uitleven.

238 BERICHTEN 30 MENINGEN
avatar van Kelsey16
geplaatst: 1 december 2011, 15:10 uur [permalink]
leuk wegkijkertje, grappige situaties en humor.
Geen spectaculair verhaal maar who cares met dit genre?

Vince Vaughn is trouwens erg tof 🙂

avatar van Masterbrain
geplaatst: 23 december 2011, 11:39 uur [permalink]
Top film voor een nachtje lekker los gaan.

geplaatst: 11 januari 2012, 17:13 uur [permalink]
Grappigste comedy ooit! Wat is Will Ferrell toch een held!

avatar van Metalfist
geplaatst: 7 februari 2012, 17:36 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
You think I like avoiding my wife and kids to hangout with nineteen year old girls everyday?

Tijdens het rommelen in wat bakken met opgenomen films kwam ik deze Old School tegen. Jaren geleden eens gezien maar toen vond ik er niet zo enorm veel speciaal aan maar ik was altijd al eens van plan geweest om de film terug te zien vanwege het feit dat de regisseur dezelfde is als van de twee Hangover films. Tussen al het American Football geweld van de afgelopen dagen dus eens tijd vrijgemaakt voor een goold old college film.

Ik vraag me eerlijk gezegd toch af wat ik verkeerd doe op de hogeschool want dit soort situaties overkomt mij in ieder geval nooit maar dat terzijde. Old School is een film over een groep mannen die hun jeugd willen herbeleven en dat lijkt zowat Phillips zijn paradepaardje te zijn want zowat al zijn films lijken wel rond hetzelfde te draaien. Dat hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn maar over het algemeen stelt dit toch ietwat teleur. Vooral omdat de film op zich nogal braaf overkomt en nooit echt lekker puberaal wordt, iets wat met dit soort films toch gewenst is. Hier en daar is wel wat leuks te beginnen, vooral het begin met Frank the Tank is amusant, maar naarmate de film vordert lijkt het verhaal meer en meer te verslappen en wordt het minder en minder interessant. Persoonlijk kon ik niet erg veel met heel het liefdesverhaaltje tussen Mitch en Nicole en hiermee verliest de film toch wel wat punten. Het zijn dan ook een paar cameo's die de film even doen opflakkeren maar daar blijft het jammer genoeg ook bij. Wel een heerlijke soundtrack trouwens. The Dan Band is wederom van de partij (was ook al te zien in onder andere Hangover II en The Terminal) maar Master of Puppets van Metallica is ook altijd erg leuk om te horen.

Luke Wilson, Will Ferrell en Vince Vaughn. Ik heb het nooit echt hoog opgehad met één van deze drie acteurs en Old School doet ook niet echt moeite om mij van dit gevoel af te helpen. Wilson is net als zijn broer, Owen, simpelweg te passief om me te kunnen boeien (hoewel Owen wel sterk was in Woody Allen's recente Midnight in Paris maar daar gaat het nu niet om) en weet menigmaal een scène gewoon te verpesten. Dan komt Ferrell gelukkig een stuk beter tot zijn recht hoewel het toch nog altijd niet ideaal is. Vaughn is dan nog degene die ik normaal gezien het liefste heb maar die is hier ook maar fifty fifty. Samen zijn ze nog af en toe redelijk droog maar over het algemeen is dit niet het van het. Waarom dan toch nog die voldoende? Omdat er qua bijrollen wel veel is te beleven. De mooie Elisha Cuthbert, precies ook al een tijd geleden dat we daar nog iets van hebben gehoord, is altijd de moeite waard maar ook Juliette Lewis heeft nog een leuke bijrol. Voor de rest zijn er nog cameo's te vinden van onder andere Seann William Scott, Simon Helberg en waarschijnlijk nog een paar die ik vergeet.

Vergeleken met The Hangover is dit natuurlijk een stuk minder, al moet ik toegeven dat die reeks met een herziening ook al zijn charme begon te verliezen, maar dat is voornamelijk doordat het iets te suf overkomt. De hoofdrollen zijn weggelegd voor Wilson, Ferrell en Vaughn en die zijn redelijk. Het zijn een handvol scènes en een paar bijrollen echter die dit nog naar een voldoende tillen.

avatar van Kijzer
geplaatst: 10 februari 2012, 18:58 uur [permalink]
Mooi voorbeeld hoe een film kan uitblinken zonder verdere diepgang.

avatar van Justinw
geplaatst: 6 april 2012, 00:04 uur [permalink]
Tegenvaller, Will Ferrel komt totaal niet uit de verf. Zelfs de flauwe grappen waren niet echt leuk. Nee, dan was Anchorman die ik de dag ervoor zag zeker tweemaal beter. Wel leuk om Rob Corddry voor het eerst te zien in zijn eerste filmrol.

avatar van Sergio Leone
geplaatst: 22 juni 2012, 19:20 uur [permalink]
Vermakelijke kost.

Het verhaaltje is me wat te dom - waarom ook altijd die romantische zijplotjes erbij flikkeren? -, maar tegenvallen doet Old School zeker niet.
Hoewel maar één van de drie vrienden écht leuk is, zijn de moppen best wel geslaagd. Hetzelfde kan echter niet gezegd worden van de climax, die nergens boeiend wordt.

Luke Wilson is maar een saaie vent. Hij heeft ook een lamlendige uitstraling. Het spreekt dan ook voor zich dat hij wegdeemstert in het gezelschap van Vince Vaugh en Will Ferrell. Eerstgenoemde is redelijk zonder meer, laatstgenoemde steelt de show. Ferrell is de meester van het roepen. Heerlijk om te zien dat alles wat hij uitkraamt hilarisch is.
Voorts zijn er nog enkele kleine bijrolletjes en cameo's, waarbij die van Seann William Scott het meest geslaagd is.

Redelijke moppen en een korte speelduur zorgen ervoor dat dit een aangenaam tussendoortje is.

avatar van Smofo
geplaatst: 1 augustus 2012, 11:16 uur [permalink]
Ik vond het wel een leuke film, maar ik had er eigenlijk meer van verwacht omdat veel mensen zeggen dat het vergelijkbaar is met The Hangover. Vond hem maar op een paar momenten grappig.

geplaatst: 26 augustus 2012, 18:44 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vind dit echt serieus de leukste komedie ooit. Tuurlijk is het verhaal niet geloofwaardig. Tuurlijk is het thema niet origineel. Maar in deze film "werkt" alles gewoon perfect.

Die scene met Vince Vaughn aan de ringen met sigaret en dan Chariots of Fire op de achtergrond.. Will Ferrell die zingt op de begrafenis van Blue.. De ontgroening van de nieuwe leden.. Een hele foute "badguy".. En als klap op de vuurpijl die scene dat Will Ferrell wordt neergeschoten met dat verdovingspistool en dan gereanimeerd wordt door Sean William Scott. Voor mij legendarische scenes.

Dit is een film die ik telkens opnieuw kan kijken en nooit gaat vervelen. Voor mij dan ook 5 sterren.

avatar van david bohm
geplaatst: 10 januari 2013, 16:21 uur [permalink]
Prima film om in koortsachtige toestand vanaf de bank te bekijken. Het simpele verhaal is een mooie kapstok voor goede grappen. Vooral Will Ferrell vind ik erg grappig in deze prent.
Aanrader.

avatar van Leo1954
geplaatst: 12 april 2013, 01:17 uur [permalink]
Redelijke onzin.

avatar van the-real-tiete
geplaatst: 19 juli 2013, 00:43 uur [permalink]
een vermakelijke comedy
en aanrader
is niet een geloofwaardig verhaal maar voor ff leuk om je in te leven.
al aantal malen bekeken en ga hem zo weer bekijken

all we are is dust in the wind

avatar van Franza
geplaatst: 19 juli 2013, 03:31 uur [permalink]
Leuke film 😄
Ik heb toch altijd wel een zwak voor dit soort films.
Zeker vermakelijk

geplaatst: 26 januari 2014, 17:40 uur [permalink]
Geweldige bier, chips, vriendenavond film haha!!

avatar van tommykonijn
geplaatst: 30 april 2014, 18:02 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het was lang geleden dat ik Old School voor het laatst heb gezien. Ik herinnerde me niet al te veel meer en dus was het tijd voor een herziening.

Grappig dat het een heel ander soort film bleek te zijn dan ik dacht. Ik verwachtte zo'n ''back to school'' komedie, maar het drietal duikt niet de schoolbanken in. In plaats daarvan krijgen we feestjes en (logischerwijs) zuipen. Will Ferrell komt nog als beste uit de verf, maar ik vind het niet zijn beste rol. Om bijvoorbeeld Anchorman of Step Brothers heb ik toch een stuk meer moeten lachen. Zijn ''streaking'' momentje was wel echt geweldig. Sowieso zijn het zijn kinderachtige gedrag en domme opmerkingen die me het meest aan lachen kregen. Vince Vaughn en Luke Wilson zetten beiden sympathieke figuren neer, maar hadden qua humor niet al te veel toegevoegde waarde wat mij betreft. Enkele bijrollen waren wel erg leuk overigens.

Verder is dit gewoon een film waar je niet al te veel bij moet nadenken, maar met name van moet genieten. Het waren bij mij niet constante lachsalvo's en de cast heb ik wel eens beter gezien, maar deze prent biedt genoeg vermaak voor een gezellige avond.

geplaatst: 10 augustus 2014, 12:17 uur [permalink]
Soms grappig maar meestal boertig en flauw.
Typische Amerikaanse komedie die graag overbluft met gekke en extreme toestanden, karikaturale figuren en veel lawaai om niets.
Met studentikoze-plus omstandigheden met veel gefeest, gezuip, geflirt en af en toe wat romantisch- of huwelijksgekibbel heeft de film een perfect decor om gek te doen. Helaas is er niet veel echte humor aan besteed.

geplaatst: 18 augustus 2014, 16:18 uur [permalink]
Nadat ik hier een aantal positieve reacties had gelezen dacht ik dat dit echt een film voor mij zou zijn, ik ben dol op flauwe komedies. Het begon leuk met de scène in de taxi, ik had dan ook veel van dit soort ongein veracht, dat viel helaas tegen. Will Ferrell vond ik nogal tegenvallen in deze rol. Het is jammer dat de echte humor ontbreekt. Wel op sommige momenten zeer voorspelbaar, zoals standaard bij dit soort komedies. Misschien was mijn verwachting te hoog waardoor het tegen is gevallen. Overigens vind ik de muziek in de film wel erg goed gekozen.

avatar van Eraser2
geplaatst: 10 september 2014, 14:15 uur [permalink]
Nee dit is niet echt wat. Het begon nog wel aardig met de taxi en die hilarische zanger op de bruiloft (I fuckin' need you now tonight!). Vanaf daar gaat het qua niveau ernstig omlaag. Will Ferrell is vind ik gewoon nooit grappig (zal wel typisch Amerikaanse humor zijn).

Gezapig

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 9 februari 2015, 21:45 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Old School

Heerlijk dit. Echt mijn komedie. Ik houd hier wel van. Maar goed zouden ook velen zeggen "Bah!". Dat kan eh, ik ben niet echt van die wat serieuze komedies. Ik kan veel sneller en harder lachen als ik Will Ferrell in zijn blote gat op straat ziet rennen denkend dat hij een roedel met zich heeft. Dus ja, ik heb een paar keer lekker gelachen om de film. Ook zo dom, ik lach me stuk toen die dikke zwarte man een steen naar beneden gooit, die vast zit aan zijn lulletje, recht op een punt deksel, waarna hij naar beneden word getrokken (Sorry kan geen trema's). Ja domme humor, lol.

Grappig om Luke Wilson, Will Ferrell en Vince Vaughn in een film te zien. Ik vind zelf die drie echt komedie helden gewoon. Ik moest echt om alle drie wel lachen.

Het verhaal was leuk ik vond dat het dan wel opeens in 1x heel erg drama / romantisch word. Dat was jammer. Het concept was ook lachen. Misschien beetje te vaak herhaald. Maar ik heb opzich nog best kunnen lachen.

avatar van Antonev
geplaatst: 25 februari 2015, 13:24 uur [permalink]
Onderbroeken lol met Will Ferrell. Leuke film om een pretsigaret bij te roken, want er zitten een aantal ontzettend grappige/gênante passages in.

avatar van The One Ring
geplaatst: 11 juni 2015, 21:39 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Als tussendoortje kan het er mee door, maar Old School is toch vooral een komedie waar men niet al te veel moeite in heeft gestoken. Vond vooral dat de film erg slecht was in het gebruiken van verhaal of karakter voor humor. Alles voelde wat willekeurig aan. Dat Luke Wilson ondanks zijn liefdesverdriet met dit hele plan om de studententijd te doen herleven akkoord zou gaan komt nooit echt over, zeker omdat hij gewoon een persoonswisseling doormaakt zodra hij ineens centraal staat in een grap. Ook dat typische komedievriendinnetje dat hij krijgt is er wel erg geforceerd ingeschreven. Zo iemand die voor hem valt, van hem wegdrijft en dan weer terugkomt precies wanneer het de film uitkomt en zonder daar verder een uitwerking aan te geven. Daar laat je toch komische potentie mee liggen.

Echter, voornamelijk vond ik het jammer dat het nooit zo wild of absurd wordt als ik misschien verwachtte. Het is gewoon degelijke, aangename humor zonder ooit echt los te komen. Af en toe wel geinig, daar niet van. Ferrell mag dan nog wel uit zijn dak gaan, wat fijn is. Vaughn bewijst ook wel dat hij best te pruimen is in de zeldzame momenten dat hij een cynicus mag spelen. Wel jammer van Juliette Lewis. Haar rollen in de jaren '90 zijn niet te kloppen, maar buiten dat decennium merk je een vreemde achteruitgang. Ze heeft een kleine rol hier, maar is erg slecht. Oh wel, de film probeert ons al te leren niet in het verleden te blijven hangen. Of toch juist wel?

geplaatst: 9 oktober 2015, 22:35 uur [permalink]
Standaard film maar alsnog grappig en vermakelijk.

avatar van Proeneke
geplaatst: 3 december 2015, 00:45 uur [permalink]
Leukste vond ik nog de filmpjes bij de aftiteling, vooral de 1e 😈

avatar van Pazmaster
geplaatst: 17 maart 2016, 00:38 uur [permalink]
Nog maar eens gekeken en het blijft een leuke film. Het verhaal is erg simpel en het einde is voorspelbaar maar dat vind ik niet zo erg, als de humor maar leuk is! En dat is het zeker! Er zitten heel wat hilarische scènes in waar ik hard om heb gelachen. Ook doet Ferrell het hier erg goed! Prima vermaak... nog steeds!

avatar van Daan258
geplaatst: 10 juli 2016, 14:31 uur [permalink]
Een aardige film al vind ik wel dat die een beetje overgewaardeerd word.
De film moet het vooral hebben van de cast en alle leuke kleine bijrollen, dat is wel echt uitstekend. Zelfs voor het eerst dat ik Vince Vaughn en Luke Wilson (waar ik meestal niks aan vind) leuk vond om naar te kijken. Maar zoals gewoonlijks steelt Will Ferrel de show.
Maar naast dat werd de film nergens echt grappig. Ja, er zaten zeker wat leuke scene's tussen maar echt zeggen dat ik goed heb kunnen lachen, nee.
Al met al een kleine tegenvaller.

avatar van coendpl
geplaatst: 27 juli 2016, 01:08 uur [permalink]
Aanrader om met je vrienden met een paar pilsjes on the side te kijken.
Vond Ferrel en Vaughn erg sterk.
Goede voldoende.

avatar van Alathir
geplaatst: 13 oktober 2016, 20:09 uur [permalink]
Eindelijk eens een komedie die grappig is, in plaats van al die rommel die tegenwoordig gemaakt wordt. Vooral Ferrell, hoe dommer hij zich gedraagt, hoe grappiger het wordt. Ook de muziek bij de film klinkt erg bekend in de oren. Deze film verdient meer als komedie, de score is hier ontzettend laag als je vergelijkt met IMDb.

geplaatst: 14 februari, 04:34 uur [permalink]
Old school is een grappige film over een drietal dertigers die een studentenkorps oprichten. Het verhaal is flinterdun en de originaliteit is ver te zoeken. Deze film stort zich echter volledig op de komedie en daar blinkt hij dan ook in uit. Wilson, Vaughn en Ferrel zijn geknipt voor dergelijke rolletjes en spelen ook erg overtuigend. Ook de bijrollen zijn vermakelijk. De romantiek vond ik een beetje geforceerd geïmplementeerd in de film, alsof dat per se nodig is in dergelijke films. Het had de film goed gedaan om dat kwartier romantiek uit te film te knippen en er nog een leuke studentenkorps stunt in te verwerken.
Heb me heerlijk vermaakt met deze film.