• 10.516 nieuwsartikelen

Met onder meer: Fred Astaire, Ginger Rogers en Ralph Bellamy

Gesproken taal: Engels

Plot Carefree

"Together again!"

Hij is al drie dagen dronken omdat zijn verloofde met hem gebroken heeft. Hij gaat naar zijn psychiater, die een gesprek nodig acht met de verloofde, een zangeres uit een radioprogramma. Wat begint als een ruzie loopt uit op echte liefde, maar de psychiater merkt niet dat de zangeres gevoelens voor hem heeft.

logo tmdbimage

Dk2008

Deze film is ondanks het jaartal minder gedateerd dan die andere dansfilms van Fred Astaire uit deze periode en latere films. Goed danswerk van Fred en Ginger, de muziek is ook goed.

avatar van Toon1

Toon1

Gewoon een leuke romantische komedie, en de dansscenes zijn echt prachtig (vooral die droom!). Moet zeker niet onderdoen voor de andere Astaire/Rogers films.

avatar van Movsin

Movsin

Hopla met de beentjes. Fred Astaire en Ginger Rogers. De BBC krijgt er niet genoeg van.

Nu Fred als psychiater-danser.....hypnotiseur. Best grappig.

Irving Berlin is de componist van dienst met het knappe "Change Partners" waarvan de lyrics nog best in het verhaaltje passen. Mooi.

Dk2008 schreef:

Ik vond als kind de muziek uit deze tijd al heel leuk en nou nog steeds. Maar met wat uitzonderingen vind ik films uit de jaren '30 en '40 maar saai. Het is dat Ginger Rogers in de film speelt anders had ik hem niet eens herbekeken. Duidelijk geen musical (gelukkig) maar gewoon een romantische komedie met wat muzieknummers erbij.

Wordt door de mooie uitstraling en het leuke spel van Ginger nog een beetje aardig om te zien. Ben nooit zo weg geweest van Astaire, al is het wel een goede zanger (en danser natuurlijk). De hoogtepunten zijn dan voor mij, zoals gewoonlijk weer de muzieknummers (van Irving Berlin). Al zijn het er niet veel.

Change Partners zou een grote hit worden en een evergreen. I used to be color blind en The Yam werden destijs ook hits. The Yam, wordt trouwens erg leuk neergezet door Ginger en ze zingt het zelf. 3.0

avatar van mrklm

mrklm

Niet de beste Astaire/Rogers-film, maar wel ééntje die afwijkt van de succesvolle formule van hun voorgaande samenwerkingen. Om te beginnen is het budget een stuk lager, wat zich vooral uit in de eenvoudige decors. Een ander belangrijk verschil is dat Fred geen danser speelt, maar een psycholoog... die wel ooit droomde van een carrière op de planken. Het meest opvallend aan "Carefree" is dat Ginger Rogers hier alle ruimte krijgt om haar acteertalent tentoon te spreiden en daardoor steelt ze deze film.

Fred speelt Tony Flagg, die het aanstaande huwelijk van zijn oude vriend Stephen [Ralph Bellamy] moet redden. Hij doet dat door diens verloofde Amanda [Ginger Rogers] onder hypnose te bevelen al haar remmingen te laten gaan, in de hoop zo haar onderbewustzijn te stimuleren. Amanda 'ontsnapt' echter voor Tony haar uit haar hypnose heeft laten ontwaken en Amanda neemt Tony's bevel bijzonder letterlijk...

Ginger Rogers mimiek en timing blijkt perfect te zijn, al liet ze in haar eerder rollen in 42nd Street, Gold Diggers Of 1933 en Stage Door al zien dat ze meer was dat Astaires danspartner. In andere films zorgden de acteurs in de bijrollen vooral voor de humor, nu nemen Ginger en Fred de komedie voor hun rekening en het resultaat mag er zijn. Muzikaal valt er ook voldoende te genieten, met Freds sublieme solo-nummer op een golfbaan, een tour-de-force waar iedere golfliefhebber jaloers op zou zijn. "Do The Yam" is zeer aanstekelijk en één van de weinige keren dat Fred en Ginger dansen met een aantal figuranten. "Change Partners" is nog zo'n klassieker van Irving Berlin, maar wat mij betreft is het muzikale hoogtepunt de droomsequentie waarin Ginger en Fred grotendeels in slow-motion dansen. Nog nooit was zo goed te zien dat talloze uren repeteren resulteren in absolute perfectie. Het is alleen jammer dat Bellamy, maar ook Jack Carson wat ondankbare rollen hebben... en die scène op de fiets kan natuurlijk al helemaal niet! Maar een kniesoor die zich daardoor laat weerhouden om deze bijzonder Astaire/Rogers-film te aanschouwen.

Onderhond

• 11928 stemmen

Vlotte Astaire/Rogers naar de aloude formule.

Hier en daar mogen er dan wat andere accenten liggen, zoveel verschillen de films zeker niet van elkaar. Ook deze keer weer genoeg aandacht voor de humor (die best droog is), een aantal dans en zang stukken en vooral véél luchtigheid. En uiteraard een finale die welgeteld 2 minuten duurt.

Op zich ook wel fijn, dit soort genrewerkjes. Je mag dan vooraf al weten waar je voorstaat, maar ze stellen op dat gebied ook zelden teleur. De luchtigheid en humor maken deze films erg eenvoudig te verteren, dans en muziek liggen mij dan wat minder maar daar ben ik ondertussen wel al op voorbereid.

Rogers en Astaire blijven een fijn filmkoppel, film kent aardig wat tempo en duurt ook niet te lang. Wel een geinig tussendoortje dus, vooral een stuk makkelijker te behappen in vergelijking met vele tijdsgenoten.

Dk2008 schreef:

Duidelijk geen musical (gelukkig) maar gewoon een romantische komedie met wat muzieknummers erbij. De hoogtepunten zijn dan voor mij, zoals gewoonlijk weer de muzieknummers (van Irving Berlin). Al zijn het er niet veel.

Een romantische muzikale film met een flinterdun verhaaltje met een stuk of 4 liedjes. Ralph Bellamy is ongemakkelijk en houterig, Astaire is redelijk maar goed als begeleidend danser en Ginger Rodgers steelt met momenten de show. Er zitten een aantal goede grapjes in. Grandioze goede dansscène bij The Yam, die Rodgers ook leuk zingt. Ook Change Partners wordt goed in het verhaal ingelast. Vrij lange en matige maar deels ook amusante film.

(Op de dvd zijn de muziekgedeelten harder dan de rest van de film maar de beeldkwaliteit is goed)

Dk2008 schreef:

Een romantische muzikale film met een flinterdun verhaaltje met een stuk of 4 liedjes. Ralph Bellamy is ongemakkelijk en houterig, Astaire is redelijk maar goed als begeleidend danser en Ginger Rogers steelt met momenten de show. Er zitten een aantal goede grapjes in. Grandioze goede dansscène bij The Yam, die Rogers ook leuk zingt. Ook Change Partners wordt goed in het verhaal ingelast. Vrij lange en matige maar deels ook amusante film.

Deze film maakt samen met Top hat/Follow the fleet/Shall we dance, deel uit van de Fred & Ginger collection (helaas zonder ondertitels maar wel) met foto's en 4 posterkaarten van elke film apart.

Deze film is sinds de 1980's de Fred en Ginger-film geweest voor mij totdat ik in 2011 Shall we dance zag, die toen wist te overtreffen. Vandaag is deze toch weer de beste Ginger en Fred-film al is het voor mij vooral toch vanwege Rogers, hierin zowel danseres als comédienne. Alleen voor de volgende keer moet ik het geheel met een korrel zout nemen en het eerste deel van de film dan maar voor lief nemen. Het is meer een komische romantische film met wat goede, maar wel te weinig, muziek/dansnummers dan een muziekfilm.

De film heeft vooral aan het begin zeer lange weinig interessante scènes en Bellamy komt inderdaad niet zo geweldig over maar kan ook komen omdat romantiek tussen Ginger en Fred dan lastiger wordt. Romantische gedeelten tussen Ginger en Fred zijn allemaal leuk.

Ongeloofwaardig verhaaltje maar goed. Astaire is psychiater en zijn vriend Bellamy roept hulp in omdat die met radiozangeres Rogers wil trouwen maar zij aarzelt. Astaire raakt onder de indruk van haar (wil zoals vaker vriendin inpikken) alleen zij toont geen interesse, ze gaat toch immers met Bellamy trouwen. Maar in haar droom komt Astaire voor en zo raakt ze verliefd op hem. Ze vertelt hem niets. Tijdens een behandeling haalt Bellamy haar weg omdat ze moet optreden voor de radio. Om te zorgen dat Rogers van Bellamy houdt hypnotiseert Astaire haar door te zeggen dat ze van Bellamy moet houden en een hekel moet hebben aan Astaire en hem moet doodschieten. Te laat attendeert Astaire's alter ego dat hij moet zeggen dat hij van haar houdt want ze heeft weten te ontsnappen. Nu moet hij haar zien terug te winnen.

Hoewel eerste deel middelmatig is wordt het later wel steeds leuker. Jack Carson als Astaire's hulp en Luella Gear als tante Cora weten ook leuke rollen neer te zetten. Naarmate film vordert steeds meer weten te vermaken met deze oude film met goed geplaatst Change partners en leuk verzonnen slot en daarom kan in mijn favorietenlijst.

Komische momenten fietsgedeelte, vrij lang komisch gedeelte met ondeugende nog in behandeling verkerende Rogers en later weer vrij lang gedeelte waarin Rogers Astaire wil neerschieten, richting einde telefoongesprek tussen Carson en Bellamy

Muziek/dansgedeelten, eerst mondharmonica/tap dance nummer van Fred tijdens golf (Since they turned Loch Lomond into swing) die is redelijk maar alle muzieknummers daarna zijn erg goed, zowel vocaal als dans. Tijdens droom van Rogers, eerst Astaire zingt, daarna samen dans I used to be colorblind, The Yam Rogers zingt en daarna samen dans (dit is dat ze van de psychiater houdt terwijl Bellamy denkt van hem). Richting einde Change partners, Astaire zingt tijdens het dansen, later dit nummer nog eens dan als dans.