Genre: Actie / Oorlog
Speelduur: 117 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Zack Snyder
Met onder meer: Gerard Butler, Lena Headey en David Wenham
IMDb beoordeling:
7,6 (907.147)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 22 maart 2007
On Demand:
Vanaf 6 maart op Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Vanaf donderdag 26 februari in 10 bioscopen
Plot 300
"Spartans, prepare for glory!"
In 480 voor Christus geeft de koning van Sparta leiding aan de slag om Thermopylae. Hij gaat hier samen met zijn troepen de strijd aan tegen de opkomende Perzen. Deze confrontatie zal leiden tot 's werelds eerste democratie.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,6 / 907147)
- Trailer (YouTube)
- 300 (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Vanaf 6 maart op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
King Leonidas
Gorgo
Theron
Dilios
Captain
Stelios
Astinos
Daxos
Ephialtes
Xerxes
Video's en trailers
Reviews & comments
sn@ke
-
- 2077 berichten
- 888 stemmen
Ja, dat vind ik dus ook belachelijk, die reactie. Tegen hen zou ik precies hetzelfde zeggen als ik hierboven zei. Kom op zeg, 't is fictie. 
fictie met een politiek geurtje
macvision
-
- 21 berichten
- 15 stemmen
Neem 3 acteurs en 100 stuntmensen en laat ze maanden voor een blauw doek dansen en het resultaat is 300, ze hebben bijna de zelfde techniek gebruikt als bij Sky Captain and the World of Tomorrow, dus acteren( ugh ugh ) voor een blauw scherm en later wordt alles met de computer ingebracht.
Soms wil je alle mogelijkheden gebruiken en dat pakt niet altijd goed uit , erg jammer 
DJ41
-
- 22 berichten
- 16 stemmen
Ik vond dit een briljante film. Zoals al reeds gezegd is het verhaal zwak, maar dit is dan ook een hak-je-kop-eraf-film. Wat wel erg mooi was uitgewerkt, was de arrogantie en het eergevoel van de spartanen. Ze hadden echt een doel en dat kwam heel goed over.
Ik heb me erg vermaakt. 4.5*
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik vond dit een briljante film. Zoals al reeds gezegd is het verhaal zwak, maar dit is dan ook een hak-je-kop-eraf-film.
2 hoofdjes, that's all. 
Lord@ragorn
-
- 59 berichten
- 27 stemmen
De film 300 van regisseur Zack Snyder is in Iran met grote verontwaardiging ontvangen. Een woordvoerder van president Mahmoud Ahmadinejad noemt de film een 'berekende aanval om Iran te demoniseren nu de VS ons land onder druk zet vanwege ons nucleaire programma'.
300 gaat over de historische slag bij Thermopylae in 380 voor Christus, waar 300 Spartanen een leger van 120 000 Perzen enkele dagen tegengehouden zouden hebben. De film van Snyder (Dawn of the Dead, 2004) is gebaseerd op een strip van Frank Miller (Sin City).
Een filmcriticus van de Iraanse krant Ayandenho schrijft dat Iraniërs in de film worden neergezet als oorlogszuchtige, moordlustige wilden zonder cultuur
als het helemaal niet zo erg was zouden ook geen uitspraken via de iranse kant zijn.
dat meen je toch niet serieus of wel? Hoe vaak wordt een volk of land wel niet verkeerd weergegeven? nederland als drugswalhalla, waar op iedere hoek van de straat sex te koop is, of tulpenland waar iedereen rondloopt op klompen en boerenkostuum. Japanners/chinezen als zwaar hyperactieve "aparte" mensen die slecht engels spreken. Meer voorbeelden heb ik zo even niet. Maar er is zover ik weet niemand die zich er druk om maakt, omdat ze begrijpen dat het film is. Als Iran er niet zo heisa van had gemaakt, weet ik bijna zeker dat niemand überhaupt wist dat persië en iran hetzelfde land is, laat staan dat ze deze film als waarheidsgetrouw zien.
Ja dat zal inderdaad de insteek zijn geweest voor het maken van deze film...
Het volgende spreekt het al meteen weer tegen: de film is gebaseerd op een comic die in 1998 gemaakt is / verscheen. Nu ben ik niet helemaal thuis in nieuwsfeiten, maar volgens mij werd het nucleaire programma van iran pas verdacht vanaf 2002.
Dat krantenbericht is net zo kansloos als die rel over die striptekenaar een tijd geleden.
En zo gaat het altijd met een "bepaalde" groep mensen; Er hoeft maar iets te gebeuren en ze zien gelijk een kans om hun vooroordelen kracht bij te zetten (zie je wel dat zus en zo).
Áls men al een berekende aanval wilde uitvoeren op Iran, had men het wel gedaan door middel van een documentaire, omdat dat tenminste nog serieus genomen wordt. Een film waar de fantasy en sci-fi vanaf druipt wordt door elk weldenkend mens gezien als niet realistisch.
Makz
-
- 89 berichten
- 575 stemmen
Gisteren in de bioscoop gezien: zeker een vette film met vette actie!
Dáár ging ik voor. Het verhaal was 'wel okay', maar daar draaide het niet echt om.
De veldslag was af en toe wel wat 'overdone' in de zin van dat de Spartanen wel héél goed waren en de Perzen... Een heel stuk minder.
*4
jackwhite54
-
- 11 berichten
- 4 stemmen
Gisteren gezien vond het een leuke film gewoon om naar te kijken en van te genieten .
Geen diepgang maar een gewoon leuke film om naar te kijken als je van dit genre houd tenminste maar goed dat smaken verschillen vooral de acteurs zien er allemaal goed uit hebben allemaal sixpacks lol.
Dronken toen geen bier zeker maar vond hem echt goed
De Nederlander
-
- 112 berichten
- 720 stemmen
wat lopen ze toch altijd een beetje mieren te neuken :s de film is goed of niet goed. Prima Film 
orange
-
- 37 berichten
- 40 stemmen
wat lopen ze toch altijd een beetje mieren te neuken :s de film is goed of niet goed. Prima Film 
helemaal mee eens. Gisteren gezien.
Niets op aan te merken. gewoon met volle aandacht gevolgd. Wat een praatsesies over een film zeg. Maar goed, moet iedereen zelf weten. Mijn advies : KIJKEN !!!
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 13421 stemmen
wat lopen ze toch altijd een beetje mieren te neuken :s de film is goed of niet goed.
Niet mee eens. Juist het leuke aan filmliefhebber zijn is films echt goed te bekijken, te bediscussieren en, om maar even een pretentieus woord te gebruiken, analyseren. Dat onderscheidt voor mij een echte filmliefhebber van ehmm...'de rest van het volk' 
Nooijtje
-
- 4 berichten
- 18 stemmen
Ik vond dit best een goede film. De film zit technisch goed in elkaar alleen ik vond de acteurs en de dialogen in de film niet top. het is wel een film dat ik een tweede keer zal kijken. een degelijke film.
3*
First Angelus
-
- 127 berichten
- 317 stemmen
dat meen je toch niet serieus of wel? Hoe vaak wordt een volk of land wel niet verkeerd weergegeven? nederland als drugswalhalla, waar op iedere hoek van de straat sex te koop is, of tulpenland waar iedereen rondloopt op klompen en boerenkostuum. Japanners/chinezen als zwaar hyperactieve "aparte" mensen die slecht engels spreken. Meer voorbeelden heb ik zo even niet. Maar er is zover ik weet niemand die zich er druk om maakt, omdat ze begrijpen dat het film is. Als Iran er niet zo heisa van had gemaakt, weet ik bijna zeker dat niemand überhaupt wist dat persië en iran hetzelfde land is, laat staan dat ze deze film als waarheidsgetrouw zien.
Ja dat zal inderdaad de insteek zijn geweest voor het maken van deze film...
Het volgende spreekt het al meteen weer tegen: de film is gebaseerd op een comic die in 1998 gemaakt is / verscheen. Nu ben ik niet helemaal thuis in nieuwsfeiten, maar volgens mij werd het nucleaire programma van iran pas verdacht vanaf 2002.
Dat krantenbericht is net zo kansloos als die rel over die striptekenaar een tijd geleden.
En zo gaat het altijd met een "bepaalde" groep mensen; Er hoeft maar iets te gebeuren en ze zien gelijk een kans om hun vooroordelen kracht bij te zetten (zie je wel dat zus en zo).
Áls men al een berekende aanval wilde uitvoeren op Iran, had men het wel gedaan door middel van een documentaire, omdat dat tenminste nog serieus genomen wordt. Een film waar de fantasy en sci-fi vanaf druipt wordt door elk weldenkend mens gezien als niet realistisch.
Can't we just all get along?
Ja, dit is wel belachelijk. Volledig met je eens.
En sorry, maar het is weeral hetzelfde volk dat zaagt over iets onschuldig.
Politiekers moeten zich met politiek bezig houden en niet me buitenlandse amusementsector.
dikkie76
-
- 45 berichten
- 44 stemmen
Wat een onwijz gave actie film. Heb echt 2 uur genoten. Weinig dialogen, maar dat moet ook niet in zo'n film. De one liners waren super............
Deze ga ik zeker vaker kijken op dvd.
seeg
-
- 12 berichten
- 15 stemmen
Ja, jij bent gewoontjes, ik uitzonderlijk. 
Als ik van film wil genieten stop ik Rambo 2 wel in de speler.
Ik ben voor Reinbo&Rambo 2 
Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen
. Een woordvoerder van president Mahmoud Ahmadinejad noemt de film een 'berekende aanval om Iran te demoniseren nu de VS ons land onder druk zet vanwege ons nucleaire programma'.
Een filmcriticus van de Iraanse krant Ayandenho schrijft dat Iraniërs in de film worden neergezet als oorlogszuchtige, moordlustige wilden zonder cultuur
als het helemaal niet zo erg was zouden ook geen uitspraken via de iranse kant zijn.
Pffff,
Denk inderdaad dat 9 op de 10 mensen niet eens weten dat iran voormalig perzie was.
Weer flink wat poehá over helemaal niks.
Tango
-
- 3 berichten
- 11 stemmen
Mijn beoordeling: 4,5
Denk eraan dat de film gebaseerd is op een stripboek en je geniet van de schitterende opnames en beeldbewerking.
Verder is de film vol keiharde actie en daarom ook wel een echte mannenfilm.
Ik was met o.a. 3 meisjes naar de film, maar zij vonden hem iig ook wel aardig..
Palme d'Or
-
- 1 berichten
- 47 stemmen
Matige film, teleurstellend ook na het sterke Sin City. Wel een aanrader voor de mensen die van "vette actie" houden...
Tizzy
-
- 8 berichten
- 7 stemmen
tja, op de hoogte van de oorsprong had ik t na een uurtje eigenlijk wel gezien, desondanks toch uitgekeken en t laatste uurtje vloog eerlijk gezegd toch nog voorbij.
algehele oordeel: matig, door t gebrek aan een ontwikkeling van n verhaallijn had t eigenlijk slecht kunnen zijn, maar de uitvoering maakte een hoop goed. Best knap gedaan.
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 13421 stemmen
Denk inderdaad dat 9 op de 10 mensen niet eens weten dat iran voormalig perzie was.
Wellicht nog een reden voor Iran om pissig te zijn 
BobdH
-
- 498 berichten
- 2539 stemmen
Oke, van een film die zo graag een rauwe film 'voor mannen' wil zijn, verwacht je gewoonweg geen cheesy dialogen, pretentieuze voice overs en een door een vrouw afgeleverde speech over vrede, hoop en respect. Kenden we dit alles niet al van Gladiator? En vonden 'we' niet dat dit inmiddels juist verschrikkelijk cliche is geworden?
Toch is dit wat 300 biedt, tussen de in slow-motion gefilmde vechtscenes in. En tja... wanneer het rondsplatten met het bloed zo vaak vertraagd wordt, gaat de vaart uit die gevechten ook wel snel verloren. Waar is toch dat 'wow' gevoel wanneer je het nodig hebt?
Bloederig? Joah... maar dan niet veel meer dan we tegenwoordig gewend zijn. Bizar? Ook dat niet, daarvoor mist de film net iets teveel van dat zo hevig beloofde sfeertje. Het enige wat dan nog overblijft is die artistieke stijl van Miller, maar daarvoor kun je toch beter Sin City kijken. Hoef je tenminste de tenenkrommende dialogen niet door te spoelen. 2*
Spartaan
-
- 98 berichten
- 0 stemmen
Iran mag van mij de hik krijgen. Zelf zeggen ze dat Europa geen vrijheid van meningsuiting kent omdat het ontkennen van de Holocaust hier strafbaar is, maar nu hebben ze ineens zelf lange teentjes en is 300 verboden in heel het land. Wat een stel hypocrieten zeg die Ork-Perzen.
RuS
-
- 10 berichten
- 27 stemmen
Oke, van een film die zo graag een rauwe film 'voor mannen' wil zijn, verwacht je gewoonweg geen cheesy dialogen, pretentieuze voice overs en een door een vrouw afgeleverde speech over vrede, hoop en respect. Kenden we dit alles niet al van Gladiator? En vonden 'we' niet dat dit inmiddels juist verschrikkelijk cliche is geworden?
Toch is dit wat 300 biedt, tussen de in slow-motion gefilmde vechtscenes in. En tja... wanneer het rondsplatten met het bloed zo vaak vertraagd wordt, gaat de vaart uit die gevechten ook wel snel verloren. Waar is toch dat 'wow' gevoel wanneer je het nodig hebt?
Bloederig? Joah... maar dan niet veel meer dan we tegenwoordig gewend zijn. Bizar? Ook dat niet, daarvoor mist de film net iets teveel van dat zo hevig beloofde sfeertje. Het enige wat dan nog overblijft is die artistieke stijl van Miller, maar daarvoor kun je toch beter Sin City kijken. Hoef je tenminste de tenenkrommende dialogen niet door te spoelen. 2*
Helemaal eens met wat hierboven gezegd wordt, alleen hou ik maar 1,5 ster over, en vind het zelfs nog wat veel.
Het is duidelijk dat de perfecte mens (helemaal afgetraind,...) verheerlijkt wordt, en dat alle misvormden slecht zijn. (Of alle slechten misvormd, dat kan ook).
Bagger. En dan mag nog iedereen met argumenten schieten als: jamaar, de visuele pracht, de symboliek,...
Het lijkt nergens op, zelfs de actie is dom, de gevechtscenes zijn al erg kort en dan zijn ze nog verlengd omwille van het constante slow-motion gebruik. Ook de manier waarop ze vechten zitten fouten in, zo is de falanx wel juist, maar zouden ze nooit zomaar in open veld wat gaan weghakken, wat wel gebeurt. Geef mij dan maar Troy of Gladiator, waar de vertragingen WEL mooi passen in de vechtscenes en waar het verhaal wel goed zit en het verschil tussen 'goed' en 'slecht' minder zwart-wit wordt voorgesteld.
Ook zitten er in de film nog wel fouten waar ik mij aan erger. Mijn gezond verstand kan er namelijk niet bij dat
soldaten zouden vechten omdat ze zweepslagen krijgen terwijl ze zelf wapens vasthebben en weten dat de tegenstander zoveel beter is.
Ik zal de strip dan waarschijnlijk ook niet goed vinden, maar dat weten we dan ook weer.
Nochthans zit er in het oorspronkelijke verhaal wel veel meer in.
Daar was het hele griekse leger in oorlog met de Perzen, maar bleken die veel te sterk zodat de Grieken moesten terugtrekken en hergroeperen, maar dit kon niet zonder de nodige tijd, die Leonidas en zijn Spartanen hen bezorgde dmv achter te blijven.
Maarja, dat zijn woorden achteraf
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nochthans zit er in het oorspronkelijke verhaal wel veel meer in.
Daar was het hele griekse leger in oorlog met de Perzen, maar bleken die veel te sterk zodat de Grieken moesten terugtrekken en hergroeperen, maar dit kon niet zonder de nodige tijd, die Leonidas en zijn Spartanen hen bezorgde dmv achter te blijven.
Goh, dat wist ik niet eens, verklaart wel een hoop. Zonder die info keek ik naar een film waar 300 Spartanen vochten tegen 1.000.000 Perzen en Surprise, surprise: de 300 SPARTANEN VERLOREN...
consilleri
-
- 34 berichten
- 45 stemmen
Flinterdun verhaal, mix van allerlei films en te onrealistisch. Wel super geluid, beeld en acteerwerk. Een 4 voor mij.
Glacius
-
- 4299 berichten
- 3034 stemmen
Tja wat kan ik zeggen... De vechtscénes zijn top. Visueel is het een prachtige film en voor mij persoonlijk was elke scéne en dialoog een genot om naar te kijken.. (behalve het grotendeel van het "politieke" gebeuren.) Het verhaal is niet al te bijzonder, maarja de film houdt in principe het verhaal van het waargebeurde gewoon aan en heeft daar fantasie aan toegevoegt, zoals in de comic..
Ik vond het ook wel tof en grappig hoe de Perzen werden neergezet..
Voor nu 4*
Paranoid
-
- 41 berichten
- 372 stemmen
Stomme politische film... Special effects zijn goed gebruikt maar verder stelt het niks voor.
Wel begrijpelijk waarom deze film in Iran is verboden. Perzen worden vernederd als weet ik veel wat.
Mensen die geboren zijn met een handicap worden meteen gedood. Kortom etnische zuivering van de Spartanen wat Hitler ook deed. Wat eigenlijk ook vernederend is voor de mensen die met een handicap geboren zijn... Het is ook grappig dat de leger van Leonidas wordt verslaan omdat de weg tussen de bergen wordt doorverteld aan de Perzen door een landverrader die gehandicapt was. Dus mensen die geboren zijn met een handicap mag gedood worden omdat ze toch later een landverrader worden.
Naar mijn mening is deze film gefinancierd door Mister BUSH die gewoon zijn vieze politieke spelletjes door wilt spelen. Zo te zien heeft deze film ook behoorlijk wat mensen kunnen beinvloeden.
En ook grappig dat iedereen het een toffe film vond in de bioscoop zaal behalve die ene gehandicapte jongen met zijn rolstoel...
james_cameron
-
- 7025 berichten
- 9803 stemmen
Knap gemaakt, visueel overweldigend en vrij origineel spektakel, weer eens iets nieuws in het genre van de avonturenfilm. Ik had op iets meer brute aktie gehoopt in de aktiescenes, wat dat betreft valt de film dus licht tegen, maar gelukkig valt er genoeg te genieten. Hoofdrolspeler Butler is in ieder geval briljant gecast; hij heeft enorme uitstraling en geweldige droogkomische teksten. De rest van de cast is helaas sporadisch opgezadeld met bombastische dialogen en de scenes aan het thuisfront halen de vaart regelmatig uit de film.
Pre- en sequels

300: Rise of an Empire
2014
339 reacties
Bekijk ook

Gladiator
Historisch / Drama, 2000
2.500 reacties

Saving Private Ryan
Oorlog / Drama, 1998
2.512 reacties

Braveheart
Oorlog / Historisch, 1995
2.282 reacties

Blood Diamond
Drama / Thriller, 2006
1.663 reacties

Avatar
Fantasy / Avontuur, 2009
12.756 reacties

The Bourne Ultimatum
Thriller / Actie, 2007
1.046 reacties
Gerelateerde tags
vertellingeviscerationjavelin shieldlegerepischblood splattergebaseerd op stripzwaardgevechtbloedvergietenbloedbadoude wereldbased on graphic novelancient greeces.a.t. minionswarriorancient warfaresparta greece 5th century bcwarmale protagonist bloody deathspartaspartansbattle of thermopylaegod kingbattle axe
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









