Van Wilder (2002)

Alternatieve titels: National Lampoon's Van Wilder | Van Wilder: Party Animal

Verenigde Staten / Duitsland

geregisseerd door Walt Becker
met Ryan Reynolds, Tara Reid en Tim Matheson

Van Wilder is een zevendejaars student, maar z'n studie is nog steeds niet veel opgeschoten: hij heeft het veel te veel naar z'n zin op de campus. Wanneer hij hoort dat zijn vader niet langer zijn studie wil betalen moet hij zelf op zoek naar geld. Zal het hem lukken er een achtste jaar aan vast te plakken, of wordt het eindelijk eens tijd om z'n diploma te halen?

avatar van koenv
Normaal 3, maar voor tara reid doe ik er graag een halfje bij!

avatar van Sergio Leone
Doorsnee.

Het enige excuus dat deze film kan hebben is dat er al zoveel vergelijkbare films zijn gemaakt. Maar dan heeft men nog een manier om niet in herhaling te vallen: de film gewoonweg niét maken. Niemand die er z'n slaap voor zal laten.
Soit, Van Wilder (The Rise of Taj heb ik een aantal jaar geleden eens gezien) volgt de standaardformule en daarbij passeert er naast het zoveelste domme romantische subplotje ook een aantal gore scènes, waarvan die met de broodjes wel écht walgelijk is.

De cast is overigens vervangbaar. Ryan Reynolds komt af en toe nog droog uit de hoek en heeft een gladde uitstraling, dus die kan z'n vel nog redden, en ook Kal Penn is héél af en toe eens grappig. Voorts is het armoe troef. Tara Reid is grappig noch aantrekkelijk en de rivalenbende van Van Wilder zijn een tweede dieptepunt.

American Pie, maar dan nog niet half zo goed.

avatar van tattoobob
Best een leuke film dit...eigenlijk ook de enige die tof is.

Een hele leuke film. Je verwacht eigenlijk een hele slechte college-film vol met flauwe humor, maar het sprak mij erg aan. Leuke grappen, sympathieke hoofdpersonages en een leuk verhaal. En Tara Reid zag er nog best wel aardig uit. 3.5*

avatar van missl
Grappige Ryan Reynolds, die een soort van '2 guys, a girl and a pizza place rol doet' die hem best goed staat. Deze film is in ieder geval vermakelijker dan ik aanvankelijk dacht. Reid ziet er hier ook nog normaal uit, best een mooie meid. Verder niets vernieuwends wat er in dit verhaal gebeurd, alleen jammer dat er toch altijd weer de plas en poep grappen komen, die ik niet leuk vind.

Hele leuke en vermakelijke film in American Pie style!

Normaal gesproken zijn dit soort films niet mijn ding, maar ik moet toegeven dat de eerste ‘Van Wilder’ best leuk is, met uitzondering overigens van de gore scènes met de broodjes. Jammer dat men het nodig vond een paar sequels te maken, want die horen regelrecht bij het afval.

avatar van Daan258
Heeft erg lang in mijn wachtlijst gestaan dus gister maar is bekeken.
Moet zeggen dat ie mij flink tegenviel. Ryan Reynolds zet een aardige rol neer, maar verder vond ik de film maar nergens echt leuk of grappig worden.
Had er veel meer van verwacht. Geef mij maar liever American Pie.

Dick2008
Deze nog maar eens bekeken maar echt veel beter is het niet geworden. Naast de bekende sex en andere vieze grappen, die vaak niet goed werken, vlot het verder niet erg. I.p.v. te studeren loopt Van Wilder te feesten maar het komt het bij mij nogal strak en geforceerd over. Dit had, zoals bij die American Pie-films toch wel wat losser gekund. Hier en daar wat leuke grapjes met die hond en de directrice maar dat het is ook. 3.0

avatar van IH88
“Her name's Naomi. That's "I moan" backwards.”

Knotsgekke film die meer dan vermakelijk is. Reynolds kan dit soort films moeiteloos op zijn schouders dragen en hij is dan ook een charmant hoofdpersoon. Tara Reid is niet al te sterk maar haar pogingen om een serieuze rol te spelen zijn al vermakelijk genoeg.

De acteurs zijn alle schaamte voorbij en vooral Penn en Cosgrove gaan "all in". Het is allemaal schaamteloos en over the top, maar dat is ook de kracht van Van Wilder. Gewoon een film om met een biertje in de hand lekker bij te lachen om alle absurde personages en situaties. En dan krijg je er nog heel veel mooie dames zoals Reid en Sophia Bush als bonus bij. Wat wil je nog meer?