Genre: Actie / Oorlog
Speelduur: 117 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Zack Snyder
Met onder meer: Gerard Butler, Lena Headey en David Wenham
IMDb beoordeling:
7,6 (907.397)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 22 maart 2007
On Demand:
Vanaf 6 maart op Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Vanaf donderdag 26 februari in 10 bioscopen
Plot 300
"Spartans, prepare for glory!"
In 480 voor Christus geeft de koning van Sparta leiding aan de slag om Thermopylae. Hij gaat hier samen met zijn troepen de strijd aan tegen de opkomende Perzen. Deze confrontatie zal leiden tot 's werelds eerste democratie.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,6 / 907397)
- Trailer (YouTube)
- 300 (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Vanaf 6 maart op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
King Leonidas
Gorgo
Theron
Dilios
Captain
Stelios
Astinos
Daxos
Ephialtes
Xerxes
Video's en trailers
Reviews & comments
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4899 stemmen
Zouden er nou iets mankeren aan al die mensen die deze film geweldig vinden of zal het toch aan jou liggen??
Ik denk het tweede. 
Je zou toch wel moeten weten wat je van zo'n film moet verwachten.
Waarom zou één van de beide partijen wat moeten mankeren trouwens? Met zo'n opmerking ga je wat mij betreft finaal de mist in. Nog nooit van smaakverschil gehoord zeker? En opzich had ik niet al te veel van deze film verwacht, maar dat is geen reden om de film niet te gaan kijken. Een niet al te intelligente opmerking van je 
Pistons
-
- 588 berichten
- 5651 stemmen
'Zou' ipv 'zouden' zie ik nu.
En ik zeg niet dat er per sé iets moet mankeren aan de mensen die deze film niet goed vinden, maar wel aan mensen die met die soort argumenten komen en zeggen dat de film gigantisch overgewaardeerd is.
Ik vraag me dus af of je serieus denkt dat al die mensen die deze film geweldig vinden het gewoon niet zien en of jij de almachtige bent met je quasi-kritische uitspraken met in het bijzonder het geval over-the-top.
En ik vraag me dus serieus af hoe dat nou een slecht punt moet zijn in de film als je naar het kinderlijk eenvoudige feit kijkt wat voor soort film het nou is.
Komt een beetje over als iemand die een basketbalwedstrijd op de paralympics kijkt en klaagt dat er geen dunks zijn....
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8179 stemmen
Hersenloos vind ik het zeer zeker niet.
En iemand die deze film kijkt weet wat die kan verwachten en als het niet je ding is, kijk em dan gewoon lekker niet.
Het plot en de muziek kan je nog slecht vinden, alhoewel ik het daar zeker niet mee eens ben, maar als je het over-the-top-zijn van déze film gaat bekritiseren, zet ik toch wel ernstige vraagtekens achter je oordeel.
Het is zeker wel hersenloos want het is actie zonder enig verhaal. Echt geen film die je hersens pijnigt. Ja een verhaaltje dat de makers er even bij verzonnen hebben. Op zich niets mis mee, maar als ik de film niet zo goed vind dat mag ik dat gewoon zeggen en iemand anders ook. En wie ben jij om te bepalen welke film ik kijk!
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8179 stemmen
Vertel me eens waarom je niet eens bent met het feit dat de plot slecht is.
inderdaad daar ben ik ook wel benieuwd naar 
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4899 stemmen
@ Pistons
Ik heb duidelijk aangegeven hoe ik over de film denk. Zo kunnen we wel bezig blijven natuurlijk als je de argumenten niet voldoende vind. Ik heb overigens duidelijk erbij vermeldt dat het mijn mening is dat de film overgewaardeerd is. Je hebt mij niet horen zeggen dat het ook zo is! Ik spreek voor mezelf en niet voor iedereen. Jammer dat je niet kunt accepteren dat er ook mensen zijn die de film niet goed (bagger) vinden. En die laatste misplaatste opmerking van je over de paralympics slaat natuurlijk alles, niet echt relevant...
Pistons
-
- 588 berichten
- 5651 stemmen
In zo'n film is het verhaal ondergeschikt aan de actie. En met het verhaal is niets mis trouwens. Als ex-gymnasiast kon ik er prima van genieten en ik nam het met een flink korreltje zout, zoals het hoort, het is een mythe.
En waarom een film die gebaseerd is op actie de hersens zou moeten pijnigen zie ik ook niet helemaal.
Natuurlijk mag je zeggen wat je van een film vindt, en dat mag ik ook. Ik vond de argumenten wat vreemd en daarom zeg ik er ook wat van.
En ik mag uiteraard niet beslissen welke film je kijkt, maar kan wel gewoon zeggen dat ik het vreemd vind dat je deze film kijkt als je drama wilt die je 'hersens pijnigt' of actie wil die realistisch is.
Anyway, ik heb m'n zegje gedaan, deze discussie begint onaardig te worden.
Ik zie ook dat ik harder klonk dan ik zou willen Harm Jan, excuses daarvoor. 
Ik hou het effe voor gezien hier bij 300. 
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8179 stemmen
In zo'n film is het verhaal ondergeschikt aan de actie. En met het verhaal is niets mis trouwens. Als ex-gymnasiast kon ik er prima van genieten en ik nam het met een flink korreltje zout, zoals het hoort, het is een mythe.
En waarom een film die gebaseerd is op actie de hersens zou moeten pijnigen zie ik ook niet helemaal.
Natuurlijk mag je zeggen wat je van een film vindt, en dat mag ik ook. Ik vond de argumenten wat vreemd en daarom zeg ik er ook wat van.
En ik mag uiteraard niet beslissen welke film je kijkt, maar kan wel gewoon zeggen dat ik het vreemd vind dat je deze film kijkt als je drama wilt die je 'hersens pijnigt' of actie wil die realistisch is.
Anyway, ik heb m'n zegje gedaan, deze discussie begint onaardig te worden.
Ik zie ook dat ik harder klonk dan ik zou willen Harm Jan, excuses daarvoor. 
Ik hou het effe voor gezien hier bij 300. 
Oke kijk goede reactie, dat wil ik allereerst zeggen
. Om er nog even op in te gaan. Ik houd van allerlei soorten films, er is eigenlijk geen genre dat me niet ligt. Ik vind alles wel leuk. Ik had positieve verhalen gehoord en daarom trok de film mijn interesse. Ik wil echt niet altijd drama of een diepgaande film. Het is echter een film die mij niet ligt en enkele anderen ook niet. Als jij en vele anderen er wel van hebben genoten dan is dat heel mooi. We zijn tenslotte wel allemaal filmliefhebbers. Ik hoef 300 in ieder geval niet meer te zien en daar laat ik het bij.
MiranLovertje
-
- 168 berichten
- 486 stemmen
Wat is er niet breinloos aan?...het gebrek aan een goed plot...historische incorrectheid, racistisch....het enige waar deze film het van moet hebben zijn de onnozele over the top gevechtscènes.
(THIS IS SPARTA) 
Wel grappig dat je het voorbeeld erbij haalt van (THIS IS SPARTA). Je geeft namelijk Troy een 4,5, waarin eigenlijk precies hetzelfde gebeurd.... Ook daar is het verhaal eigenlijk maar voor grote delen fictie en worden ook zulke dingen geroepen, of niet soms
. Het voorbeeld van de bekende bootscene waarin Bratt Pit ook iets in die term roept???. Ben benieuwd wat je hierop te zeggen hebt? Ik respecteer wel je mening hoor. Maar het is een beetje van hetzelfde koekje eten 
Martijnnn
-
- 2248 berichten
- 2414 stemmen
Lol idd, deze afkraken voor historisch incorrectheid en dan Troy wel goed vinden 
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1703 stemmen
Wel grappig dat je het voorbeeld erbij haalt van (THIS IS SPARTA). Je geeft namelijk Troy een 4,5, waarin eigenlijk precies hetzelfde gebeurd.... Ook daar is het verhaal eigenlijk maar voor grote delen fictie en worden ook zulke dingen geroepen, of niet soms
. Het voorbeeld van de bekende bootscene waarin Bratt Pit ook iets in die term roept???. Ben benieuwd wat je hierop te zeggen hebt? Ik respecteer wel je mening hoor. Maar het is een beetje van hetzelfde koekje eten 
Niet dus.....300 is gebaseerd op een strip waar geen zak van klopt terwijl Troy zich plaatst in feiten....historische correctheid komt hier zelden voor....toegevend dat geldt ook voor Troy, maar niet zo zeer als hier....daar naast is veel meer te genieten bij Troy dan dit pruts-video clipachtige filmpje, 300 leunt zich groots deel op CGI, iets wat ik niet degelijk hoef te zien, tevens minacht de film de Perzische volk tot het uiterst....valt niet goed over te praten, vreselijk
.
Ben benieuwd wat voor kanon-reacties hier zouden worden uitgeschoten als er degelijke soort filmpje over ons Nederlanders wordt gemaakt, ons tonen als barbaren, orcs, homoseksuelen en boeren uit de 17de eeuw die worden afgeslacht.(nogmaals voor main straight)....correctie: THIS IS SPARTA 
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Klopt niet helemaal wat je zegt. De strip is dan weer gebaseerd op de film 300 Spartans die zich dan ook weer gebaseerd heeft op de legende.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
[ tevens minacht de film de Perzische volk tot het uiterst....valt niet goed over te praten, vreselijk 
Wat is daar zo mis aan? De film wordt verteld vanuit het perspectief van de Spartanen en die hadden het nu eenmaal niet zo op de Perzen. En als je met z'n 100.000den nauwelijks van 300 Spartanen kan winnen is een beetje minachting wellicht op z'n plaats. 
Verder is je kritiek een beetje los zand. De herenliefde was immers geen taboe bij de Grieken en de Perzen in die tijd.... En als Nederlanders hebben wij een goede humoristische tradite met plaats voor zelfspot en relativerend vermogen. Dus kom maar op met een homofile musical over de VOC. Lijkt me fantastisch.
En als de Spanjaarden een film maken hoe ze Nederland ooit plat liepen zijn wij de boeren die werden afgeslagt. Prima, maken wij daarna wel een film over het Leids ontzet.
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
tevens minacht de film de Perzische volk tot het uiterst....valt niet goed over te praten, vreselijk
(..)
Komaan zeg.
Martijnnn
-
- 2248 berichten
- 2414 stemmen
Ik denk toch dat in grove lijnen deze film historisch correcter is dan Troy, die laatst genoemde haalt namelijk het verhaal compleet overhoop.
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
Dat zijn dan wel zeer grove lijnen Martijn. Overigens lijkt me een vergelijking op het gebied van historische accuraatheid volkomen misplaatst alhier.
as
-
- 3548 berichten
- 5932 stemmen
Lijkt mij dat beide nauwelijks historisch correct zijn. Trouwens 300 valt beter te zien als genre film. Vermaakt, niets meer, niets minder. Het is Miller nooit te doen geweest een accuraat verhaal te vertellen.
MiranLovertje
-
- 168 berichten
- 486 stemmen
Niet dus.....300 is gebaseerd op een strip waar geen zak van klopt terwijl Troy zich plaatst in feiten....historische correctheid komt hier zelden voor....toegevend dat geldt ook voor Troy, maar niet zo zeer als hier....daar naast is veel meer te genieten bij Troy dan dit pruts-video clipachtige filmpje, 300 leunt zich groots deel op CGI, iets wat ik niet degelijk hoef te zien, tevens minacht de film de Perzische volk tot het uiterst....valt niet goed over te praten, vreselijk
.
Ben benieuwd wat voor kanon-reacties hier zouden worden uitgeschoten als er degelijke soort filmpje over ons Nederlanders wordt gemaakt, ons tonen als barbaren, orcs, homoseksuelen en boeren uit de 17de eeuw die worden afgeslacht.(nogmaals voor main straight)....correctie: THIS IS SPARTA 
Ik respecteer je mening. Maar vind je uitleg toch, wat een ander al zei, los zand. Maar goed. Ik vind zoiezo het verhaal over wat wel en niet fictie is een beetje zinloos. Elke film uit de oudheid (Alexander/Troy/300) is niet correct na te maken. Ik vind alleen niet dat je moet komen met verhalen van: THIS IS SPARTA. Daar hou ik niet van blablabla....
Dat gebeurt ook in Troy, dat gebeurt ook in 300 en dat gebeurt ook in Alexander. Dat is nu eenmaal de trant van die films. Kracht/ uitstraling/ het publiek treffen etc. etc. Maar het is duidelijk dat dit gewoon jouw film niet was, klaar! Ieder zijn eigen mening he 
MiranLovertje
-
- 168 berichten
- 486 stemmen
Niet dus.....300 is gebaseerd op een strip waar geen zak van klopt terwijl Troy zich plaatst in feiten....historische correctheid komt hier zelden voor....toegevend dat geldt ook voor Troy, maar niet zo zeer als hier....daar naast is veel meer te genieten bij Troy dan dit pruts-video clipachtige filmpje, 300 leunt zich groots deel op CGI, iets wat ik niet degelijk hoef te zien, tevens minacht de film de Perzische volk tot het uiterst....valt niet goed over te praten, vreselijk
.
Ben benieuwd wat voor kanon-reacties hier zouden worden uitgeschoten als er degelijke soort filmpje over ons Nederlanders wordt gemaakt, ons tonen als barbaren, orcs, homoseksuelen en boeren uit de 17de eeuw die worden afgeslacht.(nogmaals voor main straight)....correctie: THIS IS SPARTA 
O en nog wat
... minachting voor Perzen en beledigingen over en weer ?? Dat heb je toch in iedere film? Het is maar hoe je het opvat. Ik vind dat nu niet echt beledigend overkomen. In al die oorlogsfilms over de 2e WO worden erook mensen verbrand of uitgescholden met namen, omdat dat toen in de realiteit ook gebeurde. Kan je zulke films waarderen? Ik wel.. omdat het de waarheid betreft.
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
Wat een vreemde vergelijking; je zegt nu in wezen dat de Perzen dus inderdaad o.a. orcs waren.
MiranLovertje
-
- 168 berichten
- 486 stemmen
Wat een vreemde vergelijking; je zegt nu in wezen dat de Perzen dus inderdaad o.a. orcs waren.
Bedoel je mij?
Martijnnn
-
- 2248 berichten
- 2414 stemmen
Dat zijn dan wel zeer grove lijnen Martijn. Overigens lijkt me een vergelijking op het gebied van historische accuraatheid volkomen misplaatst alhier.
Niet heel grof, gewoon de basis is hetzelfde, alle tactieken en manieren hoe het gegaan is zijn alleen anders.
Tsolodimos
-
- 87 berichten
- 73 stemmen
Pistons maakte zojuist de omperking dat het een mythe is en dat je hem het beste met een korreltje zout kunt nemen. Duidelijker kan iemand niet zijn.
Weten wij allen wel wat een mythe is en hoe deze film tot stand is gekomen? Mr. Miller heeft gezegd dat de mythe (gebaseerd op gebeurtenissen in de geschienis van Griekenland die waargebeurd zijn) hem al vanaf kleins af aan fascineerde. Hij had er altijd al een strip over willen maken: zo gezegd zo gedaan. Wat de directeur van de film heeft gedaan, is het geniale stripverhaal van Miller verfilmen. Er zijn maar enkele stukken die niet overeenkomen met de strip.
Volgens Miller zelf vind hij het leuk om dingen (lees: verhalen, zoals mythes) te verdraaien en zelf in te vullen, naar smaak uiteraard. Ik persoonlijk, weet dat het geen wat ik zie in de film bij lange, lange na niet waar is. Ik stel me daar op in. Als alle, ehm, zeikerds (is dat een net woord?) dat nou ook eens zouden doen, dan zouden zij zien dat dit een film is waar absoluut van te genieten valt, mits je zoals ik wel van een stevig potje knokken houd. De effecten zijn zelfs revolutionair te noemen en ik heb zelfs al gelezen dat 'men' al bezig is met het verfilmen/uitschrijven (of wat dan ook) van een andere Griekse mythe. Als ze dit op de zelfde manier doen als 300, dan ben ik blij. Als ze dat op de zelfde manier doen als Troy (een middenweg tussen 'realisme' en 'betrouwbaarheid'?) dan wordt ik daar niet vrolijker van aangezien ik dan 2 uur lang op de bank half lig te gapen.
Het is of het een of het ander. Je verfilmt een mythe of enkel op feiten die zo goed als vast staan (je blijft zo dicht mogelijk bij de waarheid) óf je probeerd de leidraard toch te volgen maar alle andere dingen er om heen zo afbeeld zodat deze voor de kijker prettig zullen ogen (of juist heel onprettig d.m.v. veel bloed) en voor een hoge recreatie zullen zorgen. Omdat de Spartanen zo bruut waren, is het leuk om het verhaal nog eens extra op te blazen d.m.v. gekke wezens etcetera.
WANT MENSEN.
Waarom kijken wij speelfilms? Om alles, maar dan ook alles te weten te komen over de Spartanen? Hebben wij daar geen boeken voor? Of kijken wij naar speelfilms omdat wij ons 1.5 á 2 uur gewoon vermaakt willen worden?
Ik zelf ga voor het tweede, maar het kan ook aan mij liggen.
Verder moet ik zeggen dat er voor een Hollywoord film toch versassend veel wordt uitgelegd over de Spartanen door de verteller in de film. Zo wordt er laten zien wat er met kinderen werd gedaan als ze niet gezond werden geboren, dat ze al vanaf jongs af aan leerden om niet op te geven en geen pijn te voelen, dat de Spartanen gevoel hadden voor humor daar net juist waar dat niet normaal was (vechten in de schaduw bijvoorbeeld, en zo zijn er meer voorbeelden te noemen, dit werd al voor de film over de Spartanen geschreven, ze schenen erg sarcastisch te zijn), dat ze het een eer vonden om te sterven in een gevecht voor hun staat en noem maar op. Echt, ik kan nog zo veel meer dingen op noemen.
En nu is het al laat en moet ik morgen weer vroeg op staan en weet ik eigenlijk niet eens meer wat ik wilde zeggen, maar ik hoop dat mijn punt duidelijk is. En ik hoop ook dat als ik morgen mijn verhaal nog eens door lees, dat ik niet allerlei zinnen zie staan die niet kloppen, maar goed. Mijn punt mag duidelijk zijn.
4,5*
Mister_Movie
-
- 493 berichten
- 299 stemmen
klopt Tsolodimos. Een film is een film en daar mag fantasie inzetten. De eindeloze discussie hier over wat klopt en niet klopt, vinden sommigen oh zo prettig. Het houdt een mens weer wat bezig he.
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
tevens minacht de film de Perzische volk tot het uiterst....valt niet goed over te praten, vreselijk
whatever joh.
van dit soort reacties wordt ik altijd zo verschrikkelijk moe.
en mijn broek zakt er van af, ook nog.
erg onplezierig ook, want met name in de ochtend is het nog knap koud..
het is een popcornfilm, een achtbaan rit, een stripverfilming man!
doe niet zo ongelooflijk moeilijk......
Sasja
-
- 1338 berichten
- 120 stemmen
Niet dus.....300 is gebaseerd op een strip waar geen zak van klopt (
Ik geef de anderen gelijk dat je niet zo moet overdrijven. En idd 300 is gebasseerd op een strip en die strip maakt gebruik van bepaalde feiten van het waargebeurde verhaal en daar hebben ze wat dingen omheen verzonnen.
Ik blijf em een fantastische film vinden
Tsolodimos
-
- 87 berichten
- 73 stemmen
Fijn dat er nog mensen bestaan die de essentie van filmkijken begrijpen.
veron35
-
- 4768 berichten
- 0 stemmen
tevens minacht de film de Perzische volk tot het uiterst....valt niet goed over te praten, vreselijk
.(
Dit is ook vanuit het oogpunt van de Spartanen. Zij keken zo tegen te perzen aan omdat het de vijand was.
Martijnnn
-
- 2248 berichten
- 2414 stemmen
tevens minacht de film de Perzische volk tot het uiterst....valt niet goed over te praten, vreselijk
.
Jij kijkt zeker ook nooit WO 2 films...
wo2-Freak
-
- 834 berichten
- 0 stemmen
Rokkenjager, waarom zou de filmmaker het Perzische Volk willen minachten?
Volgens mij weet de filmmaker heus wel wat hij doet, en maakt die film niet om het Perzische Volk te minachten en al hellemaal niet omdat het verhaal zich afspeelt in 480 Voor Christus...
De meeste mensen waren in die tijd niet zo goed bij hun hoofd, niet alleen de Perzen ook b.v. de Grieken met al hun Goden etc.
Maar ja, wat wel voorkomt in WO2 films, zoals Martijnnn al zegt.
Ze minachten in de meeste wo2 films zeker wel de Duitsers of de Jappen!
Pre- en sequels

300: Rise of an Empire
2014
339 reacties
Bekijk ook

Gladiator
Historisch / Drama, 2000
2.500 reacties

Saving Private Ryan
Oorlog / Drama, 1998
2.512 reacties

Braveheart
Oorlog / Historisch, 1995
2.282 reacties

Blood Diamond
Drama / Thriller, 2006
1.663 reacties

Avatar
Fantasy / Avontuur, 2009
12.756 reacties

The Bourne Ultimatum
Thriller / Actie, 2007
1.046 reacties
Gerelateerde tags
vertellingeviscerationjavelin shieldlegerepischblood splattergebaseerd op stripzwaardgevechtbloedvergietenbloedbadoude wereldbased on graphic novelancient greeces.a.t. minionswarriorancient warfaresparta greece 5th century bcwarmale protagonist bloody deathspartaspartansbattle of thermopylaegod kingbattle axe
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









