Chaos (2005)

Canada / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Misdaad

geregisseerd door Tony Giglio
met Jason Statham, Ryan Phillippe en Wesley Snipes

Op een ochtend vallen vijf gemaskerde mannen in Seattle een bank binnen en gijzelen de bankbedienden en klanten. Als de politie ter plaatse komt en de wijk afzet, wil Lorenz, de leider van de bende, alleen onderhandelen met inspecteur Quentin Conners, die onlangs geschorst werd na een serieuze misstap. Met tegenzin gaat Connors akkoord om weer in dienst te treden, vooral omdat hij nu moet samenwerken met een groentje bij de politie, inspecteur Shane Dekker.

Ik vind die Statham een beetje irritant worden, telkens weer dat overdreven coole gedoe met die monotone stem en stoere oneliners, ja we weten nou wel dat je voor Bruce Willis kloon moet doorgaan hoor.

Deze film was verder niet geheel onaardig, lekker veel actie en wat hersenloos vermaak. Het script probeerde helaas wat te ingewikkeld te zijn voor haar eigen bestwil. Als de politie denkt dat het de broer van die Curtis is, gaan ze hem gewoon wel zoeken lijkt me, dan waren ze er wel eerder achtergekomen dat hij het niet was en wat meer van die onzin, maar goed, dat lijkt tegenwoordig onvermijdelijk.

Soort van omhooggevallen b-actiefilmpje. 2,5 ster.

avatar van Rianneke_Dan
Lekker en wel vermakkelijk filmpje.
Niet veel bijzonders, en best 'gewoontjes', maar toch was het verhaal wel oke om naar te kijken.
Acteurs waren matig, en personages vond ik ook niet zo heel bijzonder.
Maar al met al lekker weg kijken.

avatar van sinterklaas
Een leuk filmpakkertje voor een avond. Snipes kon goed de badguy spelen. Hij kan goed een Badguy spelen en een Goodguy. Jason Statham was ook weer eens leuk om te zien en het had weer een standaard verhaaltje met allerlij dingen erom heen. En het heeft ook zjn open einde waar ik meestal van hou. Die auto / motorachtervolging vond ik best komisch. Het open einde vond ik wel raar. Jason Statham bleek een verrader te zijn.

avatar van Insignificance
dacrow schreef:
ipv chaos- ,voorspelbare theorie

Inderdaad, erg vervelend voor een film die het onverwachte beoogt. Het zit 'm vooral opgesloten in Ryan Phillippe's karakter, Shane Dekker, die wel heel snel bij deze theorie uitkomt. Sowieso is deze Dekker de MacGyver van de film; zo'n beetje alles wat ie aanraakt, is een stukje van de uiteindelijke puzzel. Hierdoor komen de aardige twists, die het plot op zich wel heeft, erg getelefoneerd over.

Met Statham en Snipes op de poster zou je meer actie kunnen verwachten, met de onderliggende theorie zou je meer verrassing kunnen verwachten. Zo bekeken valt Chaos wat tegen. Toch, wat overblijft is nog wel genoeg om de aandacht bij vast te houden.

***

avatar van Ajax&Litmanen1
Het leek een tijdje een redelijk standaard politiefilm te worden. Zeker niet slecht, in tegendeel, maar ook niet dat de film uitblonk ergens mee. Ja, wel met Jason Statham. Wat is die kerel altijd cool zeg! Wesley Snipes vind ik een beetje een Hollywood loser, die speelt altijd van die 1 dimensionale rollen zonder diepgang. Ook hier weer. Uiteraard heeft zon film altijd een twist op het einde erin zitten en ook al zag ik hem een beetje wel aankomen, deze twist verbaasde me toch wel. Sterk gevonden en het gaf de film zeker extra meerwaarde. Zeker een aanradertje om deze eens te gaan kijken.

Erg standaard actie filmpje dat zich voordoet als ingenieus met de chaos theorie, een theorie die hier niks toevoegt. Verder nog meer ingenieuziteit door er weer een fijne plottwist tegen aan te gooien die met de dood van Statham op een kwartier voor het einde er te dik boven op lag . Ik blijf Statham altijd waarderen en ook is er niks op zijn rol aan te merken, Phillippe ziet er al 10 jaar uit alsof hij net 21 is geworden en blijft bruikbaar in Rooky rollen. Hij groeit wel naarmate zijn rol wat serieuzer wordt. Totaal, maar dan ook echt, miscast is Snipes. Wat een druif, ga met pensioen vriend.

avatar van wwelover
Een vermakelijke actiefilm met nog een leuk verhaal ook. Niet heel voorspelbaar, tuurlijk je ziet af en toe wat er gaat aankomen maar de plotwendingen zijn wel fijn. De actie is ook vermakelijk, niet hoogstaand maar wel leuk. Score is ook goed moet ik zeggen, af en toe had ik een beetje het gevoel dat ze beter andere instrumenten hadden moeten kiezen of het wat minder electrisch laten klinken maar ja.

De cast is niet slecht. Jason Statham was weer briljant, heerlijke acteur. Heeft een geweldig charisma en is echt super in dit soort rollen. Phillips is wel aardig, maar kan nou niet zeggen dat ik onder de indruk van hem ben. En ja Snipes, het is algemeen bekend dat hij geen geweldige acteur is, gelukkig viel het in deze film wel mee.

avatar van Metalfist
Chaos

Vermakelijke film met een wederom geweldige Statham. Het is alleen spijtig van Wesley Snipes in zijn ik-ben-een-stoere-neger rol. Ach ja, Snipes is sowieso al geen van mijn favoriete acteurs. Ryan Philippe viel wel mee al vond ik hem op den duur wel teveel de bad boy uithangen met die motor scène als dieptepunt.

Het verhaal is nog redelijk interessant al zijn er op het einde wel teveel plottwisten die wat snel werden afgeraffeld. Al had ik die laatste twist waar Statham de verrader blijkt te zijn en uiteindelijk ook nog leeft wel goed gevonden. Was dan ook blij dat Statham ontsnapt en niet dat Philippe hem opeens nog op het vliegveld kan tegenhouden. Dat had pas een anti-climax geweest.

Als Statham er niet in had meegespeeld had de film waarschijnlijk een onvoldoende gekregen maar voor nu een 3.

avatar van Spetie
Chaos zo heet de film en daar draait het hier ook allemaal om. "Uit schijnbaar willekeurige gebeurtenissen kunnen logische patronen naar voren komen." Aldus de Chaos theorie. Chaos is een vlotte snelle actie/misdaadfilm geworden die in volle vaart voorbijvliegt en leuk is om naar te kijken. Snipes doet het niet eens zo slecht als leider van de overvallers, maar vooral Jason Statham is uitstekend op dreef als de hese, harde en relaxte rechercheur, die af en toe zeer droog uit de hoek weet te komen. Ryan Philippe doet het prima in zijn rol van groentje, zoals hij dat ook in Crash al deed. De film kent een aantal verrassende plotwendingen en er zitten misschien een paar kleine plotgaten in de film, maar dat mag de pret niet drukken. Uiterst vermakelijk en zelf nog redelijk geloofwaardig allemaal!

avatar van otherfool
Vermoeiend genre filmpje moet het van een paar aardige surprise twists hebben, voor de rest hebben we het allemaal al 1000x gezien. Statham doet weinig extra in het slome verhaaltje, en ook de rest van de cast valt weg temidden van obligate explosies en hemeltergende hoe-was-het-ook-maar-weer flashbacks. Geluk bij een ongeluk: hij was een pak beter dan Chaos (2005) (I).

2*.

avatar van 606
Aardige actie / thriler met beetje standaard verhaal.
Acteren gaat ook nog wel

3 sterren

avatar van Near_Dark
Het begin deed het beste vermoeden, het zag er naar uit dat dit een vlot en actievol filmpje ging worden met een lekkere vaart erin, helaas, niets van dit alles

Alhoewel alle ingrediënten aanwezig zijn om hier een rechttoe-rechtaan actiefilm van te maken heeft de regisseur er voor gekozen om ons telkens weer nodeloos op het verkeerde been te zetten over de daders en de toedracht van de bankoverval.

Buiten enkele leuke achtervolgingscènes valt er niet veel te beleven,
Hij valt regelmatig stil omdat de regisseur er een zooitje van gemaakt heeft,
de slaapverwekkende editing helpt ook niet echt om het tempo erin te houden.

5/10.
Ik had me aan een beter dan gemiddelde straight-to-video actiefilm verwacht, maar hij viel slechter uit dan gedacht

Vervelen doet hij nergens, 't is eerder eentje om eens te bekijken als er écht niets anders te zien valt

Laat deze maar links liggen...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een Die Hard copycat die het vooral moet hebben van een groot budget en enkele bekende koppen. Als blockbuster gaat dit nog en het is soms wel genieten van de actie. Maar meer dan een goeie politiefilm is dit ook niet. Beetje schietwerk, wat intriges en een plot dat je al van ver ziet afkomen. Leuk om een keer te zien.

avatar van Film Fan
Snipes en Statham deden het goed in deze standaard politie film. Alle elementen zaten er in. De gefrustreerde leidinggevende, twee partners waarvan één onervaren, de verhoorkamer scene, verhoorscene in het ziekenhuis diverse shots in een auto en ga zo maar door. Ik heb alleen de etende rechercheurs gemist. En zo kabbelde het maar voort. Alleen op het einde zat er een geweldige plottwist in waardoor je niet met een katterig gevoel blijft zitten. Ik vindt trouwens de poster op IMDB vele malen mooier dan die hierboven.

avatar van rep_robert
Standaard actiefilmpje waarin niemand echt uitblinkt en het simpele(maar wel goed in elkaar gezette) plot is weinig opzienbarend, maar kan er net mee door. Statham voelde overigens wel zwaar als een miscast aan. Phillippe daarintegen deed het wel naar behoren.

avatar van DonPeliculón
Voor het grootste gedeelte een degelijke standaardfilm, maar de plottwist op het einde geeft Chaos net dat beetje extra's. Jason Statham doet het goed, Ryan Phillippe en Wesley Snipes iets minder maar ook zeker voldoende. Prima actiefilm.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Chaotisch.

Een onderhoudende actie-thriller met veel bombastisch gedoe, waarbij het verhaaltje de film eigenhandig de nek omdraait. De kijker krijgt twist op twist toegediend en dat begint op een gegeven moment een beetje te irriteren. Vooral wanneer een en ander niet geheel waterdicht blijkt te zijn. Het wordt op die manier een beetje een chaos.

Redelijk.

avatar van El  Loco
Chaos leek een lange tijd op een simpele actiefilm uit te draaien, maar die plottwist kwam verdraaid verassend uit de hoek. Nu ja, er zijn redelijk wat plottwisten, maar ik heb het over de laatste twist waar Conners de verrader blijkt te zijn en ook nog leeft. Gelukkig heeft de regisseur niet in zijn hoofd gehaald om Conners te laten oppakken door Shane Dekker, maar hem gewoon te laten ontsnappen.

Ik ben nooit echt een fan geweest van Wesley Snipes en ook nu overtuigt hij niet echt. De rol van Conners vond ik dan weer niet goed gecast. Van Jason Statham ben ik wel een grote fan sinds zijn geweldige performance in de Transporter reeks, maar in deze film is hij gewoon niet op zijn plaats. Statham is een acteur die zich volledig moet kunnen uitleven in zijn rol en hier komen zijn kwaliteiten niet tot zijn recht. Ryan Phillippe kwam me niet echt bekend voor, maar aan zijn prestatie valt niet veel op aan te merken. Geweldig om te zien hoe hij evolueert van een groentje tot een slimme rechercheur.

Verder natuurlijk de gebruikelijke portie achtervolgingen en geweld voor een actiefilm. Goed voor een vermakelijke zaterdagavond.

Misdaadfilm (kat en muisspel met de nodige actie (dik in orde) en achtervolgingsscènes), die in het begin overeenkomsten heeft met 'Inside Man'. Hier gaat de actie echter ten koste van het verhaal, dat gedurende de gehele (niet bijster originele) film onbevredigend blijft. Jason Statham speelt sterk en met overtuiging als de in ongenade gevallen smeris, maar ik vind dat zowel Ryan Phillippe als Wesley Snipes niet in hun rollen passen.

avatar van Jawaddedadde
Bwa, niet onaardig.

Maar ook weer niet memorabel genoeg om lang te blijven hangen. Visueel sowieso behoorlijk standaard en verhaalsgewijs volgens mij niet helemaal waterdicht. Iets te veel plotwendingen doen het verhaal de das om.

Leuk voor een keer.

avatar van Brabants
Film met een lekkere vaart erin. Heerlijke plotwendingen en veel actie. Jason Statham en Ryan Phillippe acteren heerlijk. Wesley Snipes biedt eigenlijk geen toegevoegde waarde in het geheel.

Tarkus schreef:
Een goede film met een goed uitgewerkt verhaal.
Wesley Snipes is goed in zijn rol, evenals Jason Statham.
Maar van wie ik het meest opgetogen ben is Ryan Phillippe, die hier een prachtrol neerzet.
Het is niet zo'n gewone actiefilm, maar wel eentje waar je een beetje moet bij nadenken, en het einde is des te verrassend.

Is en blijft een uitstekende film met een cast die het bijzonder goed doet.
Ook de actie zit goed evenals het scenario.
Was een tijd geleden dat ik de film had gezien maar heb er nu nog meer plezier aan gehad dan de eerste keer.
Een warm aanbevolen film is dit !!!

avatar van Left4Dead
Blijft een lekkere actiefilm, leuke cast en leuk verhaal.
Prima vermaak!

avatar van RuudC
Hoe hoog ik Jason Statham als acteur en actieheld heb zitten, toch heb ik wel wat moeite met zijn oude films. Uitzonderingen daargelaten, maar eigenlijk vind ik Statham pas echt interessant worden vanaf Crank. Chaos heeft veel dingen niet, die de nieuwere wel hebben. Ten eerste kreeg Statham veel standaard rollen, waardoor hij niet echt kan uitblinken. De actie stelt niks (veel meer een misdaad- dan een actiefilm) voor en zijn teksten zijn flauw. Het aantal leuke (en dus geen gave) oneliners zijn op een hand te tellen. Productioneel gezien is Chaos ook helemaal niet interessant. Pik ik er gewoon even The Mechanic of The Bank Job uit en dan is het makkelijk concluderen dat die films visueel er véél beter uitzien. Leukste rol in Chaos is die van Wesley Snipes, maar het is jammer dat hij zo'n voorspelbare rol heeft. Over Ryan Philippe zal ik het maar niet hebben. Chaos is een geinige film, maar een die nauwelijks opvalt tussen genregenoten uit 2005. Leuk voor een keer.

Doorsnee Statham.

Dit soort filmpjes kunnen er altijd makkelijk bij, al blijven ze zelden hangen. Statham doet wat hij moet doen en doet het goed, Phillippe vind ik altijd wel een leuke toevoeging. Alleen jammer van Snipes, die vent kan echt niet acteren.

Verhaaltje komt met een paar twistjes, zag de effectieve plotdingetjes niet echt aankomen maar dat er gekeerd en gedraaid gaat worden is al vanaf het begin duidelijk. Gewoon kijken en aannemen wat er getoond wordt dus. Al moet gezegd dat de clues wel héél duidelijk gegeven worden, dus wie graag alles zit uit te pluizen tijdens de film heeft heel wat kans om het einde al te raden.

Visueel niet zo heel boeiend en ook qua soundtrack stelt het niet veel voor. Typisch bandwerk op dat gebied, maar dat is meestal wel zo bij dit soort filmpjes. Redelijke doorsnee dus, maar met dat idee had ik het ook wel opgezet.

avatar van TornadoEF5
Aardig en vermakelijke film, natuurlijk geen topmateriaal en weinig durf in deze film, maar dat moet je dan ook niet verwachten bij deze film. Plezante Statham, misschien wel een van de plezantste. Al is die quasi altijd een genot om naar te kijken.

avatar van martijn011
Totaal niks bijzonders. Typisch een film die je na een paar weken al niet meer kan herinneren. Het enige wat me kon bekoren was het einde, toch wel een keer wat anders dat een bad-guy kan ontsnappen. Verder kent de film wel wat een paar keer een aardige twist, maar nergens sloeg ik steil achterover van verrassing.

Statham kon ook niet echt uitblinken met z'n rol. Toch wel de beste acteur van deze film, de rest van de cast was niet best. Snipes kent het begrip veelzijdigheid ook niet zodat er van diepgang in de film weinig te bespeuren viel.
Al met al niet superslecht, maar deze film gaat ongetwijfeld op de grote stapel van films die je na verloop van tijd volledig uit je geheugen hebt gewist.
Kleine onvoldoende.

avatar van IH88
Chaos

Sterk begin, rommelig middengedeelte, gekunsteld, voorspelbaar maar wel interessant einde. De film probeert origineel te zijn en komt daar ver mee. Statham is sterk, Snipes schmiert er lustig op los en Phillippe en Waddell doen aardige mee.

Het is alleen jammer dat de film na het snelle einde van de bankoverval verzandt in oninteressante plotontwikkelingen. Tegen het einde wordt het beter, maar de vroege "dood'" van Statham was natuurlijk al wel een groot uitroepteken dat er nog een twist aan zat te komen. Gelukkig is Chaos best origineel en spannend.

avatar van sandero16
Een prima film. Vooral het einde was een grote verassing en een groot pluspunt. Soms wat het allemaal wat langdradig en waren er plottwisten die nogal oninteressant waren.

De actie in deze film is prima. Statham toont zich wederom een goede acteur.

Al bij al een leuke film om gezien te hebben, met een verassend goede verhaallijn.

3.5 *

avatar van jippie2010
Ach ja, een blockbuster met actiehelden met een plot die als een psychologische thriller moet doorgaan. Voor mij geen prettige combinatie. Maar deze was nog aardig te pruimen... *3.0

avatar van Kondoro0614
Vandaag toch maar besloten wéér een film op te zetten die ik al kende om zo mijn statistieken mooi gelijk te krijgen qua stemmen en meningen. Vandaag stond ‘Chaos’ op de planning, een redelijke misdaad film waarbij Statham weer een standaard rol heeft weggekaapt en Snipes een heerlijk in zijn rol zit. Deze misdaad film duurt wel enig tijd (had op sommige delen ingekort kunnen worden) maar blijft in zijn verhaal erg leuk en is niet al te speciaal. Er zit pit in de film, vooral en zeker de eerste scénes zijn aardig hard waarbij we zien dat Snipes met zijn team de bank overvalt en ook al is dit niet van lange duur (de film draait meer om het achterliggende verhaal) slaat de film hier wel een spijker in de plank mee en word de film mooi afgeschoten met deze bankoverval, echt speciaal is de overval niet aangezien er buiten de moord en het handelen vrij weinig gebeurt en je echt op de details moet letten waaraan je dan ook kan zien hoe het verhaal een beetje gaat lopen. In het algemeen is de scene leuk maar ik ken beter bankoverval-films.

‘Chaos’ kent een prachtige cast waar natuurlijk mijn lieveling acteur ook zijn vruchten van mag plukken: Jason Statham. Statham had zeker een leuke rol maar wel eentje die nergens echt bijzonder en te standaard in deze film doorliep maar, ook hij heeft de film naar een leuke zit gebracht, niet alleen omdat hij bij MIJ op één staat nee, hij speelde zijn rol prima alleen kan nergens echt zijn ware Statham laten zien. Snipes was wederom zeer sterk en ook Snipes staat bij mij hoog in het lijstje aangezien ik ook naar deze man vernoemt ben met mijn voornaam. Beiden heren brengen een spektakel over waarbij ze natuurlijk in het begin erg tegenstrijdig waren maar na mate de film door dendert word alles duidelijk. Ryan Phillippe daar in tegen is echt een acteur waarbij ik constant gemengde gevoelens krijg, aan de ene kant kan hij prima acteren en doet hij het ook leuk maar aan de andere kant had het wel de zoon van Nicolas Cage kunnen zien: je kan het acteren van zijn gezicht aflezen en dat maakt hem zo nu en dan niet meer leuk.

Ook al kan ik soms lovend klinken over deze film, de film heeft mij in de herziening toch wel wat tegenslagen op gelopen. Daarbij vond ik vooral na het lovende begin (waar ik over te spreken was) de film aardig snel al in kakken en vooral nadat we op het punt zijn dat Statham in een huis staat die explodeert word de film saai en traag, duurt het verhaal eeuwen en is er maar moeilijk door te komen dus kakt de film snel in. Al helemaal bij de achtervolg scene tussen Snipes en Phillippe kakt de film snel in en is het clichématige twist ook niet echt van een bijzonder belang.

Het verhaal is niet al te spannend. We maken kennis met de film tijdens een brug scene waar een voortvluchtende crasht met de auto en hierbij de bestuurder en zijn gijzelaar om het leven komen dankzij de politie. Quentin Conners word hiervan goed beschuldigd en komt hier door op non-actief. We maken dan snel kennis met de bankoverval waarbij de overvallers eisen Conners te spreken waarna de politie Conners weer ophaalt en Conners een nieuwe maat krijgt: Shane Dekker. Samen moeten ze de bankovervallers stoppen op een rustige manier zonder doden wat op het eind toch als een catastrofale fout lijkt te eindigen als er overal bommen afgaan. Tijdens het onderzoek komen ze er achter wie de overvallers zijn maar tijdens het ophalen merken ze dat elke bandiet die meehielp bij de overval één voor één geliquideerd werden door ‘Lorenz’ ook wel Jason York. Ze gaan met zijn allen achter York aan maar wanneer Conners overlijd bij een ontploffing moet Shane het zelf oplossen. Wanneer hij York te pakken krijgt en dood schiet komen ze er achter dat York niet alleen speelde maar Conners zijn handlanger is. Wanneer Shane vervolgens gebeld word is het duidelijk dat Conners nog leeft en vrijwel ontsnapt en dat alles een opgezet plan is.

Zo kom er ik er toch uit dat de film in zijn standpunten soms toch echt heel zwak is en dat deze blockbuster bij een herziening niet meer veel voorstelt wat natuurlijk wel erg jammer is. De film kakt aardig snel in tijdens het kijken en het einde word daardoor echt heel erg cliché en saai. Ik verlaag mijn cijfer toch wel echt.

avatar van mjk87
Eens een andere Statham, ik heb hem niet zien knokken eigenlijk. Sowieso een vrij ingetogen rustige rol. Hij is niet per se en geweldig acteur en ik zie hem liever vechten, maar hij redt zich heel redelijk. Prima rol ook van Philippe.
Verhaal zelf is aardig, en de twist zelf zie je niet per se aankomen, al weet je dat er iets komt, want dat Statham halverwege uit beeld verdwijnt kan niets anders betekenen dan dat er op het eind nog een twist komt. Niet heel bijzonder geschoten verder, ook nergens speciaal, maar het kijkt als geheel best aardig weg. 3,0*.