

Genre: Muziek / Komedie
Speelduur: 107 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Mark Sandrich
Met onder meer: Fred Astaire, Ginger Rogers en Alice Brady
IMDb beoordeling:
7,4 (8.288)
Gesproken taal: Engels, Frans en Italiaans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
-
Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl
Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro!Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plot The Gay Divorcee
"The King and Queen of 'Carioca'"
De eerste keer dat de tapdanser haar ontmoet scheurt hij haar jurk, maar hij weet meteen dat hij haar nog een keer wil zien. Het zou een stuk makkelijker zijn als hij wist dat zijn vriend, de advocaat, haar scheiding behandelt.
Externe links
Acteurs en actrices
Guy Holden
Mimi Glossop
Hortense
Egbert 'Pinky' Fitzgerald
Rodolfo Tonetti
Waiter
Singer - "Continental" number
Valet
Cyril Glossop
Dance Specialty "Knock Knees"
Video's en trailers
Reviews & comments

Muggsy
-
- 195 berichten
- 0 stemmen
Vond deze Rogers & Astaire-samenwerking vreemd genoeg beter dan ‘Top Hat’. De verhaallijnen van beide films lijken zeer sterk op elkaar maar deze was eerder. Het kan natuurlijk ook geen kwaad dat Astaire hier de Cole Porter klassieker ‘Night and Day’ nagenoeg perfect te berde brengt. Ook in de bijrollen krijg je nagenoeg dezelfde acteurs en Horton (Pinky), Rhodes (Tonetti) en Blore (de ober) kwamen grappiger uit de hoek en kwamen ook uitgebreider aan bod. De aanwezigheid van Alice Brady als Aunt Hortense deed ook veel goeds voor de film.
Natuurlijk kan de hele premisse van de film reeds vroeg opgelost worden door één welgesproken zin tussen de personages van Horton en Astaire maar dit draagt bij tot de kluchtige sfeer.

Movsin
-
- 7200 berichten
- 7861 stemmen
Film gemaakt rond het danspaar Astaire-Rogers en in vergelijking met sommige, gelijkaardige films uit de 30- en 40iger jaren best geslaagd. Het plot is amusant, de dialogen soms pittig en de acteurs, ook naast de hoofdrolspelers, in goede doen.
Film wordt ook ondersteund door 2 prachtige evergreen-songs, zoals "Night and Day" (een paar jaar voordien reeds in the Gay Divorce-stage musical, eveneens met Fred Astaire) en "The Continental".
Best genietbaar, ondanks de respectabele leeftijd.
Opmerking : De betekenis van het woordje "gay" zal in de jaren 30 wellicht uitsluitend de betekenis van "vrolijk, luchtig" hebben gehad.

stefan dias
-
- 2206 berichten
- 1255 stemmen
Best genietbare film met mooie outfits en decors. De nevenfiguren zijn best vermakelijk. Vooral dan de ober en een politiek incorrecte Burlesconi. Vond 'The Continental' anders niet bijzonder swingen en dat bleeeeef maar duren. Zo lang dat het op zich ook wel weer leuk werd. Met het hyperkinetisch gemonteerd stukje op het eind met de swingende onderbenen werd het toch nog even leuk. Het verhaal had héél weinig om het lijf en was niet veel meer dan een klucht maar dat schijnt altijd wel zo te zijn in dit stoort films en het stoort niet eens.

Dick2008
-
- 9973 berichten
- 805 stemmen
Deze ook nog maar eens een herkijkbeurt gegund. Een titel die tegenwoordig al heel gauw dubbelzinnigheid oproept. Die Astaire-Rogers lijken echt heel erg op elkaar. Het zijn romantische komedies met dans en zang erbij. Astaire wordt verliefd op Rogers, Rogers negeert hem, maar uiteindelijk worden ze dan een zeer verliefd paar. Liedjes zijn er nog niet eens zoveel. De film begint al meteen met een Folies Bergere nummer. Night and Day zou de bekendste worden, die zit ongeveer in het midden. Een voor mij mooier nummer is A needle in a haystack die Astaire, zoals gewoonlijk, goed zingt in de eerste helft. In de tweede helft zingt Rogers, The continental en dat doet ze ook al opmerkelijk goed. Dat nummer wordt alleen herhaald en enorm uitgerekt tot een lang dans/show nummer. Maar het is toch heel anders, dan Busby Berkeley dat destijds deed.
Eigenlijk alleen voor dansfilms-liefhebbers, anders hoef je niet te kijken, want het verhaal is gewoon zwak. Astaire, maar vooral Rogers zijn natuurlijk wel leuk om naar te kijken. Horton speelt gewoon weer dezelfde rol. Brady is irritant, maar dat waren er wel meer in deze film. En de film is zo uitgestippeld, zodat die dansnummers er goed in passen. 2.0

Film Pegasus (moderator films)
-
- 29851 berichten
- 5071 stemmen
De film moet wat op gang komen. De screwball comedy moet z'n weg nog vinden en ook Astaire en Rogers elkaar wat leren kennen. Maar het is best genieten in deze muzikale komedie. Het komt vooral goed eens ze in het hotel zijn. Eerst met het kniedansje van Betty Grable en dan de introductie van enkele leuke randfiguren als de Italiaan en de ober. En uiteraard de scènes tussen Astaire en Rogers zelf als de misverstanden elkaar opvolgen. Met een mooie finale wordt de film net boven het gemiddelde getrokken. Astaire heeft misschien wel betere films, maar deze mag best gezien worden. Al zal dit denkelijk vooral in de smaak vallen van fans van dansfilms. Een verschil met de komische films van de 50's.

BBarbie
-
- 12064 berichten
- 7326 stemmen
Deze eerste van de negen films van het dansduo Astaire – Rogers is in mijn ogen de minste. Er is nauwelijks ruimte voor een verhaallijn, omdat de focus helemaal gericht is op muziek en dansen. Vooral de meer dan 20 minuten durende opvoering van het bekroonde nummer “The Continental” (best een aardig deuntje overigens) is schier eindeloos en wat mij betreft op d’n duur stierlijk vervelend.

Onderhond
-
- 86947 berichten
- 11544 stemmen
Top Hat vooraf.
Bijna eenzelfde opzet, identieke cast, zelfde regisseur. De liefhebber weet wat te verwachten dus. Een klassieke musical met Astaire en Rogers, veel luchtigheid en meer klassieke dans dan tapdans.
Moet gezegd dat Astaire en Rogers een leuk onscreen koppel vormen. De chemie tussen beiden is leuk en ook als danskoppel ogen ze al erg op elkaar ingespeeld, al is dit blijkbaar één van hun eerste films. Wel minder zijn die extended dans nummers aan het einde van dit soort musicals (het Continental nummer). Komen meestal als het verhaal wat stoom is kwijtgeraakt, maar net dan zouden ze beter de film afronden dan er nog een danssequentie van 10 minuten insteken.
Vooral het begin is leuk. De humor is best geslaagd, vooral de aanvullende cast is best grappig. Ook in Brighton blijft het leuk (met de ober uiteraard, en die Italiaanse kerel uit Top Hat), alleen merk je daar al dat ze af en toe wat aan het verhaal moeten rekken om de speelduur wat op te drijven.
Jammer dat het allemaal wat lang duurt, want die Astaire/Rogers musicals zijn verder best wel vlot.
1.5*

Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Chance is a fool's name for fate
Met The Gay Divorcee komt er een einde aan het trio Fred Astaire & Ginger Rogers films die zender één besloot uit te zenden afgelopen weekend. Als liefhebber van dit oud Hollywood materiaal was ik verheugd dat ze nog eens wat films uit de oude doos haalden, maar na het kijken van Shall We Dance had ik vooral schrik dat het teveel een herhaling ging zijn. Gelukkig blijkt Shall We Dance maar een kleine misser te zijn en is The Gay Divorcee van hetzelfde niveau als Top Hat.
Wat op zich verwonderlijk is aangezien beide films (en Shall We Dance past ook wel in dat rijtje) veel van elkaar weghebben. Het grootste voordeel aan The Gay Divorcee is dat het nog maar de tweede samenwerking tussen Astaire & Rogers was (Top Hat was nummer 4, Shall We Dance was nummer 7) en dat er hier nog voldoende ruimte is voor wat frisse ideeën maar vooral ook dat de focus toch minder op de 2 hoofdrolspelers is komen te liggen. Zo mag Edward Everett Horton ook eens aan een dansscène meedoen (met de immer bekoorlijke Betty Grable zelfs, die hier wel erg beteuterd achter blijft) en zit er een heus spektakelstuk aan het einde. Het nummer The Continental neemt bijna een vijfde van de speelduur voor zijn rekening en dat is jammer genoeg wel een slechte zet gebleken. Op zich tof dat ze er zoiets spectaculair van te maken - en je voelt dat er naar het einde toe wat meer schwung begint in te zitten - maar het was toch niet voor mij weggelegd.
Hoewel dit dus de derde Astaire & Rogers film in evenveel dagen is, ben ik ze eigenlijk nog niet beu. Aangenaam verrast eigenlijk, want Astaire kon me in andere films nog niet echt overtuigen dus ik denk dat de vlotte chemie met Rogers daar wel wat mee heeft te maken. Die blijkt toch een erg aanstekelijke charme te bezitten die ik nog niet in haar andere films ben tegen gekomen, maar sowieso is dit qua cast wel tof. Uiteraard zijn Edward Everett Horton en Eric Blore opnieuw van de partij en die doen hier eigenlijk ook gewoon meer van hetzelfde. Die dubbele blik van Horton blijf ik echter leuk vinden en er is ook gewoon iets aan de manier van spelen van Blore dat me wel aanstaat. Het ligt er allemaal zo dik op dat het leuk wordt en dan heb ik het nog niet over Erik Rhodes gehad. Ook hij speelt nagenoeg hetzelfde type rol als hij in Top Hat zou doen maar het is zo over the top dat dan ook gewoon goed werkt.
Fijn om eens zo'n reeks films af te werken en het doet me vermoeden dat ik met de jaren dan toch dit soort musicals ben beginnen waarderen. Films als The Royal Wedding trok ik 10 jaar geleden niet maar het lijkt wel alsof het geweldige Hellzapoppin' voor een kentering heeft gezorgd. Zo knettergek als die film heb ik nog geen dansfilm gezien, maar ook dit Astaire & Rogers vehikel kijkt erg vlotjes weg.
3.5*

Dievegge
-
- 2853 berichten
- 7385 stemmen
In hun tweede gezamenlijke dansmusical treden Fred Astaire en Ginger Rogers volledig op het voorplan. Ze voeren je mee naar een tijdperk van elegantie, humor, romantiek en smokings met een anjer in het knoopsgat. Het verhaaltje is eenvoudig maar leuk. Ginger is moeilijk te krijgen, maar na een aantal misverstanden bezwijkt ze voor de charmes van Fred. De humor komt van de nevenrollen. Edward Everett Horton, Alice Brady, Eric Blore en Erik Rhodes zouden vaste waarden worden.
De magie zit echter in het virtuoze dansen en in de zorgeloos swingende liedjes. Uit Cole Porters Broadwaymusical Gay Divorce werd alleen Night and Day gebruikt, wat een overbekende jazzstandard zou worden. Het burleske Let's K-nock K-nees wordt gezongen door de zeventienjarige Betty Grable. De dansers komen steeds met hun volledige lichaam in beeld om duidelijk te maken dat niks getrukeerd is.
De apotheose is The Continental. Zestien minuten lang kun je genieten van de grandioze choreografie van Hermes Pan, met een combinatie van ballroom- en tapdansen, een visueel trucje met bewegende silhouetten, veel dansers in witte, zwarte, wit-zwarte en zwart-witte kostuums, een decor met zonnestralen, een trap en draaideuren. Hier begon zeldzame symbiose van talenten in verschillende disciplines.

T.O.
-
- 2035 berichten
- 2284 stemmen
Dit is een voorloper van Top Hat, maar die film keek ik eerder. Hoe dan ook is het vreemd dat de twee vrijwel exacte kopieën van elkaar zijn. Mijn kritiek op Top Hat - kort gezegd een flauwe klucht met leuke dansscènes - is dan ook volledig van toepassing op The Gay Divorcee.
On The Dike of Zuider Zee, the Wooden Shoes have found the key to the Continental. Uit de pre-IJsselmeer periode dus

Het laatste nieuws

De best beoordeelde minder bekende series op de Nederlandse streamingdiensten

Amber Heard geeft eerste interview sinds vertrek uit Hollywood, Dwayne Johnson keert toch terug naar 'Fast & Furious'-franchise | MovieMeter Recap

Netflix deelt trailer voor nieuwe docuserie 'Tour de France: Unchained' van makers 'Drive to Survive'

Dwayne Johnson heeft ruzie met Vin Diesel bijgelegd en keert toch terug naar de 'Fast & Furious'-franchise
Bekijk ook

Cat on a Hot Tin Roof
Drama, 1958
75 reacties

The Merry Widow
Muziek, 1934
1 reactie

The More the Merrier
Komedie, 1943
5 reacties

Watership Down
Animatie / Avontuur, 1978
190 reacties

My Man Godfrey
Komedie, 1936
14 reacties

The Plague Dogs
Animatie / Avontuur, 1982
24 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.