Drawing Restraint 9 (2005)

Verenigde Staten / Japan
Experimenteel / Fantasy

geregisseerd door Matthew Barney
met Matthew Barney, Björk en Mayumi Miyata

De film betreft het thema van de aan zichzelf opgelegde beperkingen. Ook zet Matthew Barney zijn interesse in godsdienstige rituelen voort. Ditmaal concentreert hij zich op het Japanse Shinto.

Nee. Zoals ik al zei, mooie recensie.

Hi-Tek
Zo'n gratis openlucht voorstelling moesten ze ook maar eens in Tilburg aanschaffen (met de nadruk op gratis) mits het een ''goede'' film is natuurlijk.

avatar van masterrossi
Gezien en weet niet wat ik precies moet zeggen...
Mooie beelden, apart verhaal, maar toch...het doet me momenteel niet zoveel...zat er gewoon niet goed in denk ik...

wie weet later nog een keer proberen, maar voor nu 3.5

blijf het geluid wel erg mooi vinden...mooie soundtrack.

avatar van NKyou
Is er al op enige manier aan deze film/dvd te komen? Staat wel heel hoog op mijn must-see lijstje.

avatar van danuz
Is nochthans niks bekend over. Is ook nooit Barney's idee geweest om het op DVD uit te geven, naar ik begrijp. Dus je zult moeten wachten of op een super slechte bios rip, of op een screening. Ik zou dan toch echt voor het tweede gaan

Zal eens kijken wat ik thuis heb liggen. Voor zover ik me herinner was dat toch degelijke kwaliteit.

avatar van NKyou
Wat is het net toch handig

Voor deze creatie was ik nog helemaal niet bekend met Barney's werk en dit verwachtte ik dus ook totaal niet. Nieuwsgierig werd ik toen ik zag dat zowel danuz als tovenaar de film in hun top10 hebben staan, twee MM-ers in wiens filmsmaak ik mij meestal heel goed kan vinden.

De film zelf is ongekend, uniek voor mij en een beleving opzich. Beeldenpracht verwoven met mythes en een ritmische soundtrack. Een verhaallijn of enige plotvertelling is er niet en wordt pas aan het einde geopenbaard. Conversaties zijn er minimaal, maar missen deed ik ze niet. Hoe fraai was de scene waar er wel werd gesproken. Drie talen, zonder enige barriere werden moeiteloos verstaan, uniek(?).

Een schip als decor sprak mij (als student maritieme techniek) meer dan aan en ik vond het prachtig hoe japanse sferen (als aziatische-film liefhebber) zich een weg hadden weten te vinden in de inrichting ervan. De kleine kamertjes, met houten schuifdeurtjes en minimaal meubilair; zeer sfeervol.

Al met al dus een ervaring rijker en toch wel heel benieuwd naar eerder werk van Barney. Krappe 4,5* voor nu, maar een film om zeker vaker te kijken.

Na Jeanne d'Arc is dit eigenlijk een redelijk passende keuze als vervolgfilm.

Ondertussen mijn derde werk van Barney en ik blijf een beetje underwhelmed. Mag zich dan audiovisueel kunstenaar noemen, Barney houdt zich teveel bezig met hetgeen hij toont, in schril contrast met de bijna laksheid van hoe het getoond wordt.

Barney schept best een boeiende wereld, maar kan mij toch niet echt boeien. Vind het visueel pover en weinig connectie hebben met wat er getoond wordt. Ook de muziek lijkt daar redelijk los van te staan. Is eigenlijk redelijk fataal voor een film als deze.

Verder wel boeiende rituelen en aparte zaken, al vond ik ook de stilering niet meteen geweldig. Denk dat de eerste 5 minuten me nog het meest aanspraken.

Best jammer, want er valt toch erg veel te doen met dit soort cinema en ideeën. Hoop dat Barney de volgende keer zich wat meer bezighoudt met het medium film, of zich daar door wat bekwamere mensen laat assisteren.

Nu blijft het intrigerend maar vaak ook saai en te langdradig. Iets teveel op m'n klok moeten kijken.

Onderhond schreef:

Daar ben ik het denk ik wel mee eens. Toch vind ik het werk wel zo uniek dat het me wist te boeien. Ik heb haast in een extase naar de theeceremonie gekeken. Ik ben nu wel benieuwd naar meer van zijn werk geworden. De soundtrack heb ik ook tegengestelde gevoelens bij. Het meest interessante dat ik van Bjork heb gehoord, maar toch bij vlagen niet echt een integraal onderdeel van de film

gmx
Kan me vrij goed vinden in Onderhond's commentaar. Waar Drawing Restraint enorm interessant begint, vlakt het toch al snel af en soms wordt het geheel zelfs langdradig.

Vind het wel een enorm interessante aanpak waar meer potentie ligt dan nu benut is. Het had wat mij betreft allemaal nog wel wat vervremender gemogen. Een van de meest interessante scenes vind ik nog die op het eind, waar die parels uit de mond van die vrouw komen rollen en naar de zeebodem zinken, dat soort weirde shit had er wat mij betreft veel meer in gemogen. Nu blijven een aantal rituelen nogal kaal en worden daardoor al snel saai.

2.5 *

avatar van bjerik76
film?
het is meer een docu
Ik begreep er niet echt een verhaal lijn uit. het zijn allemaal losse rituelen die uitgevoerd worden door Japanners, maar ik kon er geen touw aan vastknopen.
Vanwege Bjork toch 2 sterren.
Altijd leuk haar te zien en haar muziek te horen.