Cat People (1982)

Horror / Drama

geregisseerd door Paul Schrader
met Nastassja Kinski, Malcolm McDowell en John Heard

Irena Gallier (Nastassja Kinski) ontmoet na vele jaren haar broer Paul van wie ze na de geheimzinnige dubbele zelfmoord van haar ouders gescheiden is geweest. Paul schijnt zich seksueel aangetrokken te voelen tot zijn zus...

avatar van Flep
Zag deze film ooit rond 1990 en vond hem destijds aardig, maar had er meer van verwacht (qua film). Was daarentegen onder de indruk van Nastassja Kinski (wie niet?). Dat heb ik niet snel, dus toch 3,5 sterren.

avatar van John Milton
Ik zit nu het origineel te kijken, is Kinski het waard om dit ook te kijken? Was dat niet de dame die ik zag naast Sheen in Terminal Velocity, zo lang geleden? in mijn herinnering is die niet zo hot... Maar als ik het commentaar hierboven zie...

avatar van goongumpa
Kijken.

avatar van blurp194
Herzien na een jaar of dertig

Lelijk jaren-80 geluid (toen vonden we dat mooi, geloof ik).
Erg twijfelachtig acteren met alleen Kinski als uitzondering.
Nogal slordigjes geedit.

Viel wat tegen dus.

avatar van rcuppen79
Remake van de gelijknamige film uit 1942, met destijds de mooie Franse actrice Simone Simon in de hoofdrol. Voor deze remake werd het destijds 20-jarige Duitse fotomodel Natassja Kinski gecast. Dat is meteen ook het grootste pluspunt van deze remake. Net als Simone Simon is Kinski een oogverblindende schoonheid.

Voor de rest is dit echter een tamme remake, die zich meer op de seksualiteit van het verhaal richt dan op de horror. Nergens is de film dan ook echt spannend. De scène waarin Kinski langzaam in een panter veranderd is echter goed gedaan en de film wordt uitermate plezierig ondersteund door de typische jaren 80 soundtrack van Giorgio Moroder.

avatar van mikey
Op ZDF tijdens een nachtelijk uurtje en meteen gefascineerd door een walgelukke-exploitation/woman-in-jeopardy-scene die nog eng en raar was bovendien. (er lag een puma onder het bed van een lingeriemodel) Verder in deze film van Harcore Shrader: wat gory effecten en veel onnodig naakt in een quasi Louisiana-neo-noir-setting.

Ook zijn er veel enge rotbeesten (ik vind beesten niet okay) te zien en wat semi transformatiescenes die net te ingewikkeld bleken qua techniek of geld, en nooit afgerond werden zoals in de betere weerwolffilm. Ik heb wel wat gemist want ik ben ergens even in slaap gevallen.

Maar de kern van het verhaal zal wel de onderliggende-sexuele-onderhuidse-ontluikende-jonge maagden-spanningen zijn, dat nogal plat, van dik hout, is verteld, zoals altijd.

Toch vond ik de film best spannend ook dankzij de onberekenbare Kinski (miauw) en een merkwaardig sleaziy, creepy, eurotrashy sfeertje.

Goedgekeurd!!

avatar van Rickyman
Deze film staat mij ook bij als enorm sfeervol en spannend met Natassja Kinski.
Wilde hem gisterenavond dan ook eindelijk weer eens zien op ZDF (zoals m'n bovenbuurman al schreef), maar helaas ben ik ook ergens in het begin in slaap gevallen. (Waarschijnlijk ook omdat ik ervoor Ouija(2014) heb gekeken..)

avatar van mikey
Buurman. Ik bleef knokken tegen de slaap want ik wist dat die scene moest komen: dat ze naakt door een bos sluipt, als een poema. Net als in die andere film over een wolf.

En hij kwam ook nog! Ik dacht nog: heerlijk die voorspelbaarheid!

avatar van HarmJanStegenga
Sfeervolle horror van regisseur Paul Schrader, met een mooi hoofdpersonage en heerlijke muziek van Giorgio Moroder (machtig die synths - doet mij als fan altijd goed) en natuurlijk de plaat 'Cat People' van David Bowie zelf. Nastassja Kinski wist mij als kijker met haar ogen en uiterlijk constant te intrigeren. Het verhaal(tje) zelf is zo simpel en bezopen wat, maar Schrader weet constant een heerlijke onderhuidse erotische spanning te creëren. Ondersteund door de goede muziek en sfeervolle beelden boeit deze prent van begint tot eind. Ben nu ook wel benieuwd naar het origineel uit 1942. Ook die maar eens zien.

avatar van Duke Nukem
Dit is toch een cultfilm die stof deed opwaaien. Sfeervol en gewaagd: de seksuele aantrekkingskracht tussen broer en zus. De krachtige en sensuele muziek van legende David Bowie (Putting Out Fire) helpt natuurlijk ook! En de schoonheid van de erg jonge Nastassja Kinski evenaart zeker de schoonheid van het prachtige dier, de zwarte panter.

avatar van baspls
Begin jaren '80 in het zelfde jaar als John Carpenter's remake van The Thing maakte Paul Schrader, een van de minder bekende Movie Brats van New Hollywood, een remake van Val Lewton's klassieker Cat People.

De hoofdrol wordt vertolkt door Nastassja Kinski, de knappe dochter van het Duitse heethoofd Klaus Kinski. Haar broer door Malcolm McDowell (A Clockwork Orange) en haar love-intrest Oliver door John Heard (je weet wel de vader uit Home Alone).

Destijds flopte de film omdat door de vergelijking met het origineel de film slechte kritieken kreeg. Tegenwoordig is dat nog steeds een grote reden voor onderwaardering. Ik snap met op zich wel, want waar het origineel veel aan de verbeelding overliet en de nadruk legde op het mysterie is de remake nogal direct. We zien mensen verscheurt worden door panters, bloed gore en indrukwekkende transformaties en de achtergronden worden aan ons uitgelegd. Precies het tegenovergestelde van het cryptische en mysterieuze origineel, maar het past op zich wel bij de tijd waarin de film gemaakt is. Op zichzelf is de film trouwens zeker niet slecht, al is het script een beetje rommelig.

Het sterkste punt aan Cat People is dat de film audiovisueel een heerlijk jaren '80 product is. De special effects van Albert Whitlock (The Thing, Dracula 1979, The Birds) en de briljante gore effecten zien er geweldig uit. Ook de kattentransformatie is zeker van het niveau van An American Wherewolf in London. Schrader heeft de film sfeervol geschoten, al waren de beelden van 'het midden-oosten' een beetje fout. Maar het allerbeste is toch wel de heerlijke soundtrack van Giorgio Moroder met themesong van David Bowie. De muziek weet de broeierige duistere sfeer perfect weer te geven met analoge synthesizerklanken.

Helaas is nergens terug te vinden of er geen dierenmishandeling heeft plaatsgevonden tijdens de opnames met de panters. Over dierenmishandeling gesproken, wat een ontzettend dieronvriendelijke dierentuinen waren er toen nog in de VS. Een leeuw of een luipaard in betonnen kooi van 4 bij 2 meter, dat is hetzelfde als een mens zijn leven lang in een doodskist opsluiten. En dan heb ik het nog niet eens over stroomstokken en met kogels op dieren schieten...

Al met al een aardige remake die niet de waardering krijgt die hij verdient. Al is het origineel misschien wat beter, deze film mag er ook zeker wezen.

avatar van alexspyforever
Na 20 jaar deze nog eens in de herziening gegooid. Het origineel zou ik pas veel later zien en heb ik ondertussen al meerdere maken bekeken. Eigenlijk heb ik deze remake vooral opnieuw bekeken omdat wibro zo lyrisch erover was dat ie deze overtuigender vond dan het origineel. De meeste mensen noemen Kinski het grote pluspunt. Zij heeft weliswaar een mooi snuitje maar ze is duidelijk een model en geen actrice. Simone Simon was mooi en een goede actrice. Kinski moet vooral sexy wezen en gaat zonder veel schroom uit de kleren. Ik hou niet van zulke platte vrouwen dus die naaktscènes deden me niets. Ik vond enkel de topless-scène van Annette O'Toole (veel betere actrice en veel mooier dan Kinski) daadwerkelijk erotisch en een beetje spannend.

Mysterie en spanning zijn er genoeg in het origineel, geen van beide zijn aanwezig in de remake. De remake komt wel met een aantal nieuwe zaken zoals het incest thema en dat we nu met 2 zwarte panters zitten en uiteraard een ander einde. Maar uiteindelijk volgt de remake in grote lijnen hetzelfde verhaal. Mysterie, spanning en subtiliteit zijn hier vervangen door wat droombeelden, redelijk wat naakt (helaas vooral van Kinski) en wat grafische scènes al valt dat nog mee. Van de sterke transformatie-scènes waar baspls van spreekt misschien hadden ze die er uit geknipt want daar heb ik niet veel van gezien. Speelduur van de versie die ik zag was 115 minuten dus dat zou best eens kunnen. Ik twijfel of ik de film er veel beter mee had gevonden. Bovendien was de film al zeker een half uur te lang. Het einde tja het maakte weinig indruk op mij zeker als ik met het origineel moet vergelijken.

Het is jammer want ik had er wel zin in, maar ben van een kale kermis teruggekomen. Moest je deze ondertussen nog niet hebben gezien John Milton ik raad deze film dus duidelijk niet aan, het origineel des te meer.

avatar van John Milton
Ik vond het origineel juist niet heel geweldig, maar moet deze nog zien