Cat People (1982)

Horror / Drama

geregisseerd door Paul Schrader
met Nastassja Kinski, Malcolm McDowell en John Heard

Irena Gallier (Nastassja Kinski) ontmoet na vele jaren haar broer Paul van wie ze na de geheimzinnige dubbele zelfmoord van haar ouders gescheiden is geweest. Paul schijnt zich seksueel aangetrokken te voelen tot zijn zus...

Het origineel is een meesterwerk. Dit is middelmatig.

Best leuk.

avatar van You_bastard
He BAH hier komt incest in voor maar dat maakt de film niet slechter op.

Net de dvd gekocht en gezien. Behalve hier en daar wat aardige sfeer een slechte film.
Het scenario slaat nergens op. Kijk het origineel.

dit is 1 van die slechte films die ik graag regelmatig terugzie. De onzinnige woestijninterludes. De dierentuin. Malcolm McDowell. Kinski. Kinski. Kinski..

avatar van otherfool
Ooit zag ik eens een geweldig spannende film van iemand die in een katachtige veranderde, en ik heb altijd gedacht dat het deze was. Totdat ik deze film terug zag en me stierlijk verveelde met dit verhaaltje. Dus blijft de film die ik bedoel misschien wel altijd een grote onbekende...

2 sterretjes voor deze Cat People.

avatar van c-moon
Cat People. De film. Natasha Kinski!!!!!!
De muziek. David Bowie!! G. Morroder!
En... Natasha Kinski!!! En...

Cat People. Ondanks de negatieve kritieken die ik hierboven lees.... Het blijft toch een van mijn favoriete films. Ook al is het dan misschien een 'typische jaren '80 film', deze prent van Paul Shrader, is toch nog altijd erg knap. .. en ja eigenlijk bij nader inzien.. soms rammelt het scenario toch wel heel erg.. maar.. toch héb ik iets met die film..... is het enkel omwille van Kinski (vast wel??) of is het die prachtige muziek van Bowie? Zijn versie van de song "Cat People" hier is een stuk lomer dan de versie op "Let's Dance", en baadt in een zwoele broeierige sfeer die bij de film pefect past.. Moet hem eens op DVD aanschaffen eigenlijk....

Ook de muziek van Giorgio Morroder, die overigens verschrikkelijk goed afgestemd is op de film, mag dan ook typisch jaren '80 goedkope synths klinken, toch stoort me dat niet.. als ik naar de soundtrack luister kan ik bij vele fragmenten zo weer de beelden voor mij zien...

Ok... ik zei het al.. maar...... laten we wel wezen bij de film speelt zéér zeker mee.. ons aller Natasha Kinski (in de rol van "Irena") ;-D Yearh!

avatar van otherfool
c-moon schreef:
Ik geef wel toe dat ik de originele film uit 1942 nooit gezien heb en dus niet kan vergelijken.... ook geef ik toe dat als je de film nu ziet het

Jaaaaaaa.....?

avatar van c-moon
otherfool schreef:
Jaaaaaaa.....?

Heb't aangepast, wat daar nog moest komen stond er eigenlijk hoger al in, nl. toch wat gedateerd, en scenario rammelt toch 'lichtjes'

avatar van metaledje
gaaf dat deze vanavond op tv komt, is echt te lang geleden, kan me wel herrineren dat ik het sfeertje en de muziek best creepy vond

Sneakerjeans29
Waarom zenden ze de originele niet eens uit ?

Sneakerjeans29
Wouter schreef:
Het scenario slaat nergens op. Kijk het origineel.

Ik zoek al een eeuwigheid naar het origineel, maar ik kom alleen maar deze tegen.

poesje mauw, smeer m gauw film

avatar van Thomas83
Zoals al aangegeven door de ander, lekker fout eighties allemaal.
Kinski bevalt me ook prima.
Het is geen echt goede film maar een leuke licht verteerbare horrorfilm.

Geniale soundtrack heeft deze film.

avatar van wibro
Deze film weer eens herzien. Als horrorfilm niet echt bijzonder, maar het spel en de schoonheid van Natasha Kinski mag er natuurlijk wel wezen. Haar katachtige sprongen deden mij enigszins aan Carice van Houten in de film "Minoes" denken.
De typische jaren 80 muziek van Giorgio Moroder paste zeer goed in deze film, vooral in de woestijnscenes, die je oa in het begin en in het midden van de film te zien kreeg.
Kort samengevat; deze film is noch goed, noch slecht. Gewoon aardig amusement voor een vrijdag- of zaterdagavond.

avatar van dutchtuga
Stijlvolle remake van de klassieker uit 1942.
Cinematografisch zeer in orde met een paar subliem mooie scenes. Script is niet helemaal consistent maar dat deert niet al te veel. Dit minpunt wordt genoeg gecompenseerd door de bovengemiddelde karakterontwikkeling en de audiovisuele klasse.
Soundtrack van Moroder en Bowie is het sterkste punt van Cat People en geeft deze film een heerlijk authentieke jaren 80 sfeer mee.
Schandalig lage waardering hier.

Sneakerjeans29 schreef:

Ik vond hem in Frankrijk.

avatar van Drs. DAJA
Fame in Amsterdam heeft een engelse import liggen.

avatar van Drs. DAJA
Een totaal onzinnig verhaal dat het geheel allemaal behoorlijk lastig maakt. Maar de zeer sterke sfeer, creatieve regie, muziek van Bowie en de borsten van Kinski maken heel veel goed (en overigens niet alleen d'r borsten). Er zitten enkele originele vondsten in en vooral de laatste scene vond ik heel mooi.

avatar van xangadix
mstoffer schreef:

Precies!

avatar van namingway24
Erotisch beladen horror lijkt in niets op het origineel. De naaktscènes van Kinski zijn de moeite meer dan waard, maar het hoogtepunt voor mij is de scène in het zwembad met de toplessscène van Annette O'Toole.

Ik had misschien liever een einde gezien wat dichter bij het origineel lag, maar ik waarder het dat de makers iets anders geprobeerd hebben. Niet helemaal geslaagd, maar niet slecht.

avatar van stephan73
Deze remake vergelijken met het origineel is hetzelfde als Apels met Peren vergelijken. Waar het origineel leunde op sfeer, zit de remake vol met seksuele spanning. Alleen al de incestueze relatie tussen Irena en Paul.
Tel daar bij op de relatie tussen Irena en Oliver, en Oliver en Alice en je hebt een broeiende vierhoeks verhouding. Dat daar dan nog een dosis horror overheen wordt gegoten, maakt de film alleen maar leuker.

Naast dat het geen straf is om naar Kinski te kijken, zijn ook de effecten redelijk goed en is de muziek zelfs erg goed.

Heerlijke, typische, jaren '80 horror!

avatar van wibro
Herzien en verhoogd naar 3,5*. Deze erotische en sfeervolle horrorfilm moet het volledig hebben van de verschijning Natassja Kinski, een prachtige vrouw om te zien. Ben het volledig met 'stephan73' eens dat je deze remake niet kan vergelijken met het origineel van 1942. Alleen om de erotische scènes en de soundtrack al.
Bedroevend laag gemiddelde trouwens hier op MovieMeter. Deze film verdient echt meer.
btw De DVD van deze film lag voor slechts € 5,00 bij Boudisque in Utrecht. Een koopje achteraf.

avatar van Thorak
Paul schijnt zich seksueel aangetrokken te voelen tot zijn zus...
Waarschijnlijk niet alleen Paul

Zag hem liggen bij boudisque inderdaad wil hem toch een keer hebben al is het maar voor natassja, zij is knapper dan haar vader

avatar van Thorak
Wie niet?

zag pas de trailer, niet gek

juhnzun
Intersante film en leuk gedaan zo met een echte Luipaard
dezer dagen zou het ongetwijfelt een lelijke computer pussy geweest zijn
het verhaal is echter wat warig en ook de tranformaties waren vrij lelijk
niet dat dat dezer dagen beter gedaan geweest zou zijn maargoed ook over het jongensachtige kapsel van de beste Dame ben ik niet echt tespreken

avatar van goongumpa
Fascinerende, broeierige thriller van Schrader, met een duidelijk thema: het roofdier in de mens.
De erotische spanning is erg goed opgebouwd. Uiteraard is de film soms pretentieus uitgewerkt , Schrader wil het verhaal namelijk nogal mythische proporties meegeven, toch blijft hij steeds vermakelijk. Het tempo is vrij traag, zodat de plotse uitbarstingen van grof geweld nog harder aankomen.

Visueel erg sfeervol, zwoel en stemmig; goed ondersteund door de mooie muziek van Moroder en Bowie (de albumversie van Cat People is m'n favoriete nummer van hem). De cast is erg goed, vooral McDowell is angstaanjagend. Ook Kinski maakt indruk (en haar kapsel was juist sexy ) !
Verder vond ik goed dat echte luipaarden zijn gebruikt, wat een prachtige dieren.

Eén scène die uit de toon valt: Heard snijdt McDowell als luipaard open,er komen allerlei gassen uit en een bewegende half verteerde hand. Wat had dat in godsnaam te betekenen?

Maar soit, Cat People is een knappe, eigenzinnige, vaak onbegrepen en zwaar onderschatte film.