Old School (2003)

geregisseerd door Todd Phillips
met Luke Wilson, Vince Vaughn en Will Ferrell

Drie dertigers proberen de lol van hun studententijd te laten herleven. Mitch, Frank en Beanie hebben alle drie een belangrijk punt in hun leven bereikt. Ze kunnen er voor kiezen om verantwoordelijke volwassenen te zijn, met vrouwen, kinderen en vaste banen... of ze kunnen de volwassenheid nog wat uitstellen en zich nog eens ouderwets uitleven.

avatar van Shadowed
Lui gedoe.

Phillips kan tot redelijk dingen in staat zijn, maar ook echt tot lamzakkerige komedies in staat zijn. Het ging deze week best lekker met goede films kijken maar helaas is Old School weer de film die de lijn doorbreekt met een fikse onvoldoende van mijn kant.

Geen enkele keer moeten lachen. Zelfs Vaughn lukte het gewoon niet. Eigenlijk faalt elke acteur in de humor. Ferrell lijkt ook alleen maar wat te schreeuwen en te tieren en vind er toch publiek voor. Ik waardeer het wat minder. Wilson is ook redelijk saai en Vaughn kan er ook weinig mee zo te zien.

De ene na de andere domme grap vliegt voorbij. Random is het bij vlagen zeker, maar echt grappig nooit. De humor is zo gemaakt en zo flauw dat ik er niks mee kan. Het verhaaltje is ook bedenkelijk. Had vooraf een soort adults-go-undercover-in-highschool film verwacht, maar het blijkt toch weer een simpele en pijnlijke Amerikaanse komedie te zijn.

Visueel is het totaal niet bijzonder op een paar aardige shots na. Het verhaal heeft niets te bieden en het acteerwerk is niks om over naar huis te schrijven. Gewoon de gebruikelijke show-off van de drie komedie musketiers die me op hun gemak weer vervelen met wat slap gelul, geschreeuw en saaie dialogen. 91 minuten voelen dan nog schrikwekkend lang aan.

Wat mij betreft een luie Amerikaanse komedie. Nog niet zo lui als dat slappe gedoe waar Sandler tegenwoordig mee komt, maar net zo ongrappig als die films en bleef ik wederom weer verbijsterd achter hoe er zo hard geprobeerd wordt om een grappige film neer te zetten en dat het gewoon keer op keer misslaat.

Wat een slechte rip-off van 'American Pie'. Het is totaal niet grappig en eerder irritant slecht. Vooral Will Ferrell is een aanfluiting. Verschrikkelijk! Een punt voor, ja waarvoor eigenlijk..

avatar van Grindhouse62
Vanavond herzien en weer hilarisch gelachen om de taferelen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Old School stond me altijd bij als erg grappig, maar dat valt na een nieuwe kijkbeurt een ruime 15 jaar later best tegen. De streaking-scène is me altijd bijgebleven en daar moest ik ook nu nog wel om lachen. Frank the Tank. Het is triest en geestig samen als van die oude mensen zich gedragen alsof ze nog 20 zijn. Er zijn ieder geval vrij veel komedies vandaag de dag over, met The Hangover voorop. Of American Reunion, waar sommige mensen door zijn gegroeid en anderen bleven hangen in hun puberale leven.

Het is jammer dat het script van Old School niet echt heel leuk is. Aan de cast ligt het niet. Will Ferrell is zeer geschikt voor dit soort onzin, denk ook bv aan Step Brothers. Die moet ik ook maar eens herzien, die was leuk. Vaughn sluit ook wel leuk bij dit soort humor aan. De rest vond ik minder. Echt veel geslaagde grappen volgen na een leuke beginfase niet meer, maar het kijkt nog best wel. Uiteindelijk is het ook wel gewoon nog een voldoende waard, maar je kan leukere dingen met dit thema doen.

3* (was 3,5*)