Chaos (2005)

Canada / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Misdaad

geregisseerd door Tony Giglio
met Jason Statham, Ryan Phillippe en Wesley Snipes

Op een ochtend vallen vijf gemaskerde mannen in Seattle een bank binnen en gijzelen de bankbedienden en klanten. Als de politie ter plaatse komt en de wijk afzet, wil Lorenz, de leider van de bende, alleen onderhandelen met inspecteur Quentin Conners, die onlangs geschorst werd na een serieuze misstap. Met tegenzin gaat Connors akkoord om weer in dienst te treden, vooral omdat hij nu moet samenwerken met een groentje bij de politie, inspecteur Shane Dekker.

avatar van Toontje G
Wederom een prima film met Statham. Als je er aan begint denk je vooraf van het zal wel een standaard actiefilmpje worden maar niets is minder waar. Een verrassend plot zorgt ervoor dat het zeker de moeite waard is om te kijken,.

avatar van Kondoro0614
Super film,

Heb er een avondje van genoten ook al voel ik me niet zo lekker!
Vooral het einde, laatste stuk van de puzzel !

3.5

avatar van Brabants
Film met een lekkere vaart erin. Heerlijke plotwendingen en veel actie. Jason Statham en Ryan Phillippe acteren heerlijk. Wesley Snipes biedt eigenlijk geen toegevoegde waarde in het geheel.

Ten eerste.. ik ben gek op Jason Statham. Zijn acteerwerk is gewoon leuk, stoer… eigenlijk wat iedere man probeert te zijn. Ten tweede.. de film zit gewoon goed in elkaar. Tot op het laatste moment niet door hebben dat Jason de crimineel is. Ja, briljante film!

1 minpuntje.. Snipes.. stop met acteren en beetje snel!

Tarkus schreef:
Een goede film met een goed uitgewerkt verhaal.
Wesley Snipes is goed in zijn rol, evenals Jason Statham.
Maar van wie ik het meest opgetogen ben is Ryan Phillippe, die hier een prachtrol neerzet.
Het is niet zo'n gewone actiefilm, maar wel eentje waar je een beetje moet bij nadenken, en het einde is des te verrassend.

Is en blijft een uitstekende film met een cast die het bijzonder goed doet.
Ook de actie zit goed evenals het scenario.
Was een tijd geleden dat ik de film had gezien maar heb er nu nog meer plezier aan gehad dan de eerste keer.
Een warm aanbevolen film is dit !!!

ramonbrenda
goede actie film met een verrassend einde zeker 2de keer kijken waard 3,5 ster

avatar van chucknorris
Een rommeltje, extreem houterige editing, statham loopt zielloos rond zonder echt iets te doen te hebben, geen vaart, wesley snipes die zich belachelijk maakt. Nee.. Ik vond dit niks. Ben ook verbaast over de vele positieve reacties hier.

avatar van Left4Dead
chucknorris schreef:

Grappig te lezen van iemand die chucknorris als alias heeft....

avatar van Left4Dead
Blijft een lekkere actiefilm, leuke cast en leuk verhaal.
Prima vermaak!

avatar van RuudC
Hoe hoog ik Jason Statham als acteur en actieheld heb zitten, toch heb ik wel wat moeite met zijn oude films. Uitzonderingen daargelaten, maar eigenlijk vind ik Statham pas echt interessant worden vanaf Crank. Chaos heeft veel dingen niet, die de nieuwere wel hebben. Ten eerste kreeg Statham veel standaard rollen, waardoor hij niet echt kan uitblinken. De actie stelt niks (veel meer een misdaad- dan een actiefilm) voor en zijn teksten zijn flauw. Het aantal leuke (en dus geen gave) oneliners zijn op een hand te tellen. Productioneel gezien is Chaos ook helemaal niet interessant. Pik ik er gewoon even The Mechanic of The Bank Job uit en dan is het makkelijk concluderen dat die films visueel er véél beter uitzien. Leukste rol in Chaos is die van Wesley Snipes, maar het is jammer dat hij zo'n voorspelbare rol heeft. Over Ryan Philippe zal ik het maar niet hebben. Chaos is een geinige film, maar een die nauwelijks opvalt tussen genregenoten uit 2005. Leuk voor een keer.

Doorsnee Statham.

Dit soort filmpjes kunnen er altijd makkelijk bij, al blijven ze zelden hangen. Statham doet wat hij moet doen en doet het goed, Phillippe vind ik altijd wel een leuke toevoeging. Alleen jammer van Snipes, die vent kan echt niet acteren.

Verhaaltje komt met een paar twistjes, zag de effectieve plotdingetjes niet echt aankomen maar dat er gekeerd en gedraaid gaat worden is al vanaf het begin duidelijk. Gewoon kijken en aannemen wat er getoond wordt dus. Al moet gezegd dat de clues wel héél duidelijk gegeven worden, dus wie graag alles zit uit te pluizen tijdens de film heeft heel wat kans om het einde al te raden.

Visueel niet zo heel boeiend en ook qua soundtrack stelt het niet veel voor. Typisch bandwerk op dat gebied, maar dat is meestal wel zo bij dit soort filmpjes. Redelijke doorsnee dus, maar met dat idee had ik het ook wel opgezet.

Gewoon een goede actiefilm. Lekker boeiend kijken en geen moment verveeld.
Met een zakje chips erbij en een biertje een leuke avond beleefd.

avatar van Gang_Star
Chaos bevat degelijk acteerwerk, een aantal spannende momenten, goede actiescènes en een onverwachtse wending.

avatar van TornadoEF5
Aardig en vermakelijke film, natuurlijk geen topmateriaal en weinig durf in deze film, maar dat moet je dan ook niet verwachten bij deze film. Plezante Statham, misschien wel een van de plezantste. Al is die quasi altijd een genot om naar te kijken.

avatar van martijn011
Totaal niks bijzonders. Typisch een film die je na een paar weken al niet meer kan herinneren. Het enige wat me kon bekoren was het einde, toch wel een keer wat anders dat een bad-guy kan ontsnappen. Verder kent de film wel wat een paar keer een aardige twist, maar nergens sloeg ik steil achterover van verrassing.

Statham kon ook niet echt uitblinken met z'n rol. Toch wel de beste acteur van deze film, de rest van de cast was niet best. Snipes kent het begrip veelzijdigheid ook niet zodat er van diepgang in de film weinig te bespeuren viel.
Al met al niet superslecht, maar deze film gaat ongetwijfeld op de grote stapel van films die je na verloop van tijd volledig uit je geheugen hebt gewist.
Kleine onvoldoende.

avatar van xxERWINxx
Vind deze film niet echt bijzonder, in het begin had ik nog goede hoop bij een bankoverval, hoe verder de film hoe saaier hij werd, niet zo heel veel actie en je moet deze film echt goed volgen anders snap je hem niet, wel een paar keer goede twists.
Wel een verrassend eind die ik niet had verwacht, maar niet mijn soort film.

avatar van IH88
Chaos

Sterk begin, rommelig middengedeelte, gekunsteld, voorspelbaar maar wel interessant einde. De film probeert origineel te zijn en komt daar ver mee. Statham is sterk, Snipes schmiert er lustig op los en Phillippe en Waddell doen aardige mee.

Het is alleen jammer dat de film na het snelle einde van de bankoverval verzandt in oninteressante plotontwikkelingen. Tegen het einde wordt het beter, maar de vroege "dood'" van Statham was natuurlijk al wel een groot uitroepteken dat er nog een twist aan zat te komen. Gelukkig is Chaos best origineel en spannend.

avatar van sandero16
Een prima film. Vooral het einde was een grote verassing en een groot pluspunt. Soms wat het allemaal wat langdradig en waren er plottwisten die nogal oninteressant waren.

De actie in deze film is prima. Statham toont zich wederom een goede acteur.

Al bij al een leuke film om gezien te hebben, met een verassend goede verhaallijn.

3.5 *

avatar van jippie2010
Ach ja, een blockbuster met actiehelden met een plot die als een psychologische thriller moet doorgaan. Voor mij geen prettige combinatie. Maar deze was nog aardig te pruimen... *3.0

avatar van Kondoro0614
Vandaag toch maar besloten wéér een film op te zetten die ik al kende om zo mijn statistieken mooi gelijk te krijgen qua stemmen en meningen. Vandaag stond ‘Chaos’ op de planning, een redelijke misdaad film waarbij Statham weer een standaard rol heeft weggekaapt en Snipes een heerlijk in zijn rol zit. Deze misdaad film duurt wel enig tijd (had op sommige delen ingekort kunnen worden) maar blijft in zijn verhaal erg leuk en is niet al te speciaal. Er zit pit in de film, vooral en zeker de eerste scénes zijn aardig hard waarbij we zien dat Snipes met zijn team de bank overvalt en ook al is dit niet van lange duur (de film draait meer om het achterliggende verhaal) slaat de film hier wel een spijker in de plank mee en word de film mooi afgeschoten met deze bankoverval, echt speciaal is de overval niet aangezien er buiten de moord en het handelen vrij weinig gebeurt en je echt op de details moet letten waaraan je dan ook kan zien hoe het verhaal een beetje gaat lopen. In het algemeen is de scene leuk maar ik ken beter bankoverval-films.

‘Chaos’ kent een prachtige cast waar natuurlijk mijn lieveling acteur ook zijn vruchten van mag plukken: Jason Statham. Statham had zeker een leuke rol maar wel eentje die nergens echt bijzonder en te standaard in deze film doorliep maar, ook hij heeft de film naar een leuke zit gebracht, niet alleen omdat hij bij MIJ op één staat nee, hij speelde zijn rol prima alleen kan nergens echt zijn ware Statham laten zien. Snipes was wederom zeer sterk en ook Snipes staat bij mij hoog in het lijstje aangezien ik ook naar deze man vernoemt ben met mijn voornaam. Beiden heren brengen een spektakel over waarbij ze natuurlijk in het begin erg tegenstrijdig waren maar na mate de film door dendert word alles duidelijk. Ryan Phillippe daar in tegen is echt een acteur waarbij ik constant gemengde gevoelens krijg, aan de ene kant kan hij prima acteren en doet hij het ook leuk maar aan de andere kant had het wel de zoon van Nicolas Cage kunnen zien: je kan het acteren van zijn gezicht aflezen en dat maakt hem zo nu en dan niet meer leuk.

Ook al kan ik soms lovend klinken over deze film, de film heeft mij in de herziening toch wel wat tegenslagen op gelopen. Daarbij vond ik vooral na het lovende begin (waar ik over te spreken was) de film aardig snel al in kakken en vooral nadat we op het punt zijn dat Statham in een huis staat die explodeert word de film saai en traag, duurt het verhaal eeuwen en is er maar moeilijk door te komen dus kakt de film snel in. Al helemaal bij de achtervolg scene tussen Snipes en Phillippe kakt de film snel in en is het clichématige twist ook niet echt van een bijzonder belang.

Het verhaal is niet al te spannend. We maken kennis met de film tijdens een brug scene waar een voortvluchtende crasht met de auto en hierbij de bestuurder en zijn gijzelaar om het leven komen dankzij de politie. Quentin Conners word hiervan goed beschuldigd en komt hier door op non-actief. We maken dan snel kennis met de bankoverval waarbij de overvallers eisen Conners te spreken waarna de politie Conners weer ophaalt en Conners een nieuwe maat krijgt: Shane Dekker. Samen moeten ze de bankovervallers stoppen op een rustige manier zonder doden wat op het eind toch als een catastrofale fout lijkt te eindigen als er overal bommen afgaan. Tijdens het onderzoek komen ze er achter wie de overvallers zijn maar tijdens het ophalen merken ze dat elke bandiet die meehielp bij de overval één voor één geliquideerd werden door ‘Lorenz’ ook wel Jason York. Ze gaan met zijn allen achter York aan maar wanneer Conners overlijd bij een ontploffing moet Shane het zelf oplossen. Wanneer hij York te pakken krijgt en dood schiet komen ze er achter dat York niet alleen speelde maar Conners zijn handlanger is. Wanneer Shane vervolgens gebeld word is het duidelijk dat Conners nog leeft en vrijwel ontsnapt en dat alles een opgezet plan is.

Zo kom er ik er toch uit dat de film in zijn standpunten soms toch echt heel zwak is en dat deze blockbuster bij een herziening niet meer veel voorstelt wat natuurlijk wel erg jammer is. De film kakt aardig snel in tijdens het kijken en het einde word daardoor echt heel erg cliché en saai. Ik verlaag mijn cijfer toch wel echt.

Dacht dat Jason Stratham voorbeeldige rollen speelde..Helaas heeft hij hier de verkeerde rol op zich genomen.
Jammer.Ik geef deze film dan ook niet meer dan 2 sterren.Het hele verhaal was trouwens ook erg gezocht.

avatar van mjk87
Eens een andere Statham, ik heb hem niet zien knokken eigenlijk. Sowieso een vrij ingetogen rustige rol. Hij is niet per se en geweldig acteur en ik zie hem liever vechten, maar hij redt zich heel redelijk. Prima rol ook van Philippe.
Verhaal zelf is aardig, en de twist zelf zie je niet per se aankomen, al weet je dat er iets komt, want dat Statham halverwege uit beeld verdwijnt kan niets anders betekenen dan dat er op het eind nog een twist komt. Niet heel bijzonder geschoten verder, ook nergens speciaal, maar het kijkt als geheel best aardig weg. 3,0*.